DROPS / 98 / 25

DROPS 98-25 by DROPS Design

DROPS tøffel i "Eskimo".

DROPS design: Modell nr ee-116
--------------------------------------------------------

Størrelser: 35/37 - 38/40 - 42/44
Fotlengde: 22 - 25 - 28 cm
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
150 gr i alle str f.nr 37, saphir mix
og bruk: DROPS Glitter fra Garnstudio
1 spole f.nr 02, sølv (til kant)

DROPS Heklenål nr 8 – eller den nålen du må ha for å få 11 fm på 10 cm i bredden.
Tilbehør: ca 20 glassperler ca 6 mm i diameter.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: tå opp, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), 44-46 (30cm), type oppskrift: tøfler,

Hekleinfo:
Første fm på beg av omg/raden erstattes med 1 lm. Hver omg/rad avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg, (i lm på beg av forrige rad når det hekles frem og tilbake).

Fot: Det startes med å hekle foran på tåen på nål 8 med Eskimo.
1.omg: Hekle 3 lm og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: Hekle 5-5-6 fm om ringen - Les Hekleinfo!
3.omg: 2 fm i hver fm = 10-10-12 fm.
4.omg: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 15-15-18 fm.
5. - 7.omg: Hekle 1 fm i hver fm.
8.omg: * 1 fm i første fm, 1 fm i andre fm og 2 fm i tredie fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 20-20-24 fm.
Hekle videre med 1 fm i hver fm til arb måler ca 11-13-14 cm.

Hæl: Nå deles arb og det hekles frem og tilbake fra midt oppå foten – husk Hekleinfo.
Når hele tøffelen måler ca 22-25-28 cm legges den flat og det hekles sammen midt bak med en rad fm gjennom begge lag. Klipp tråden og fest.

Skaft: Hekle 1 rad med fm rundt hele tøffelens åpning med 1 tråd Eskimo og 3 tråder Glitter (Glitter kan sløyfes, da hekles det bare med 1 tråd Eskimo). Avslutt omg med 1 kjedem i første fm. Videre hekles neste omg hekles slik: * 3 lm (hvis man ønsker å ha perler må de tres på tråden før man hekler på denne omg. Perlen skyves opp på den 2.lm og vil da bli sittende midt oppå bordens spiss), 1 st i den 1.lm, hopp over ca 2 cm, 1 fm i neste m*. Gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i 1.lm på beg av omg.