DROPS Extra / 0-407

DROPS Extra 0-407 by DROPS Design

DROPS heklet tøffel i Eskimo

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 42/44
Fotlengde: 22 - 25 - 28 cm
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
200-200-250 gr f.nr 36, ametyst mix
og bruk: Glitter
1 spole f.nr 04, lys rosa

DROPS Heklenål nr 8 – eller den nålen du må ha for å få 11 fm på 10 cm i bredden.
Tilbehør: 1 stk glassperle

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: blomst, tøfler,

Hekleinfo:
Første fm på beg av omg/raden erstattes med 1 lm. Hver omg/rad avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg, (i lm på beg av forrige rad når det hekles frem og tilbake).

Tøffel: Tøffelen hekles på nål 8 med 1 tråd Eskimo og 1 tråd Glitter.

Fot:
1.omg: Hekle 3 lm og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: Hekle 5-5-6 fm om ringen - Les Hekleinfo!
3.omg: 2 fm i hver fm = 10-10-12 fm.
4.omg: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 15-15-18 fm.
5. - 7.omg: Hekle 1 fm i hver fm.
8.omg: * 1 fm i første fm, 1 fm i andre fm og 2 fm i tredie fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 20-20-24 fm.
Hekle videre med 1 fm i hver fm til arb måler ca 11-13-14 cm.

Hæl: Nå deles arb og det hekles frem og tilbake fra midt oppå foten – husk Hekleinfo.
Når hele tøffelen måler ca 22-25-28 cm legges den flat og det hekles sammen midt bak med en rad fm gjennom begge lag. Klipp tråden og fest.

Skaft: Hekle 1 omg fm rundt tøffelens åpning – start midt bak. Fortsett rundt med 1 fm i hver fm 2 omg til. Klipp tråden og fest. Videre hekles det en omg med 3 tråder Glitter med 2 fm i hver fm.

Hekleblomst:
Hekle 3 lm på nål 8 med Eskimo. Sett de 3 lm til en ring med 1 kjm. Hekle videre slik:
1.omg: Hekle 8 fm om ringen (hekle fra midt i ringen). Avslutt med 1 kjm i 1. fm på beg av omg.
2.omg: Hekle 1 omg med 3 tråder Glitter med 1 fm i hver fm.
Fest en perle på tråden midt inni blomsten før du fester den på tøffelen. Sy blomsten på yttersiden midt mellom fot og skaft.