DROPS / 97 / 18

Swing by DROPS Design

Insvängd DROPS kofta i ”Alpaca”. Stl S-XXL

Storlek: XS - S - M - L - XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
250-250-300-300-350-400 gr nr 7238, grönmelerad.

DROPS St nr 3,5 - eller det st.nr du måste ha för att få 23 m x 30 v i slätst = 10 x 10 cm.
DROPS Skalknapp, nr 525: 3 st.

Garnet till detta mönstret kostar 234kr. Läs mer.

Instruktioner

Rätst (fram och tillbaka på st):
Sticka räta m på alla varv.

Minskningstips 1 (gäller intagningar):
Alla minskningar görs från rätsidan!
Minska så här efter märktråden: 2 rm tills.
Minska före märktråden: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, sticka 1 rm, drag den lyfta m över.

Minskningstips 2 (gäller ärmhål och hals):
Alla minskningar görs från rätsidan!
Det minskas innanför 3 slätst m vid ärmhålet och innanför 12 rätst m vid halsen.
Minska så här före 3/12 m: 2 rm tills.
Minska så här efter 3/12 m: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, sticka 1 rm, drag den lyfta m över.

Ökningstips: Öka genom att hämta upp m från föregående v och sticka denna rät.

Bakst: Lägg upp 94-104-114-126-140-154 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3,5. Sticka 1 räta v på avigsidan, fortsätt med slätst till färdigt mått. Sätt 1 märktråd 24-26-29-32-35-39 m in från varje sida (= 46-52-56-62-70-76 m mellan märktrådarna). När arb mäter 6-7-8-9-10-11 cm minskas vid varje märktråd. Minska efter 1:a märktråd och före 2:a märktråd – se minskn.tips-1: minska på vart 6:e v totalt 5 ggr = 84-94-104-116-130-144 m. När arb mäter 17-18-19-20-21-22 cm ökas det vid märktrådarna igen – öka efter 1:a märktråd och före 2:a märktråd – se ökn.tips: öka på vart 6:e v totalt 5 ggr = 94-104-114-126-140-154 m.
När arb mäter 34-35-36-37-38-39 cm avm 4-5-6-8-10-12 m i varje sida för ärmhål. Fortsätt avm 1 m (se minskn.tips-2) i varje sida på vartannat v 5-7-8-10-13-15 ggr = 76-80-86-90-94-100 m. När arb mäter 48-50-52-54-56-58 cm stickas det 4 v med rätst över de mittersta 52-52-56-56-60-60 m (de övriga m stickas som förut) sedan maskas de mittersta 28-28-32-32-36-36 m av till hals. Fortsätt avm 1 m mot halsen innanför 12 rätst m, på vartannat v 2 ggr – se minskn.tips-2 = 22-24-25-27-27-30 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 52-54-56-58-60-62 cm.

Vänster Framst: Lägg upp 53-58-63-69-76-83 m (inkl 1 kantm i sidan och 12 kantm mot mitt fram) på st 3,5. Sticka 1 räta v på avigsidan. Fortsätt i slätst men de 12 kantm mot mitt fram rätstickas till färdigt mått. Sätt 1 märktråd 24-26-29-32-35-39 m in från sidan. När arb mäter 6-7-8-9-10-11 cm minskas 1 m före märktråden på vart 6:e v totalt 5 ggr – se minskn.tips-1 = 48-53-58-64-71-78 m. När arb mäter 17-18-19-20-21-22 cm ökas det igen före märktråden – se ökn.tips: öka 1 m på vart 6:e v totalt 5 ggr = 53-58-63-69-76-83 m.
Läs hela nästa avsnitt innan du fortsätter!

Halsringning: När arb mäter 29-30-31-32-33-34 cm minskas 1 m till halsringning innanför 12 framkantsm – se minskn.tips-2: minska på vartannat v: totalt 18 ggr och sedan på vart 4:e v: totalt 4-4-6-6-8-8 ggr.

Ärmhål: Samtidigt när arb mäter 34-35-36-37-38-39 cm avm för ärmhål som på bakst.
Efter alla minskn till hals och ärmhål är det 22-24-25-27-27-30 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 52-54-56-58-60-62 m.

Höger Framst: Lägg upp och sticka som vänster men motsatt. OBS: Det minskas och ökas efter märktråden.
I tillägg avm för 3 knapphål på framkanten.
1 knapphål = avm 5:e och 6:e m från kanten och lägg upp 2 nya m över de avm på nästa v. Maska av för knapphål när arb mäter:
Stl XS: 21, 24 och 27 cm.
Stl S: 20, 24 och 28 cm.
Stl M: 21, 25 och 29 cm.
Stl L: 22, 26 och 30 cm.
Stl XL: 21, 26 och 31 cm.
Stl XXL: 22, 27 och 32 cm.

Ärm: Lägg upp 56-58-62-64-68-70 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3,5. Sticka 1 räta v på avigsidan. Fortsätt med slätst. När arb mäter 10 cm minskas 10 m jämnt fördelat = 46-48-52-54-58-60 m. Sedan ökas det 1 m i varje sida på vart 8:e-7:e-7:e-6:e-5:e-5:e v totalt 15-16-16-18-19-20 ggr = 76-80-84-90-96-100 m. När arb mäter 50-49-48-47-45-43 cm avm för ärmkulle i varje sida på vartannat v: 4 m 1 gång, 3 m 1 gång, 2 m 2 ggr, 1 m 5-6-8-9-12-15 ggr, fortsätt avm 2 m i varje sida tills arb mäter 57 cm, till sist avm 3 m 1 gång i varje sida. Maska av de resterande m, arb mäter ca 58 cm.

Montering: Sy axelsömmarna, sy i ärmarna och sy ärm- och sidsöm i ett innanför 1 kantm. Sy i knapparna.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 97-18) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (133)

Paula 03.11.2019 - 20:57:

Please disregard my comment above, I understand those decreasing instructions only apply to the side panels, not the back panel (aside from the decreasing at both edges). Thanks!

Paula 03.11.2019 - 20:47:

I don't understand Decreasing Tip-2, specifically for the back piece. I'm not sure what is meant by "dec. inside 3 edge sts at the armhole and inside 12 sts of garter sts for the neck side". I assume for the back you mean inside the 3 edge Sts at the armhole and inside (52 Sts for extra small) of garter Sts. Is this correct?

DROPS Design 05.11.2019 kl. 08:02:

Dear Paula, after you have worked 2 rows in garter stitch over the middle 52 stitches, you cast off on next row the middle 28 sts for neck = 24 sts remain for each shoulder. Continue working each shoulder separately with the remaining 12 sts in garter stitch towards neck as before and decrease 1 st every other row 2 times inside these 12 sts in garter stitch = 22 sts remain. Happy knitting!

Rosita Gyllenhammar 09.03.2019 - 23:54:

Efter ökning på bakstycket har jag 104 maskor. St s Vi 35 cm avmaskar jag 5 maskor varje sida och minskar totalt 10 maskor(en i varje sida 5ggr) det bli 20 maskor mindre. I beskrivning står det art det ska vara 80 maskor kvar? 104-20 = 84 ?

DROPS Design 14.03.2019 kl. 10:40:

Hej. Det var lite otydligt skrivet i den svenska översättningen, men du ska minska först 5 maskor i varje sida och sedan 1 maska i varje sida 7 gånger. 104-(5x2)-(7x2)= 80 m.

Robin Rockwell 17.02.2019 - 16:36:

There are several comments about problems (mistakes?) with the armhole/sleeve directions not being correct. Are those problems corrected in the directions? I'm not an improvisational knitter so I hope the current online pattern is correct. Thanks!

DROPS Design 18.02.2019 kl. 10:11:

Dear Mrs Rockwell, pattern is correct just make sure you get and keep correct tension. should you have any question you are welcome to ask them here. Happy knitting!

Triste Longcore 08.01.2019 - 17:00:

I don’t understand the instruction “dec for the neck shape INSIDE the 12 band stitches” I’m guessing you mean decrease 3 stitches BEFORE the band...?

DROPS Design 09.01.2019 kl. 08:02:

Dear Mrs Longcore, you decrease for neck before the 12 front band stitches worked in garter stitch (on left front piece = from RS): work the RS row until 14 sts remain, K2 tog, K12 (= front band sts. Dec after the 12 front band sts (on right front piece, from RS): work the RS row as follows: 12 sts in garter st, slip 1 as if to K, K1, psso. For armholes, you will dec after the 3 sts (left front piece) and before the 3 sts (right front piece). Happy knitting!

Margaret McDermott 06.11.2017 - 19:12:

What does K the first row from the WS mean?

DROPS Design 07.11.2017 kl. 08:35:

Dear Mrs McDermott, after the cast on row, knit 1 row, this first row will be knitted and will be wrong side of piece, ie row 2 on piece will be worked from right side. Happy knitting!

Susanne Rienas 14.01.2017 - 15:56:

Huhu, ich habe eine Frage zum Ärmel. Was bedeutet gegen die Schulter abnehmen? Ich habe am Rand abgenommen. Ist das richtig? Oder verwirrt mich nur die Formulierung "gegen die Schulter"? Danke für die Hilfe und liebe Grüße Susanne

DROPS Design 16.01.2017 kl. 09:18:

Liebe Frau Rienas, beim Ärmel muss man am Anfang jeder Reihe auf beiden Seiten so abk: 4 M. 1 Mal, 3 M. 1 Mal, 2 M. 2 Mal, 1 M. 5-6-8-9-12-15 Mal, dann soll man 2 M am Anfang jeder Reihe auf beiden Seiten abk, bis die Arbeit 57 cm misst, dann noch 3 M 1 M auf beiden Seiten abk. Viel Spaß beim stricken!

Florence 02.12.2016 - 12:27:

Bonjour, J'ai un souci avec les diminutions et augmentations des deux parties devant du gilet. J'ai l'impression que le cintrage du gilet est dans le mauvais sens... Pour la partie devant gauche, on commence par diminuer en faisant 2 m ens avant le marqueur, ce qui fait partir le tricot vers la droite ... Hors il devrait partir vers la gauche non ? Merci d'avance pour vos éclaircissements!

DROPS Design 02.12.2016 kl. 13:12:

Bonjour Florence, pour le devant gauche, on diminue (2 m ens à l'end) et on augmente avant le marqueur, pour le devant droit, on diminue (1 surjet simple) et on augmente après le marqueur. Bon tricot!

Durand 29.10.2016 - 19:17:

Bonjour, 8 pelotes pour 1 xxl sont elles vraiment suffisantes ? cordialement

DROPS Design 30.10.2016 kl. 11:40:

Bonjour Madame Durand. Oui, il faut bien 8 pelotes en taille XXL (400 g / 50 g une pelote Alpaca = 8) soit 1336 m. Bon tricot!

Trine 10.02.2016 - 18:33:

Jeg har lidt problemer med optællingen af Masker til venstre forstrik. Jeg ender op med at have 37 m istedet for 27 som man skal have tilsidst i str. L. Inden indtagningen og halsuskræring skal der være 69 masker. Derefter skal der tages 18 masker ud på hver 2. Pind, derefter yderligere 6 på hver 4 pind og ud over det 8 masker til ærmegab. Mit regnestykke bliver 69-18-6-8=37 ( og ikke 27) hvad gør jeg galt , eller er der en fejl?

DROPS Design 03.03.2016 kl. 14:18:

Hej Trine, Du har 69m tager 18m ind, 6m ind, 8m ind, 10 m ind (de to sidste er for ærmegab. = 27 m. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS 97-18