DROPS / 96 / 12

DROPS 96-12 by DROPS Design

Lang DROPS jakke med ¾ ærmer i ”Highlander”. Str S-XXL

Tags: jakker, oversized,

Størrelse: S/M - M/L - XL - XXL
Materialer: DROPS Highlander fra Garnstudio
550-600-700-750 gr f.nr 18, koksgrå

DROPS Rundp nr 8 – eller den p du skal bruge for at få 10 m x 16 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS Hæklenål nr 7 (til kanter).
DROPS Bøffelhornsknap, nr 536:
5-5-6-6 stk + 1 hjælpeknap til bagsiden.

Kommentarer (57)
Retstrik: Ret både frem og tilbage på p

Udtagningstips: Der tages ud indenfor yderste m (= 1 retstrik-m) på forstk og 2 retstriks-m på rygstk. Tag 1 m ud ved at slå om p, på næste p strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste) – de nye m strikkes i glatstrik.

Måletips: Pga tyngden i tøjet skal alle længdemål tages når arb holdes op ellers vil det blive for lang i forhold til målene på måleskitsen.

Venstre forstk + rygstk: Pga størrelsen på arb strikkes der frem og tilbage på rundp.
Arb strikkes ovenfra og ned.
Slå 35-38-41-43 m løst op på rundp 8 med Highlander. Strik 4 p retstrik (1.p = retsiden). Samtidig sættes der 1 mærketråd efter de første 19-21-23-25 m på forstk (= 16-17-18-18 m tilbage på p mod rygstk) - lad mærketråden følge med.
Læs hele næste afsnit før det strikkes!
Fortsæt i glatstrik men den yderste m i højre side af arb (= midt foran) og de 2 yderste m i venstre side af arb (= midt bagpå) strikkes i retstrik.

Udtagning til skrå forkant: Samtidig efter de 4 p retstrik over alle m tages der 1 m ud mod midt foran på hver 3.p totalt 29-31-34-35 gange - læs Udtagningstips.

Udtagning midt bagpå: Samtidig når arb måler 17-13-11-8 cm - læs Måletips - tages der 1 m ud mod midt bagpå på hver 17.-13.-11.-8. cm totalt 3-4-5-7 gange - læs Udtagningstips.

Ærmegab: Samtidig når arb måler 17-18-19-20 cm lukkes der 1 m af på hver side af mærketråden til ærmegab og hver del strikkes videre for sig - fortsæt udtagningerne som forkl over.
Når forstk og rygstk måler 36-38-41-43 cm sættes alle m tilbage på p og der slåes 2 nye m op over de 2 m som blev lukket af til ærmegab. Strik videre som før med udtagninger som før. Efter alle udtagninger er der 67-73-80-85 m på p. Når arb måler ca 89-93-97-101 cm (evt ved ønsket længde) - husk Måletips - strikkes der 1 p ret fra vrangen før der lukkes af, arb måler ca 90-94-98-102 cm.

Højre forstk + rygstk: Slå op og strik som venstre men spejlvendt.

Ærme: Strik frem og tilbage på rundp.
Slå 28-30-32-34 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 8 med Highlander. Strik 4 p retstrik, derefter strikkes der glatstrik. Når arb måler 8 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 6.-6.-5.-5. cm totalt 6-6-7-7 gange = 40-42-46-48 m. Når arb måler 43-43-43-44 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 2 gange. Luk de resterende m af, arb måler ca 46-46-46-47 cm.

Montering: Sy venstre og højre rygstk sammen midt bagpå - sy i yderste led af yderste m så der bliver 4 retstrik-m mod hinanden i ryggen. Sy ærmesømmene indenfor 1 kantm. Sy ærmerne i.

Hæklekant: Hækl til sidst en kant rundt om hele åbningen på jakken og nederst rundt begge ærmer på nål 7 således: 1 fm i første m, * 2 lm, spring over ca 2 til 2½ cm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* og slut af med 2 lm og 1 km i første fm i beg af omg – sørg for at kanten bliver jævn og pæn, den må ikke blive for stram og skal heller ikke bølge.

Knapper: Sy knapperne i på venstre forstk. Øverste knap placeres på linie med ærmegabets overkant ca 9-10-11-12 cm fra ærmegabet mod midt foran. De øvrige knapper placeres på linie parallelt med den skrå forkant - se måleskitse (der skal være ca 7 til 10 cm imellem hver knap). Brug lm-buerne i hæklekanten som knaphul. Lav i tillæg en lille trense med hæklede lm på bagsiden af højre forstk og sy en hjælpeknap øverst på forkanten på venstre forstk så stykket holdes på plads - prøv tøjet på for placering af trensen.

Diagram

Kommentarer (57)

Skriv din kommentar her!

Kim Kahn 23.01.2019 - 22:30:

I’d like this pattern but in USA, non metric measurements. Please email it to me if it exists Many thanks.

DROPS Design 25.01.2019 kl. 08:25:

Dear Mrs Kahn, this pattern is now available in US-English. Happy knitting!

Rike Wunderlich 11.04.2016 - 16:50:

Auf dem bild sieht die jacke sehr schön aus und ich würde sie mir gerne mit eskimo nachstricken. nun glaube ich aber auf dem foto zu erkennen, dass dies keine krausrippe sondern ein eifaches patentmuster ist? selbst nach einem probestrick(nach Anleitung) ergibt sich mir nur das bild einer langgezogenen krausrippe indem die linksmasche optisch dominiert. auf dembild ist doch aber die rechte masche eindeutig dominierend, oder? lg rike

DROPS Design 12.04.2016 kl. 14:36:

Liebe Rike, es werden nur die Randmaschen und die Ränder mit Krausrippen gestrickt, der Rest wird glatt rechts gestrickt. Highlander war ein Garn mit einer Filzoptik, daher kann man das Maschenbild auf dem Foto vielleicht nicht so gut erkennen.

Sabine 02.06.2015 - 12:11:

Hallo, ich würde das Modell gern nacharbeiten, habe aber noch eine Frage: Ist die Jacke vorn und hinten gleich lang? (Neuerdings sind Jacken ja gern mal hinten kürzer als vorn, was mir nicht gefällt). Von der Skizze her würde ich sagen, ja sie ist gleich lang, aber auf dem Bild sieht es so aus, als wenn sie hinten kürzer wäre. Wäre schön, wenn Sie mir das sagen könnten. Viele Grüße von Sabine

DROPS Design 02.06.2015 kl. 23:22:

Die Jacke hat zwar an den Vorderteilen und am Rückenteil einen gleich hohen Schnitt, aber da sie schräg geknöpft wird, fallen die Vorderteile als Zipfel länger nach vorne als das Rückenteil.

Zlata Tomikj 26.09.2014 - 01:07:

Hi, I want to knit this jacket but I can't understand the final circumference of chest for Size: S/M – M/L ? There are to much numbers in the diagram and somehow my calculation isn't right?! Ex. for S i took the back panel with 19*4 pieces=76cm chest circumference.It looks more like XS instead S. Am I doing something wrong in calculating?

DROPS Design 26.09.2014 kl. 08:46:

Dear Mrs Tomikj, you will find at the bottom of the pattern a measurement chart with all measures in each size, in cm (convert here into inches taken flat from side to side. Compare these to a similar garment you like the shape to find out the matching size. Happy knitting

Sine Bjerkan 25.01.2014 - 15:54:

Jeg kan ikke gennemskue om jakken også har to spidser bagpå?

Sine Bjerkan 25.01.2014 - 15:46:

Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan ryggen ser ud. Foran går den ned i to spidser - gør den også det bag på?

DROPS Design 28.01.2014 kl. 16:45:

Hej Sine. For- og bagstk er stort set identiske - men der er mere spids paa forst fordi der er taget mere ud.

Kathrin 14.11.2013 - 11:40:

Ich verstehe eine Passage bei den Erstellung der Ärmel nicht: auf beiden Seiten, gegen die Schulter, bei jeder 2. R. abk.: 3 M. 2 Mal. Was heisst gegen die Schulter abketten? Wird die Randmasche mit abgekettet?

DROPS Design 15.11.2013 kl. 10:36:

Liebe Kathrin, ja das war wirklich etwas unverständlich. Es wird auf beiden Seiten abgekettet, der Zusatz "gegen die Schulter" macht keinen Sinn und wir haben ihn gelöscht. Diese ältere Anleitung werden wir demnächst neu übersetzen. Und ja, die Randmasche wird mit abgekettet, sie ist die 1. Masche.

Pammie 27.07.2013 - 15:37:

Hello DROPS, may I congratulate you on a beautifully designed website which is very clear and user friendly. At present I have a few non-DROPS projects to complete and as soon as I have completed them I will look to start knitting or crocheting some of your beautiful designs which are of "top designer" standard. Do you sell your own "DROPS" labels? If not, where can I have them made to order? Keep up the good work. Kind regards

Emma 21.09.2012 - 15:16:

Erg leuk vest. Ik heb nog 700 gram Eskimo liggen. Is dit voldoende voor dit vest in maat S of M? Kreeg nl. ondermeer dit patroon als alternatief te zien. Dus wil het voor de zekerheid even checken. Bedankt.

DROPS Design 03.10.2012 kl. 12:44:

Je kan dit berekenen met hulp van de looplengtes van beide garens. Klik op de link voor de garenalternatieven voor Highlander. Hier vindt je de rekenformule. Highlander liep ca 80 m per 50 gr en Eskimo loopt ca 50 m per 50 gr.

Mariann Ørberg 31.08.2012 - 14:49:

Hejsa Jeg er lige faldet over den her jakke, som jeg gerne strikke i jeres nye garn "drop for you" Men jeg har to spørgsmål: 1: Hvor stor er overviden på XL og XXL på den her lækre jakke? Jeg kan ikke finde ud af at læse det ud fra målene på tegningen. 2: Hvis jeg gerne vil lave lange ærmer på jakken, hvor meget garn vil I regne med der skal til?

DROPS Design 13.12.2012 kl. 12:06:

Selve rygstykket måler 46-50 cm, men som du kan se på måleskitsen så er forstykkerne bredere. Hvis du strikker lange ærmer skal du nok regne med ca 3 nøgler ekstra.

Kommentere opskrift DROPS 96-12