DROPS Baby / 13 / 33

Peter by DROPS Design

DROPS Koseleke :Dukke ”Pernille” og Dukkemann ”Peter”

Stikkord: leker,

Høyde: ca 25 cm uten hår.
Materialer: Med dette garnforbruk kan begge dukkene hekles.
DROPS Muskat fra Garnstudio
50 gr f.nr 08 natur
50 gr f.nr 09 brun
50 gr f.nr 60 blå
50 gr f.nr 10 hudfarge
50 gr f.nr 06 rosa (kun til Pernille)
Glitter
1 spole f.nr 04 rosa (kun til Pernille)

DROPS Heklenål nr 3 - eller den nålen du må ha for å få 21 fm på 10 cm i bredden.

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 100kr. Les mer.

Instruksjoner

Sammenhekling av staver: Hekle 2 st til 1 st: Hekle 1 st men vent med siste gjennomtrekning (= 2 tråder på nålen), hekle deretter neste st men ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle m på nålen.

Blondekant: Blondekanten hekles ikke gjennom hele m men bare gjennom det forrerste ledd av fm. Hekle slik: * 2 lm, 1 fm *, gjenta fra *-*. Omg etter blondekanten hekles i samme omg som blondekanten men i det bakerste ledd av fm.

Farger på Peter:
Ben: 5 omg brun, 2 omg natur, 1 natur blondekant, 15 omg hudfarge. Arm: 7 omg hudfarge, 1 omg natur, 1 natur blondekant, * 2 omg natur, 1 omg blå *, gjenta fra *-* til ferdig mål. Bukseben + bukse: Blå. Genser: * 1 omg blå, 2 omg natur *, gjenta fra *-*.
Farger på Pernille: Ben: 5 omg brun, 1 omg natur, 1 natur blondekant, 11 omg hudfarge, 1 natur blondekant, deretter natur til ferdig mål. Arm: Hudfarge. Bukseben: Natur. Kjole: 1 tråd rosa og 1 tråd glitter.

DUKKEMANN PETER:

Se forklaring på farger over.
Det hekles 2 ben, 2 armer og 2 bukseben.

Ben: Hekle 4 lm og sett dem i en ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 6 fm om ringen. Avslutt med 1 kjm i første fm.
2.omg: 1 lm, * 1 fm, 2 fm i neste m *. Gjenta fra *-* (= 9 fm rundt). Avslutt med 1 kjm i første lm.
3-21.omg: 1 lm, 9 fm, avslutt med 1 kjm i første lm - husk Blondekant - se forkl over.
22.omg: 1 lm, 4 fm, 2 fm i neste fm, 3 fm, 2 fm i neste m (= 11 fm rundt). Avslutt med 1 kjm i første lm.
23.omg: 1 lm, hekle 2 fm i hver fm = 22 fm. Avslutt med 1 kjm i første lm. Klipp tråden og fest. Fyll i vatt.
Arm: Legg opp og hekle 1.-21. omg som ben, videre på neste omg felles 1 fm ved å hoppe over 1 m (= 8 fm på omg). Klipp tråden og fest. Fyll i vatt.
Bukseben: Hekle 22 lm og sett dem i en ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 1 fm i hver m. Avslutt med 1 kjm i første fm.
2.- 4.omg: 3 lm, 1 st i hver m. Avslutt med 1 kjm på beg av omg. Klipp tråden på det ene benet og fest den. På det andre benet skal tråden henge og brukes videre til sammenhekling av bena.
Bukse: Legg bena inn i hvert sitt bukseben. Hekle 3 lm med tråden fra det ene buksebenet.
1.omg: Videre hekles bena fast til buksen ved at det hekles både gjennom buksen og benet. Hekle en omg st rundt det ene benet og videre rundt det andre benet.
2.omg: 3 lm, 1 omg st samtidig som hver 4. st felles ved at 3. og 4. st hekles sammen - se forkl over = 33 st på omg. Avslutt med 1 kjm på beg av omg.
3.omg: 3 lm, 1 omg st samtidig som hver 3. st felles ved at 2. og 3. st hekles sammen = 22 st. Avslutt med 1 kjm på beg av omg.

Genser: Omg starter midt bak.
1.-10.omg: 1 lm, 1 fm i hver m, avslutt med 1 kjm i første lm.
11.omg: 1 lm, hekle 1 fm, hopp over 1 fm, 1 fm i hver av de neste 6 fm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste m, hopp over 1 fm, 1 fm i neste m, hopp over 1 fm, 1 fm i hver av de 6 neste fm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste m, hopp over 1 fm og fest med 1 kjm på beg av omg = 16 fm.
12.omg: Nå hekles armene fast på kroppen slik: 1 lm, 2 fm, legg armen dobbelt opp på genseren, hekle 4 fm gjennom både armen og genseren, deretter hekles 4 fm (= foran), videre hekles den andre armen inn på samme måte som den første, hekle 2 fm, avslutt med 1 kjm i 1.lm.
13.omg: Hekle 1 blondekant i natur.
Hode: Bytt til hudfarge.
1. og 2.omg: 1 lm, 16 fm rundt, avslutt med
1 kjm i første lm.
3.omg: 1 lm, * 1 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm, avslutt med 1 kjm i første lm.
4.- 7.omg: 1 lm, 1 fm i hver m omg rundt, avslutt med 1 kjm i første lm.
8.omg: 1 lm, 5 fm, i neste m hekles 1 øre slik: 3 st som hekles sammen i siste ledd (dvs vent med siste gjennomtrekkning i hver st til alle 3 st er heklet, lag så et kast på nåla og trekk det gjennom alle m). 11 fm, hekle 1 øre i neste m, hekle fm ut omg, avslutt med 1 kjm i første lm.
9.-13.omg: Hekle som 4.-7. omg.

Montering: Fyll vatt i kropp og hode, sy sammen mellom bena. Brodér øyne og munn. Legg hode flatt med ansiktet frem og hekle det sammen på toppen med hudfarge og fm gjennom begge lag.
Kort hår: 1 fm, * 5 lm, hekle tilbake over lm slik: Hopp over 1.lm, hekle 3 fm i hver av de neste 4 lm, hekle 1-2 fm bortover på hodet (alt etter hvor mye hår dukken skal ha) *, gjenta *-* raden ut, klipp tråden og fest.

DUKKE PERNILLE:

Se forklaring på farger over.
Pernilles ben, armer, genser og hode hekles som Peters.
Bukseben: Etter 23.omg hekles det 1 omg st med natur rundt det ene benet og videre rundt det andre benet.
Skjørt: Hekle 44 lm og sett dem til en ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 1 fm i hver m, avslutt med 1 kjm i første fm.
2.omg: 3 lm, 1 st i hver fm, avslutt omg med 1 kjm.
3.omg: Legg begge bena inn i skjørtet. Hekle 3 lm, deretter 1 omg st - nålen stikkes gjennom både benet og skjørtet - samtidig felles hver 4.st ved at hver 3. og 4.st hekles sammen - se forkl over = 33 st. Avslutt omg med 1 kjm.
4.omg: 3 lm, hekle 1 omg st - samtidig felles hver 3.st ved at hver 2. og 3.st hekles sammen = 22 st. Avslutt omg med 1 kjm.
Fortsett videre som forklart under genser.
Langt hår: Hekle som Peters korte hår men hvert hårstrå = 13 lm istedenfor 5 lm.

Kommentarer (3)

Christel Jansson 22.06.2015 - 19:37:

Hur gör man huvud o kropp? Hittar inte något skrivit on det?

DROPS Design 24.06.2015 kl. 08:46:

Hej. Om du läser texten i stycket där det står "Tröja:" så hittar du det. Lycka till!

J.de Ruijter 13.03.2014 - 03:25:

Bij het haakpatroon van het truitje van Peter en Pernille staat niet bij hoeveel steken ik moet opzetten en wat voor steken. Ik wil hier graag antwoord op?

DROPS Design 13.03.2014 kl. 17:07:

Hoi J. de Ruijter. Je haakt de truien in verlenging van de broek. Je had hier 22 stk en haak dan verder met de kleur voor de trui over deze stk en volgens de beschrijving voor de trui.

Françoise 12.02.2013 - 17:24:

Je n'ai pas trouvé à quel moment il fallait intégrer les jambes de la poupée, mais je n'ai peut-être pas tout compris..........comme pour les diminutions du pantalon

DROPS Design 13.02.2013 kl. 11:51:

Bonjour Françoise, la partie du pantalon a été corrigée pour expliquer l'assemblage des jambes et de celles du pantalon. Pour diminuer, crochetez 1 B mais ne faites pas le dernier jeté, crochetez la B suiv et au dernier jeté, écoulez toutes les boucles. Bon crochet !

Kommentér oppskrift DROPS Baby 13-33