DROPS Baby / 14 / 8

Little Miss Berry Shoes by DROPS Design

DROPS heklede sko / tøfler i ”Alpaca” med blomst

Stikkord: blomst, tøfler,

DROPS design: Modell nr z-028-by-a-s
--------------------------------------------------------

Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4 ) år
Fotlengde: 10-11-12 (14-15) cm
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
50-50-50 (50-50) gr nr 3720 gml-rosa
+ en rest av nr 7300 lime og 3140 lys rosa (til blomster og kant)

DROPS Heklenål nr 3 - eller den nålen du må ha for å få 24 st x 13 rader med Alpaca på 10 x 10 cm.
DROPS lys treknapp, nr 503: 2 stk.

DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 25.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 25.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 360kr. Les mer.
Hekleinfo: På beg av hver rad med fm erstattes 1.fm med 1 lm og på slutten av raden hekles siste fm i lm på beg av forrige rad. På beg av hver rad med st erstattes 1.st med 3 lm og på slutten av raden hekles siste st i 3.lm fra beg av forrige rad. Det hekles i hver st (ikke mellom).

Felletips:
Fell slik på beg av raden: Erstatt 1 fm/st med 1 kjm. Fell slik på slutten av raden: Snu arb når det gjenstår det antall fm/st som skal felles og hekle tilbake.

Venstre sko: Les Hekleinfo og start med sålen. Hekle 15-18-20 (25-27) lm (inkl 1 lm til å snu med) på nål 3 med gammel-rosa.

Første rad hekles slik: 1 fm i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver av de neste 13-16-18 (23-25) lm = 15-18-20 (25-27) fm, snu arb. Videre hekles det 1 fm i hver fm fra forrige rad samtidig som det økes 2 fm på beg og slutten av første rad ved å hekle 3 fm i første og siste fm på raden = 19-22-24 (29-31) fm. Hekle fm frem og tilbake til det gjenstår 1 rad før arb måler 3-4-4 (5-5) cm. Nå felles det 2 fm i hver side - les Felletips = 15-18-20 (25-27) fm på raden. Arb måler ca 3-4-4 (5-5) cm. Klipp og fest tråden. Sett 1 merketråd i hvert hjørne = 4 merketråder. Videre hekles det st rundt sålen slik:
1. rad: Start midt bak (= midt i den ene kortsiden) - Hekle 1 fm i første m, 3 lm (= 1 st), 1 st i hver av de 2-3-3 (4-4) neste st, 2 st i hjørnet, 15-18-20 (25-27) st langs siden, 2 st i hjørnet, 5-7-7 (9-9) st langs den andre kortsiden (= tåen), 2 st i hjørnet, 15-18-20 (25-27) st langs siden, 2 st i hjørnet og 2-3-3 (4-4) st, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 48-58-62 (76-80) st.
2. rad: Som 1.rad - men hekle 2 st sm ved hvert av de 2 hjørnene ved tåen = 46-56-60 (74-78) st.
3. rad og 4. rad: Hekle 2 rader med st uten å felle. Arb måler nå ca 2 cm i høyden.

Ankelrem: Hekle 2 rader med st over de midterste 5-5-5 (7-7) st midt bak til ankelrem, deretter hekles det 33-34-35 (36-37) lm på slutten av siste rad, snu arb. Hekle 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i neste st, 1 lm, hopp over 1 st (= knapphull), deretter hekles det 1 st i hver av de resterende 27-28-29 (30-31) lm og 1 st i hver av de 5-5-5 (7-7) siste st. Klipp og fest tråden.

Overlær: Hekle 1 st i hver av de 7-9-9 (11-11) st midt foran på skoen. Hekle frem og tilbake til overlæret måler 4-4-5 (5-6) cm. Klipp og fest tråden. Sy overlæret til skoen i hver side med små pene sting.
Bytt til lys rosa og hekle krepse-m langs hele åpningen på skoen og rundt hele ankel-remen (krepsem = hekle fm fra venstre mot høyre).

Midtstropp: Hekle 5 fm over de midterste m foran på skoen med lys rosa (1.rad hekles på baksiden av krepse-m). Hekle frem og tilbake til stroppen måler 6 cm. Brett stroppen dobbelt mot vrangen og sy fast på innsiden av skoen.
Sy i en knapp midt bak på skoen ca 0,5 cm fra toppen.

Heklet blomst: Hekle 3 lm på nål 3 med lys rosa og sett dem til 1 ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 5 fm om ringen og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.
2.omg: * 4 lm, 1 st i den første av de 4 lm som ble heklet, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 5 blader, klipp tråden.
Hekle 3 lm på nål 3 med lime og sett dem til en ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 5 fm om ringen og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.
2.omg: * 4 lm, hekle 3 st i den første av de 4 lm som ble heklet, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 5 blader, klipp tråden. Sy den lys rosa blomsten oppå den lime blomsten og sy blomsten fast på overlæret på skoen.

Høyre sko: Hekle som venstre sko men motsatt.

Kommentarer (8)

Legg inn en kommentar!

Elisabteth Vallin 06.03.2018 - 14:35:

Hej! Jag virkar babyskor ur mönster 14-8. Jag har virkat fram till nu börjar sulan. Får inget begrepp om hur det ska bli rätt.Jag började på hälften av den kortaste del av "trekanten", fortsatte på långkanten,men sen tog det stopp. Menas det att jag ska ta av garnet å börja mitt bak igen. Har nog fattat allt fel. Finns det nån vänlig själ som kan mönster eller ändå hjälpa mig?????? Jätte tacksam om någon svarar. Hälsningar Elisabeth

DROPS Design 22.03.2018 kl. 14:26:

Hej, du ska börja mitt på den ena kortsidan, virka stolpar längs denna, sedan virkas det 2 stolpar i hörnet, fortsätt längs långsidan med stolpar, virka 2 stolpar i följande hörn, virka stolpar längs den andra kortsidan och 2 stolpar i följande hörn, sedan virkar du stolpar längs den andra långsidan, 2 stolpar i hörnet och stolpar fram till mitt på den första kortsidan, avsluta med 1 smygmaska i den tredje luftmaskan i början på varvet. Du virkar alltså runt utan att klippa tråden.

Fauzan 27.11.2017 - 02:10:

I left the unfinished shoes because no one is helping me in making the second round of the sole.would u help me?

DROPS Design 27.11.2017 kl. 10:51:

Dear Mrs Fauzan, you will find the answer to your previous question below. Happy crocheting!

Fauzan 25.11.2017 - 16:51:

When we bind off each corner in round around the sole there should be 54 tr crochet instead of 56.because there are 58 tr crochet in the first round .what u say

DROPS Design 27.11.2017 kl. 09:30:

Dear Mrs Fauzan, at the end of row 1 there are 58 tr. On row 2 you dec 2 sts = 58-2 = 56 tr. Happy crocheting!

Fauzan 17.11.2017 - 15:10:

How to make sole of the shoe there is no joining stitch to complete one round

DROPS Design 17.11.2017 kl. 16:38:

Dear Mrs Fauzan, sole is worked back and forth, then you work in the round around the sole. Happy crocheting!

Aline Soulard 11.09.2017 - 03:56:

Quand ont à fini les 4 rangs du chausson avant de commencer le lien cheville, est-ce qu'on coupe la laine ce n'est pas indiqué, si non comment on fait. Merci

DROPS Design 11.09.2017 kl. 09:07:

Bonjour Mme Soulard, tout à fait, ainsi, vous allez bien crocheter les 5-7 m du milieu dos comme indiqué pour le lien cheville. Bon crochet!

Martineb 12.11.2013 - 18:52:

Bonjour, je ne comprends pas cette phrase : en même temps, augmenter 1 m au début et à la fin de chaque rang ainsi : faire 3 ms dans la 1ère et dans la dernière ms du rang = 19-22-24 (29-31) ms. Merci pour votre réponse Martine

DROPS Design 13.11.2013 kl. 08:55:

Chère Martineb, on va en fait augmenter 2 m (et non 1 seule, correction faite), au début et à la fin du rang en crochetant 3 ms dans la 1ère et 3 ms dans la dernière m du rang. Bon crochet!

Martineb 12.11.2013 - 18:50:

Bonjour, je ne comprends pas cette phrase . en même temps, augmenter 1 m au début et à la fin de chaque rang ainsi : faire 3 ms dans la 1ère et dans la dernière ms du rang = 19-22-24 (29-31) ms. Merci pour votre réponse Martine

Agnes 03.09.2013 - 15:34:

Voor de zool moet ik 15 l. haken. Dit is incl de keerlosse. In de 2e toer moet ik dan 15 st. hebben. Ik kom uit op 14 st. Moet ik nu in de 1e toer al een keerlosse erbij haken, ik kom dan op 16 l.

DROPS Design 04.09.2013 kl. 10:45:

Hoi Agnes. Je hebt 1 v in de tweede l van de nld gehaakt = 1 l ter vervanging van de eerste v (Zie ook Haak Info) + 1 v = 2 v. Vervolgens haak je 1 v in de volgende 13 l = 15 v op de toer.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 14-8