DROPS Baby / 13 / 12

DROPS Baby 13-12 by DROPS Design

DROPS genser med raglan, bukse og lue med pongpong i Alpaca, kosedyr.

DROPS design: Modell nr z-033-by
--------------------------------------------------------

Genser, bukse og lue:
50-50-50 (100-100) gr f.nr 0302, kamel
50 gr i alle str f.nr 0401, brun
50 gr i alle str f.nr 0100, natur
50 gr i alle str f.nr 6205, lys blå
50 gr i alle str f.nr 6309, blågrå

DROPS Rundp og ermp nr 3 –
eller den str du må bruke for å få 24 m x 32 p glstrikk = 10 x 10 cm.
DROPS Rundp og ermp nr 2,5
DROPS Brent treknapp nr 513: 4 stk.

Bukse:
150-150-150 (200-200) gr f.nr 6205, lys blå

DROPS Ermp og rundp nr 4 –
eller den str du må bruke for å få 19 m x 25 p glstrikk med 2 tråder = 10 x 10 cm.
Tilbehør: Buksestrikk på ca 50-60 cm

Lue:
50 gr i alle str f.nr 0302, kamel
en rest i f.nr 0618, beigemelert
(bruk ev kamel for denne fargen i diag)
+ rester at de andre fargene fra genseren

DROPS Ermp nr 2,5 –
eller den str du må bruke for å få 26 m x 35 p glstrikk = 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

alder/str: 1-3m (56/62cm), 12-18m (80/86cm), 2år (92 cm), 3-4år (98/104cm), 6-9m (68/74cm), fasong: raglan, mønster/teknik: striper, type oppskrift: bukser, gensere, leker, luer, sett,

Mønster: Genser: Se diag M.1, diagrammet gjentas til ferdig mål - NB: Mønsteret strikkes i glstrikk men de enkeltstående radene i diag, dvs rad 1, 8, 15 osv = 1 rille. Det strikkes altså 2 omg på den raden slik: 1.omg = rett, 2.omg = vrang.

Felletips (gjelder raglanfelling):
Fell slik fra retten: Start og avslutt p med 2 r sm. Ved de 3 andre merketrådene felles det slik (start 3 m før merketråden): 2 r sm, 2 r, ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over.
Fell slik fra vrangen: Start og avslutt p med 2 vr sm. Ved de 3 andre merketrådene felles det slik (start 3 m før merketråden): 2 vridd vrang sm, 2 vr, 2 vr sm – pass på at m legger seg riktig vei sett fra retten.

GENSER:
Bolen: Legg opp 126-138-156 (168-186) m på rundp 2,5 med kamel. Strikk vrbord i 3 cm. Bytt til rundp 3 og strikk 1 omg glstrikk med kamel, deretter fortsettes det med striper etter M.1 - se forkl over. Når arb måler ca 16-17-20 (23-25) cm (pass på at det kun er 1 omg igjen av 1 hel stripe) strikkes neste omg slik: fell 8 m til ermhull, strikk 55-61-70 (76-85) m (= forstk), fell 8 m til ermhull og strikk 55-61-70 (76-85) m (= bakstk). Legg arb tilside og strikk ermene.

Erme: Legg opp 36-42-42 (48-48) m på ermp 2,5 med kamel. Strikk 3 cm vrbord (= oppbrett), sett 1 merketråd - herfra måles arb videre, strikk 3 cm vrbord til. Bytt til ermp 3 og strikk 1 omg glstrikk, fortsett med striper etter M.1. Samtidig når arb måler 5 cm økes det 2 m midt under ermet på hver 2.-3.-2. (3.-2,5.) cm totalt 6-5-8 (7-9) ganger = 48-52-58 (62-66) m. Når ermet måler ca 17-19-22 (25-29) cm felles det 8 m midt under ermet (fell på siste omg i en stripe) = 40-44-50 (54-58) m. Legg arb tilside og strikk 1 erme til.

Bærestk: Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det ble felt m til ermhull = 190-210-240 (260-286) m. Sett 1 merketråd i alle overgangene mellom bol og ermer = 4 merketråder. Videre strikkes det frem og tilbake fra høyre ”raglanåpning” foran (når plagget taes på), start med å felle 3 m på hver side av merketråden ved denne ”raglanåpningen”. Fortsett M.1 så stripene stemmer videre på bolen. Samtidig felles det til raglan – se Felletips – på hver 2.p: 14-16-18 (20-22) ganger.
Etter alle fellinger er det 72-76-90 (94-104) m på p. Sett m på 1 tråd og strikk raglanstolpene før halskanten.
Raglanstolpe: Strikk opp ca 32 til 41 m (delelig med 3 + 2) på langs raglanåpningen på ermet - bruk ermp 2,5 og kamel. Strikk vrbord med 1 kantm i hver side (denne strikkes rett på alle p). Når vrborden måler 2 cm, felles det løst av. Gjenta langs raglanåpningen på forstk, men etter 2 p felles det til 3 knapphull jevnt fordelt (det skal være 1 knapphull på halskanten også) - 1 knapphull = fell 2 m og legg opp 2 nye på neste p.

Hals: Sett m fra tråden i halsen på ermp 2,5 og strikk opp 7-8-7 (8-6) m over hver stolpe med kamel = 86-92-104 (110-116) m. Strikk frem og tilbake fra raglanåpningen slik: 1 p rett fra vrangen og 1 p rett fra retten. Neste p strikkes slik fra vrangen: 1 kantm rett, * 3 vr, 3 r *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kantm rett. Fortsett vrborden slik med 1 kantm rett i hver side. Samtidig etter 1 p vrbord felles det til 1 knapphull over de andre på raglanstolpen – gjenta knapphullet når vrborden måler 4-4-4 (5-5) cm. Når vrborden måler 5-5-5 (6-6) cm felles alle m løst av. Brett halskanten dobbelt mot vrangen og sy pent fast.

Montering: Legg raglanstolpene oppå hverandre med knapphullsdelen øverst, sy fast i nederkant. Sy sammen åpningen under ermene. Sy i knappene. Brett vrborden på ermene dobbelt inn mot vrangen og sy fast – pass på at sømmen ikke strammer.

BUKSE:
Buksen strikkes fra midjen og nedover.
Legg opp 92-96-98 (102-106) m på rundp 4 med 2 tråder lys blå. Strikk 2 cm glstrikk til belegg, sett 1 merketråd - herfra måles arb videre. Sett 1 merketråd midt foran og midt bak (= 46-48-49 (51-53) m mellom merketrådene). Fortsett med glstrikk til arb måler 12-14-15 (15-15) cm. Nå økes det 1 m på hver side av 4 m midt foran. Øk ved å hente opp m fra forrige omg og strikke denne rett. Øk på hver 2.omg totalt 8-9-9 (10-11) ganger = 108-114-116 (122-128) m. Etter alle økninger måler arb ca 18-21-22 (23-24) cm. På neste omg felles det 6 m midt foran og midt bak (dvs 3 m på hver side av merketrådene) = 48-51-52 (55-58) m på hvert ben.

Ben: Sett m fra det ene benet på 1 tråd og m fra det andre benet på ermp 4. Strikk glstrikk videre – sett 1 merketråd på innsiden av benet. Samtidig når benet måler 4 cm felles det 1 m på hver side av merketråden – gjenta fellingen på hver 2.-3.-4. (5.-6.) cm 3 ganger til = 40-43-44 (47-50) m. Når benet måler 12-15-18 (23-28) cm økes det jevnt fordelt til 48-48-54 (54-60) m. Videre strikkes det vrbord (= 3 r, 3 vr) i 10 cm – fell løst av.
Strikk det andre benet på samme måte.

Montering: Sy sammen åpningen mellom bena. Brett de øverste 2 cm mot vrangen og sy fast. Tre en strikk i løpegangen.
Brett opp vrborden nederst på bena.

LUE:
Passer hodemål:
Ca 40/42 - 43/45 (48/50 - 50/52) cm
Mønster: Se diag M.2 og M.3.
Felletips:
Fell slik før merketråden: 2 rett sammen.
Fell slik etter merketråden: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.

Lue: Legg opp 96-104 (112-120) m på ermp 2,5 med kamel. Strikk glstrikk i 6 cm, deretter 1 omg vrang (= brettekant) og 1 omg rett. Videre strikkes M.2 en gang. Bytt til kamel, strikk 1 omg rett og 1 omg vrang. Deretter strikkes M.3 samtidig som m-ant justeres til 96-102 (108-120) m på 1.omg. Når arb måler 13-15 (16-17) cm fra brettekanten justeres m-ant til 90-100 (110-120) m. Nå settes det 5 merketråder i arb med 18-20 (22-24) m mellom hver merketråd. Fortsett med glstrikk samtidig som det felles 1 m på hver side av alle merketrådene på hver omg til det er 10 m tilbake på p - se Felletips. Trekk 1 dobbel tråd gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Brett kanten nederst inn mot vrangen og sy fast - pass på at sømmen ikke strammer.

Pongpong: Lag 1 pongpong i kamel på ca 4 cm i diam - se forkl på www.garnstudio.com. Sy den fast på toppen av lua.

Kosedyret ”Fingertupp”:
se oppskrift under modell nr b13-34

Diagram

= beigemelert
= natur
= blågrå
= lys blå
= brun
= kamel