DROPS / 95 / 28

DROPS 95-28 by DROPS Design

Heklet DROPS bikini-overdel i ”Paris” og bikinibukse i ”Safran”

DROPS design: Modell nr W-338
--------------------------------------------------------

Bikini-overdel:
Størrelse: S/M (L)
Materialer: DROPS Paris fra Garnstudio
100-100 gr f.nr 55, army

DROPS Heklenål nr 5 – eller den nålen du må ha for å få 14 fm i bredden og 18 rader i høyden på 10 x 10 cm

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: bikinier, halterneck,

Hekleinfo: På beg av hver rad erstattes første fm med 1 lm. Hver rad avsluttes med 1 fm i lm på beg av forrige rad.

Bikini-overdel: Arb hekles i 2 deler som deretter settes sammen med en heklekant.
1.del: Hekle 8 (10) løse lm (inkl 1 lm til å snu med) på nål 5 med Paris.
Første rad hekles slik: 1 fm i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver av de 6 (8) neste lm = 8 (10) fm, snu arb. Les Hekleinfo og hekle 1 fm i hver fm fra forrige rad til arb måler 6 (7) cm - sett 1 merketråd i siste rad.
Neste rad hekles slik: Hekle 1 fm i hver fm fra forrige rad, hekle 4 fm i hjørnet og hekle 8 (10) fm ned langs firkantens andre side = 20 (24) fm på raden. Snu arb og hekle 1 fm i hver fm fra forrige rad til arb måler ca 10 (11) cm fra merketråden - samtidig når arb måler 3 cm økes det 1 fm i den ene siden av arb (dvs mot siden) på hver 3. cm totalt 3 ganger = 23 (27) fm - NB: Det økes 1 fm ved å hekle 1 ekstra fm i nest ytterste fm mot siden. Etter siste rad måler arb ca 16 (18) cm fra midt foran og ut mot siden.
2.del: Hekle som første del men speilvendt.

Montering: Legg de 2 delene sammen – se fig.1. Hekle 1 omg fm rundt hele bikinien slik (start nederst i hjørnet på den ene bikini-delen og hekle fra vrangen): 1 kjm i første m, deretter hekles det 1 fm i hver fm/rad langs hele nederkant på bikinien (slik at de 2 delene holdes sammen) og deretter langs de øvrige kantene, snu arb. Videre hekles det 1 hullrad langs oversiden av bikinien slik (det hekles ikke langs den kanten som sitter under bysten): 4 lm, * hopp over 1 m, 1 st i neste m, 1 lm *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 st i siste m, snu arb. Hekle tilslutt 1 rad med fm slik: 1 lm, 1 fm i første st, * 1 fm om lm, 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* langs hele hullraden og klipp tråden.

Knytebånd: Det hekles 1 knytebånd i hver side på bikinien og 1 knytebånd øverst på hver bikini-del til å knyte bak i nakken.
1 knytebånd: Hekle 1 kjm i et hjørnet på bikini-delen, hekle 70 lm (lm-raden skal måle ca 50 cm, evt til ønsket lengde), snu og hekle 1 fm i 2.lm fra nålen, deretter hekles det 1 fm i hver lm, avslutt med 1 kjm i kjm på beg av knytebåndet, klipp tråden.

Bikinibukse:
Størrelse: S - M - L
Materialer: DROPS Safran fra Garnstudio
150-150-150 gr f.nr 22, brun

DROPS Heklenål nr 3 – eller den nålen du må ha for å få 21 fm i bredden og 26 rader i høyden på 10 x 10 cm
Snor (til knyting i sidene): ca 1 meter

Hekletips: Hver rad snues med 1 lm.

Felletips: Fell slik på slutten av raden:
Snu arb når det gjenstår det antall fm som skal felles og hekle tilbake.

Øketips: Øk slik på slutten av raden: Hekle det antall lm som skal økes + 1 lm til. Snu arb og hekle 1 fm i 2. lm + 1 fm til i de andre lm som er heklet.

Bukse: Buksen hekles i ett stykke, start på forstk og hekle nedover mellom bena og opp på bakstk. Hekle 89-95-101 løse lm (inkl 1 m til å snu med). Deretter hekles det 1 fm i hver lm = 88-94-100 fm. Neste rad hekles slik: 4 lm, * hopp over 1 m, 1 st i neste m, 1 lm *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 st. Videre fortsettes det med 1 fm i hver m. Når arb måler 10-11-11 cm felles det på slutten av hver rad i begge sider - se Felletips: 9 m 2 ganger, 4 m 2 ganger, 2 m 1-2-3 ganger og 1 m 9-10-11 ganger = 14 fm igjen på raden. Arb måler ca 21-23-25 cm - sett i 1 merketråd. Når arb måler 8 cm fra merketråden økes det i hver side på slutten av hver rad – se Øketips: 1 m 1-2-3 ganger, 2 m 4-3-3 ganger, 3 m 4-4-4 ganger og 2 m 8-10-11 ganger = 88-94-100 fm. Hekle fm videre til arb måler 30-32-34 cm fra merketråden (= 9-10-10 cm i siden).
Neste rad hekles slik: 4 lm, * hopp over 1 m, 1 stav i neste m, 1 lm *, gjenta fra *-* ut raden og avslutt med 1 stav. Deretter hekles 1 rad med fm over alle m, klipp tråden.

Montering: Hekle rundt hvert ben på buksen slik: 1 fm, * 1 lm, hopp over 1 m, 1 fm i neste m *. Start i høyre side av forstk, hekle ned langs siden, rundt benåpningen og opp langs siden på bakstk. Gjenta i den andre siden. Det hekles ikke øverst på buksen foran og bak.
Tre en snor (f.eks i skinn) i kryss i sidene slik at buksen kan reguleres.