DROPS / 95 / 10

Desert Delight by DROPS Design

DROPS kjole med rundfelling i ”Safran” og ”Alpaca”. Str XS/S-XXL

DROPS design: Modell nr Z-217
--------------------------------------------------------

Størrelse: XS - S - M - L - XL - XXL
Lengden på kjolen vil sige med ca 6 til 10 cm i forhold til lengden på målskissen når kjolen taes på.
Materialer: DROPS Safran fra Garnstudio
250-250-300-300-350-350 gr 23, mørk brun
og bruk: DROPS Alpaca fra Garnstudio
200-200-250-250-300-300 gr 3800, lyng

DROPS Rundp og ermp nr 6 – eller de p du må ha for å få 15 m x 19 p glstrikk med 1 tråd i hver kvalitet på 10 x 10 cm.

DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 13.00 kr /50g

DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 26.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 26.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 208kr. Les mer.

Instruksjoner

Mønster: Se diag M.1 til M.4. Diag viser mønsteret sett fra retten.

Felletips (gjelder felling i snitt og side):
Fell slik etter 1. og 3. m-tråd + m-tråd i siden: 2 rett sm.
Fell slik før 2. og 4. m-tråd + m-tråd i sidene: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over.

Måletips: Arbeidet måles når det ligger flatt.

Kjole: Les hele oppskriften før det strikkes, kjolen strikkes rundt. Les Måletips!
Brett rundp nr 6 dobbelt (evt bruk 2 stk rundp) og legg opp 180-200-220-240-260-280 m over 2 pinner med 1 tråd Safran + 1 tråd Alpaca (dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk). Trekk den ene p ut og strikk 1 omg rett, 1 omg vrang og 1 omg rett. Deretter strikkes M.1 - omg beg = i siden på kjolen. Når M.1 er strikket 2 ganger i høyden (arb måler ca 21 cm) settes det 1 merketråd midt i hver rapport - se pil i M.1 = 9-10-11-12-13-14 merketråder. Strikk glstrikk videre oppover. Samtidig på 2. og 6.omg etter M.1 strikkes M.2 over hver merketråd = 144-160-176-192-208-224 m tilbake på p - ta bort merketrådene etter siste felling. Når arb måler 25-25-25-26-26-26 cm (fra nederste spiss) settes det 6 nye merketråder i arb slik: Strikk 22-26-28-31-34-37 m, sett 1 merketråd før neste m (= 1.m-tråd), strikk 28-28-32-34-36-38 m, sett 1 merketråd før neste m (= 2.m-tråd), strikk 22-26-28-31-34-37 m, sett 1 merketråd (= siden), strikk 22-26-28-31-34-37 m, sett 1 merketråd før neste m (= 3.m-tråd), strikk 28-28-32-34-36-38 m, sett 1 merketråd før neste m (= 4.m-tråd), strikk 22-26-28-31-34-37 m og sett 1 merketråd før neste m (= siden). Videre felles det 1 m på begge sidene av merketråden i hver side på kjolen (det felles ikke ved de 2 merketrådene foran og bak) - se Felletips: Fell på hver 5.-5.-5.-6.-6.-7.omg totalt 8-9-9-9-9-9 ganger. Samtidig når arb måler 31-32-33-35-36-37 cm (fra nederste spiss) felles det til snitt etter 1. og 3. merketråd og før 2. og 4. merketråd - se Felletips: 1 m på hver 6.-6.-8.-8.-8.-8.omg totalt 4-4-5-5-5-5 ganger.
Etter alle fellingene i snittene og sidene er det 96-108-120-136-152-168 m tilbake på p. Når arb måler 50-51-52-54-56-58 cm økes det etter 1. og 3. merketråd og før 2. og 4. merketråd - øk 1 m ved å hente opp m fra forrige omg og strikk denne i glstrikk. Det økes 1 m på hver 2.-2.-2.-3.-3.-3.omg totalt 6-6-6-5-5-5 ganger = 120-132-144-156-172-188 m. Etter siste økning taes merketrådene foran og bak bort. Når arb måler 67-69-71-73-75-77 cm felles det 8-8-8-10-10-10 m i hver side til ermhull (dvs 4-4-4-5-5-5 m på hver side av begge merketrådene) = 52-58-64-68-76-84 m tilbake på for- og bakstk. Legg arb tilside og strikk ermene.

Erme: Ermet strikkes rundt. Legg opp 40-42-44-48-50-54 m over 2 pinner nr 6 med 1 tråd Safran + 1 tråd Alpaca. Trekk den ene p ut og strikk 1 omg rett, 1 omg vrang og 1 omg rett. Deretter strikkes neste omg slik: 0-1-2-4-0-2 m glstrikk, M.3 over de neste 40-40-40-40-50-50 m og 0-1-2-4-0-2 m glstrikk. Fortsett mønsteret slik til M.3 er strikket én gang i høyden (arb måler ca 5 cm). Strikk 1 omg glstrikk samtidig som det felles 8-8-8-10-10-10 m midt under ermet = 32-34-36-38-40-44 m. Legg arb tilside og strikk et erme til.

Bærestk: Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 168-184-200-212-232-256 m.
Deretter strikkes det slik:
Str XS: Strikk 5 cm glstrikk - samtidig på 3. og 7.omg felles det 14 m jevnt fordelt = 140 m.
Str S: Strikk 6 cm glstrikk - samtidig på 3. og 8.omg felles det 12 m jevnt fordelt = 160 m.
Str M: Strikk 7 cm glstrikk - samtidig på 4. og 9.omg felles det 10 m jevnt fordelt = 180 m.
Str L: Strikk 8 cm glstrikk - samtidig på 3.,6.,9. og 12.omg felles det 8 m jevnt fordelt = 180 m.
Str XL: Strikk 9 cm glstrikk - samtidig på 3.,7.,10. og 14.omg felles det 8 m jevnt fordelt = 200 m.
Str XXL: Strikk 10 cm glstrikk - samtidig på 4.,8.,12. og 16.omg felles det 9 m jevnt fordelt = 220 m.

Alle str: Når bærestk måler 5-6-7-8-9-10 cm strikkes og felles det etter M.4. Når M.4 er strikket én gang i høyden er det 112-128-144-144-160-176 m på p. Strikk 2 omg rett samtidig som m-ant justeres til 111-123-144-144-159-171 m på siste omg. Strikk 1 omg vrang og 2 omg rett, deretter strikkes det hullkant slik: * 1 kast, 3 rett sm *, gjenta fra *-* omg rundt = 74-82-96-96-106-114 m tilbake på p. Strikk 2 omg rett - samtidig som m-ant justeres til 74-82-86-90-94-98 m på siste omg. Strikk 1 omg vrang og 1 omg rett, deretter felles det løst av med vrang, arb måler ca 83-86-89-92-95-98 cm flatt - NB: Lengden vil sige med ca 6 til 10 cm når kjolen taes på.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 03.03.2006
Under kjole:
...Samtidig på 2. og 6.omg etter M.1 strikkes...

Nytt diagram M2 og M4.

= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sm, løft den løse m over.
= ingen m, denne m er felt bort
= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sm, løft den løse m over

Kommentarer / Spørsmål (55)

Magda 10.01.2020 - 16:24:

Dzień dobry, czy na pewno oczka na przód i tył zamyka się za 1 i 3 markerem, a przed 2 i 4, a nie odwrotnie? Czy te 28 oczek miedzy markerami nie powinno zostać bez zmian, a zmniejszać sie na bokach? Przy robieniu od góry tak właśnie robiłam.

DROPS Design 10.01.2020 kl. 18:08:

Witaj Magdo! Tak trzeba zamykać te oczka, powstaną kliny z przodu i tyłu, postępuj zgodnie z opisem. Koniecznie zamieść zdjęcie gotowej sukienki na naszej grupie DROPS Workshop na facebooku. Miłej pracy!

Magda 08.01.2020 - 22:07:

Dziękuje za odpowiedz. Jeszcze jedno pytanie. Czy oczka na bokach odejmujemy od razu, gdy robótka osiągnie dł 25 cm (rozm.S)?

DROPS Design 08.01.2020 kl. 22:41:

Witaj Magdo! A jednak się pomyliłam: wyjaśniam ponownie: na wysokości 25 cm zaczynasz zamykać 1 o. z każdej strony markerów na bokach (zamknięte 4 o. w okrążeniu). Zamykasz tak samo 9 razy co 5 okr. (razem 36 zamkniętych oczek). Jednocześnie jak dojdziesz do 32 cm wysokości, zaczynasz zamykać 1 o. za 1-szym i 3-cim markerem i przed 2-gim i 4-tym markerem (markery na tyle i przodzie; zamykasz 4 o. w okrążeniu) (PATRZ ZAMYKANIE OCZEK powyżej). Powtarzasz to 4 razy co 6 okr. (zamkniętych 16 o.). Łącznie będzie na koniec: 160-36-16=108 o. Pozdrawiam serdecznie!

Magda 07.01.2020 - 21:28:

Cześć. Prosze o wyjaśnienie, bo nie do końca rozumiem opis. Robię rozmiar S, podzieliłam prace sześcioma markerami. Które markery stanowią środek boków? Które ograniczają przód i tył? Ile oczek ma ma mieć przód i tył w rozmiarze S, bo rozumiem, że ta ilośc się nie zmienia? I czy oczka na środku boków odejmować przy samych markerach czy oczko za markerem? Pozdrawiam

DROPS Design 08.01.2020 kl. 21:45:

Witaj Magdo, skorygowałam nieco opis, aby był czytelniejszy. Markery 3 i 6 stanowią boki sukienki, jest 80 o. na tył i 80 o. na przód sukienki w rozmiarze S. Oczka na środku boków odejmować przy samych markerach, tak samo jak przy pozostałych 4 markerach. Miłej pracy!

Anneke Hommersom 20.03.2019 - 15:49:

Beste,\r\nIk wil dt jurkje maken en bij het doorlezen van het patroon begreep ik iets niet.\r\nWaarom zijn in de teltekening, twee verschillende tekens, met dezelfde beschrijving?\r\nDe zwarte driehoek in 1 vakje en de zwarte driehoek die 3 vakjes omvat.\r\n1 steek afhalen, 2 recht samenbreien, de afgehaalde steek overhalen.\r\nMisschien heb ik iets over het hoofd gezien.

DROPS Design 21.03.2019 kl. 16:45:

Dag Annemiek,

Het is inderdaad exact dezelfde steek en je hebt gelijk dat dit wat onduidelijk is. (In de nieuwe patronen is dit al aangepast.) Het betreffende symbool in M.1 wordt eigenlijk over 3 steken gebreid. In de eerste naald brei je 1 recht, 1 omslag, 8 recht, dan 1 afh, 2 sambreien, afgehaalde steek overhalen, 8 recht, 1 omslag. Het aantal steken recht wordt bij elke oneven naald 1 minder. Hopelijk is zo duidelijk wat de bedoeling is. In M.4 is dit al op de juiste wijze aangegeven met de driehoek over 3 steken.

Birgit L. 09.07.2018 - 05:34:

Ich möchte das Kleid mit Drops Belle stricken. Meine Maschenprobe ergibt zwar 15 M, aber nur 10 R auf 10 cm (mit doppeltem Faden). Wie verfahre ich am besten?

DROPS Design 09.07.2018 kl. 08:56:

Liebe Birgit, dieses Kleid wird mit 2 Fäden Garngruppe A (= 1 Garngruppe C) gestrickt, Belle gehört aber zur Garngruppe B und ist doch keine Alternative zu diesem Modell. Hier lesen Sie mehr über Garnalternativen. Viel Spaß beim stricken!

Joan Honoré 12.06.2018 - 17:45:

Tak for svar. Det står desværre ikke i opskriften, at man efter udtagningerne fortsætter lige op til arb måler 71 cm. Jeg strikker videre :-) mvh Joan

Joan Honoré 11.06.2018 - 23:08:

HEJ, HAR SPØRGSMÅL TIL LÆNGDEN.HVIS MAN STARTER UDTAGNING V 52 CM OG TAGER UD PÅ HVER 2. PIND 6 GANGE GIVER DET 12 PINDE I ALT, HVORDAN KAN DET GIVE 19 CM NÅR I SKRIVER DER SKAL VÆRE 71 CM (OP) TIL ÆRMEGAB ? HÅBER I KAN HJÆLPE, IGEN :-)VH JOAN

DROPS Design 12.06.2018 kl. 11:24:

Hej, du tager ikke flere masker ud, men fortsætter til arbejdet måler 71 cm og nu lukker du af til ærmegab i hver side. God fornøjelse!

Lena Kramer 31.10.2017 - 16:12:

Wie soll man den Satz verstehen: Gleichzeitig auf der 2. Und 4. R nach M.1 wird M.2 über jeden markierungsfaden gestrickt

Ida 08.07.2017 - 22:12:

" Samtidigt på 2:a och 4:e v efter M.1 stickas M.2 över varje märktråd = 144-160-176-192-208-224 m kvar på st..." Jag har stickat klart M1. Jag har placerat ut märktrådarna. Hur ska jag kunna sticka M2 på 2:a och 4:e varvet, när M2 består av fyra varv? Då är jag ju halvvägs upp på första M2 när det är dags för nästa??

DROPS Design 10.07.2017 kl. 17:16:

Hej! Det har smugit sig in ett fel i beskrivningen, A.2 ska stickas på varv 2 och 6 efter M.1.

Ida 30.04.2017 - 20:00:

Jag har 13 nystan Drops Love You nr 6 här hemma. Naturligtvis kommer jag sticka en provlapp, men kan jag räkna med att Safran & Alpaca går att byta ut mot det garn jag har? Och fungerar en sån här klänning i bomullsgarn?

DROPS Design 03.05.2017 kl. 14:25:

Hej, Ja du kan använda DLY #6, fast du måste ha en tråd till från garngrupp A för att få en stickfasthet med 15 m på 10 cm. Lycka till!

Kommentér oppskrift DROPS 95-10