DROPS / 52 / 19

DROPS 52-19 by DROPS Design

Strikket Setesdalsgenser, Setesdallue og Setesdalsokker til herre i DROPS Karisma. Størrelse: S-L

Stikkord: gensere, luer, nordisk, sett, sokker,

DROPS design: Modell nr U-393
-------------------------------------------------------

Størrelse:
Dame: Small - Medium - Large
Herre: (Small/medium - Medium/large)

Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
450-500-550 (600-700) gr f.nr 01, naturhvit
250-250-300 (350-350) gr f.nr 16, grå

DROPS Rundp 3 og 3,5. Ermp 2,5, 3 og 3,5.
DROPS Hekter: 3 stk. (Kari - hekte nr 600)

fra 15.60 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 15.60 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 15.60 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 234kr. Les mer.
Strikkefasthet: 22 m x 30 p på p 3,5 og mønster = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mønsteret i diagrammet sees fra retten. Hele mønsteret glstrikkes.

Bolen: Tallene i () = herrestr. Genseren strikkes rundt på rundp og klippes opp til ermhull og halssplitt midt foran etterpå. Legg opp 248-264-280 (264-280) m med naturhvit på rundp 3 og strikk 3 cm glstrikk, 1 omg vr (= brettekant - herfra måles arb). Bytt til rundp 3,5 og strikk M.1 - start ved pilen på diagrammet og strikk m over forstk, start ved pilen igjen og strikk m over bakstk. Husk på strikkefastheten. Etter M.1 strikkes M.2 oppover - start ved pilen som på M.1. Når arb måler 33-35-36 (39-41) cm økes det 5 m i hver side (disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Samtidig når arb måler 39-41-43 (46-49) cm - avpass etter mønsteret strikkes M.3 - start ved pilen på diagrammet og strikk m over forstk, start ved pilen igjen og strikk m over bakstk. Når arb måler 43-45-47 (50-53) cm felles de midterste 12 m foran til splitt. På neste omg legges det opp 5 nye m over de felte m - disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret. Når arb måler 55-57-59 (62-65) cm felles de midterste 16-18-18 (18-20) m + 5 oppklippsm foran til hals. Det strikkes nå ferdig frem og tilbake på p. Videre felles det mot halsen på hver 2.p: 3 m x 1, 2 m x 1, 1 m x 2. Samtidig når arb måler 58-60-62 (65-68) cm felles de midterste 38-40-40 (40-42) m bak til hals. Deretter felles det 2 m i hver side på neste p mot halsen bak. Fell av etter M.3. Arb måler ca 60-62-64 (67-70) cm.

Erme: Legg opp 46-48-50 (50-52) m på ermp 3 med naturhvit og strikk 3 cm glstrikk, 1 omg vr (= brettekant - herfra måles arb). Bytt til ermp 3,5 og strikk M.1 - sørg for å få en rapport midt oppe på ermet. Samtidig når arb måler 7-7-7 (7-7) cm økes det midt under ermet: 2 m x 37-36-37 (37-38) på Dame S+M+L+ Herre M/L: Hver 3.omg. Herre S/M: Vekselvis hver 3. og 4.omg, = 120-120-124 (124-128) m. Etter M.1 strikkes M.2 oppover til arb måler 34-33-32 (39-38) cm - avpass etter mønsteret. Etter M.2 strikkes M.4, deretter M.5. Arb måler ca 48-47-46 (53-52) cm. Strikk deretter 2 cm glstrikk med naturhvit og vrangen ut til belegg over klippekanten på bolen. Fell av.

Montering: Sy en merketråd ned midt i de økte m i hver side og midt foran i splitten. Sy to maskinsømmer rundt merketrådene, 1.søm = 1/2 m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klipp opp til ermhull og splitt. Sy skuldersømmen. Plukk opp ca 20-30 m langs venstre side av splitten på ermp 2,5 med grå og strikk kant slik: 3 cm glstrikk, 1 p vr (= brettekant), 3 cm glstrikk. Gjenta langs høyre side av splitten. Brett kantene dobbelt mot vrangen og sy. Sy splitten fast nederst med maskesting fra retten. Plukk opp ca 110-120 m rundt halsen og over splitten på ermp 2,5 med grå og strikk kant slik: 3 cm glstrikk, bytt til naturhvit og strikk 1 p glstrikk, 1 p vrang (= brettekant), 1 p glstrikk, bytt tilbake til grå og strikk 3 cm glstrikk. Brett kanten dobbel mot vrangen og sy. Sy ermene til bolen fra retten slik: Sy vekselvis et sting i siste rettstrikkede omg på ermet før belegget og et sting på bolen etter maskinsømmen. Vreng genseren og sy belegget fra ermet over klippekanten på bolen for hånd. Sy i hektene.

STRØMPER:

Størrelse: 38-41 (41-44)
- Lengde: 58 (65) cm. - Foten: 23 (26) cm.

Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
250 (300) gr f.nr 16 (01), grå (naturhvit)
50 ( 50) gr f.nr 01 (16), naturhvit (grå)

DROPS Strømpep 3 og 3,5.

Strikkefasthet: 22 m x 30 p på p 3,5 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport).
Mønsteret i diagrammet sees fra retten.

Vrbord: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Helfelling:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 8 (9) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 8 (9) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7 (8) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7 (8) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.
5.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6 (7) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
6.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6 (7) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.
7.p (= retten): Strikk til det gjenstår 5 (6) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
8.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5 (6) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.
Fortsett å strikke til det gjenstår 1 m mindre før m tas løs av p. Fortsett til det gjenstår 12 (14) m.

Strømpe: Legg opp 72 (80) m på strømpep 3 med grå (naturhvit) og strikk vrbord i 14 (16) cm. Bytt til strøpep 3,5 og strikk 2 omg glstrikk og deretter M.6. Etter M.6 strikkes det videre med M.7. Når arb måler 30 (32) cm begynner fellingene for leggen. Sett en merketråd midt bak og fell på hver side av merketråden slik:
Strikk de 2 m før merketråden slik: 1 r, 1 m løs av p, løft den løse m over.
Strikk de 2 m etter merketråden slik: 1 m r sm
Gjenta fellingen på hver 5. (4.) omg - ialt 12 (14) ganger = 48 (52) m. Når arb måler 50 (56) cm settes de midterste 24 (26) m foran på en tråd og det strikkes ferdig med grå (naturhvit). Deretter strikkes 5 (6) cm glstrikk (= hel) over de 24 (26) midterste m bak, og deretter strikkes helfellingen - se forkl over. Deretter plukkes det opp 12 (13) m på hver side av helen og alle m fordeles jevnt på 4 p = 60 (66) m. Sett en merketråd på hver side av de øverste 24 (26) m. Fell 1 m før merketråden før de 24 (26) m og 1 m etter merketråden etter de 24 (26) m på hver 2.p - ialt 6 ganger = 48 (54) m.
Fell slik:
Før merketråden: Strikk 2 m r sm.
Etter merketråden: 1 m løs av p, 1 rett, løft den løse m over.
Strikk til foten måler ca 19 (21,5) cm. Sett en merketråd på hver side av foten og fell for tåen i hver side av merketråden slik: Strikk de 2 m før r sm og de 2 m etter r sm, gjenta 3 ganger på hver 2.p = 36 (42) m. Deretter 7 (9) ganger på hver p = 8 (6) m. Trekk m sammen og fest godt.

LUE:

Størrelse: Dame (Herre)
Omkrets: 51 (55) cm.

Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
100 (100) gr f.nr 16, grå
50 ( 50) gr f.nr 01, naturhvit

DROPS Ermp 3 og 3,5.

Strikkefasthet: 22 m x 30 p på p 3,5 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport).
Mønsteret i diagrammet sees fra retten.

Lue: Legg opp 112 (120) m på ermp 3 med grå og strikk 33 omg glstrikk, 1 omg vr (= brettekant - herfra måles arb). Bytt til ermp 3,5 og strikk M.8 og deretter M.9. Etter M.9 strikkes luen ferdig med glstrikk i grå. Strikk først glstrikk i 3,5 (4,5) cm etter mønsteret, deretter settes det en merketråd etter hver 8. (6.) m. Nå strikkes de to m etter merketråden sm. Dette gjentas på hver 6.p til det gjenstår ca 14 (20) m. Strikk deretter en omg hvor to og to m strikkes sm (halverer ant m). Trekk deretter en dobbel tråd gjennom de resterende m og fest tråden. Brett kanten dobbelt mot vrangen og sy.

Diagram

= Grå, gjelder genser. Grå (natur), gjelder strømper.
= Naturhvit, gjelder genser. Natur (grå), gjelder strømper.

Mary Ford 20.01.2018 - 18:07:

I have just ordered the wool for this pattern from one of your French Superstores, but please could you tell me where to get the Drops tin clasps, as I can't seem to find them anywhere. Many thanks.

DROPS Design 22.01.2018 kl. 09:18:

Dear Mrs Ford, Drops claps are not available anymore, but you should find them in any haberdashery. Happy knitting!

Davina Scholefield 14.12.2017 - 10:17:

Please can you clarify for me whether the measurement to where you start steels is taken from the purl row or from the start of the work. Also, I am unsure where you do the increase for the steaks, is it 66 stitches from the start of the front so they are in the middle. Thank you in advance for your help. It's a lovely pattern. Davina

DROPS Design 14.12.2017 kl. 10:49:

Dear Mrs Cholefield, the steek sts for armholes are cast on on each side when work measures 33-35-36 (39-41) cm, ie where you inserted the markers (124-132-140 (132-140) sts for the front and for the back piece). When piece measures 43-45-47 (50-53) cm, bind off the middle 12 sts on front piece for neck: substract 12 sts to the number of sts on front piece (ex 124 in 1st size) = 112 sts and divide it by 2 (2 sides for front piece) = 56 sts. You will work then 56 sts on front piece, cast off the next 12 sts and work the next 56 sts (+ steek sts for armholes). Happy knitting!

Amanda Williams 19.11.2017 - 22:12:

I'm knitting the hat and have had to look at an enlarged picture of the model as I can't see Pattern 8 or 9, just 2 diagrams which have most of the patterns but not in the right order. I can't see the last bit of the pattern nor can I therefore tell where to start the decrease. Any help? Thanks amanda

DROPS Design 20.11.2017 kl. 09:52:

Dear Mrs Williams, you will find M.8 and M.9 under "SOCKS" at the right side of the measurement chart, M.8 = 7 rows ans M.9 = 26 rows). Start to decrease after 3.5-4.5 cm (see size) grey after M.9 inserting marker every 8th-6th st and K2 tog after each marker on every 6th round until 14-20 sts remain. Happy knitting!

Cecilia Annehed 21.12.2015 - 09:58:

Hej, varför går det inte att skriva ut diagrammet på mönster 52-19? Med vänlig hälsning Cecilia Annehed

DROPS Design 22.12.2015 kl. 08:15:

Hej Cecilia, du klickar på "SKRIV UT: MÖNSTER"-KNAPPEN till höger under bilden. Lycka till!

Wolf-Agathon Schaly 07.02.2015 - 18:27:

Sehr geehrte Damen und Herren Nach dem Aufnehmen von (bei mir) 264 Maschen soll Ich 3 cm Bündchen stricken dann eine Reihe links. Sowohl am Rumpf als auch an den Ärmeln. Was passiert damit? Auf der Abbildung ist weder am Ärmel noch ein Bündchen am Rumpf zu sehen. Wird die umgenäht? oder was passiert damit? Dies ist in der Anleitung leider nicht beschrieben, können Sie mir bitte weiterhelfen. Yes, this is not a fake question I'm a knitting man :-) and I'm loving it :-)

DROPS Design 08.02.2015 kl. 14:53:

Wunderbar, dass Stricken nicht nur Frauensache ist! :-) Sie vermuten richtig, der untere glatt re gestrickte Rand, die 3 cm, werden an der links gestrickten R nach hinten umgeschlagen und auf der Rückseite festgenäht und bilden damit die Blenden. Auf diese Weise werden die Ränder doppelt so dick, fester und es wellt sich nichts.

Anita 03.01.2015 - 13:18:

Synes oppskriften mangler noen detaljer, jeg måtte sjekke den engelske versjonen, som er litt mer detaljert, for å forstå oppskriften.

DANET Sylvie 13.12.2014 - 17:02:

Bonjour, je pense qu'il y a une erreur dans les explications du bonnet modèle drops 52-19 sur la photo le bonnet commence par 1 ou 2 rangs Coloris gris puis le diagramme M8 suivi du M9 or dans les explications il faut commencer par 33 tours en jersey avant de commencer le diagramme M8. Est ce normal? Merci de votre réponse. Cordialement, Sylvie Danet

DROPS Design 13.12.2014 kl. 18:40:

Bonjour Mme Danet, on commence bien le bonnet par 33 tour jersey, puis 1 tour env (rang de cassure) puis on tricote les diagrammes M8 et M9 - les 33 rangs jersey du début sont ensuite pliés sur l'envers et cousus à l'intérieur (ourlet). Bon tricot!

Ilse 11.09.2014 - 15:36:

Ik ben bezig met deze trui maar nu zoek ik de haken. (Kavrid nr. 600) Waar kan ik die kopen?

DROPS Design 11.09.2014 kl. 16:25:

Hoi Ilse. Deze haken zijn niet meer verkrijgbaar van DROPS Design. Je kan vragen in jouw handwerkwinkel of zoek op Internet. Succes.

NEELAM CHOWDHARY 16.05.2014 - 09:48:

I hav knitted in M/L size till the pattern-1 and it was too wide like for 2 people.then i tried to measure on body and it seems to reduce 90 sts. how to do with other calculations. do i hav to calculate the ratio.

DROPS Design 16.05.2014 kl. 10:50:

Dear Mrs Chowdhary, this pattern has been written on a tension of 22 sts x 30 rows in pattern = 10 x 10 cm. If you are working with a different tension, you can get help with the rule of three. Happy knitting!

NEELAM CHOWDHARY 15.05.2014 - 18:35:

Your finished masurment one of my husbands old pullover is 128 cm. Can we make this pattern with Alaska wool ? Wich size shall we use, M or L size ?

DROPS Design 16.05.2014 kl. 09:10:

Dear Mrs Chowdhary, you wil find the finished measurements for each size in the measurement chart at bottom of pattern - men size are between brackets - Size M/L is 64 cm in width for back/front piece, this seems to be the matching size. Alaska belongs to group C while Karisma to group B - knit first a swatch and check measurements. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 52-19