DROPS / 52 / 19

DROPS 52-19 by DROPS Design

DROPS nordisk bluse til herre i Karisma med mønster og lus.

Størrelse:
Dame: Small - Medium - Large
Herre: (Small/medium - Medium/large)

Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
450-500-550 (600-700) gr f.nr 01, naturhvid
250-250-300 (350-350) gr f.nr 16, grå

Pinde: DROPS Rundp 3 og 3,5. Ærmep 2,5, 3 og 3,5.
DROPS Hager: 3 stk. (Kavrid- hage nr 600)

Garnet til denne opskrift koster fra 224.25kr. Læs mere.
Strikkefasthed: 22 m x 30 p på p 3,5 og mønster = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mønsteret i diagrammet ses fra retten. hele mønsteret glatstrikkes.

Ryg og forstykke: Tallene i () = herrestr. Blusen strikkes rundt på rundp og klippes op til ærmegab og halsslids midt foran bagefter. Slå 248-264-280 (264-280) m op med naturhvid på rundp 3 og strik 3 cm glatstrik, 1 omg vr (= foldekant - herfra måles arb). Skift til rundp 3,5 og strik M.1. Start ved pilen på diagrammet og strik m over forstk, start tilbage ved pilen og strik m over ryg. Husk på strikkefastheden. Efter M.1 strikkes M.2 opover. Når arb måler 33-35-36 (39-41) cm tages der 5 m ud i hver side (disse m er til at klippe op i bagefter og strikkes ikke ind i mønsteret)). Samtidig når arb måler 39-41-43 (46-49) cm - (afpasses efter mønsteret) strikkes M.3 - start ved pilen på diagrammet og strik m over forstk, start tilbage ved pilen og strik m over ryg. Når arb måler 43-45-47 (50-53) cm lukkes de midterste 12 m af foran til slids. På næste omg slåes der 5 nye m op over de aflukkede m - (disse m er til at klippe op i bagefter og strikkes ikke ind i mønsteret). Når arb måler 55-57-59 (62-65) cm lukkes de midterste 16-18-18 (18-20) m + 5 opklipsm af foran til hals. Der strikkes nu færdig frem og tilbage på p. Videre lukkes der af mod halsen på hver 2. p: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang, 1 m 2 gange. Samtidig når arb måler 58-60-62 (65-68) cm lukkes de midterste 38-40-40 (40-42) m af bagpå til hals. Derefter lukkes der 2 m af i hver side på næste p mod halsen bag. Luk af efter M.3. Arb måler ca 60-62-64 (67-70) cm.

Ærme: Slå 46-48-50 (50-52) m op på ærmep 3 med naturhvid og strik 3 cm glatstrik, 1 omg vr (= foldekant - herfra måles arb). Skift til ærmep 3,5 og strik M.1 - sørg for at få en rapport midt oppe på ærmet. Samtidig når arb måler 7-7-7 (7-7) cm tages der ud midt under ærmet: 2 m 37-36-37 (37-38) gange på Dame S+M+L+ Herre M/L: Hver 3. omg. Herre S/M: Skiftevis hver 3. og 4. omg, = 120-120-124 (124-128) m. Efter M.1 strikkes M.2 opover til arb måler 34-33-32 (39-38) cm - afpasses efter mønsteret. Efter M.2 strikkes M.4, derefter M.5. Arb måler ca 48-47-46 (53-52) cm. Strik derefter 2 cm glatstrik med naturhvid og vrangen ud til tillæg over klippekanten på blusen. Luk af.

Montering: Sy en mærketråd i midt i de udtagne m i hver side og midt foran i slidsen. Sy to maskinsømme rundt mærketrådene, 1.søm = 1/2 m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klip op til ærmegab og slids. Sy skuldersømmen. Saml ca 20-30 m op langs venstre side af slidsen på ærmep 2,5 med grå og strik kant således: 3 cm glatstrik, 1 p vr (= foldekant), 3 cm glatstrik. Gentag langs højre side af slidsen. Fold kanterne dobbelt mod vrangen og sy. Sy slidsen fast nederst med maskesting fra retten. Saml ca 110-120 m op rundt i halsen og over slidsen på ærmep 2,5 med grå og strik kant således: 3 cm glatstrik, skift til naturhvid og strik 1 p glatstrik, 1 p vrang (= foldekant), 1 p glatstrik, skift tilbage til grå og strik 3 cm glatstrik. Fold kanten dobbelt mod vrangen og sy. Sy ærmerne i blusen fra retten således: Sy skiftevis et sting i sidste retstrikkede omg på ærmet før tillægget og et sting på blusen efter maskinsømmen. Vend blusen og sy tillægget fra ærmet over klippekanten på blusen i hånden. Sy hagerne i.

= grå
= naturhvid

STRØMPER:

Størrelse: 38-41 (41-44)
- Længde: 58 (65) cm. - Foden: 23 (26) cm.

Materialer: Karisma
250 (300) gr f.nr 16 (01), grå (naturhvid)
50 ( 50) gr f.nr 01 (16), naturhvid (grå)

DROPS Strømpep 3 og 3,5.

GARNSTUDIO's Garn-alternativer:
OBS! Ved brug af garn-alternativer, ta hensyn til forskelligt garnforbrug.
* Karisma SW.
* Muskat.

Strikkefasthed: 22 m x 30 p på p 3,5 og glatstrik = 10 x 10 cm.
Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mønsteret i diagrammet ses fra retten.
Ribkant: * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-*.

Hælaflukning:
1. p (= retten): Strik til der er 8 (9) m tilbage på p, løft næste m løst af, 1 r og løft den løse over 1 r. Vend arb.
2. p (= vrangen): Strik til der er 8 (9) m tilbage på p, løft næste m løst af, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Vend arb.
3. p (= retten): Strik til der er 7 (8) m tilbage på p, løft næste m løst af, 1 r og løft den løse over 1 r. Vend arb.
4. p (= vrangen): Strik til der er 7 (8) m tilbage på p, løft næste m løst af, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Vend arb.
5.p (= retten): Strik til der er 6 (7) m tilbage på p, løft næste m løst af, 1 r og løft den løse over 1 r. Vend arb.
6.p (= vrangen): Strik til der er 6 (7) m tilbage på p, løft næste m løst af, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Vend arb.
7.p (= retten): Strik til der er 5 (6) m tilbage på p, løft næste m løst af, 1 r og løft den løse over 1 r. Vend arb.
8.p (= vrangen): Strik til der er 5 (6) m tilbage på p, løft næste m løst af, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Vend arb.
Fortsæt at strikke til der er 1 m mindre før m tages løs af p. Fortsæt til der er 12 (14) m tilbage.

Strømpe: Slå 72 (80) m på strømpep 3 med grå (naturhvid) og strik ribkant i 14 (16) cm. Skift til strøpep 3,5 og strik 2 omg glatstrik og derefter M.6. Efter M.6 strikkes der videre med M.7. Når arb måler 30 (32) cm begynder aflukningerne for læggen. sæt en mærketråd midt bagpå og luk af på hver side af mærketråden således:
Strik de 2 m før mærketråden således: 1 m løs af p, 1 r, løft den løse m over.
Strik de 2 m efter mærketråden således: 1 m r sm
Gentag aflukningen på hver 5. (4.) omg - ialt 12 (14) gange = 48 (52) m. Når arb måler 50 (56) cm sættes de midterste 24 (26) m foran på en tråd og der strikkes færdig med grå (naturhvid). Derefter strikkes 5 (6) cm glatstrik (= hæl) over de 24 (26) midterste m bag, og derefter strikkes hælaflukningen - se forkl over. Derefter samles der 12 (13) m op på hver side af hælen og alle m sættes jævnt fordelt på 4 p = 60 (66) m. sæt en mærketråd på hver side af de øverste 24 (26) m. Luk 1 m før mærketråden før de 24 (26) m og 1 m efter mærketråden efter de 24 (26) m på hver 2. p - ialt 6 gange = 48 (54) m.
Luk således:
Før mærketråden: Strik 2 m r sm.
Efter mærketråden: 1 m løs af p, 1 ret, løft den løse m over.
Strik til foden måler ca 19 (21,5) cm. sæt en mærketråd på hver side af foden og luk for tåen i hver side af mærketråden således: Strik de 2 m før r sm og de 2 m efter r sm, gentag 3 gange på hver 2. p = 36 (42) m. Derefter 7 (9) gange på hver p = 8 (6) m. Træk m sammen og sy godt fast.

= grå (natur)
= natur (grå)

HUE:

Størrelse: Dame (Herre)
Omkreds: 51 (55) cm.

Materialer: Karisma
100 (100) gr f.nr 16, grå
50 ( 50) gr f.nr 01, naturhvid

DROPS Ærmep 3 og 3,5.

GARNSTUDIO's Garn-alternativer:
OBS! Ved brug af garn-alternativer, ta hensyn til forskelligt garnforbrug.
* Karisma SW.
* Muskat.

Strikkefasthed: 22 m x 30 p på p 3,5 og glatstrik = 10 x 10 cm.
Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mønsteret i diagrammet ses fra retten.

Hue: Slå 112 (120) m op på ærmep 3 med grå og strik 33 omg glatstrik, 1 omg vr (= foldekant - herfra måles arb). Skift til ærmep 3,5 og strik M.8 og derefter M.9. Efter M.9 strikkes huen færdig med glatstrik i grå. Strik først glatstrik i 3,5 (4,5) cm efter mønsteret, derefter sættes der en mærketråd efter hver 8. (6.) m. Nu strikkes de to m efter mærketråden sm. Dette gentages på hver 6.p til der er ca 14 (20) m tilbage. Strik derefter en omg hvor to og to m strikkes sm (halverer ant m). Træk derefter en dobbelt tråd gennem de resterende m og sy fast tråden. Fold kanten dobbelt mod vrangen og sy.

Diagram

= Grå, gælder sweater. Grå (natur), gælder strømper
= Naturhvid, gælder sweater. Natur (grå), gælder strømper

Kommentarer (18)

Skriv din kommentar her!

Mary Ford 20.01.2018 - 18:07:

I have just ordered the wool for this pattern from one of your French Superstores, but please could you tell me where to get the Drops tin clasps, as I can't seem to find them anywhere. Many thanks.

DROPS Design 22.01.2018 kl. 09:18:

Dear Mrs Ford, Drops claps are not available anymore, but you should find them in any haberdashery. Happy knitting!

Davina Scholefield 14.12.2017 - 10:17:

Please can you clarify for me whether the measurement to where you start steels is taken from the purl row or from the start of the work. Also, I am unsure where you do the increase for the steaks, is it 66 stitches from the start of the front so they are in the middle. Thank you in advance for your help. It's a lovely pattern. Davina

DROPS Design 14.12.2017 kl. 10:49:

Dear Mrs Cholefield, the steek sts for armholes are cast on on each side when work measures 33-35-36 (39-41) cm, ie where you inserted the markers (124-132-140 (132-140) sts for the front and for the back piece). When piece measures 43-45-47 (50-53) cm, bind off the middle 12 sts on front piece for neck: substract 12 sts to the number of sts on front piece (ex 124 in 1st size) = 112 sts and divide it by 2 (2 sides for front piece) = 56 sts. You will work then 56 sts on front piece, cast off the next 12 sts and work the next 56 sts (+ steek sts for armholes). Happy knitting!

Amanda Williams 19.11.2017 - 22:12:

I'm knitting the hat and have had to look at an enlarged picture of the model as I can't see Pattern 8 or 9, just 2 diagrams which have most of the patterns but not in the right order. I can't see the last bit of the pattern nor can I therefore tell where to start the decrease. Any help? Thanks amanda

DROPS Design 20.11.2017 kl. 09:52:

Dear Mrs Williams, you will find M.8 and M.9 under "SOCKS" at the right side of the measurement chart, M.8 = 7 rows ans M.9 = 26 rows). Start to decrease after 3.5-4.5 cm (see size) grey after M.9 inserting marker every 8th-6th st and K2 tog after each marker on every 6th round until 14-20 sts remain. Happy knitting!

Cecilia Annehed 21.12.2015 - 09:58:

Hej, varför går det inte att skriva ut diagrammet på mönster 52-19? Med vänlig hälsning Cecilia Annehed

DROPS Design 22.12.2015 kl. 08:15:

Hej Cecilia, du klickar på "SKRIV UT: MÖNSTER"-KNAPPEN till höger under bilden. Lycka till!

Wolf-Agathon Schaly 07.02.2015 - 18:27:

Sehr geehrte Damen und Herren Nach dem Aufnehmen von (bei mir) 264 Maschen soll Ich 3 cm Bündchen stricken dann eine Reihe links. Sowohl am Rumpf als auch an den Ärmeln. Was passiert damit? Auf der Abbildung ist weder am Ärmel noch ein Bündchen am Rumpf zu sehen. Wird die umgenäht? oder was passiert damit? Dies ist in der Anleitung leider nicht beschrieben, können Sie mir bitte weiterhelfen. Yes, this is not a fake question I'm a knitting man :-) and I'm loving it :-)

DROPS Design 08.02.2015 kl. 14:53:

Wunderbar, dass Stricken nicht nur Frauensache ist! :-) Sie vermuten richtig, der untere glatt re gestrickte Rand, die 3 cm, werden an der links gestrickten R nach hinten umgeschlagen und auf der Rückseite festgenäht und bilden damit die Blenden. Auf diese Weise werden die Ränder doppelt so dick, fester und es wellt sich nichts.

Anita 03.01.2015 - 13:18:

Synes oppskriften mangler noen detaljer, jeg måtte sjekke den engelske versjonen, som er litt mer detaljert, for å forstå oppskriften.

DANET Sylvie 13.12.2014 - 17:02:

Bonjour, je pense qu'il y a une erreur dans les explications du bonnet modèle drops 52-19 sur la photo le bonnet commence par 1 ou 2 rangs Coloris gris puis le diagramme M8 suivi du M9 or dans les explications il faut commencer par 33 tours en jersey avant de commencer le diagramme M8. Est ce normal? Merci de votre réponse. Cordialement, Sylvie Danet

DROPS Design 13.12.2014 kl. 18:40:

Bonjour Mme Danet, on commence bien le bonnet par 33 tour jersey, puis 1 tour env (rang de cassure) puis on tricote les diagrammes M8 et M9 - les 33 rangs jersey du début sont ensuite pliés sur l'envers et cousus à l'intérieur (ourlet). Bon tricot!

Ilse 11.09.2014 - 15:36:

Ik ben bezig met deze trui maar nu zoek ik de haken. (Kavrid nr. 600) Waar kan ik die kopen?

DROPS Design 11.09.2014 kl. 16:25:

Hoi Ilse. Deze haken zijn niet meer verkrijgbaar van DROPS Design. Je kan vragen in jouw handwerkwinkel of zoek op Internet. Succes.

NEELAM CHOWDHARY 16.05.2014 - 09:48:

I hav knitted in M/L size till the pattern-1 and it was too wide like for 2 people.then i tried to measure on body and it seems to reduce 90 sts. how to do with other calculations. do i hav to calculate the ratio.

DROPS Design 16.05.2014 kl. 10:50:

Dear Mrs Chowdhary, this pattern has been written on a tension of 22 sts x 30 rows in pattern = 10 x 10 cm. If you are working with a different tension, you can get help with the rule of three. Happy knitting!

NEELAM CHOWDHARY 15.05.2014 - 18:35:

Your finished masurment one of my husbands old pullover is 128 cm. Can we make this pattern with Alaska wool ? Wich size shall we use, M or L size ?

DROPS Design 16.05.2014 kl. 09:10:

Dear Mrs Chowdhary, you wil find the finished measurements for each size in the measurement chart at bottom of pattern - men size are between brackets - Size M/L is 64 cm in width for back/front piece, this seems to be the matching size. Alaska belongs to group C while Karisma to group B - knit first a swatch and check measurements. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 52-19