DROPS / 52 / 20

DROPS 52-20 by DROPS Design

Strikket Setesdallue og kjørepose i Setesdalmønster i DROPS Karisma.

Stikkord: kjøreposer, luer, nordisk, sett,

DROPS design: Modell nr U-032-by
--------------------------------------------------------

Størrelse: 0/3 (6/9 - 12/18) mnd.

Materialer: DROPS Karisma SW fra Garnstudio
350 (400-450) gr f.nr 18, rød
100 (100-100) gr f.nr 01, naturhvit

DROPS Rundp og ermp 2,5 og 3,5.
DROPS Tinn-knapper: 7 stk (Trollgubbe, knapp nr 606).

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 171kr. Les mer.
Strikkefasthet: 22 m x 30 p på p 3,5 og mønster = 10 x 10 cm. Husk pinne er kun veiledende.

Vrbord: * 1 r, 1 vr *

Bolen: Legg opp 184 (192-208) m på rundp 3,5 med rød og strikk 2 omg glstrikk. Sett en merketråd i hver side; forstk og bakstk = 92 (96-104) m. Strikk M.1 - start ved pilen på diagrammet og strikk m over forstk, start ved pilen igjen og strikk m over bakstk. Etter M.1 strikkes M.2 oppover til arb måler ca 47 (52-58) cm - avpass etter mønsteret. Start ved pilen og strikk m over forstk, start ved pilen igjen og strikk m over bakstk. Samtidig når arb måler 24 (27-33) cm felles det 4 m midt foran til splitt = 180 (188-204) m og bolen strikkes frem og tilbake på p. Etter M.2 strikkes M.3 oppover til ferdig mål. Start ved pilen og strikk m over forstk, start ved pilen igjen og strikk m over bakstk. Samtidig når arb måler 52 (56-60) cm felles det til ermhull slik: Strikk 38 (40-42) m forstk, fell 12 (12-16) m, strikk 80 (84-88) m bakstk, fell 12 (12-16) m, strikk 38 (40-42) m forstk. For og bakstk strikkes ferdig for seg.

Bakstk: = 80 (84-92) m. Fortsett mønsteret. Når arb måler 65 (70-76) cm settes de midterste 32 (34-36) m på en tråd til hals, videre felles 1 m i hver side mot halsen på neste p. Fell av etter M.3. Arb måler ca 67 (72-78) cm.

Venstre Forstk: = 38 (40-45) m. Fortsett mønsteret. Når arb måler 62 (67-73) cm felles mot halsen på hver 2.p 9 (10-11) m x 1, 2 m x 2 og 1 m x 2. Fell av etter M.3. Arb måler ca 67 (72-78) cm.

Høyre forstk: Strikkes som venstre.

Erme: Legg opp 38 (40-42) m på ermp 2,5 med rød og strikk 3 cm vrbord. Bytt til ermp 3,5 og strikk M.1 samtidig som det økes 4 (4-4) m jevnt fordelt på p = 42 (44-46) m. Samtidig etter vrborden økes det midt under ermet 2 m x 12 (13-17) på 0/3 + 6/9 mnd: Hver omg, 12/18 mnd: Vekselsvis hver, hver 2. og hver 2.omg = 66 (70-80) m. Etter M.1 strikkes M.2 oppover til ferdig mål. Når arb måler 8 (13-14,5) cm deles arb midt under ermet og det strikkes videre frem og tilbake på p. Når arb måler 11 (16-18) cm felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p: 7 (7-8) m x 3, fell av. Arb måler ca 13 (17-20) cm.

Montering: Sy skuldersømmen. Plukk opp ca 70-74 m rundt halsen på ermp 2,5 med rød og strikk 2 cm vrbord, fell av. Venstre stolpe: Plukk opp ca 94 m på p 2,5 med rød langs venstre forstk (m plukkes opp fra retten) og strikk 2 cm vrbord, fell av. Høyre stolpe: Strikkes som venstre men etter 1 cm felles det til 7 knapphull jevnt fordelt på stolpen - 1 knapphull = fell 2 m øk 2 nye på neste p. Fell av. Sy stolpene til nederst i splitten. Sy ermene til bolen i ytterste m slik sømmen ikke blir tykk. Sy i knapper.
Når posen blir for liten kan den gjøres om til jakke ved å klippe av ved stolpens start og strikke på en vrbord på ca 4 cm.

LUE:

Størrelse: 0/3 - 6/9 (12/18 - 24) mndr
Materialer: DROPS Karisma SW fra Garnstudio
50-50 (100-100) gr f.nr 01, naturhvit

DROPS Pinne 3,5

Strikkefasthet: 22 m x 45 p på p 3,5 og riller = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Lue: Legg opp 28-32 (36-40) m på p 3,5 med naturhvit og strikk riller oppover samtidig som det økes 1 m i høyre side og felles 1 m i venstre side. 1.p (= rettsiden): 2 r, 1 kast (= 1 økning), strikk til det gjenstår 4 m og strikk 2 r sm, 2 r. 2.p (= vrangsiden): Strikk r til kastet og strikk så kastet vridd rett og deretter 2 r. Gjenta disse 2 p til arb måler 5,5-6 (6,5-7) cm. Deretter felles 1 m i høyre side og økes 1 m i venstre side. Strikk videre slik: Neste p (rettsiden): 1 r, 1 m løs av, 1 r, trekk den løse m over, strikk til det gjenstår 2 m, 1 kast, 2 r sm. Neste p (= vrangsiden): 2 r, strikk 1 vridd r i kastet, strikk r ut p. Gjenta disse 2 p til det er strikket enda 5,5-6 (6,5-7) cm.
Fortsett med å øke 1 m i høyre side på hver 4.p og felle 1 m i venstre side på hver 2.p til arb måler 15,5-17 (17,5-18) cm fra starten = midten av luen. Sett en merketråd i hver side av arb.
Fortsett å strikk som beskrevet - men i motsatt rekkefølge. Fell av når arb måler 31-34 (35-36) cm.

Montering: Foran = den delen av arb som har 3 hele spisser og bak = den delen av arb som har 2 hele spisser og 2 halve spisser. Nå syes luen sammen slik: Sy luen sammen bak med kastesting ved å sy første halve spiss sammen med første halvpart av første hele spiss. Videre syes andre halvpart av første hele spiss sammen med første halvpart av andre hele spiss. Deretter syes andre halvpart av andre hele spiss sammen med den siste halve spissen. Til slutt syes luen sammen midt bak.

Bånd: Legg opp 4 m med natur på p 3,5 og strikk 4 r * ikke snu arb, men før tråden bak de 4 r m, stram tråden og strikk dem igjen fra rettsiden *, gjenta fra *-* til båndet måler 15 (16-17) cm, fell av. Strikk ett bånd til. Sy et bånd fast på vrangen av hver spiss i hver side.

Saint-Jean 26.09.2015 - 05:03:

A quelle hauteur doit-on commencer à tricoter M3 ? Merci

DROPS Design 28.09.2015 kl. 09:25:

Bonjour Mme Saint-Jean, on tricote M.2 jusqu'à ce que l'ouvrage mesure 47-52-58 cm de hauteur totale - ajustez la hauteur pour que le dernier M.2 en hauteur soit terminé et tricotez ensuite M.3. Bon tricot!

Waltraud 21.09.2015 - 15:03:

Hi, gibt es auch für das Mützchen eine Anleitung? Gruß w.

DROPS Design 27.09.2015 kl. 22:24:

Die Übersetzung der Anleitung für die Mütze steht noch aus. Sie erfolgt in Kürze, Sie finden Sie dann unter der gleichen Modellnummer unter dem Schlafsack.

DROPS Design NL 26.02.2010 - 13:40:

Dat hoort helemaal niet bij het patroon. Wel grappig dat dit zo veel jaren in alle talen heeft gestaan. Maar het patroon is nu helemaal aangepast. Voor informatie over het afwerken van de muts, kan je eventueel kijken onder de instructievideo's. Gr. Tine

Irene 25.02.2010 - 13:31:

Herhaal deze 2 nld nog 5,5-6 (6,5-7) cm. Wissel naar paars en brei verder door...... Waar/wat is paars? Andere gaaren of andere naalden?

Niek Appelo 18.04.2008 - 13:58:

Een tip voor patroon Drops nummer 52-20 Zet een rits onder in de zak i.p.v. dichtnaaien. Je kunt de baby makkelijker verschonen of zo iets

DROPS / Lena 30.10.2007 - 18:35:

Yes, the 32 should be counted as part of the 70-74.

Ginny 30.10.2007 - 02:50:

I'm preparing to work the neck ribbing on the trip sack. The instructions say to pick up 70-74 stitches around the neck. Is that in addition to the 32 live stitches on the back that were placed on a stitch holder previously? Or should I count the 32 as part of the 70-74? Thanks!

Kommentér oppskrift DROPS 52-20