DROPS / 52 / 19

DROPS 52-19 by DROPS Design

Kuviollinen DROPS pusero + sukat ja myssy ”Karisma”-langasta

DROPS 52-19
DROPS design: Malli nro U-393
-------------------------------------------------------

Koko:
Nainen: S - M - L
Mies: (S/M - M/L)

Langanmenekki: Garnstudion DROPS Karisma:
450-500-550 (600-700) g nro 01, luonnonvalkoinen
250-250-300 (350-350) g nro 16, harmaa

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3 ja 3,5 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5, 3 ja 3,5.
NEULETIHEYS: 22 s x 30 krs mallineuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

DROPS Hakaset: 3 kpl (Kari, nro 600)

Saat tämän mallin langat alkaen 40.50€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

MALLINEULE: Katso ruutupiirrokset (1 piirros = 1 mallikerta). Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

ETU- JA TAKAKAPPALE: Suluissa olevat luvut = miehen koot. Pusero neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Lopuksi kädentiet ja etukappaleen pääntien halkio leikataan auki. Luo 248-264-280 (264-280) s luonnonvalkoisella langalla pyöröpuikolle nro 3. Neulo 3 cm sileää neuletta, 1 krs nurin (= taitereuna, kaikki mitat otetaan jatkossa tästä). Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5 ja neulo mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti (aloita piirroksen nuolen kohdalta ja neulo etukappaleen s:t, aloita uudestaan piirroksen nuolen kohdalta ja neulo takakappaleen s:t). Tarkista neuletiheys. Kun olet neulonut piirroksen M.1 loppuun, neulo mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti (aloita piirroksen nuolen kohdalta kuten piirroksessa M.1). Kun työn pituus on 33-35-36 (39-41) cm, lisää kumpaankin sivuun 5 s (= aukileikkaus-s, nämä s:t neulotaan pohjavärillä). Samanaikaisesti kun työn pituus on 39-41-43 (46-49) cm ja olet neulonut kokonaisen kuvioraidan loppuun, neulo mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti (aloita piirroksen nuolen kohdalta ja neulo etukappaleen s:t, aloita uudestaan piirroksen nuolen kohdalta ja neulo takakappaleen s:t). Kun työn pituus on 43-45-47 (50-53) cm, päätä etukappaleen keskimmäiset 12 s halkiota varten. Luo seuraavalla krs:lla päätettyjen silmukoiden tilalle 5 s (= aukileikkaus-s, nämä s:t neulotaan pohjavärillä). Kun työn pituus on 55-57-59 (62-65) cm, päätä etukappaleen keskimmäiset 16-18-18 (18-20) s + 5 aukileikkaus-s pääntietä varten. Jatka neulomista tasona. Päätä nyt etukappaleen pääntien kummastakin reunasta joka 2. krs: 1 x 3 s, 1 x 2 s ja 2 x 1 s. Samanaikaisesti kun työn pituus on 58-60-62 (65-68) cm, päätä takakappaleen keskimmäiset 38-40-40 (40-42) s pääntietä varten. Päätä sitten seuraavalla krs:lla takakappaleen pääntien kummastakin reunasta 2 s. Päätä loput s:t kerralla, kun olet neulonut piirroksen M.3 loppuun. Työn pituus on n. 60-62-64 (67-70) cm.

HIHA: Luo 46-48-50 (50-52) s sukkapuikoille nro 3 luonnonvalkoisella langalla. Neulo 3 cm sileää neuletta, 1 krs nurin (= taitereuna, kaikki mitat otetaan jatkossa tästä). Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5 ja neulo mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti (tarkista, että keskelle hihan päälle tulee 1 kokonainen mallikerta). Samanaikaisesti kun työn pituus on 7-7-7 (7-7) cm, lisää keskelle hihan alle 37-36-37 (37-38) x 2 s koissa Nainen S+M+L+ Mies M/L: Joka 3. krs. Koossa Mies S/M: Vuorotellen joka 3. ja joka 4. krs = 120-120-124 (124-128) s. Kun olet neulonut piirroksen M.1 loppuun, neulo mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti, kunnes työn pituus on 34-33-32 (39-38) cm ja olet neulonut kokonaisen kuvioraidan loppuun. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.4 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen M.4 loppuun, neulo mallineuletta piirroksen M.5 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen M.5 loppuun, työn pituus on n. 48-47-46 (53-52) cm. Neulo sitten 2 cm sileää nurjaa neuletta luonnonvalkoisella langalla päärmevaraksi. Päätä s:t.

VIIMEISTELY: Ompele 1 merkkilanka kummankin sivun ja keskiedun halkion lisättyjen silmukoiden keskelle. Ompele koneella 2 ommelta merkkilankojen molemmin puolin, 1. sauma ommellaan ½ s:n päähän merkkilangasta ja 2. sauma ommellaan ½ s:n päähän ensimmäisestä saumasta. Leikkaa kädentiet ja halkio auki saumojen välistä. Ompele olkasaumat. Poimi halkion vasemmasta reunasta n. 20-30 s sukkapuikoille nro 2,5 harmaalla langalla. Neulo reunus näin: Neulo 3 cm sileää neuletta, 1 krs nurin (= taitereuna), 3 cm sileää neuletta. Päätä s:t. Toista halkion oikeassa reunassa. Taita ja kiinnitä reunukset kaksinkerroin työn nurjalle puolelle. Ompele halkion alareuna kiinni työn oikealta puolelta. Poimi pääntien reunasta ja halkion reunusten yläreunoista n. 110-120 s sukkapuikoille nro 2,5 harmaalla langalla. Neulo reunus näin: Neulo 3 cm sileää neuletta, vaihda luonnonvalkoiseen lankaan ja neulo 1 krs sileää neuletta, 1 krs nurin (= taitereuna), 1 krs sileää neuletta, vaihda takaisin harmaaseen lankaan ja neulo 3 cm sileää neuletta. Päätä s:t. Taita ja kiinnitä reunus kaksinkerroin työn nurjalle puolelle. Kiinnitä hihat paikoilleen työn oikealta puolelta näin: Ompele vuorotellen 1 pisto hihan viimeiseen oikeaan kerrokseen ja 1 pisto etu- ja takakappaleen koneella ommellun sauman jälkeiseen silmukkaan. Käännä puseron nurja puoli ulospäin ja kiinnitä hihan päärmevara etu- ja takakappaleen leikatun reunan päälle. Kiinnitä hakaset.

SUKAT

Koko: 38-41 (41-44)
Pituus: 58 (65) cm. Jalkapohjan pituus: 23 (26) cm.

Langanmenekki: Garnstudion DROPS Karisma:
250 (300) g nro 16 (01), harmaa (luonnonvalkoinen)
50 (50) g nro 01 (16), luonnonvalkoinen (harmaa)

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 ja 3,5 tai käsialan mukaan.

NEULETIHEYS: 22 s x 30 krs sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

MALLINEULE: Katso ruutupiirrokset (1 piirros = 1 mallikerta). Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

JOUSTINNEULE: *2 o, 2 n*, toista *-*.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 8 (9) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
2. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 8 (9) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
3. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7 (8) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
4. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7 (8) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
5. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6 (7) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
6. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6 (7) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
7. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5 (6) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
8. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5 (6) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
Jatka neulomista tähän tapaan, eli neulo aina kunnes jäljellä on 1 s vähemmin, ennen kuin nostat s. Toista kavennukset, kunnes jäljellä on 12 (14) s.

SUKKA: Luo 72 (80) s sukkapuikoille nro 3 harmaalla (luonnonvalkoisella) langalla ja neulo 14 (16) cm joustinneuletta. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5 ja neulo 2 krs sileää neuletta. Neulo sitten mallineuletta piirroksen M.6 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen M.6 loppuun, jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.7 mukaisesti. Kun työn pituus on 30 (32) cm, aloita kavennukset.
Kiinnitä 1 merkkilanka keskelle taakse. Kavenna takaosan merkkilangan molemmin puolin seuraavasti: Ennen merkkilankaa: Neulo 1 o, nosta 1 s neulomatta, vedä nostettu s neulotun yli. Merkkilangan jälkeen: Neulo 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 5.(4.) krs yht. 12 (14) kertaa = 48 (52) s. Kun työn pituus on 50 (56) cm, siirrä etuosan keskimmäiset 24 (26) s apulangalle ja jatka neulomista harmaalla (luonnonvalkoisella) langalla. Neulo sitten kantapään 24 (26) s:lla 5 (6) cm sileää neuletta. Tee sitten kantapääkavennukset (kts. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 12 (13) s ja jaa s:t tasan 4 sukkapuikolle = 60 (66) s. Kiinnitä 1 merkkilanka ylimpien 24 (26) s:n molemmin puolin. Kavenna 1 s ennen keskellä jalan päällä olevia 24 (26) s ja kavenna 1 s keskellä jalan päällä olevien 24 (26) s:n jälkeen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 6 kertaa = 48 (54) s. Kavenna seuraavasti: Ennen merkkilankaa: Neulo 2 s oikein yhteen. Merkkilangan jälkeen: Nosta 1 s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Neulo kunnes jalkaosan pituus on n. 19 (21,5) cm. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun ja tee kummankin merkkilangan molemmin puolin kärkikavennukset seuraavasti: Ennen merkkilankaa: Neulo 2 s oikein yhteen. Merkkilangan jälkeen: Neulo 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 3 kertaa = 36 (42) s. Toista sitten kavennukset joka krs: 7 (9) kertaa = 8 (6) s. Vedä lanka loppujen silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Päättele langanpäät.

MYSSY:

Koko: Nainen (Mies)
Ympärys: 51 (55) cm.

Langanmenekki: Garnstudion DROPS Karisma:
100 (100) g nro 16, harmaa
50 (50) g nro 01, luonnonvalkoinen

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 ja 3,5 tai käsialan mukaan.

NEULETIHEYS: 22 s x 30 krs mallineuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

MALLINEULE: Katso ruutupiirrokset (1 piirros = 1 mallikerta). Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

MYSSY: Luo 112 (120) s sukkapuikoille nro 3 harmaalla langalla. Neulo 33 krs sileää neuletta, 1 krs nurin (= taitereuna, kaikki mitat otetaan jatkossa tästä). Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5 ja neulo mallineuletta piirroksen M.8 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen M.8 loppuun, neulo mallineuletta piirroksen M.9 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen M.9 loppuun, jatka sileää neuletta harmaalla langalla. Neulo nyt 3,5 (4,5) cm sileää neuletta. Kiinnitä sitten 1 merkkilanka joka 8. (6.) s:n jälkeen. Neulo nyt jokaisen merkkilangan jälkeiset 2 s yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 6. krs, kunnes jäljellä on n. 14 (20) s. Neulo sitten kaikki s:t pareittain yhteen. Vedä lanka kaksi kertaa loppujen silmukoiden läpi ja päättele langanpäät. Taita ja kiinnitä reunus kaksinkerroin työn nurjalle puolelle.

Piirros

= Harmaa, pusero. Harmaa (luonnonvalkoinen), sukat.
= Luonnonvalkoinen, pusero. Luonnonvalkoinen (harmaa), sukat.

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 52-19) .

Kommentit / Kysymykset (20)

Brit Johannessen Hiis 10.02.2020 - 15:26:

Hei. strikker denne. Etter M2 står det at jeg skal begynne på M4, Dette kan vell ikke medføre riktighet da det etter M2 er tunger som er starten og dette finner jeg igjen på M3. Tenker jeg riktig her? At jeg starter med M3 og fortsetter oppover med M4 ? Takk for svar. Brit Johannessen Hiis

DROPS Design 10.02.2020 kl. 19:00:

Hei Brit. På bolen strikkes det M.1, M.2 og M.3, mens på ermene strikkes det M.1, M.2 og deretter M.4 og M.3. På bildet ser man at "krysset" ikke strikkes på ermene. God Fornøyelse!

Edith Gravel 27.12.2019 - 23:22:

Bonjour à toutes et joyeux temps de Fêtes. Ma question: est-ce possible de tricoter en rond avec des aiguilles circulaires de 40 cm même s'il y a du jacquard?

DROPS Design 02.01.2020 kl. 12:04:

Bonjour Mme Gravel, sauf si je comprends mal votre question, vous pouvez tout à fait tricoter du jacquard en rond, quelque soit la taille de l'aiguille circulaire. Bon tricot!

Mary Ford 20.01.2018 - 18:07:

I have just ordered the wool for this pattern from one of your French Superstores, but please could you tell me where to get the Drops tin clasps, as I can't seem to find them anywhere. Many thanks.

DROPS Design 22.01.2018 kl. 09:18:

Dear Mrs Ford, Drops claps are not available anymore, but you should find them in any haberdashery. Happy knitting!

Davina Scholefield 14.12.2017 - 10:17:

Please can you clarify for me whether the measurement to where you start steels is taken from the purl row or from the start of the work. Also, I am unsure where you do the increase for the steaks, is it 66 stitches from the start of the front so they are in the middle. Thank you in advance for your help. It's a lovely pattern. Davina

DROPS Design 14.12.2017 kl. 10:49:

Dear Mrs Cholefield, the steek sts for armholes are cast on on each side when work measures 33-35-36 (39-41) cm, ie where you inserted the markers (124-132-140 (132-140) sts for the front and for the back piece). When piece measures 43-45-47 (50-53) cm, bind off the middle 12 sts on front piece for neck: substract 12 sts to the number of sts on front piece (ex 124 in 1st size) = 112 sts and divide it by 2 (2 sides for front piece) = 56 sts. You will work then 56 sts on front piece, cast off the next 12 sts and work the next 56 sts (+ steek sts for armholes). Happy knitting!

Amanda Williams 19.11.2017 - 22:12:

I'm knitting the hat and have had to look at an enlarged picture of the model as I can't see Pattern 8 or 9, just 2 diagrams which have most of the patterns but not in the right order. I can't see the last bit of the pattern nor can I therefore tell where to start the decrease. Any help? Thanks amanda

DROPS Design 20.11.2017 kl. 09:52:

Dear Mrs Williams, you will find M.8 and M.9 under "SOCKS" at the right side of the measurement chart, M.8 = 7 rows ans M.9 = 26 rows). Start to decrease after 3.5-4.5 cm (see size) grey after M.9 inserting marker every 8th-6th st and K2 tog after each marker on every 6th round until 14-20 sts remain. Happy knitting!

Cecilia Annehed 21.12.2015 - 09:58:

Hej, varför går det inte att skriva ut diagrammet på mönster 52-19? Med vänlig hälsning Cecilia Annehed

DROPS Design 22.12.2015 kl. 08:15:

Hej Cecilia, du klickar på "SKRIV UT: MÖNSTER"-KNAPPEN till höger under bilden. Lycka till!

Wolf-Agathon Schaly 07.02.2015 - 18:27:

Sehr geehrte Damen und Herren Nach dem Aufnehmen von (bei mir) 264 Maschen soll Ich 3 cm Bündchen stricken dann eine Reihe links. Sowohl am Rumpf als auch an den Ärmeln. Was passiert damit? Auf der Abbildung ist weder am Ärmel noch ein Bündchen am Rumpf zu sehen. Wird die umgenäht? oder was passiert damit? Dies ist in der Anleitung leider nicht beschrieben, können Sie mir bitte weiterhelfen. Yes, this is not a fake question I'm a knitting man :-) and I'm loving it :-)

DROPS Design 08.02.2015 kl. 14:53:

Wunderbar, dass Stricken nicht nur Frauensache ist! :-) Sie vermuten richtig, der untere glatt re gestrickte Rand, die 3 cm, werden an der links gestrickten R nach hinten umgeschlagen und auf der Rückseite festgenäht und bilden damit die Blenden. Auf diese Weise werden die Ränder doppelt so dick, fester und es wellt sich nichts.

Anita 03.01.2015 - 13:18:

Synes oppskriften mangler noen detaljer, jeg måtte sjekke den engelske versjonen, som er litt mer detaljert, for å forstå oppskriften.

DANET Sylvie 13.12.2014 - 17:02:

Bonjour, je pense qu'il y a une erreur dans les explications du bonnet modèle drops 52-19 sur la photo le bonnet commence par 1 ou 2 rangs Coloris gris puis le diagramme M8 suivi du M9 or dans les explications il faut commencer par 33 tours en jersey avant de commencer le diagramme M8. Est ce normal? Merci de votre réponse. Cordialement, Sylvie Danet

DROPS Design 13.12.2014 kl. 18:40:

Bonjour Mme Danet, on commence bien le bonnet par 33 tour jersey, puis 1 tour env (rang de cassure) puis on tricote les diagrammes M8 et M9 - les 33 rangs jersey du début sont ensuite pliés sur l'envers et cousus à l'intérieur (ourlet). Bon tricot!

Ilse 11.09.2014 - 15:36:

Ik ben bezig met deze trui maar nu zoek ik de haken. (Kavrid nr. 600) Waar kan ik die kopen?

DROPS Design 11.09.2014 kl. 16:25:

Hoi Ilse. Deze haken zijn niet meer verkrijgbaar van DROPS Design. Je kan vragen in jouw handwerkwinkel of zoek op Internet. Succes.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 52-19