DROPS / 74 / 21

Pauline by DROPS Design

DROPS kofta i "Muskat" med hålstickad krage och manschetter

Storlek: XS - S - M - L - XL
Garnåtgång: DROPS Muskat från Garnstudio
500-550-600-650-700 gr nr 18, vit

DROPS St nr 3,5 och 4
Rundst nr 3,5 (till krage och framkant).
DROPS Pärlemorknapp nr 521: 5 st

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 14.00 kr /50g
Stickfasthet: 20 m x 26 v = 10 x 10 cm på st 4 och slätst. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!

Moss-st: varv 1: * 1 rm, 1 am *, upprepa från *-*. varv 2: rm över am och am över rm. Upprepa varv 2 uppöver.

Mönster: M.1: Se diagr - Diagr visar mönstret sett från rätsidan!
M.2: Delbart med 8 + kantm.
varv 1 (rätsidan): 1 kantm, * 1 omslag, 1 vriden rm, 1 omslag, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, 5 rm *, upprepa från *-*, 1 kantm.
varv 2 (avigan): 1 kantm, * 4 am, 2 vridna am tills, 3 am *, upprepa från *-*, 1 kantm.
varv 3: 1 kantm, * 1 omslag, 1 vriden rm, 1 omslag, 2 rm, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, 3 rm *, upprepa från *-*, 1 kantm.
varv 4: 1 kantm, * 2 am, 2 vridna am tills, 5 am *, upprepa från *-*, 1 kantm.
varv 5: 1 kantm, * 1 vriden rm, 1 omslag, 4 rm, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, 1 rm, 1 omslag *, upprepa från *-*, 1 kantm.
varv 6: 1 kantm, * 1 am, 2 vridna am tills, 6 am *, upprepa från *-*, 1 kantm.
varv 7: 1 kantm, * 5 rm, 2 rm tills, 1 omslag, 1 vriden rm, 1 omslag *, upprepa från *-*, 1 kantm.
varv 8: 1 kantm, * 3 am, 2 am tills, 4 am *, upprepa från *-*, 1 kantm.
varv 9: 1 kantm, * 3 rm, 2 rm tills, 2 rm, 1 omslag, 1 vriden rm, 1 omslag *, upprepa från *-*, 1 kantm.
varv 10: 1 kantm, * 5 am, 2 am tills, 2 am *, upprepa från *-*, 1 kantm.
varv 11: 1 kantm, * 1 omslag, 1 rm, 2 rm tills, 4 rm, 1 omslag, 1 vriden rm *, upprepa från *-*, 1 kantm.
varv 12: 1 kantm * 6 am, 2 am tills, 1 am *, upprepa från *-*, 1 kantm.
Upprepa varv 1-12.

Bakst: Lägg upp 86-92-98-104-110 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3,5 med vit. Sticka 5 v moss-st, byt till st 4 och fortsätt med M.1 - starta nederst i höger hörn på diagr för alla stl, men 1 kantm i varje sida stickas inte in i mönstret. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 7 cm ökas 1 m i varje sida på var 8:e cm totalt 3 ggr = 92-98-104-110-116 m - de ökade m stickas in i mönstret efterhand. När arb mäter 34-35-36-37-38 cm avm för ärmhål i varje sida på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 0-1-2-3-4 ggr och 1 m 2-3-4-5-6 ggr = 82 m i alla stl. När arb mäter 52-54-56-58-60 cm maskas de mittersta 20 m av för hals. På nästa v avm ytterligare 1 m mot halsen = 30 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 54-56-58-60-62 cm.

Höger framst (när plagget tas på): Lägg upp 44-47-50-53-56 m (inkl 1 kantm i sidan och 1 kantm mot mitt fram) på st 3,5 med vit. Sticka 5 v moss-st. Byt till st 4 och fortsätt med M.1, starta från mitt fram - se pil för önskad stl (1 kantm i varje sida stickas inte in i mönstret). När arb mäter 7 cm ökas 1 m i sidan på var 8:e cm totalt 3 ggr = 47-50-53-56-59 m - de ökade m stickas in i mönstret efterhand.

Läs hela nästa avsnitt innan du stickar!
Halsringning: När arb mäter 30-32-34-36-38 cm avm 24 m mot mitt fram till hals. Sedan avm 1 m mot halsen på växelvis vart 4:e v och 5:e v totalt 13 ggr.

Ärmhål: Samtidigt när arb mäter 34-35-36-37-38 cm avm för ärmhål i sidan som på bakst. Efter alla avm för ärmhål och hals är det 5 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 54-56-58-60-62 cm.

Vänster framst: Lägg upp och sticka som höger – starta M.1 nederst i höger hörn så att mönstret blir lika i varje sida mot mitt fram, maska av för ärmhål och hals i motsatt sida.

Ärm: Lägg upp 42-42-50-50-50 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3,5 med vit. Sticka M.2 i 13 cm. Byt till st 4 och fortsätt med M.1 samtidigt som det ökas 8-8-6-6-6 m jämnt fördelat på 1:a v = 50-50-56-56-56 m. När arb mäter 16 cm ökas 1 m i varje sida på vart 7:e-6:e-6:e-5:e-4:e v totalt 12-14-13-15-17 ggr = 74-78-82-86-90 m - de ökade m stickas in i mönstret efterhand. När ärmen mäter 49-49-47-47-45 cm avm för ärmkullen i varje sida på vartannat v: 4 m 1 gång, 3 m 1 gång, 2 m 3 ggr, 1 m 0-0-4-5-8 ggr, sedan avm 2 m till arb mäter 55-56-56-57-57 cm och till sist avm 3 m 1 gång. Arb mäter ca 56-57-57-58-58 cm, maska av de resterande m.

Montering: Höger krage: Plocka upp 58 m på st 3,5 längs vänster halsavm och sticka ca 12 cm M.2 – se förkl ovan, sätt alla m på 1 tråd. Vänster krage: Sticka som höger. Sy axelsömmarna.

Höger framkant och halskant: Plocka upp på rundst 3,5: ca 62-76 m längs höger framkant, sedan sätts 58 m från höger krage tillbaka på st och det plockas upp ca 12 m till mitt bak i nacken = 132 -146 m. Sticka 2 v moss-st, på nästa v avm för 5 knapphål jämnt fördelat längs framkanten - nedersta skall vara ca 1 cm från kanten och översta skall vara precis före där kragen startar. 1 knapphål = 2 rm tills, 1 omslag. Sticka 1 v moss-st till, sedan maskas m bak i nacken och längs kragen av med rm över am och am över rm. Fortsätt med 3 v moss-st längs framkanten samtidigt som det stickas ihop 2 m överst på framkanten på varje v så att det blir en sneddning från halskanten. Efter dessa 3 v maskas de resterande m av med rm över am och am över rm.

Vänster framkant och halskant: Sticka som höger men utan knapphål.
Sy i ärmarna. Sy ärm- och sidsöm i ett innanför 1 kantm. Sy i knapparna.

Diagram

= rm på räts, am på avigs
= am på räts, rm på avigs

Kommentarer (34)

Skriv din kommentar här!

Nicole 23.04.2018 - 20:34:

Bonjour, pourriez vous m'expliquer la diminution des emenchures dos pour la petite taille (xs) svp. D'avance merci pour votre retour. Belle journée ;-)

DROPS Design 24.04.2018 kl. 08:52:

Bonjour Nicole, pour les emmanchures, vous rabattez pour le dos au début de chaque rang de chaque côté (= sur l'endroit et sur l'envers): 1 x 3 m et 1 x 2 m, soit 5 m de chaque côté (= 10 m au total), il reste 82 m. Pour les emmanchures des devants, rabattez au début du rang qui commence par le côté emmanchure. Bon tricot!

Bettina Foltas 17.04.2018 - 16:29:

Muster 2 soll am Vorderteil quer angestrickt werden. Wie verbinde ich das Muster mit den abgeketteten Maschen in Brusthöhe? Verläuft das Muster 2 dann im Vorderteil um 90° gedreht im Vergleich zum Ärmel?

DROPS Design 18.04.2018 kl. 08:54:

Liebe Frau Fuchs, die 58 M Muster 2 werden nicht abgekettet sondern stillgelegt, bei der Blende/Halskante werden diese Maschen zurüick auf der Nadel gelegt, wenn Sie die Maschen auffassen. Viel Spaß beim stricken!

Helenor Dale 10.03.2018 - 14:16:

After completing the 5 rows of seed stitch rib, is my next row the right side or wrong side of the work?

DROPS Design 11.03.2018 kl. 16:24:

Dear Helenor, cast on row + 5 rows in seed stitch = 6 rows. The next row is the right side.

Frau Foltas 02.02.2018 - 09:39:

Muster M1 nach Diagramm ist klar. Aber was bedeutet M2 ?? Vielen Dank für die Antwort.

DROPS Design 02.02.2018 kl. 13:32:

Liebe Frau Foltas, M.1 ist Diagram aber M.2 wird oben Reihe nach Reihe beschrieben - siehe am Anfang der schriftlichen Anleitung. Viel Spaß beim stricken!

Monica Conrad 07.10.2017 - 20:55:

Wo ist denn das Diagramm für M1?

DROPS Design 08.10.2017 kl. 17:30:

Liebe Monica. M.1 ist unter Arm im diagramm

Jennifer Schwarz 13.08.2017 - 18:16:

Where is the chart for Pattern 1?

DROPS Design 13.08.2017 kl. 20:48:

Dear Jennifer, the chart M.1. is just below the chart of the sleeve.

Kim Kuruc 10.07.2017 - 21:48:

When should I start following "M2" or Pattern 2 on the front pieces? It does not include this in the British or American English version of the instructions. Thank you.

DROPS Design 11.07.2017 kl. 08:33:

Hi Kim, Yes it does, here it is: Assembly: Right collar: Pick up 58 sts on smaller needles along left neck edge and knit approx. 12 cm of Pattern 2 - see instructions above, put all sts on a st holder.

Ute Würtenberger 16.05.2017 - 19:00:

Hallo, was soll beim Rückenteil bedeuten: "Wenn die Arbeit 7 cm misst, 1M auf jeder Seite alle 8.cm total 3mal aufnehmen."?

DROPS Design 17.05.2017 kl. 08:36:

Liebe Frau Würtenberg, nach 7 cm von der Anschlagskante nehmen Sie beidseitig 1 M. *Dann 8 cm stricken und noch beidseitig zunehmen*, von *-* insgesamt 2 mal wiederhohlen = 3 M wurden auf beide Seite zugenommen = es gibt jetzt 6 M mehr auf den Nadel. Viel Spaß beim stricken!

Josefina Pina 02.05.2017 - 18:13:

I want to start this cardigan with the drops muskat yarn. Do I have to make it slightly bigger to consider shrink after a wash or will stay the same?

DROPS Design 03.05.2017 kl. 08:43:

Dear Mrs Pina, you can always wash your swatch (following care instructions on shademap + general care tips, but you should use normal size as shown in measurement chart. Happy knitting!

Damaris Nanjari 17.11.2016 - 21:40:

El patron no esta de acuerdo a la foto de la modelo, no es el mismo, agradeceria revisar por que me gustaria mucho poder realizarlo.

DROPS Design 19.11.2016 kl. 18:08:

Hola Damaris. El patrón y la foto están correctos. La parte del patrón que se llama "cuello" se refiere a los calados del delantero.

Kommentér oppskrift DROPS 74-21