DROPS / 87 / 2

DROPS 87-2 by DROPS Design

Løs strikket DROPS bluse med A-facon i "Bomull-lin" og "Vivaldi"

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Bomull-Lin fra Garnstudio
350-400-450-500-550 gr f.nr 05, brun
og brug: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
50- 50- 50- 50- 50 gr f.nr 13, beige

DROPS Pinde nr 8.

DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 17.95 kr /50g

Strikkefasthed: Husk p.nr er vejledende 13 m x 17 p på p 8 og glatstrik = 10 x 10 cm.

Retstrik (frem og tilbage på p): 1.p: ret, 2.p: ret.

Strikketips (gælder halsslids og halslukning bagpå): 1.p når 2.del strikkes ved halslukningens start midt foran/bagpå. Start med at samle 1 m op i første m fra den anden side på halsslidsen (bag i nakken samles der op i første aflukkede m) og strik den sammen med 1.m på p. Dette gøres for at der ikke skal blive et hak nederst i slidsen/hjørnet.

Forstk: Slå 90-98-102-110-118 m op(inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med Bomull-lin og strik 4 p retstrik. Fortsæt med glatstrik.
Når arb måler 6 cm tages der 4 m ind jævnt fordelt på hver 4. cm (Fordel indtagningerne således at der bliver lige mange m mellem hver indtagning – sørg for at indtagningerne kommer over hinanden): totalt 8 gange = 58-66-70-78-86 m. Husk på strikkefastheden!

Læs resten af forstk før det strikkes.

Ærmegab: Når arb måler 53-54-55-56-57 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 0-1-2-3-4 gange og 1 m 2-3-3-4-6 gange.Halsslids: Samtidig når arb måler 52-53-54-56-58 cm strikkes der 2 p retstrik over de midterste 2 m (de øvrige m strikkes i glatstrik). Fortsæt med 2 p retstrik over de midterste 6 m, derefter 2 p retstrik over de midterste 10 m, og efter det deles arb midt foran af til halsslids. Hver del strikkes færdig for sig. Sæt halvdelen af m på 1 tråd.

Højre side: Fortsæt med glatstrik, samtidig med at de yderste 7 m mod midt foran strikkes i retstrik. Efter 10 pinde strikkes der 2 p retstrik over de yderste 11 m (de øvrige m strikkes i glatstrik), fortsæt med 2 p retstrik over de yderste 13 m og derefter 2 p retstrik over de yderste 15 m. Fortsæt således (1.p = retsiden):

1.p: Luk de yderste 4-4-4-5-5 m af til hals og strik de resterende m ret.
2.p: Strik vrang men de yderste 10 m mod midt foran strikkes ret.
3.p: Luk de yderste 3 m og strik de resterende m ret.
4.p: Strik vrang men de yderste 9 m strikkes ret.
5.p: Luk de yderste 2 m og strik de resterende m ret.
6.p: Strik vrang men de yderste 8 m mod midt foran strikkes ret.
7.p: Luk den yderste m og strik de resterende m ret.
8.p: Strik vrang men de yderste 7 m mod midt foran strikkes ret.
9.p: Luk den yderste m og strik de resterende m ret.
10.p: Som 8.p.

Efter Alle indtagninger er der 13-14-14-14-14 m tilbage på skulderen. Fortsæt med glatstrik med 7 m retstrik mod midt foran til arb måler 72-74-76-78-80 cm, luk af.

Venstre side: Sæt m fra tråden tilbage på p og strik som højre side men med aflukninger i modsat side - se Strikketips.

Rygstk: Slå op og strik som forstk. Luk af til ærmegab som på forstk = 48-50-50-52-52 m og strik videre til arb måler 65-67-69-71-73 cm. Strik 8 p retstrik over de midterste 36-36-36-38-38 m (de øvrige m strikkes i glatstrik). Derefter lukkes de midterste 20-20-20-22-22 m af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen = 13-14-14-14-14 m tilbage på skulderen. Fortsæt med glatstrik og 7 m retstrik mod halsen til arb måler 72-74-76-78-80 cm, luk af. Gentag i den anden side - se Strikketips.

Ærme: Slå 50-53-53-56-56 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med Vivaldi og strik 2 p retstrik. På næste p fra retsiden strikkes der således: 1 kantm, * 2 r sm, 1 r *, gentag fra *-* og slut af med 1 kantm = 34-36-36-38-38 m. Derefter fortsættes der med glatstrik til arb måler 15 cm. Næste p strikkes således fra retsiden: 3-5-5-1-1 r, * 2 r sm, 4 r *, gentag fra *-* og slut af med 1 kantm = 29-31-31-32-32 m. Strik 1 p ret fra vrangen og skift til Bomull-lin, derefter fortsættes der med glatstrik. Når arb måler 18-18-20-20-20 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 4.-3.-2,5.-2.-1,5. cm totalt 8-9-10-12-14 gange = 45-49-51-56-60 m. Når ærmet måler 48-46-46-46-44 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2 gange og 1 m 1-2-2-3-6 gange, videre lukkes der 2 m i hver side til arb måler 55-55-56-56-57 cm, derefter lukkes 3 m 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler 56-56-57-57-58 cm.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesømmene i et indenfor 1 kantm.

Diagram

Kommentere opskrift DROPS 87-2