DROPS / 92 / 19

DROPS 92-19 by DROPS Design

DROPS Kofta med runt ok och flätmönster i ”Karisma Superwash” och ”ruffsig” boa

Tags: fläta, koftor, runt ok,

Kofta:
Storlek: S - M - L - XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Karisma Superwash från Garnstudio
450-500-550-600-650 gr nr 39, mörkljung
DROPS Rundst och strumpst nr 3,5 och 4.
DROPS Träpärlor, mörka (till knappar): 9 st.

Garnet till detta mönstret kostar 230kr. Läs mer.

Instruktioner

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad!
21 m x 28 v på st 4 och slätst = 10 x 10 cm.

Rätst (fram och tillbaka på st):
varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Resår-1: * 2 rm, 4 am *, upprepa *-*.
Resår-2: * 2 rm, 5 am *, upprepa *-*.

Mönster: Se diagram M.1 till M.3.
Diagr visar mönstret sett från rätsidan.

Knapphål: Det avm för knapphål på höger framkant så här från rätsidan: 4 rätst m,
1 omslag, 2 vridna rm tills. På v tillbaka stickas omslaget avigt.
Maska av till knapphål när arb mäter:
S: 2, 10, 17, 24, 31, 38, 45, 52 och 58 cm
M: 2, 10, 17, 25, 32, 40,47, 54 och 60 cm
L: 2, 10, 18, 25, 33, 41, 49, 55 och 62 cm
XL: 2, 10, 18, 26, 34, 42, 50, 57 och 64 cm
XXL: 2, 10, 18, 26, 34, 42, 51, 59 och 66 cm
- Obs: se till att det sista knapphålet kommer ca 2 cm från färdigt mått.

Fram- och Bakst: Koftan stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram. Lägg upp 178-190-208-232-250 m (inkl 16 kantm i varje sida mot mitt fram) på rundst 3,5 med Karisma. Sticka 1 v avigt från avigan, sedan stickas Resår-1 med 4 rätst m och 2 rm i varje sida (sett från rätsidan). Kom ihåg knapphål - se förkl ovan. När arb mäter 7 cm byts det till rundst 4 och det fortsätts i slätst, men de 16 kantm i varje sida mot mitt fram fortsätts som innan med 4 rätst m, 2 rm, 4 am, 2 rm och 4 am till färdigt mått. Kontrollera stickfastheten. Sätt 1 märktråd 48-51-55-61-66 m in från varje sida = 82-88-98-110-118 m mellan märktrådarna på bakst. När arb mäter 10 cm ökas det 1 m på varje sida om båda märktrådarna på var 6:e cm totalt 4 ggr = 194-206-224-248-266 m. När arb mäter 36-37-38-39-40 cm avm 10-10-10-12-12 m i varje sida för ärmhål (dvs 5-5-5-6-6 m på varje sida om båda märktrådarna) = 80-86-96-106-114 m på bakst och 47-50-54-59-64 m på varje framst. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

Ärm: Lägg upp 63-63-63-70-70 m på strumpst 3,5 med Karisma. Sticka 1 v räta, sedan stickas Resår-2. Efter 4 v med resår minskas alla 5 am till 4 am = 54-54-54-60-60 m. Fortsätt resåren med 2 rm/ 4 am. När arb mäter 14 cm byts det till strumpst 4 och det fortsätts i slätst. När arb mäter 17-17-17-18-20 cm ökas det 2 m mitt under ärmen med 3 -2,5 -2 -2 -1,5 cm mellanrum totalt 9-11-13-12-14 ggr = 72-76-80-84-88 m. När arb mäter 45-45-45-44-44 cm avm 10-10-10-12-12 m mitt under ärmen = 62-66-70-72-76 m. Sätt m på 1 tråd och sticka 1 ärm till.
Ok: Läs hela avsnittet innan du stickar!
Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det är avm för ärmhål = 298-318-344-368-394 m. Nästa v stickas från rätsidan. Sticka M.1 (de 16 kantm i varje sida mot mitt fram stickas som innan) - samtidigt minskas 10-12-2-8-16 m jämnt fördelat på 3:e v i M.1 (minska inte över m på framkanterna) till 288-306-342-360-378 m.
Sticka nästa v så här från rätsidan:
16 kantm som innan, M.2 över de följande 252-270-306-324-342 m, M.3 (= 4 m) och avsluta med 16 kantm som innan. Fortsätt mönstret samtidigt som det minskas i M.2 som det visas i diagr. Efter M.2 (och M.3) är det 204-216-240-252-264 m på st. På nästa v (= rätsidan) minskas 2 m i varje fläta så här: 2 rm tills, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över (de övriga m stickas som innan = 174-184-204-214-224 m. Sticka vidare med rm över rm och am över am. När arb mäter 48-50-52-51-53 cm minskas 1 m i varje avigt parti - sett från rätsidan (gäller endast de aviga partierna i M.2, inte på framkanterna) så här: minska totalt 6 ggr i stl S + M + L: vart 4:e v och i stl XL + XXL: vart 6:e v - Obs: minska genom att sticka växelvis de 2 första am aviga tills och de 2 sista am vridna avigt tills (de 2 m över varje fläta fortsätts i slätst). Efter sista minskning är det 90-94-102-106-110 m kvar på st. När arb mäter 59-61-63-65-67 cm stickas det 4 v slätst över alla m (även över framkanterna) = rullkant.
Maska av - för att kanten inte ska strama görs det 1 omslag efter ca var 5:e m samtidigt som det maskas av (omslagen avm som m).

Montering: Sy öppningarna under ärmarna.

BOA

Längd: ca 150 cm
Garnåtgång: Eskimo
50 gr nr 09, gammalrosa
och använd: Puddel
50 gr nr 03, brun
och använd: Vivaldi
50 gr nr 13, beige

Boa: Rita upp en «kam» på kartong med riktiga mått och klipp ut den - se bild 1. Markera mitten med en streckad linje.

Gör 1 ögla med Vivaldi och lägg den på kammen på den streckade linjen så att öglan vänder neråt mot botten på kammen och tråden från nystanet ligger upp över kanten och bakom kammen - se bild 2.
Håll med vänster tumme på Vivaldi-öglan och trådänden av 1 tråd Puddel + 1 tråd Eskimo + 1 tråd Vivaldi (tag en tråd inuti och en utifrån nystanet med Vivaldi så att det bara behövs ett nystan till både öglan och 8-orna som bildas) samtidigt som tråden från Puddel + Eskimo + Vivaldi läggs åt höger, runt och bakom höger tand på kammen, fram, runt och bakom vänster tand på kammen och sedan fram och ner mot trådänden och öglan - se bild 3 (det är nu bildat en 8:a med Puddel + Eskimo + Vivaldi runt kammen).
Hämta upp Vivaldi-öglan och fingervirka 1 lm runt där Puddel + Eskimo + Vivaldi-trådarna korsar varann (= mitt på kammen) genom att sticka tumme och pekfinger på höger hand genom öglan, hämta tråden från nystanet med Vivaldi och dra tråden genom. Öglan vänder nu uppåt och det har lagt sig 1 lm runt krysset- se bild 4.
Gör en ny 8:a med Puddel + Eskimo + Vivaldi genom att föra tråden på samma sätt runt och bakom höger tand på kammen, fram, runt och bakom vänster tand på kammen, fram och neråt igen.
Obs! När Puddel + Eskimo + Vivaldi-trådarna läggs bakom kammen är det viktigt att Vivaldi-öglan vänder mot dig, och att tråden från Vivaldi-nystanet ligger bakom kammen. Sedan hämtas öglan upp och det fingervirkas en ny lm runt där Puddel + Eskimo + Vivaldi-trådarna korsar varann. När kammen är full hakas arb av och läggs framför kammen, men den sista öglan i varje sida hakas tillbaka på kammen och arb fortsätts.
Gör boan tills den är ca 150 cm lång.
Obs: nu sitter öglorna ganska löst i varje lm och det kan finnas risk för att dra ut öglorna om man fastnar i något. Sy därför efterstygn – se bild 5 med Vivaldi i varvet med lm så att öglorna sitter fast. Det är viktigt att sy genom alla trådarna.

= 2 vridna am tills
= sätt 2 m på hj.st bakom arb, 2 rm, 2 rm från hj.st

DROPS / Lena 25.10.2007 - 00:11:

No wonder - this sentence was a total mess. Thank you so much for letting us know. I've now been able to correct it! Please try again, and let me know if you have further problems.

Carmela 24.10.2007 - 22:47:

I don't quite understand what this means in the pattern: When the piece measures 48-50-52-51-53 cm dec 1 st in each purl rib (as seen from the right side – &&¬ over sts on buttonbands) as follows: dec a total of 6 times:dec by att knit alternately the 2 first am purl tills and the 2 last am vridna reverse stockinette st tills (de 2 sts over every fläta continues i slätst).

Kommentér oppskrift DROPS 92-19