DROPS Baby / 1 / 8

Sweet Smile by DROPS Design

DROPS trøje i Safran med blonde, Kyse og Sokker

Størrelse: 3 - 6/9 (12/18 - 24) mdr
Materialer: DROPS Safran fra Garnstudio
100-150 (200-250) gr f.nr 17, hvid
Strikkes hele sættet bruges:
200-250 (250-300) gr f.nr 17, hvid

Rundp 2,5 og 3.
Pinde 2,5 og 3.
4 knapper.

Garnet til denne opskrift koster fra 39.8kr. Læs mere.
Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 24 m x 32 p på p 3 og glatstrik.

Kant: Strik 2 cm glatstrik, næste p således: 2 r sm, slå om ( = bukkekant - herfra måler arb), 2 cm glatstrik.

Blonde: 13 m.
1.p og alle p på vrangen: 2r, strik vr til der er 2m tilbage på p, 2r.
2.p: 1m løst af, 3r, oms, 5r, oms, 2r sm, oms, 2r.
4.p: 1 m løst af, 4r, 1m løst af, 2r sm, den løse m over, 2r, (oms, 2r sm)-gentag 2 gange, 1r. 6.p: 1 m løst af, 3r, 1m løst af, 1r, den løse m over, 2r, (oms, 2r sm)-gentag 2 gange, 1r
8.p: 1m løst af, 2r, 1m løst af, 1r, den løse m over, 2r, (oms, 2r sm)-gentag 2 gange, 1r
10.p: 1m løst af, 1r, 1m løst af, 1r, den løse m over, 2r, (oms, 2r sm)-gentag 2 gange, 1r
12.p: 1r, 1m løst af, 1r, den løse m over, 2r, oms, 1r, oms, 2r sm, oms, 2r
14.p: 1m løst af, (3r, oms)-gentag 2 gange, 2r sm, oms, 2r.
Gentag 1.-14.p.

Jakke: Jakken strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 130-140 (150-168) m op på rundp 2,5 med hvid og strik
Kant. Skift til rundp 3 og strik M.1 samtidig med at der tages 10-8 (6-0) m ind jævnt fordelt på 1.p = 120-132 (144-168) m. Når arb måler 11-12 (13-15) cm strikkes således: 28-31 (34-39) m forstk, luk 4-4 (4-6) m af til ærmegab, 56-62 (68-78) m rygstk, luk 4-4 (4-6) m af til ærmegab, 28-31 (34-39) m forstk. Hver del strikkes færdig for sig.

Venstre forstk: = 28-31 (34-39) m. Fortsæt mønsteret. Luk derefter 1 m af til ærmegab 2-2 (3-3) gange på hver 2.p = 26-29 (31-36) m. Når arb måler 17-19 (21-24) cm lukkes der af til hals på hver 2.p 6-7 (9-10) m 1 gang, 1 m 7 gange på hver 2.p. Luk de resterende m til skulder når arb måler 24-26 (28-31) cm.

Højre forstk: Strikkes som venstre.

Rygstk: = 56-62 (68-78) m. Fortsæt mønsteret. Luk derefter 1 m af til ærmegab i hver side 2-2 (3-3) gange hver 2.p = 52-58 (62-72) m. Når arb måler 23-25 (27-30) cm lukkes der 22-24 (28-30) m af midt bagpå til hals. Luk derefter 1 m af i hver side mod halsen 2 gange på hver 2.p. Luk de resterende m til skulder når arb måler 24-26 (28-31) cm.

Ærme: Slå 38-40 (40-42) m op på p 2,5 og strik Kant. Skift til p 3 og strik M.1 samtidig med at der tages 8-8 (8-8) m ud jævnt fordelt på 1.p = 46-48 (48-50) m. Videre tages der 1 m ud i hver side på hver 2.p indenfor 1 kantm 8-10 (12-13) gange på hver 5.p = 62-68 (72-76) m. Når arb måler 16,5-20 (22-24) cm lukkes der 3 m af i hver side til ærmekuppel og luk derefter 5 m af i hver side 2-3 (3-3) gange på hver 2.p. Luk de resterende m når arb måler 18-22 (24-26) cm.

Montering: Sy skuldersømmenen.
Venstre forkant: Saml ca 40-50 m op langs venstre forstk og strik Kant.
Højre forkant: Strikkes som venstre, men efter 1 cm lukkes der af til 4 knaphuller jævnt fordelt - 1 knaphul = luk 2 m af tag 2 m ud på næste p. Luk også af til knaphul efter hulkanten, luk af. Buk alle kanter dobbelt mod vrangen og sy.

Krave: Slå 13 m op på p 3. Strik ca 70 cm Blonde (se forkl), luk af - afpas efter mønster. Saml ca 120 m op langs med kanten af blonden på p 2,5 og strik 1 cm glatstrik samtidig med at der tages ind jævnt fordelt på 1.p til ca 80 m, derefter strikkes næste p således * 2 r sm, slå om *, og derefter 1 cm glatstrik, luk af.
Buk kravekanten dobbelt om halskanten på jakken og sy fast (- tips: sørg for at trække kanten lidt når den sys på over rygstk så sidder den pænere). Sy ærmesømmen, og sy ærmerne til ryg- og forstykke i yderste m så sømmen ikke bliver tyk.
________________________________________

Kyse:
Størrelse: 3 - 6/9 (12/18 - 24) mdr
Kysens højde: 15,5-17 (20-20) cm
Materialer: DROPS Safran fra Garnstudio
50-50 (50-100) gr f.nr 17, hvid

Pinde 2,5 og 3. + ca 90 cm bånd.

Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 24 m x 32 p på p 3 og glatstrik.

Kant: 2 cm glatstrik, derefter strikkes næste p således: * 2 r sm, slå om * (= bukkekant, herfra måler arb), 2 cm glatstrik.

Kyse: Slå 72-84 (96-96) m op på p 2,5 og strik Kant. Skift til p 3 og strik M.1 opover. Når arb måler 15-17 (18-18,5) cm lukkes 24-26 (32-32) m af i hver side. Fortsæt M.1 over de miderste 24-32 (32-32) m. Luk af når arb måler 25-28 (30-32) cm.

Montering: Sy sammen bag på kysen. Buk kanten dobbelt mod vrangen og sy. Saml ca 100 m op rundt kysens nedere kant (også over Kanten) på p 2,5 og strik 2 p glatstrik. Næste p således (set fra retsiden): * 2r sm, slå om *, derefter 1 p glatstrik, 1 p glatstrik med vrangen ud, luk af. Træk et bånd gennem hulkanten.
________________________________________

Strømper:

Størrelse: 3 - 6/9 (12/18 - 24) mdr
Sokkens fodlængde: 10-11 (12-14) cm.
Materialer: DROPS Safran fra Garnstudio
50-50 (50-50) gr f.nr 017, hvid

Strømpepinde nr 3. + bånd.

Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 24 m x 32 p på p 3 og glatstrik.

2 p retstrik: * 1 p glatstrik med vrangen ud, 1 p glatstrik *

Strømpe: Slå 30-35 (40-40) m op på p 3 med hvid og strik 4 p retstrik. Derefter strikkes M.2 til arb måler 7-8 (8-9) cm. Nu strikkes 1 p glatstrik, næste p således : * 2 r sammen, slå om *, 2 p glatstrik. Strik færdig med glatstrik. Hæl: Strik 3-4 (4-4) cm glatstrik frem og tilbage over 18 m midt bagpå. Helindtagning (1.p fra retsiden): 1.p: strik 10 r, 2 drejet r sm, 1 r, vend arb, 2.p: 1 m løs af, 4 vr, 2 vr sm, 1 vr, vend arb, 3.p: 1 m løs af, 5 r, 2 m drejet r sm, 1 r, vend arb, 4.p: 1 m løs af, 6 vr, 2 vr sm, 1 vr, vend arb, 5.p: 1 m løs af, 7 r, 2 drejet r sm, 1 r, vend arb, 6.p: 1 m løs af, 8 vr, 2 vr sm, 1 vr, vend arb 7.p: 2 r sm, 8 r, 2 drejet r sm = 10 m på p. Saml 7-8 (9-9) m op på hver side af hælen og sæt alle på samme p = 36-43 (50-50) m. Fortsæt i glatstrik samtidig med at der tages 1 m ind 3-4 (4-4) gange på hver p på hver side af de øverste 12-17 (22-22) m = 30-35 (42-42) m. Når hele foden måler 7-8 (9-11) cm (fra hælindtagningens start) sættes en mærketråd i hver side. Der tages 1 m ind til tå på hver side af tråden (minus 4 m pr indtagning) 6-7 (8-8) gange skiftevis * hver og hver 2.p * = 6-7 (10-10) m. Træk tråden gennem de resterende m og sy til.

Diagram

= ret
= 2 ret sammen, omslag

Kommentarer (30)

Skriv din kommentar her!

Paivi Alison 10.06.2018 - 13:49:

I dont quite understand if I am supposed to start the lace pattern after the folded hem (Sweet Smile jacket) or start following the grids as it says “work M.1 and at the same time dec evenly...” There is no M.1 or M.2 !! The grids shown (but they are not marked as M1 or M2) are either worked over 5 stitches or 12 stitches - both of which are different from lace pattern that is worked over 13 stitches repeating rows 1-14? Please help!!

DROPS Design 11.06.2018 kl. 09:43:

Dear Mrs Paivi, you are right - diagram names are missing, M.1 is the large diagram worked over 12 sts and M.2 the smallest one worked over 5 sts. Correction will be added asap. Happy knitting!

VIGNI 03.02.2017 - 22:39:

Col : Avec les aiguilles 3 monter 13 m et tricoter environ 70 cm en point ajouré. Est-ce bien 70 cm NORME FRANCAISE, merci

DROPS Design 06.02.2017 kl. 09:07:

Bonjour Mme Vigni, on tricote 70 cm (norme internationale des cm), le col se tricote dans le sens de la longueur. Bon tricot!

Knut 03.07.2016 - 20:22:

Det betyder "omslag".

Gitte Krog Awwal 03.07.2016 - 18:57:

Er igang med kraven, men forstår ikke hvad oms betyder? Tak.

DROPS Design 04.07.2016 kl. 16:35:

Hej Gitte. Jeg vil mene det er et omslag (slaa om). God fornöjelse videre.

Claire Solomons 09.05.2016 - 01:47:

This is such a beautiful pattern. I wish to make it for my 5 month old great granddaughter but the instructions confuse me. The M-1 graph and the M-2 graph are different from the lace pattern. I would very much appreciate an explanation from you. I am a very experienced knitter too. I started knitting at the age of ten and have been at it for 80 odd years. Any help you can offer would be great. Thank you so much.

DROPS Design 09.05.2016 kl. 11:17:

Dear Mrs Solomons, there is no chart for the lace pattern, only written pattern. To read diagrams M.1 and M.2, start at the very bottom corner on the right side and read towards the left from RS and from the left towards the right from WS. Read more about diagrams here. Happy knitting!

Lemarchand 29.01.2016 - 08:44:

Je ne comprends pas comment attacher le motif ajouré au col.faut-il le coudre mais comment? Merci

DROPS Design 01.11.2016 kl. 15:07:

Bonjour Mme Lemarchand, quelques modifications ont été ajoutées pour le col: on relève les mailles le long de la bordure ajourée et on tricote l'ourlet picot que l'on plie ensuite en double et que l'on coud le long de l'encolure. Bon assemblage!

Brigitte Korhammer 20.06.2015 - 21:14:

Die Anleitung enthält sehr viele Fehler bzw. Ungenauigkeiten. Beispiel: wenn ich die Knopflöcher so einstricke, kann die Jacke nicht zugeknöpft werden, da die Kante doppelt liegt. Ein gravierender Fehler ist auch beim vorderen Halsausschnitt. Und abheben ist nicht dasselbe wie abnehmen! Schlecht übersetzt!

DROPS Design NL 19.11.2014 - 10:47:

Hoi Hanneke. We hebben het patroon nu ook aangepast zodat het duidelijker is.

Hanneke 12.11.2014 - 17:55:

Ja ik denk het ook, zo ga ik het doen, dank je wel

Hanneke 11.11.2014 - 19:11:

Maar moet je eerst de zoom aan de onderkant van het vest omvouwen en dan de steken opnemen of de steken opnemen met de zoom nog los??????????

DROPS Design 12.11.2014 kl. 12:24:

Hoi Hanneke. Logisch gezien zou ik eerst de zoom langs de onderkant omvouwen en vastnaaien - en vervolgens de bies langs de voorkant - of deze wordt "dubbel" en niet mooi.

Kommentere opskrift DROPS Baby 1-8