DROPS Baby / 1 / 8

Sweet Smile by DROPS Design

DROPS trøje i Safran med blonde, Kyse og Sokker

Størrelse: 3 - 6/9 (12/18 - 24) mdr
Materialer: DROPS Safran fra Garnstudio
100-150 (200-250) gr f.nr 17, hvid
Strikkes hele sættet bruges:
200-250 (250-300) gr f.nr 17, hvid

Rundp 2,5 og 3.
Pinde 2,5 og 3.
4 knapper.

Garnet til denne opskrift koster fra 39.8kr. Læs mere.

Instruktioner

Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 24 m x 32 p på p 3 og glatstrik.

Kant: Strik 2 cm glatstrik, næste p således: 2 r sm, slå om ( = bukkekant - herfra måler arb), 2 cm glatstrik.

Blonde: 13 m.
1.p og alle p på vrangen: 2r, strik vr til der er 2m tilbage på p, 2r.
2.p: 1m løst af, 3r, oms, 5r, oms, 2r sm, oms, 2r.
4.p: 1 m løst af, 4r, 1m løst af, 2r sm, den løse m over, 2r, (oms, 2r sm)-gentag 2 gange, 1r. 6.p: 1 m løst af, 3r, 1m løst af, 1r, den løse m over, 2r, (oms, 2r sm)-gentag 2 gange, 1r
8.p: 1m løst af, 2r, 1m løst af, 1r, den løse m over, 2r, (oms, 2r sm)-gentag 2 gange, 1r
10.p: 1m løst af, 1r, 1m løst af, 1r, den løse m over, 2r, (oms, 2r sm)-gentag 2 gange, 1r
12.p: 1r, 1m løst af, 1r, den løse m over, 2r, oms, 1r, oms, 2r sm, oms, 2r
14.p: 1m løst af, (3r, oms)-gentag 2 gange, 2r sm, oms, 2r.
Gentag 1.-14.p.

Jakke: Jakken strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 130-140 (150-168) m op på rundp 2,5 med hvid og strik
Kant. Skift til rundp 3 og strik M.1 samtidig med at der tages 10-8 (6-0) m ind jævnt fordelt på 1.p = 120-132 (144-168) m. Når arb måler 11-12 (13-15) cm strikkes således: 28-31 (34-39) m forstk, luk 4-4 (4-6) m af til ærmegab, 56-62 (68-78) m rygstk, luk 4-4 (4-6) m af til ærmegab, 28-31 (34-39) m forstk. Hver del strikkes færdig for sig.

Venstre forstk: = 28-31 (34-39) m. Fortsæt mønsteret. Luk derefter 1 m af til ærmegab 2-2 (3-3) gange på hver 2.p = 26-29 (31-36) m. Når arb måler 17-19 (21-24) cm lukkes der af til hals på hver 2.p 6-7 (9-10) m 1 gang, 1 m 7 gange på hver 2.p. Luk de resterende m til skulder når arb måler 24-26 (28-31) cm.

Højre forstk: Strikkes som venstre.

Rygstk: = 56-62 (68-78) m. Fortsæt mønsteret. Luk derefter 1 m af til ærmegab i hver side 2-2 (3-3) gange hver 2.p = 52-58 (62-72) m. Når arb måler 23-25 (27-30) cm lukkes der 22-24 (28-30) m af midt bagpå til hals. Luk derefter 1 m af i hver side mod halsen 2 gange på hver 2.p. Luk de resterende m til skulder når arb måler 24-26 (28-31) cm.

Ærme: Slå 38-40 (40-42) m op på p 2,5 og strik Kant. Skift til p 3 og strik M.1 samtidig med at der tages 8-8 (8-8) m ud jævnt fordelt på 1.p = 46-48 (48-50) m. Videre tages der 1 m ud i hver side på hver 2.p indenfor 1 kantm 8-10 (12-13) gange på hver 5.p = 62-68 (72-76) m. Når arb måler 16,5-20 (22-24) cm lukkes der 3 m af i hver side til ærmekuppel og luk derefter 5 m af i hver side 2-3 (3-3) gange på hver 2.p. Luk de resterende m når arb måler 18-22 (24-26) cm.

Montering: Sy skuldersømmenen.
Venstre forkant: Saml ca 40-50 m op langs venstre forstk og strik Kant.
Højre forkant: Strikkes som venstre, men efter 1 cm lukkes der af til 4 knaphuller jævnt fordelt - 1 knaphul = luk 2 m af tag 2 m ud på næste p. Luk også af til knaphul efter hulkanten, luk af. Buk alle kanter dobbelt mod vrangen og sy.

Krave: Slå 13 m op på p 3. Strik ca 70 cm Blonde (se forkl), luk af - afpas efter mønster. Saml ca 120 m op langs med kanten af blonden på p 2,5 og strik 1 cm glatstrik samtidig med at der tages ind jævnt fordelt på 1.p til ca 80 m, derefter strikkes næste p således * 2 r sm, slå om *, og derefter 1 cm glatstrik, luk af.
Buk kravekanten dobbelt om halskanten på jakken og sy fast (- tips: sørg for at trække kanten lidt når den sys på over rygstk så sidder den pænere). Sy ærmesømmen, og sy ærmerne til ryg- og forstykke i yderste m så sømmen ikke bliver tyk.
________________________________________

Kyse:
Størrelse: 3 - 6/9 (12/18 - 24) mdr
Kysens højde: 15,5-17 (20-20) cm
Materialer: DROPS Safran fra Garnstudio
50-50 (50-100) gr f.nr 17, hvid

Pinde 2,5 og 3. + ca 90 cm bånd.

Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 24 m x 32 p på p 3 og glatstrik.

Kant: 2 cm glatstrik, derefter strikkes næste p således: * 2 r sm, slå om * (= bukkekant, herfra måler arb), 2 cm glatstrik.

Kyse: Slå 72-84 (96-96) m op på p 2,5 og strik Kant. Skift til p 3 og strik M.1 opover. Når arb måler 15-17 (18-18,5) cm lukkes 24-26 (32-32) m af i hver side. Fortsæt M.1 over de miderste 24-32 (32-32) m. Luk af når arb måler 25-28 (30-32) cm.

Montering: Sy sammen bag på kysen. Buk kanten dobbelt mod vrangen og sy. Saml ca 100 m op rundt kysens nedere kant (også over Kanten) på p 2,5 og strik 2 p glatstrik. Næste p således (set fra retsiden): * 2r sm, slå om *, derefter 1 p glatstrik, 1 p glatstrik med vrangen ud, luk af. Træk et bånd gennem hulkanten.
________________________________________

Strømper:

Størrelse: 3 - 6/9 (12/18 - 24) mdr
Sokkens fodlængde: 10-11 (12-14) cm.
Materialer: DROPS Safran fra Garnstudio
50-50 (50-50) gr f.nr 017, hvid

Strømpepinde nr 3. + bånd.

Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 24 m x 32 p på p 3 og glatstrik.

2 p retstrik: * 1 p glatstrik med vrangen ud, 1 p glatstrik *

Strømpe: Slå 30-35 (40-40) m op på p 3 med hvid og strik 4 p retstrik. Derefter strikkes M.2 til arb måler 7-8 (8-9) cm. Nu strikkes 1 p glatstrik, næste p således : * 2 r sammen, slå om *, 2 p glatstrik. Strik færdig med glatstrik. Hæl: Strik 3-4 (4-4) cm glatstrik frem og tilbage over 18 m midt bagpå. Helindtagning (1.p fra retsiden): 1.p: strik 10 r, 2 drejet r sm, 1 r, vend arb, 2.p: 1 m løs af, 4 vr, 2 vr sm, 1 vr, vend arb, 3.p: 1 m løs af, 5 r, 2 m drejet r sm, 1 r, vend arb, 4.p: 1 m løs af, 6 vr, 2 vr sm, 1 vr, vend arb, 5.p: 1 m løs af, 7 r, 2 drejet r sm, 1 r, vend arb, 6.p: 1 m løs af, 8 vr, 2 vr sm, 1 vr, vend arb 7.p: 2 r sm, 8 r, 2 drejet r sm = 10 m på p. Saml 7-8 (9-9) m op på hver side af hælen og sæt alle på samme p = 36-43 (50-50) m. Fortsæt i glatstrik samtidig med at der tages 1 m ind 3-4 (4-4) gange på hver p på hver side af de øverste 12-17 (22-22) m = 30-35 (42-42) m. Når hele foden måler 7-8 (9-11) cm (fra hælindtagningens start) sættes en mærketråd i hver side. Der tages 1 m ind til tå på hver side af tråden (minus 4 m pr indtagning) 6-7 (8-8) gange skiftevis * hver og hver 2.p * = 6-7 (10-10) m. Træk tråden gennem de resterende m og sy til.

Diagram

= ret
= 2 ret sammen, omslag

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Baby 1-8) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (34)

Alica007 08.08.2019 - 18:56:

Hi, could you pls explain what does that means: work 1 cm in stocking stand Thanks, Alica

DROPS Design 08.08.2019 kl. 19:14:

Dear Alica007, you'vd to work 1 cm in stockinette stitch, i.e. knit all rounds if you're working in round, or knit one row and purl the other row, if you're working flat. Happy crafting!

Alica007 16.07.2019 - 07:59:

Hi, I will knit a jacket. I understand all, except when should I start lace pattern? Does jacket has lace pattern or is it whole done only in M1? Thanks and regards Alica

DROPS Design 16.07.2019 kl. 09:28:

Dear Alica007, the lace pattern (explained at the beg of the pattern) will be used for collar - see under Assembly - M1 will be worked on the jacket, it's the larger diagram, worked over 12 sts. Happy knitting!

Claudia 27.02.2019 - 09:18:

Ich stricke die Jacke für ein neu geborenes Baby, ist es richtig den Kragen 70 cm zu Stricken. Kommt mir sehr lange vor.

DROPS Design 27.02.2019 kl. 11:04:

Liebe Claudia, diese Anleitung fängt mit Grösse 3 Monate an, wenn Sie die Jacke angepasst haben, sollen Sie den kragen auch noch dazu anpassen. Viel Spaß beim stricken!

Claudia 26.02.2019 - 10:18:

Hallo, ich weiß nicht wo ich anfangen soll, es steht Spitze: 13 M. Nächster Abschnitt: 130 M auf einer Rundstricknadel 2,5 anfangen. Wo fängt es an zum stricken ?

DROPS Design 26.02.2019 kl. 11:24:

Liebe Claudia, Sie stricken zuerst den Kragen: 13 M anschlagen und die Spitze (siehe oben, am Anfang der Anleitung) stricken, bis die Arbeit 70 cm misst, abketten. Dann fassen Sie 120 M auf die eine Seite vom Kragen auf, und 1 cm glatt rechts stricken, dann das Lochmuster, 1 cm glatt rechts und abketten. Viel Spaß beim stricken!

Paivi Alison 10.06.2018 - 13:49:

I dont quite understand if I am supposed to start the lace pattern after the folded hem (Sweet Smile jacket) or start following the grids as it says “work M.1 and at the same time dec evenly...” There is no M.1 or M.2 !! The grids shown (but they are not marked as M1 or M2) are either worked over 5 stitches or 12 stitches - both of which are different from lace pattern that is worked over 13 stitches repeating rows 1-14? Please help!!

DROPS Design 11.06.2018 kl. 09:43:

Dear Mrs Paivi, you are right - diagram names are missing, M.1 is the large diagram worked over 12 sts and M.2 the smallest one worked over 5 sts. Correction will be added asap. Happy knitting!

VIGNI 03.02.2017 - 22:39:

Col : Avec les aiguilles 3 monter 13 m et tricoter environ 70 cm en point ajouré. Est-ce bien 70 cm NORME FRANCAISE, merci

DROPS Design 06.02.2017 kl. 09:07:

Bonjour Mme Vigni, on tricote 70 cm (norme internationale des cm), le col se tricote dans le sens de la longueur. Bon tricot!

Knut 03.07.2016 - 20:22:

Det betyder "omslag".

Gitte Krog Awwal 03.07.2016 - 18:57:

Er igang med kraven, men forstår ikke hvad oms betyder? Tak.

DROPS Design 04.07.2016 kl. 16:35:

Hej Gitte. Jeg vil mene det er et omslag (slaa om). God fornöjelse videre.

Claire Solomons 09.05.2016 - 01:47:

This is such a beautiful pattern. I wish to make it for my 5 month old great granddaughter but the instructions confuse me. The M-1 graph and the M-2 graph are different from the lace pattern. I would very much appreciate an explanation from you. I am a very experienced knitter too. I started knitting at the age of ten and have been at it for 80 odd years. Any help you can offer would be great. Thank you so much.

DROPS Design 09.05.2016 kl. 11:17:

Dear Mrs Solomons, there is no chart for the lace pattern, only written pattern. To read diagrams M.1 and M.2, start at the very bottom corner on the right side and read towards the left from RS and from the left towards the right from WS. Read more about diagrams here. Happy knitting!

Lemarchand 29.01.2016 - 08:44:

Je ne comprends pas comment attacher le motif ajouré au col.faut-il le coudre mais comment? Merci

DROPS Design 01.11.2016 kl. 15:07:

Bonjour Mme Lemarchand, quelques modifications ont été ajoutées pour le col: on relève les mailles le long de la bordure ajourée et on tricote l'ourlet picot que l'on plie ensuite en double et que l'on coud le long de l'encolure. Bon assemblage!

Kommentere opskrift DROPS Baby 1-8