DROPS / 44 / 9

Jana by DROPS Design

DROPS klänning i Silke-tweed med flätor.

Storlek: Small (Medium - Large)
Längd: 76 (80-84) cm, övervidd: 114 (120-126) cm.
Detta mått är i sträckt tillstånd. Bålen dras samman pga mönstret.
Garnåtgång: DROPS Silke-tweed från Garnstudio
5 (5½-6) hg nr 5 blå.

DROPS Rundst 3,5
DROPS Strumpst 3.

Stickfasthet: 23 m och 30 v på st 3,5 och slätst = 10 cm. Kontrollera stickfastheten!

Resår: * 2 rm, 2 am *. Upprepa från *-*.

Mönster: * M.1, 40 (42-44) m slätst *.
Upprepa från *-* uppöver.
M.1 - se diagram. Mönstret visas från rätsidan.

Bålen: Lägg upp 432 (450-468) m på rundst 3,5 med blå och sticka 6 v rätst och sedan Mönster uppöver, se förkl ovan samtidigt som det avm på varje sida av M.1: 1 m 9 (9-10) ggr på S: Vart 12e v, M: Växelvis vart 13e och 14e v och L: Växelvis vart 12e och 13e v = 270 (288-288) m. När arb mäter 38 (42-44) cm avm det 6 (12-0) m jämnt fördelat på v = 264 (276-288) m - se till att få M.1 mitt fram. Sedan stickas det resår uppöver till färdigt mått. När arb mäter 51 (55-58) cm stickas nästa v så här: avm 2 m för ärmhål, 128 (134-140) m framst, avm 4 m för ärmhål, 128 (134-140) m bakst, avm 2 m för ärmhål. Varje del stickas färdig för sig.

Framstycke: = 128 (134-140) m. Nu avm för ärmhål på vartannat v: 3 m 1 (1-1) gång, 2 m 1 (1-2) ggr, 1 m 1 (2-1) ggr = 116 (120-124) m. När arb mäter 71 (75-79) cm avm de mittersta 16 (18-18) m till hals. Sedan avm mot halsen på vartannat v: 3 m 2 ggr, 2 m 2 ggr, 1 m 4 ggr. Maska av när arb mäter 76 (80-84) cm.

Bakstycke: = 128 (134-140) m. Avm för ärmhål som på framst = 116 (120-124) m. När arb mäter 74 (78-82) cm avm de mittersta 40 (42-42) m till hals. Sedan avm 2 m i varje sida på nästa v mot halsen. Maska av när arb mäter 76 (80-84) cm.

Ärm: Lägg upp 50 (50-52) m på strumpst 3,5 med blå och sticka 6 v rätst och sedan resår uppöver. Samtidigt ökas det 2 m mitt under ärmen 33 (33-34) ggr på växelvis vart 3e och 4e v = 116 (116-120) m. När arb mäter 45 (45-45) cm avm 4 m mitt under ärmen och det stickas färdigt fram och tillbaka på st. Nu avm det 5 m i varje sida för axel på vartannat v 7 ggr, maska av. Arb mäter ca 50 (50-50) cm.

Montering: Sy axelsömmen. Plocka upp 112 eller 120 m runt halsen på strumpst 3 från avigan med blå och sticka krage fram och tillbaka på st från mitt fram med rätsidan in så här: 1 m rätst, M.1, 94-102 m resår (delbart med 4 m), M.1, 1 m rätst. När kragen mäter 8 cm stickas 2 v rätst och sedan maskas av. Sy i ärmarna.

Jonna 22.03.2017 - 19:42:

Hei! Kuinka rivi kudotaan kun hihojen joustinneuleeseen lisätään hihan alle kaksi silmukkaa, kudotaanko yhteen silmukkaan oikein ja nurin rivin alussa ja lopussa? Kuinka joustinneule kuvio saadaan tällöin jatkumaan oikein?

DROPS Design 29.03.2017 kl. 16:46:

Hei! Voit esim. tehdä lisäykset keskimmäisten 2 silmukan molemmin puolin, eli lisäät 2 silmukan kummallekin puolelle 1 silmukan (esim. tekemällä langankierron, jonka neulot seuraavalla kerroksella kiertäen). Lisätyillä silmukoilla neulot sitten joustinneuletta siten, että joustinneule jatkuu rikkoutumattomana (2 oikein/2 nurin).

Irene 19.01.2015 - 17:49:

Jeg lurer også på det med overvidde og lengde. 76 cm i lengde er veldig kort og vil på ingen måte dekke rumpa, i tillegg til at 114 cm i overvidde (bysten) er veldig stort i forhold til lengden. Er dere sikre på at overvidde/lengde ikke skal byttes om?

DROPS Design 04.02.2015 kl. 11:03:

Hej Irene, 76 cm er længden i den mindste størrelse som måler 100 cm rundt i brystvidde. Vælg den længde/størrelse som passer dig. God fornøjelse!

Maugard 29.10.2013 - 10:23:

Pouvez vous me faire parvenir une photo plus détaillée de ce modèle ? OU PLUS GRANDE et que veut dire M1, DANS VOTRE EXPLICATION MERCI DE VOTRE AIDE

DROPS Design 29.10.2013 kl. 10:43:

Bonjour Mme Maugard, en cliquant sur "imprimer photo", vous pourrez la voir en plus grand. M1 est le diagramme torsade à tricoter, vous le trouverez en bas de page, à droite du schéma des mesures. Bon tricot!

KimatSafkhet 22.05.2012 - 11:45:

Size S with bust of 114 cm??? I wear an M and my bust is 110 (and my breasts are NOT tiny). Also, if I went for 76 cm in lenght, the dress would not even remotely cover my butt (and I am NOT a giant!). This pattern was made for very oddly shaped people which is a shame really, because once again, I relied on a DROPS pattern and will probably have to either unravel the whole thing or alter it substantially. Might as well have used my own design to begin with.

KimatSafkhet 22.05.2012 - 11:44:

Size S with bust of 114 cm??? I wear an M and my bust is 110 (and my breasts are NOT tiny). Also, if I went for 76 cm in lenght, the dress would not even remotely cover my butt (and I am NOT a giant!). This pattern was made for very oddly shaped people which is a shame really, because once again, I relied on a DROPS pattern and will probably have to either unravel the whole thing or alter it substantially. Might as well have used my own design to begin with.

KimatSafkhet 22.05.2012 - 11:44:

Size S with bust of 114 cm??? I wear an M and my bust is 110 (and my breasts are NOT tiny). Also, if I went for 76 cm in lenght, the dress would not even remotely cover my butt (and I am NOT a giant!). This pattern was made for very oddly shaped people which is a shame really, because once again, I relied on a DROPS pattern and will probably have to either unravel the whole thing or alter it substantially. Might as well have used my own design to begin with.

Kommentér oppskrift DROPS 44-9