Summer Sunset by DROPS Design

Heklet sirkeljakke i DROPS Paris. Arbeidet hekles med striper og hullmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell w-873
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

200-200-250 g farge 63, ørkenrose
100-100-100 g farge 65, rust
600-650-700 g farge 17, naturhvit
50-50-50 g farge 28, marineblå
100-100-100 g farge 09, kongeblå

HEKLENÅL:
DROPS HEKLENÅL NR 5,5.

HEKLEFASTHET:
13 staver i bredden og 8 rader i høyden = 10 x 10 cm.
Ca 13 masker og 6 rader i høyden med mønster = 10 x 10 cm.
NB: Husk at nål nr kun er veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere heklenål. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere heklenål.

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

100% Bomull
fra 12.95 kr /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 12.95 kr /50g
LindeHobby
Bestill
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 14.40 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 271.95kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

LUFTMASKE:
Dersom du hekler ytterst på heklenålen vil luftmasken ofte bli for stram.
1 luftmaske skal være like lang som 1 fastmaske/halvstav/stav er bred.

1.-2.OMGANG: Hekle med fargen ørkenrose.
3.OMGANG: Hekle med fargen rust.
4.-5.OMGANG: Hekle med fargen naturhvit.
6.-7.OMGANG: Hekle med fargen marineblå.
8.OMGANG: Hekle med fargen kongeblå.
9.-10.OMGANG: Hekle med fargen naturhvit.
11.-20.OMGANG: Hekles som 1.-10.omgang.
21.-30.OMGANG: Hekles som 1.-10.omgang.

FELLETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 336 staver), og deler maskene med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 12) = 28.
I dette eksempelet felles det ved å hekle hver 27. og 28.stav til 1 stav.
Fell 1 stav slik:
* Hekle 1 stav, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 stav til, men ved siste kast og gjennomtrekk, trekkes tråden gjennom alle løkkene på nålen (= 1 stav felt).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

SIRKELJAKKE – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet hekles rundt fra midt på sirkelen (= midt bak). Når sirkelen er heklet ferdig, hekles høyre og venstre sidestykke. Sidestykkene hekles frem og tilbake. Deretter hekles en kant rundt hele sirkelen og sidestykkene. Til slutt hekles ermene rundt, ovenfra og ned.

SIRKEL:
Hekle 5 luftmasker – les HEKLETIPS TIL LUFTMASKE, på nål 5,5 med fargen ørkenrose i DROPS Paris, og sett de til en ring med 1 kjedemaske i 5.luftmaske. Deretter hekles det STRIPER – les forklaring over, og mønster slik:
Hekle A.1 (viser hvordan omgangen starter og slutter), hekle A.2 totalt 8 ganger rundt på omgangen. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Når A.1 og A.2 er heklet ferdig i høyden er det 56 luftmaskebuer på omgangen (= 224 masker) og arbeidet måler ca 42 cm i diameter.

Nå hekles det ermehull slik:
Hekle 1 kjedemaske om neste luftmaskebue, deretter hekles A.3a (viser hvordan omgangen starter og slutter), hekle A.3b om de første 7-8-8 luftmaskebuene, hekle 28-32-36 løse luftmasker og hopp over de neste 7-8-9 luftmaskebuene til ermehull, hekle A.3b til det gjenstår 14-15-17 luftmaskebuer på omgangen, hekle 28-32-36 løse luftmasker og hopp over de neste 7-8-9 luftmaskebuene til ermehull, hekle A.3b over de siste 7-7-8 luftmaskebuene.
Fortsett videre rundt med A.3a og A.3b, men over de 28-32-36 løse luftmaskene hekles det 7-8-9 rapporter med A.3b. På siste omgang felles det samtidig 12 staver jevnt fordelt – les FELLETIPS = 324 staver.
Nå hekles det videre slik: Hekle A.4a (viser hvordan omgangen starter og slutter), A.4b rundt på omgangen. Når A.4a og A.4b er ferdig er det 162 luftmaskebuer på omgangen. Arbeidet måler ca 100 cm i diameter.
Størrelse S/M er nå ferdig – hekle videre slik det er forklart under. Hekle videre slik det er forklart i størrelse L/XL og XXL/XXXL dersom du ønsker at arbeidet blir lengre (det gjenstår nå en kant på ca 8 cm midt bak). Klipp tråden.
I størrelse L/XL og XXL/XXXL hekles det videre slik:

STØRRELSE L/XL og XXL/XXXL:
Hekle videre med fargen naturhvit.
Hekle A.5b rundt på omgangen – hver omgang starter med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen (= erstatter første stav på første omgang og siste stav på siste omgang).
Hekle de siste 2 omgangene i diagrammet totalt 1-2 ganger i høyden. Arbeidet måler ca 106-113 cm i diameter. Klipp tråden.

ALLE STØRRELSER:
Videre hekles det kun over 49 luftmaskebuer i hver side. Sett 4 merketråder i arbeidet slik, uten at det hekles: Hopp over de første 16-17-17 luftmaskebuene (= opp mot nakken), sett en merketråd i neste luftmaskebue, hopp over de neste 47 luftmaskebuene, sett en merketråd i neste luftmaskebue (= venstre side), hopp over de neste 32-31-30 luftmaskebuene (= nedover på bolen), sett en merketråd i neste luftmaskebue, hopp over de neste 47 luftmaskebuene, sett en merketråd i neste luftmaskebue (= høyre side), det er nå 16-16-17 luftmaskebuer tilbake på omgangen etter siste merketråd (= opp not nakken).

VENSTRE SIDE:
= 49 luftmaskebuer. Hele venstre side hekles med fargen naturhvit og det hekles frem og tilbake. Start fra retten i luftmaskebuen med merketråd, fest tråden med 1 kjedemaske i den første luftmasken i luftmaskebuen og hekle slik:
Hekle A.5a over de første 2 luftmaskebuene, A.5b over de neste 45 luftmaskebuene, A.5c over de siste 2 luftmaskebuene.
Fortsett frem og tilbake slik. Når diagrammene er heklet ferdig i høyden, repeteres de siste 2 radene i høyden 2 ganger til (= totalt 6 rader i høyden). Klipp og fest tråden.

HØYRE SIDE:
Hekle på samme måte som på venstre side – start fra retten i luftmaskebuen med merketråd.

KANT:
Hekle en kant fra retten, rundt hele sirkelen og sidestykkene. Start med fargen naturhvit og fest tråden med 1 kjedemaske i starten på omgangen fra heklesirkelen (= opp i nakken).
1.OMGANG: Hekle slik det er vist på 10.omgang i A.1 og A.2 rundt på omgangen (= A.1 viser hvordan omgangen starter og slutter). Langs sidediagrammene på høyre og venstre side (dvs A.5a og A.5c) hekles det ca 5 rapporter med (2 staver + 3 luftmasker = de første 5 maskene på 10.omgang i A.2) jevnt fordelt = ca 170 luftmaskebuer på omgangen.
2.-3.OMGANG: Bytt til fargen ørkenrose og hekle videre med A.7a og A.7b.
4.OMGANG: Bytt til fargen rust. Hekle neste omgang i A.7a og A.7b.
5.OMGANG: Bytt til fargen naturhvit. Hekle siste omgang i A.7a og A.7b. Klipp og fest tråden.

ERMER:
Ermene hekles rundt fra ermehullet og ned med fargen naturhvit og med nål 5,5.
Fest tråden med 1 kjedemaske midt under høyre erme og hekle slik: Hekle A.6a (= viser hvordan omgangen starter og slutter) over de første 2 luftmaskebuene, A.6b om hver av de neste 5-6-7 luftmaskebuene opp til toppen på ermet, fortsett videre med 5-6-7 rapporter A.6b om luftmaskebuene som ble heklet til ermehull, og avslutt med A.6c om de siste 2 luftmaskebuene = 14-16-18 grupper med 3 staver + 1 luftmaske til erme. Fortsett rundt slik – det felles slik det er vist i A.6a og A.6c. På omgangen med stjerne i diagrammene (= omgang med staver) felles det 2-6-6 staver jevnt fordelt på omgangen – husk FELLETIPS = 44-48-56 staver på omgangen. Når hele diagrammet er heklet ferdig i høyden, hekles diagrammene fra omgangen med pil opp til omgangen før den med stjerne. Videre gjentas de siste 2 omgangene før den med stjerne til ermet måler ca 26-27-28 cm – eller til ønsket lengde (det gjenstår nå en kant på ca 7 cm før ferdig mål). Avpass at det avsluttes etter omgangen før den med stjerne, slik at mønsteret på kanten som skal hekles går opp.
Nå hekles det en kant slik:
1.OMGANG: Bytt til fargen ørkenrose. Hekle omgangen med stjerne i A.6a til A.6c = 34-38-46 staver.
2.OMGANG: Hekle nest siste omgang i A.6a til A.6c.
3.OMGANG: Bytt til fargen rust. Hekle siste omgang i A.6a til A.6c.
4.OMGANG: Bytt til fargen naturhvit. Hekle omgangen med pil i A.6a til A.6c.
Klipp og fest tråden. Ermet måler ca 33-34-35 cm. Hekle det andre ermet på samme måte

Diagram

symbols = Start her - denne luftmaskeringen er forklart i oppskriften. Fortsett på symbolet over punktet på sirkelen og hekle mot venstre
symbols = 1 luftmaske - dersom du hekler ytterst på heklenålen vil luftmasken ofte bli for stram. 1 luftmaske skal være like lang som 1 fastmaske/halvstav/stav er bred.
symbols = 1 stav om luftmaskebuen/luftmaskeringen
symbols = 1 stav i masken under
symbols = På begynnelsen av omgangen hekles det 3 luftmasker. Disse 3 luftmaskene erstatter den første staven på omgangen. Avslutt omgangen med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen.
symbols = På begynnelsen av omgangen hekles det 3 luftmasker. Disse 3 luftmaskene erstatter den siste staven på omgangen. Avslutt omgangen med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen
symbols = På begynnelsen av omgangen hekles det 3 luftmasker (= erstatter ikke første stav). Avslutt omgangen med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen
symbols = Start på denne omgangen/raden. Forrige omgang/rad er allerede heklet
symbols = Hekle 2 staver sammen om luftmaskebuen slik: Hekle 1 stav om luftmaskebuen, men vent med siste kast og gjennomtrekking, hekle 1 stav til om den samme luftmaskebuen, men når siste kast og gjennomtrekk skal gjøres trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nålen (= 1 maske felt).
symbols = 1 halvstav
symbols = 1 fastmaske om luftmasken
symbols = 1 kjedemaske i luftmasken
symbols = Start på neste omgang, denne omgangen er allerede heklet

Kommentarer / Spørsmål (18)

country flag Jeannine wrote:

Guten Tag, wie viele Stäbchen gehören in den Ring? Finde nirgends eine Angabe. Häkelschrift kann ich lesen, aber werde auch leider aus dieser nicht schlau. Lg

19.09.2022 - 10:26

DROPS Design answered:

Liebe Jeannine, A.2 wird 8 Mal in der Runde gehäkelt, bei der 1. Runde in A.2 häkeln Sie 2 Stäbchen x 8 Rapporte = 16 Stb nach der 1. Runde. Viel Spaß beim häkeln!

19.09.2022 kl. 11:28

country flag Marina Van Zweden wrote:

Hallo, Volgens mij komen de kleuren onder STREPEN niet overeen met de bestelde hoeveelheid garen en het voorbeeld. Volgens mij moeten toeren 4-5 naturel zijn i.p.v. woestijnroos.

05.09.2022 - 17:46

country flag Catharina wrote:

Thank you for your quick response but that's not what I meantioned. The pattern says: 50-50-50 g colour 28, navy blue 100-100-100 g colour 09, royal blue I think they are switched. Can you change that?

11.08.2022 - 14:23

DROPS Design answered:

Dear Catharina, it seems you are right, we will send your comment to the design department to check the materials section. Happy knitting!

14.08.2022 kl. 20:20

country flag Catharina wrote:

Somebody mentioned it before, but I tink the colours blue are switched. Can you change that in the pattern?

11.08.2022 - 10:06

DROPS Design answered:

Dear Catharina! Jacket is worked in the round from the middle out, so navy comes before royalblue. You can use any colour you like! Happy knitting!

11.08.2022 kl. 12:11

country flag Anita Jensen wrote:

Hej hjælp er igang med denne skønne cardigan Men hver gang jeg er ved slutningen hvor der skal være 162 luftmasbuer der ender jeg med 204 luftmaskbuer, har travlt det op tre gange og kommer til det tal hver gang Hvad gør jeg forkert

30.07.2022 - 11:11

DROPS Design answered:

Hej Anita, hvis du kigger på A.4b, så kan du se at du starter med at have 1 lm-bue + 2 stangmasker pr rapport som består af 4 stangmasker (sæt 1 mærke imellem rapporterne), når du har hæklet hele diagram A.4b har du taget 2 masker ud så du har (6 masker i rapporten) 2 lm-buer og 2 stangmasker for hver rapport :)

05.08.2022 kl. 08:25

country flag Lori wrote:

After I slip stitch into the 1st chain, how many dc are in the ring? I can't seem to find the answer.

26.07.2022 - 02:43

DROPS Design answered:

Dear Lori, you should start with 8 repeats of A.2 (A.1 = 3 chain sts at the beg of round). A.2 starts with 2 dc, so 8 x 2 = 16 dc around chain ring. Happy crocheting!

26.07.2022 kl. 05:45

country flag Lynsey wrote:

Hi\r\nPlease could you advise how many chain spaces I should have after working 8 repeats over the 32 armhole chain stitches. I am not sure if I have done it right. I worked them into the chain as it kept it neater but couldn’t space 8 repeats exactly 9 fitted better. \r\nThanks

18.07.2022 - 08:01

DROPS Design answered:

Dear Lynsey, in the 2nd size, you skip 8 repeats for armhole and crochet 32 chain stitches, on next round you should work 8 repeats of A.3b in the 32 armhole chain stitches. Make sure your chains are as wide as a stitch and not wider neither tigher. Happy crocheting!

02.08.2022 kl. 11:05

country flag Anna wrote:

Liebes DROPS-Team, könnt Ihr bitte bei der Anleitung die Farbverteilung neu angeben? Es heißt nicht 50gr Marineblau und 100gr Königsblau, sondern 100gr Marineblau und 50gr Königsblau. Auf den Bildern ist Königsblau weniger vorhanden als Marineblau. Geht sich sonst nicht aus dann. Danke :) Liebe Grüße

17.07.2022 - 13:34

country flag LiliAn wrote:

Is this beautiful would make it right away!

17.06.2022 - 14:06

country flag Elisabeth wrote:

Hej, jag blir inte klok på hur jag skall virka ärmarna, stämmer inte överens med bilden och beskrivning. A6a, A6c. Maskantalet stämmer i början men inte sedan.\r\nHälsningar Elisabeth

31.05.2022 - 09:40

Kommentér oppskrift DROPS 230-33