Harbour Highlights by DROPS Design

Stickad tröja till baby och barn i DROPS Alpaca. Arbetet stickas uppifrån och ner med raglan och 2-färgad helpatent. Storlek 0 – 4 år.

  • Harbour Highlights / DROPS Baby 43-19 - Stickad tröja till baby och barn i DROPS Alpaca. Arbetet stickas uppifrån och ner med raglan och 2-färgad helpatent. Storlek 0 – 4 år.
  • Harbour Highlights / DROPS Baby 43-19 - Stickad tröja till baby och barn i DROPS Alpaca. Arbetet stickas uppifrån och ner med raglan och 2-färgad helpatent. Storlek 0 – 4 år.
  • Harbour Highlights / DROPS Baby 43-19 - Stickad tröja till baby och barn i DROPS Alpaca. Arbetet stickas uppifrån och ner med raglan och 2-färgad helpatent. Storlek 0 – 4 år.
  • Harbour Highlights / DROPS Baby 43-19 - Stickad tröja till baby och barn i DROPS Alpaca. Arbetet stickas uppifrån och ner med raglan och 2-färgad helpatent. Storlek 0 – 4 år.
DROPS Design: Modell z-114-by
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------

STORLEK:
0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 månader (2 - 3/4) år
Storleken motsvarar ca barnets höjd i cm:
48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)

GARNÅTGÅNG:
DROPS ALPACA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50-100-100-100 (100-100) g färg 7323, havsdimma
50-50-50-100 (100-100) g färg 9020, ljus pärlgrå

STICKOR TILL STORLEK (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 månader:
DROPS RUNDSTICKA NR 2,5: Längd 40 cm.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5.
Tekniken MAGIC LOOP kan användas – då behövs endast rundsticka 80 cm.

STICKOR TILL STORLEK 12/18 månader (2 - 3/4) år:
DROPS RUNDSTICKOR NR 2,5: Längd 40 cm och 60 cm.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5.
Tekniken MAGIC LOOP kan användas – då behövs endast rundsticka 80 cm.

STICKFASTHET:
24 maskor på bredden och 48 varv på höjden med helpatent = 10 x 10 cm.
OBS: Kom ihåg att sticknumren endast är rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

-------------------------------------------------------

Magic loop – Se tekniken här

-------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar från 84kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1.

TVÅFÄRGAD HELPATENT (runt):
VARV 1 (stickas med färgen ljus pärlgrå):
* Gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig, sticka 1 rätmaska *, sticka *-* varvet ut.
VARV 2 (stickas med färgen havsdimma):
* Sticka omslaget och den lyfta maskan aviga tillsammans, gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig *, sticka *-* varvet ut.
VARV 3 (stickas med färgen ljus pärlgrå):
* Gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig, sticka omslaget och den lyfta maskan räta tillsammans *, sticka *-* varvet ut (observera, det sista omslaget ser inte ut som ett omslag på stickan, men tråden med färgen ljus pärlgrå är på framsidan av arbetet, lägg tråden över så att det blir ett omslag).
Upprepa varv 2 och 3.

RAGLAN:
Öka 4 maskor i rätmaskan med markör, i varje övergång mellan framstycke/bakstycke och ärmar som förklarat nedan (= 16 maskor ökade på varvet).
Sticka 5 maskor i maskan och omslaget så här: * Sticka omslaget och maskan räta tillsammans, men vänta med att släppa maskan och omslaget det stickas i av stickan, gör 1 omslag om höger sticka *, sticka *-* totalt 2 gånger och sticka maskan och omslaget räta tillsammans 1 gång till och släpp maskan och omslaget det stickas i av stickan = 5 maskor (4 maskor ökade). På nästa varv stickas de ökade maskorna in i mönstret, men det är inget patentomslag i ökningen, därför stickas maskan som skulle ha stickats tillsammans med omslaget på nästa varv, utan omslag. Sedan ska markören alltid sitta i den mittersta av de 5 maskorna.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Alla minskningarna görs på 3:e varvet i tvåfärgad helpatent.
Minska så här: Sticka tills det återstår 4-4-4-4 (3-4) maskor före maskan med markör i, sticka de nästa 3 maskorna (+ omslagen som hör till maskorna) räta tillsammans, gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig, sticka de 3 nästa maskorna (+ omslagen som hör till maskorna) vridet räta tillsammans (= 4 maskor minskade).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Halskanten och oket stickas runt på rundsticka från mitt bak, uppifrån och ner. Oket delas till fram- och bakstycke och ärmar. Fram- och bakstycket stickas runt på rundsticka. Ärmarna stickas runt på strumpstickor.

HALSKANT:
Lägg upp 68-72-74-84 (84-84) maskor på strumpstickor 2,5 med färgen havsdimma i DROPS Alpaca. Sticka 1 varv rätt.
Sedan stickas det 5-5-5-7 (7-7) varv resår (1 rätmaska, 1 avigmaska). Sätt 1 markör i början av varvet (mitt bak). Sticka 2 varv slätstickning och öka samtidigt 12-12-6-0 (0-0) maskor jämnt fördelat på första varvet = 80-84-80-84 (84-84) maskor.
Sticka oket som förklarat nedan. Oket ska mätas från markören som sattes efter resåren.

OK:
Sätt 4 markörer i arbetet som förklarat nedan (detta görs utan att maskorna stickas). Markörerna ska användas när det ska ökas till raglan.
Räkna 13-13-13-13 (13-13) maskor, sätt 1 markör i nästa maska, räkna 13 maskor, sätt 1 markör i nästa maska, räkna 25-27-25-27 (27-27) maskor, sätt 1 markör i nästa maska, räkna 13 maskor, sätt 1 markör i nästa maska. Det är 12-14-12-14 (14-14) maskor kvar på varvet efter sista markören.

Börja med färgen ljus pärlgrå, och sticka TVÅFÄRGAD HELPATENT runt – läs förklaring ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
SAMTIDIGT den första gången 3:e varvet i tvåfärgad helpatent ska stickas, ökas det också till RAGLAN i varje maska med markör i – läs förklaring ovan.
Öka till raglan på vart 8:e-8:e-8:e-6:e (6:e-6:e) varv totalt 6-7-8-9 (10-11) gånger.
Efter sista ökningen är det 176-196-208-228 (244-260) maskor på varvet. Sticka utan ökningar till arbetet mäter ca 11-12-13-14 (15-16) cm från markören vid halsen – avsluta efter 3:e varvet i mönstret.

På nästa varv (2:a varvet i mönstret) delas oket till fram- och bakstycke och ärmar.
Dvs nästa varv stickas så här: Sticka som förut över de första 25-27-30-32 (35-38) maskorna, sätt de följande 39-43-45-49 (51-53) maskorna på en tråd till ärm, lägg upp 5-5-7-7 (7-7) nya maskor på stickan (i sidan under ärmen), sticka som förut över de nästa 49-55-59-65 (71-77) maskorna, sätt de följande 39-43-45-49 (51-53) maskorna på en tråd till ärm, lägg upp 5-5-7-7 (7-7) nya maskor på stickan (i sidan under ärmen), och sticka som förut över de sista 24-28-29-33 (36-39) maskorna. Klipp av tråden. Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. Härifrån mäts arbetet sedan!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 108-120-132-144 (156-168) maskor.
Börja varvet i den 4:e-4:e-5:e-5:e (4:e-5:e) maskan som lades upp under ärmen i den ena sidan av arbetet. Sticka tvåfärgad helpatent runt (börja på 3:e varvet i mönstret). Kom ihåg att maskorna som lades upp under ärmarna inte har patentomslag på första varvet.
SAMTIDIGT när arbetet mäter ca 1-4-5-2 (6-9) cm från delningen – anpassa så att nästa varv är 3:e varvet i tvåfärgad helpatent, stickas A.1 totalt 18-20-22-24 (26-28) gånger runt fram- och bakstycket.
Fortsätt mönstret så, dvs tvåfärgad helpatent fortsätter som förut, men på vart 12:e varv, ökas och minskas det i mönstret som visat i A.1.
Fortsätt A.1 till arbetet mäter ca 9-12-13-15 (17-20) cm från delningen – avsluta efter ett varv med pil i A.1.
Sedan stickas det med färgen havsdimma.
Sticka 1 varv rätt där alla omslag stickas räta tillsammans med maskan som de hör till 108-120-132-144 (156-168) maskor.
Sticka 1 varv rätt där det ökas 24-26-28-28 (32-32) maskor jämnt fördelat = 132-146-160-172 (188-200) maskor. Sticka resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) i ca 2 cm. Maska av lite löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Tröjan mäter ca 24-28-30-33 (36-40) cm från axeln och ner.

ÄRMAR:
Sätt de 39-43-45-49 (51-53) maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor 2,5 – sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 5-5-7-7 (7-7) maskorna under ärmen = 44-48-52-56 (58-60) maskor.
Sätt en markör i den 3:e-3:e-4:e-4:e (4:e-4:e) maskan som stickades upp under ärmen. Sticka tvåfärgad helpatent runt (börja på 3:e varvet i mönstret, och kom ihåg att maskorna som stickades upp mitt under ärmen inte har patentomslag på första varvet).
När ärmen mäter 3 cm från delningen, börjar minskningen under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 3-3-3-3 (6-6) cm mellanrum totalt 1-2-2-3 (3-3) gånger = 40-40-44-44 (46-48) maskor.
Sticka till ärmen mäter ca 7-10-12-13 (18-22) cm – avsluta efter ett varv med färgen havsdimma, och fortsätt sedan med färgen havsdimma.
Sticka 1 varv rätt där alla omslag stickas räta tillsammans med maskan som de hör till = 40-40-44-44 (46-48) maskor. Sticka 1 varv rätt där det ökas 2-2-2-2 (4-4) maskor jämnt fördelat = 42-42-46-46 (50-52) maskor. Sticka resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) i ca 2 cm. Maska av lite löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.
Ärmen mäter ca 9-12-14-15 (20-24) cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Diagram

symbols = gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig
symbols = sticka omslaget och den lyfta maskan aviga tillsammans
symbols = sticka omslaget och den lyfta maskan räta tillsammans
symbols = minska 2 maskor så här: Sticka de nästa 3 maskorna (+ omslagen som hör till maskorna) räta tillsammans (= 2 maskor minskade).
symbols = öka 2 maskor i rätmaskan och omslaget genom att sticka 3 maskor i maskan och omslaget så här: Sticka maskan och omslaget räta tillsammans, men vänta med att lyfta av maskan och omslaget på vänster sticka, gör 1 omslag om höger sticka och sticka samma maska och omslag räta tillsammans en gång till, släpp sedan rätmaskan och omslaget det stickades i, av vänster sticka (= 2 maskor ökade). Sedan stickas de nya maskorna i helpatent, men var uppmärksam på att på första varvet efter ett varv med ökningar, stickas avigmaskorna i ökningen aviga utan att stickas tillsammans med omslag, eftersom det inte finns något omslag
symbols = avsluta här

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 43-19) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (3)

country flag Isa Jälkensjö wrote:

Jag stickar storleken med 72 maskor. Och hur jag än räknar så får jag inte 14 maskor kvar på stickan när jag satt i för raglanen.

16.05.2022 - 13:54

DROPS Design answered:

Hei Isa. Om du strikker str. 1/3 legger du opp 72 masker, strikker vrangbord og deretter øker du med 12 masker = 84 masker før du skal sette de 4 merkene i arbeidet. Tell 13 masker, sett 1 merke i NESTE maske, tell 13 masker, sett 1 merke i NESTE maske, tell 27 masker, sett 1 merke i NESTE maske, tell 13 masker, sett 1 merke i NESTE maske. Det er 14 masker igjen på pinnen etter siste merke. Altså 13+1+13+1+27+1+13+1+14= 84 masker. mvh DROPS Design

16.05.2022 kl. 14:34

country flag Stephanie Lynn Crone wrote:

Nevermind, I found the fourth marker. However, the markers don't add up. The pattern says 13,pm, 13, pm,27, pm, 13, pm with 14 left. That comes to 80 stitches, which now leaves me with 4 extra stitches with no place to go.

18.04.2022 - 20:41

DROPS Design answered:

Dear Stephanie, you insert the marker in the stitch and not between stitches, so the 4 remaining stitches are the ones with stitch markers. Happy knitting!

18.04.2022 kl. 22:46

country flag Stephanie Lynn Crone wrote:

Under "Yoke" the directions state that we will be inserting 4 markers but only the 3 are listed, where does the 4th one go?

18.04.2022 - 20:22

DROPS Design answered:

Dear Stephanie, as stated under YOKE, you insert 4 markers: "Count 13-13-13-13 (13-13) stitches, insert marker in the next stitch, count 13 stitches, insert marker in the next stitch, count 25-27-25-27 (27-27) stitches, insert marker in the next stitch, count 13 stitches, insert marker in the next stitch".

18.04.2022 kl. 20:31

Kommentér oppskrift DROPS Baby 43-19