DROPS / 83 / 5

DROPS 83-5 by DROPS Design

DROPS settet består av : DROPS genser med nordisk stjerner, lue og skjerf

DROPS design: Modell nr U-480
--------------------------------------------------------

450-500-550-600-650 gr f.nr 05, sort
50 gr av følgende farger til alle str:
01 natur, 16 mørk grå, 78 korall og 55 lys brunmelert.

DROPS Rundp og ermp nr 3 og 4.
DROPS Kantet sølvknapp nr 534: 12 stk.

fra 28.00 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 28.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 28.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 364kr. Les mer.

Instruksjoner

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende!
21 m x 28 p på p 4 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Vrbord: * 4 r, 4 vr *, gjenta fra *-*.

Mønster: Se diag M.1 og M.2. Hele mnst strikkes i glstrikk.

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.
Rille (på rundp): 1 rille = 2 omg. 1.omg: Rett, 2.omg: Vrang.

Bolen: Legg opp 176-192-208-232-248 m på rundp 3 med sort og strikk 2 omg glstrikk, deretter strikkes det vrbord - se forkl over. Når arb måler 5 cm byttes det til rundp 4, strikk 1 rille og fortsett med glstrikk - samtidig på 1.omg etter vrborden justeres m-ant til 172-190-210-232-248 m. Sett 1 merketråd i hver side. Husk på strikkefastheten. Når arb måler 6-6-8-8-8 cm økes det 1 m på hver side av begge merketrådene på hver 5.-5.-6.-6.-6. cm totalt 5-5-4-4-4 ganger = 192-210-226-248-264 m. Når arb måler 32-33-34-35-36 cm felles det 10 m i hver side til ermhull (dvs 5 m på hver side av merketrådene) = 86-95-103-114-122 m på for- og bakstk. Legg arb tilside og strikk ermene.

Høyre erme: Arb strikkes frem og tilbake på rundp til over mansjetten. Legg opp 66-66-75-75-75 m på rundp 3 med sort og strikk 3 p glstrikk (1.p = vrangen). Deretter strikkes det vrbord slik: 4 m rille, * 4 r, 5 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 4 r og 4 m riller. På neste p felles alle 5 vr til 4 vr = 60-60-68-68-68 m. Når vrborden måler 18 cm klippes tråden og det fortsettes rundt på ermp 4. Sett mansjetten sammen - de 4 rille-m i hver side skal ligge over hverandre slik at venstre side på mansjetten ligger over høyre når ermet taes på. Fordel m på 4 p og strikk med den 5. - NB: Start omg i motsatt side av splitten (= midt under ermet). Strikk 4 omg vrbord som før men rille-m i splitten strikkes vr - på 1.omg strikkes m i splitten vr sm 2 og 2 ved å strikke 1.m fra øverste del sammen med 1.m fra underste del osv. Videre strikkes det 1 rille før det fortsettes med glstrikk. Samtidig på 1.omg glstrikk etter rillen økes det 2 m midt under ermet totalt 11-13-11-14-16 ganger på Str S + L: Vekselvis hver 5. og 6. omg, Str M: Hver 5. omg, Str XL: Hver 4. omg og Str XXL: Vekselvis hver 3. og 4. omg = 78-82-86-92-96 m. Når arb måler 44-44-44-43-43 cm felles det 10 m midt under = 68-72-76-82-86 m. Sett m på 1 tråd og strikk 1 erme til - pass på å speilvende mansjetten.

Bærestk: Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 308-334-358-392-416 m. Sett 1 merketråd i alle overganger mellom bolen og ermene = 4 merketråder. Fortsett med glstrikk oppover samtidig som det felles til raglan. Strikk 1-0-2-1-2 omg før fellingene starter. Fell slik før merketrådene: 2 r sm. Fell slik etter merketrådene: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over.
Fell på hver 2.omg 9-11-11-13-14 ganger = 236-246-270-288-304 m. Strikk 1 omg med sort samtidig som det felles jevnt fordelt til 231-242-264-286-297 m, videre strikkes og felles det etter M.1 Etter siste felling er det 126-132-144-156-162 m på p - strikk M.1 ferdig. Deretter strikkes det 1 omg med sort samtidig som det felles jevnt fordelt til 90-90-90-96-96 m (delelig med 6).

Halskant: Bytt til ermp 3 og strikk M.2 én gang (halskanten måler ca 5 cm). Bytt til korall og strikk 1 omg glstrikk, deretter strikkes neste omg slik: * 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-* omg rundt (= brettekant). Videre fortsettes det med glstrikk til kanten måler 5 cm fra brettekanten, bytt til sort, strikk 2 omg glstrikk og fell løst av. Brett halskanten dobbelt mot vrangen og sy pent fast med små sting - pass på at sømmen ikke strammer.

Montering: Sy åpningene under ermene. Sy splitten på mansjetten sammen fra vrangen med små sting. Sy 6 knapper til pynt på hver mansjett (sy gjennom begge lagene).

Skjerf:

Mål: ca 18 x 150 cm
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
150 gr f.nr 14, koksgrå

DROPS Pinne nr 12.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende!
7 m på p 12 og patentstrikk = ca 10 cm i bredden.

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Helpatent: 1.p (= vrangen): 1 kantm r, * 1 r, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vr *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m og avslutt med 2 r. 2.p (= retten): 1 kantm r, * 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vr, strikk neste m og kastet r sm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m og avslutt med 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vr og 1 kantm r. 3.p (= vrangen): 1 kantm r, * strikk neste m og kastet r sm, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vr *, gjenta fra *-* og avslutt med å strikkes neste m og kastet r sm og 1 kantm r. Gjenta 2. og 3. p oppover.

Skjerf: Legg løst opp 13 m på p 12 med Eskimo og strikk Helpatent - se forkl over. Fell løst av når arb måler ca 150 cm.

100 gr f.nr 14, koksgrå

DROPS Heklenål nr 7.

Heklefasthet: Husk nål.nr er kun veiledende!
9 staver x 6,5 rader på nål 7 = 10 x 10 cm.

Hekleinfo: Første stav på hver omg erstattes med 3 luftm. Hver omg avsluttes med 1 kjedem i 3.luftm fra beg av omg.

Lue: Les Hekleinfo!

Hekle 5 luftm på nål 7 med koksgrå og sett dem til en ring med 1 kjedem. 1.omg: Hekle 12 staver om ringen. 2.omg: Hekle 2 staver i hver stav = 24 staver 3.omg: * 1 stav i første stav, 2 staver i neste stav *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 staver. 4.omg: * 1 stav i hver av de 2 første stavene, 2 staver i neste stav *, gjenta fra *-* = 48 staver.
Arb måler nå ca 14 cm i diameter. Hekle 7 omg til med st uten å øke. Klipp og fest trådene.

= lys brunmelert
= korall
= natur
= 2 rett sammen i den fargen det strikkes med

Kommentarer / Spørsmål (28)

Lin 01.01.2020 - 20:51:

Ik heb de link al gevonden voor het Noors talige patroon.

Lin 01.01.2020 - 20:26:

Graag wilde ik vragen of dit patroon, ook verkrijgbaar is in de originele taal (Noors begrijp ik)? Vriendelijke groeten, Lin

DROPS Design 18.01.2020 kl. 12:54:

Dag Lin,

Jazeker, via deze link kun je het originele Noorse patroon vinden.

Katrin Gersch 08.12.2019 - 07:14:

Hallo, Ab wann fang ich das Muster an zu Stricken?? Lg

DROPS Design 09.12.2019 kl. 09:07:

Liebe Frau Gersch, bei der Passe stricken Sie zuerst die Raglanabnahmen (=in jeder 2. Rd x 9-11-13-14 Mal) = 236 - 304 m (siehe Größe), dann stricken Sie 1 Runde mit Abnahmen gleichmäßig verteilt, und dann stricken Sie das Muster M.1. Viel Spaß beim stricken!

Braud 30.10.2019 - 17:08:

Bonjour je ne sais pas comment assembler les poignets sur ce modele pourriez vous m envoyer une video ou des explication avec images car je ne comprend pas merci

DROPS Design 30.10.2019 kl. 22:46:

Bonjour Mme Braud! Quant vous commencez a tricoter en rond, vous devez repartir toutes les mailles sur 4 aiguilles double pointes no 4, de sorte que 4 mailles de bordure se chevauchent, cela veut dire qu’au tour suivant vous devrez tricoter 2 mailles ensemble (sur 2 epaisseurs) 4 fois. Le modele dit: tricoter 4 rangs de côtes comme avant, mais tricoter à l’envers les m qui se chevauchent dans les 2 épaisseurs. Vous aurez alors 56-56-64-64-64 mailles sur les aiguilles. Bon tricot!

Birte Madelung 05.02.2019 - 19:33:

Så vidt, jeg kan regne mig frem til, er der lavet en fejl i størrelse S: Der er 288 m, når ærmer og krop er samlet; 216 m efter raglan; tag jævnt ind til 209 m; 114 m efter mønster 1. Kan det passe?

DROPS Design 08.02.2019 kl. 14:35:

Hei Birte, Oppskriften stemmer: Du har 308 masker på omgangen før felling til raglan begynner. Du feller 1 maske på hver side av hvert merke = 8 masker felt på omgangen. Du feller totalt 9 ganger = 72 masker felt til raglan totalt. Du har nå 236 masker på pinnen, som du justerer til 231. Så strikkes M.1 over alle maskene = 21 rapporter a 11 masker. Det felles 5 masker i hver rapport av M.1 i høyden = 105 masker felt totalt. 231 - 105 = 126 masker etter M.1 er ferdig. God fornøyelse

Lenie Peeters 05.04.2018 - 11:02:

Kan ik deze trui ook met alpaca breien?

DROPS Design 08.04.2018 kl. 20:06:

Hallo Lenie, DROPS Alpaca valt in een ander garengroep, namelijk A, waardoor je met de stekenverhouding zit. Als alternatief zou je ook voor DROPS Puna kunnen kiezen. Dit is ook van 100% alpaca gemaakt en valt in dezelfde garengroep als Karisma, namelijk garengroep B.

Lillian Enevoldsen 11.02.2018 - 17:34:

Kan forstå andre også er i tvivl om, der skal strikke 22 omg inden mønster. Fra ærmer og for-ryg stk. er sat på samme pind strikkes i alt 24 omg. = 8-9 cm . Nu har jeg strikket blusen færdig og den ligner ikke billedet, da mønsteret sidder meget for højt. Hals, der tages ind til 90 m. det er for småt. Hvad har jeg gjort forkert ?

DROPS Design 21.02.2018 kl. 16:05:

Hej Lillian, Det kan se lidt forskelligt ud alt efter hvilken størrelse man strikke. Men hvis du har 28 pinde på 10 cm i højden, så stemmer det med at selve diagrammet måler ca 14 cm. og det er de øverste 14 cm på bærestykket i alle størrelser. Se også måleskitsen nederst i opskriften. God fornøjelse!

Linda 13.01.2018 - 08:19:

Det er en skrivefeil i mønsteret, i beskrivelsen av ermene står det rille i stedet for rett flere ganger i beskrivelsen av vrangborden.

Unni Hellerud 07.01.2018 - 20:27:

Hei! Stemmer det at det skal felles for raglan 11 ganger (M) før mønsteret begynner, eller skal mønsteret begynne etter første raglanfelling?

DROPS Design 11.01.2018 kl. 13:17:

Hei Unni. Ja det stemmer, du skal først felle 11 ganger raglan, før du begynner med mønstret (da begynner du på rundfelling slik diagrammet viser). God Fornøyelse!

Gina Van Der Meer 01.01.2017 - 21:32:

Ik brei maat S. Als ik negen keer de raglantechniek heb toegepast en overga naar het breien op patroon, hoef ik dan bij de markeerders niet meer de raglanminderingen voort te zetten?

DROPS Design 10.01.2017 kl. 14:11:

Hoi Gina. Nee, dan brei je door volgens het patroon en hier zijn ook minderingen in de hoogte

Kommentér oppskrift DROPS 83-5