DROPS / 83 / 5

DROPS 83-5 by DROPS Design

DROPS settet består av : DROPS genser med nordisk stjerner, lue og skjerf

DROPS design: Modell nr U-480
--------------------------------------------------------

450-500-550-600-650 gr f.nr 05, sort
50 gr av følgende farger til alle str:
01 natur, 16 mørk grå, 78 korall og 55 lys brunmelert.

DROPS Rundp og ermp nr 3 og 4.
DROPS Kantet sølvknapp nr 534: 12 stk.

DROPS Karisma DROPS Karisma
100% Ull
fra 21.00 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 21.00 kr /50g
at Strikkenett.no
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 21.00 kr /50g
at Strikkenett.no
Pinner & Heklenåler
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 286kr. Les mer.
Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende!
21 m x 28 p på p 4 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Vrbord: * 4 r, 4 vr *, gjenta fra *-*.

Mønster: Se diag M.1 og M.2. Hele mnst strikkes i glstrikk.

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.
Rille (på rundp): 1 rille = 2 omg. 1.omg: Rett, 2.omg: Vrang.

Bolen: Legg opp 176-192-208-232-248 m på rundp 3 med sort og strikk 2 omg glstrikk, deretter strikkes det vrbord - se forkl over. Når arb måler 5 cm byttes det til rundp 4, strikk 1 rille og fortsett med glstrikk - samtidig på 1.omg etter vrborden justeres m-ant til 172-190-210-232-248 m. Sett 1 merketråd i hver side. Husk på strikkefastheten. Når arb måler 6-6-8-8-8 cm økes det 1 m på hver side av begge merketrådene på hver 5.-5.-6.-6.-6. cm totalt 5-5-4-4-4 ganger = 192-210-226-248-264 m. Når arb måler 32-33-34-35-36 cm felles det 10 m i hver side til ermhull (dvs 5 m på hver side av merketrådene) = 86-95-103-114-122 m på for- og bakstk. Legg arb tilside og strikk ermene.

Høyre erme: Arb strikkes frem og tilbake på rundp til over mansjetten. Legg opp 66-66-75-75-75 m på rundp 3 med sort og strikk 3 p glstrikk (1.p = vrangen). Deretter strikkes det vrbord slik: 4 m rille, * 4 r, 5 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 4 r og 4 m riller. På neste p felles alle 5 vr til 4 vr = 60-60-68-68-68 m. Når vrborden måler 18 cm klippes tråden og det fortsettes rundt på ermp 4. Sett mansjetten sammen - de 4 rille-m i hver side skal ligge over hverandre slik at venstre side på mansjetten ligger over høyre når ermet taes på. Fordel m på 4 p og strikk med den 5. - NB: Start omg i motsatt side av splitten (= midt under ermet). Strikk 4 omg vrbord som før men rille-m i splitten strikkes vr - på 1.omg strikkes m i splitten vr sm 2 og 2 ved å strikke 1.m fra øverste del sammen med 1.m fra underste del osv. Videre strikkes det 1 rille før det fortsettes med glstrikk. Samtidig på 1.omg glstrikk etter rillen økes det 2 m midt under ermet totalt 11-13-11-14-16 ganger på Str S + L: Vekselvis hver 5. og 6. omg, Str M: Hver 5. omg, Str XL: Hver 4. omg og Str XXL: Vekselvis hver 3. og 4. omg = 78-82-86-92-96 m. Når arb måler 44-44-44-43-43 cm felles det 10 m midt under = 68-72-76-82-86 m. Sett m på 1 tråd og strikk 1 erme til - pass på å speilvende mansjetten.

Bærestk: Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 308-334-358-392-416 m. Sett 1 merketråd i alle overganger mellom bolen og ermene = 4 merketråder. Fortsett med glstrikk oppover samtidig som det felles til raglan. Strikk 1-0-2-1-2 omg før fellingene starter. Fell slik før merketrådene: 2 r sm. Fell slik etter merketrådene: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over.
Fell på hver 2.omg 9-11-11-13-14 ganger = 236-246-270-288-304 m. Strikk 1 omg med sort samtidig som det felles jevnt fordelt til 231-242-264-286-297 m, videre strikkes og felles det etter M.1 Etter siste felling er det 126-132-144-156-162 m på p - strikk M.1 ferdig. Deretter strikkes det 1 omg med sort samtidig som det felles jevnt fordelt til 90-90-90-96-96 m (delelig med 6).

Halskant: Bytt til ermp 3 og strikk M.2 én gang (halskanten måler ca 5 cm). Bytt til korall og strikk 1 omg glstrikk, deretter strikkes neste omg slik: * 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-* omg rundt (= brettekant). Videre fortsettes det med glstrikk til kanten måler 5 cm fra brettekanten, bytt til sort, strikk 2 omg glstrikk og fell løst av. Brett halskanten dobbelt mot vrangen og sy pent fast med små sting - pass på at sømmen ikke strammer.

Montering: Sy åpningene under ermene. Sy splitten på mansjetten sammen fra vrangen med små sting. Sy 6 knapper til pynt på hver mansjett (sy gjennom begge lagene).

Skjerf:

Mål: ca 18 x 150 cm
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
150 gr f.nr 14, koksgrå

DROPS Pinne nr 12.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende!
7 m på p 12 og patentstrikk = ca 10 cm i bredden.

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Helpatent: 1.p (= vrangen): 1 kantm r, * 1 r, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vr *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m og avslutt med 2 r. 2.p (= retten): 1 kantm r, * 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vr, strikk neste m og kastet r sm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m og avslutt med 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vr og 1 kantm r. 3.p (= vrangen): 1 kantm r, * strikk neste m og kastet r sm, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vr *, gjenta fra *-* og avslutt med å strikkes neste m og kastet r sm og 1 kantm r. Gjenta 2. og 3. p oppover.

Skjerf: Legg løst opp 13 m på p 12 med Eskimo og strikk Helpatent - se forkl over. Fell løst av når arb måler ca 150 cm.

100 gr f.nr 14, koksgrå

DROPS Heklenål nr 7.

Heklefasthet: Husk nål.nr er kun veiledende!
9 staver x 6,5 rader på nål 7 = 10 x 10 cm.

Hekleinfo: Første stav på hver omg erstattes med 3 luftm. Hver omg avsluttes med 1 kjedem i 3.luftm fra beg av omg.

Lue: Les Hekleinfo!

Hekle 5 luftm på nål 7 med koksgrå og sett dem til en ring med 1 kjedem. 1.omg: Hekle 12 staver om ringen. 2.omg: Hekle 2 staver i hver stav = 24 staver 3.omg: * 1 stav i første stav, 2 staver i neste stav *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 staver. 4.omg: * 1 stav i hver av de 2 første stavene, 2 staver i neste stav *, gjenta fra *-* = 48 staver.
Arb måler nå ca 14 cm i diameter. Hekle 7 omg til med st uten å øke. Klipp og fest trådene.

= lys brunmelert
= korall
= natur
= 2 rett sammen i den fargen det strikkes med