DROPS / 83 / 5

DROPS 83-5 by DROPS Design

DROPS settet består av : DROPS genser med nordisk stjerner, lue og skjerf

DROPS design: Modell nr U-480
--------------------------------------------------------

450-500-550-600-650 gr f.nr 05, sort
50 gr av følgende farger til alle str:
01 natur, 16 mørk grå, 78 korall og 55 lys brunmelert.

DROPS Rundp og ermp nr 3 og 4.
DROPS Kantet sølvknapp nr 534: 12 stk.

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 14.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 14.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 286kr. Les mer.
Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende!
21 m x 28 p på p 4 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Vrbord: * 4 r, 4 vr *, gjenta fra *-*.

Mønster: Se diag M.1 og M.2. Hele mnst strikkes i glstrikk.

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.
Rille (på rundp): 1 rille = 2 omg. 1.omg: Rett, 2.omg: Vrang.

Bolen: Legg opp 176-192-208-232-248 m på rundp 3 med sort og strikk 2 omg glstrikk, deretter strikkes det vrbord - se forkl over. Når arb måler 5 cm byttes det til rundp 4, strikk 1 rille og fortsett med glstrikk - samtidig på 1.omg etter vrborden justeres m-ant til 172-190-210-232-248 m. Sett 1 merketråd i hver side. Husk på strikkefastheten. Når arb måler 6-6-8-8-8 cm økes det 1 m på hver side av begge merketrådene på hver 5.-5.-6.-6.-6. cm totalt 5-5-4-4-4 ganger = 192-210-226-248-264 m. Når arb måler 32-33-34-35-36 cm felles det 10 m i hver side til ermhull (dvs 5 m på hver side av merketrådene) = 86-95-103-114-122 m på for- og bakstk. Legg arb tilside og strikk ermene.

Høyre erme: Arb strikkes frem og tilbake på rundp til over mansjetten. Legg opp 66-66-75-75-75 m på rundp 3 med sort og strikk 3 p glstrikk (1.p = vrangen). Deretter strikkes det vrbord slik: 4 m rille, * 4 r, 5 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 4 r og 4 m riller. På neste p felles alle 5 vr til 4 vr = 60-60-68-68-68 m. Når vrborden måler 18 cm klippes tråden og det fortsettes rundt på ermp 4. Sett mansjetten sammen - de 4 rille-m i hver side skal ligge over hverandre slik at venstre side på mansjetten ligger over høyre når ermet taes på. Fordel m på 4 p og strikk med den 5. - NB: Start omg i motsatt side av splitten (= midt under ermet). Strikk 4 omg vrbord som før men rille-m i splitten strikkes vr - på 1.omg strikkes m i splitten vr sm 2 og 2 ved å strikke 1.m fra øverste del sammen med 1.m fra underste del osv. Videre strikkes det 1 rille før det fortsettes med glstrikk. Samtidig på 1.omg glstrikk etter rillen økes det 2 m midt under ermet totalt 11-13-11-14-16 ganger på Str S + L: Vekselvis hver 5. og 6. omg, Str M: Hver 5. omg, Str XL: Hver 4. omg og Str XXL: Vekselvis hver 3. og 4. omg = 78-82-86-92-96 m. Når arb måler 44-44-44-43-43 cm felles det 10 m midt under = 68-72-76-82-86 m. Sett m på 1 tråd og strikk 1 erme til - pass på å speilvende mansjetten.

Bærestk: Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 308-334-358-392-416 m. Sett 1 merketråd i alle overganger mellom bolen og ermene = 4 merketråder. Fortsett med glstrikk oppover samtidig som det felles til raglan. Strikk 1-0-2-1-2 omg før fellingene starter. Fell slik før merketrådene: 2 r sm. Fell slik etter merketrådene: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over.
Fell på hver 2.omg 9-11-11-13-14 ganger = 236-246-270-288-304 m. Strikk 1 omg med sort samtidig som det felles jevnt fordelt til 231-242-264-286-297 m, videre strikkes og felles det etter M.1 Etter siste felling er det 126-132-144-156-162 m på p - strikk M.1 ferdig. Deretter strikkes det 1 omg med sort samtidig som det felles jevnt fordelt til 90-90-90-96-96 m (delelig med 6).

Halskant: Bytt til ermp 3 og strikk M.2 én gang (halskanten måler ca 5 cm). Bytt til korall og strikk 1 omg glstrikk, deretter strikkes neste omg slik: * 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-* omg rundt (= brettekant). Videre fortsettes det med glstrikk til kanten måler 5 cm fra brettekanten, bytt til sort, strikk 2 omg glstrikk og fell løst av. Brett halskanten dobbelt mot vrangen og sy pent fast med små sting - pass på at sømmen ikke strammer.

Montering: Sy åpningene under ermene. Sy splitten på mansjetten sammen fra vrangen med små sting. Sy 6 knapper til pynt på hver mansjett (sy gjennom begge lagene).

Skjerf:

Mål: ca 18 x 150 cm
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
150 gr f.nr 14, koksgrå

DROPS Pinne nr 12.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende!
7 m på p 12 og patentstrikk = ca 10 cm i bredden.

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Helpatent: 1.p (= vrangen): 1 kantm r, * 1 r, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vr *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m og avslutt med 2 r. 2.p (= retten): 1 kantm r, * 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vr, strikk neste m og kastet r sm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m og avslutt med 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vr og 1 kantm r. 3.p (= vrangen): 1 kantm r, * strikk neste m og kastet r sm, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vr *, gjenta fra *-* og avslutt med å strikkes neste m og kastet r sm og 1 kantm r. Gjenta 2. og 3. p oppover.

Skjerf: Legg løst opp 13 m på p 12 med Eskimo og strikk Helpatent - se forkl over. Fell løst av når arb måler ca 150 cm.

100 gr f.nr 14, koksgrå

DROPS Heklenål nr 7.

Heklefasthet: Husk nål.nr er kun veiledende!
9 staver x 6,5 rader på nål 7 = 10 x 10 cm.

Hekleinfo: Første stav på hver omg erstattes med 3 luftm. Hver omg avsluttes med 1 kjedem i 3.luftm fra beg av omg.

Lue: Les Hekleinfo!

Hekle 5 luftm på nål 7 med koksgrå og sett dem til en ring med 1 kjedem. 1.omg: Hekle 12 staver om ringen. 2.omg: Hekle 2 staver i hver stav = 24 staver 3.omg: * 1 stav i første stav, 2 staver i neste stav *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 staver. 4.omg: * 1 stav i hver av de 2 første stavene, 2 staver i neste stav *, gjenta fra *-* = 48 staver.
Arb måler nå ca 14 cm i diameter. Hekle 7 omg til med st uten å øke. Klipp og fest trådene.

= lys brunmelert
= korall
= natur
= 2 rett sammen i den fargen det strikkes med

Kommentarer (23)

Legg inn en kommentar!

Lenie Peeters 05.04.2018 - 11:02:

Kan ik deze trui ook met alpaca breien?

DROPS Design 08.04.2018 kl. 20:06:

Hallo Lenie, DROPS Alpaca valt in een ander garengroep, namelijk A, waardoor je met de stekenverhouding zit. Als alternatief zou je ook voor DROPS Puna kunnen kiezen. Dit is ook van 100% alpaca gemaakt en valt in dezelfde garengroep als Karisma, namelijk garengroep B.

Lillian Enevoldsen 11.02.2018 - 17:34:

Kan forstå andre også er i tvivl om, der skal strikke 22 omg inden mønster. Fra ærmer og for-ryg stk. er sat på samme pind strikkes i alt 24 omg. = 8-9 cm . Nu har jeg strikket blusen færdig og den ligner ikke billedet, da mønsteret sidder meget for højt. Hals, der tages ind til 90 m. det er for småt. Hvad har jeg gjort forkert ?

DROPS Design 21.02.2018 kl. 16:05:

Hej Lillian, Det kan se lidt forskelligt ud alt efter hvilken størrelse man strikke. Men hvis du har 28 pinde på 10 cm i højden, så stemmer det med at selve diagrammet måler ca 14 cm. og det er de øverste 14 cm på bærestykket i alle størrelser. Se også måleskitsen nederst i opskriften. God fornøjelse!

Linda 13.01.2018 - 08:19:

Det er en skrivefeil i mønsteret, i beskrivelsen av ermene står det rille i stedet for rett flere ganger i beskrivelsen av vrangborden.

Unni Hellerud 07.01.2018 - 20:27:

Hei! Stemmer det at det skal felles for raglan 11 ganger (M) før mønsteret begynner, eller skal mønsteret begynne etter første raglanfelling?

DROPS Design 11.01.2018 kl. 13:17:

Hei Unni. Ja det stemmer, du skal først felle 11 ganger raglan, før du begynner med mønstret (da begynner du på rundfelling slik diagrammet viser). God Fornøyelse!

Gina Van Der Meer 01.01.2017 - 21:32:

Ik brei maat S. Als ik negen keer de raglantechniek heb toegepast en overga naar het breien op patroon, hoef ik dan bij de markeerders niet meer de raglanminderingen voort te zetten?

DROPS Design 10.01.2017 kl. 14:11:

Hoi Gina. Nee, dan brei je door volgens het patroon en hier zijn ook minderingen in de hoogte

Birgitte Dahl 12.08.2016 - 13:55:

Flot trøje. Skal jeg strikke de angivne omgange med raglan, før jeg begynder på mønsteret, eller skal jeg strikke raglan samtidig med mønsterborten?

DROPS Design 24.08.2016 kl. 12:59:

Hej Birgitte. Du strikker först de angivne omg med raglan. Herefter gaar du videre med mönster M.1 og her tages der ogsaa ind (se diagram.)

Liselotte Petersen 10.06.2016 - 09:29:

Starter mønsteret så snart man har samlet alle dele. Venligt Liselotte Petersen

DROPS Design 10.06.2016 kl. 10:35:

Hej Liselotte. Ja, du strikker först M.1 naar du er igang med baerestk

Anne Grethe 08.09.2015 - 10:08:

I opskriften står der ikke noget om, om mønstret skal starte ved en raglandindtagning bag på, eller midt bag?

DROPS Design 08.09.2015 kl. 15:42:

Du starter bare i den overgang mellem ärme og ryg/forstk hvor du har tråden. God fornöjelse!

Monika Koch 30.03.2015 - 21:01:

Hallo, wenn ich die Passe =Ärmel und Körperteil auf eine Nadel lege (Grosse L =358 Maschen) und für den Raglanaermel 11×4 Maschen abkette, komme ich nur auf 314 Maschen und nicht auf die von Ihnen angegebenen Maschen von 270 (Größe L). P.s. siehe in der Musterbeschreibung ab "Passe " ff Für Ihre Hilfe und Antwort vielen Dank. Mit freundlichem Gruß Monika

DROPS Design 31.03.2015 kl. 11:44:

Sie nehmen nicht 4 M pro Rd ab, sondern 8 M. An jedem Markierer nämlich 2 M, und Sie haben ja 4 Markierer. Sie nehmen vor und nach dem Markierer durch Zusammenstricken bzw. überzogenes Zusammenstricken ab. Dann passt das mit den M: 11 x 8 M abgenommen = 88 Abnahmen = 270 M.

Kramer 09.10.2014 - 17:12:

Het is mij niet geheel duidelijk bij de raglan. Je hebt totaal 334 st. en men moet 11 maal 4 maal steken minderen, maar dan blijven er volgens mij 290 steken over en geen 246 steken. Hoe los ik dit op

DROPS Design 10.10.2014 kl. 09:09:

U mindert voor en na de merkdraad op 4 punten. Dan mindert u per keer dus 8 steken. U begint met 334 steken, dan mindert u 11 x 8 = 88 st en houdt u 246 st over.

Kommentér oppskrift DROPS 83-5