DROPS / 219 / 16

Urban Forest by DROPS Design

Strikket genser til herre i DROPS Alaska. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med dobbel halskant og sadelskulder. Størrelse S - XXXL.

  • Urban Forest / DROPS 219-16 - Strikket genser til herre i DROPS Alaska. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med dobbel halskant og sadelskulder. Størrelse S - XXXL.
  • Urban Forest / DROPS 219-16 - Strikket genser til herre i DROPS Alaska. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med dobbel halskant og sadelskulder. Størrelse S - XXXL.
  • Urban Forest / DROPS 219-16 - Strikket genser til herre i DROPS Alaska. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med dobbel halskant og sadelskulder. Størrelse S - XXXL.
DROPS Design: Modell x-456
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

DROPS ALASKA fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
700-750-800-900-1000-1100 g farge 45, lys oliven

STRIKKEFASTHET:
17 masker i bredden og 22 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 5.
DROPS RUNDPINNER NR 5: Lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 4.
DROPS RUNDPINNER NR 4: Lengde på 40 cm og 80 cm til vrangbord.

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 25.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 25.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 350kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

ØKE-/FELLETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes/felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 78 masker), og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 22) = 3,5.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselvis ca hver 3. og 4. maske. På neste omgang strikkes kastene vridd, slik at det ikke blir hull.
Dersom det skal felles, strikkes i dette eksemplet vekselvis ca hver 2. og 3. maske og hver 3. og 4. maske rett sammen.

ØKETIPS:
FØR MERKET:
Den nye masken blir vridd mot høyre.
Bruk venstre pinne til å plukke opp tråden mellom 2 masker fra omgangen under, tråden plukkes opp bakfra og masken strikkes rett i fremste maskeledd.
ETTER MERKET:
Den nye masken blir vridd mot venstre.
Bruk venstre pinne til å plukke opp tråden mellom 2 masker fra omgangen under, tråden plukkes opp forfra og masken strikkes rett i bakre maskeledd.

FELLETIPS (gjelder midt under ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 maske rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.

AVFELLINGSTIPS:
For å unngå at avfellingskanten strammer når det felles av, kan det felles av med en tykkere pinne. Dersom dette også blir stramt, kan det lages 1 kast om pinnen etter ca hver 4.maske samtidig som det felles av (kastene felles av som vanlige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER ¬– KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpinne fra midt bak, ovenfra og ned. Bærestykket deles til bol og ermer. Bolen strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner / liten rundpinne, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 78-82-88-92-98-102 masker på rundpinne 4 med Alaska. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 1 rett / 1 vrang) rundt i 14½ cm. Strikk 1 omgang rett der det økes 22-22-32-32-34-38 masker jevnt fordelt – les ØKE-/FELLETIPS = 100-104-120-124-132-140 masker. Bytt til rundpinne 5.

BÆRESTYKKE:
Sett en merketråd på starten av omgangen (= midt bak) – HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!
I tillegg settes det 4 nye merker i arbeidet som forklart under – dette gjøres uten at maskene strikkes, og hvert av disse 4 merkene settes mellom 2 masker. Merkene skal brukes når det skal økes til sadelskulder.
1.merke: Start midt bak, tell 17-18-20-21-21-23 masker (= ½ bakstykke), sett 1.merke før neste maske.
2.merke: Tell 16-16-20-20-24-24 masker fra 1.merke (= skuldermasker), sett 2.merke før neste maske.
3.merke: Tell 34-36-40-42-42-46 masker fra 2.merke (= forstykke), sett 3.merke før neste maske.
4.merke: Tell 16-16-20-20-24-24 masker fra 3.merke (= skuldermasker), sett 4.merke før neste maske.
Det er 17-18-20-21-21-23 masker igjen på bakstykket etter 4.merke.
La disse 4 merkene følge med videre, det skal økes ved hvert av disse merkene.

SADELSKULDERØKNING:
Strikk glattstrikk rundt.
SAMTIDIG på første omgang økes det 4 masker til sadelskulder slik:
Øk FØR 1. og 3. merke, og øk ETTER 2. og 4. merke – les ØKETIPS. Det økes nå bare på forstykket og bakstykket, og antall skuldermasker forblir det samme.
Fortsett rundt slik, og øk på samme måte på hver omgang totalt 14-16-16-18-20-22 ganger = 156-168-184-196-212-228 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Etter siste økning måler arbeidet ca 6-7-7-8-9-10 cm fra merket ved halsen. Videre økes det til ermer som forklart under.

ERMEØKNING:
Strikk glattstrikk rundt.
SAMTIDIG på neste omgang økes det 4 masker til ermer slik:
Øk ETTER 1. og 3. merke, og øk FØR 2. og 4. merke – husk ØKETIPS.
Det økes nå bare på ermene, og antall masker på forstykkene og bakstykket forblir det samme. Øk slik på hver 2.omgang totalt 11-13-13-15-12-12 ganger = 200-220-236-256-260-276 masker.
Arbeidet måler skal nå måle 16-19-19-22-20-21 cm fra merket ved halsen. I størrelse S strikkes det videre til arbeidet måler 17 cm. Dersom arbeidet måler kortere enn dette i størrelse M, L, XL, XXL og XXXL, strikkes det eventuelt videre til riktig mål uten at det økes masker. Videre økes det til bærestykke som forklart under.

BÆRESTYKKEØKNING:
Flytt de 4 merkene fra ermeøkningen, slik at hvert av de 4 merkene sitter i den ytterste masken i hver side på hvert erme. Det er 36-40-44-48-46-46 masker mellom maskene med merke i på hvert erme.
På neste omgang økes det 8 masker til bærestykke ved å øke både før og etter hver av de 4 maskene med merke i – husk ØKETIPS.
Det økes nå masker på forstykkene, bakstykket og på begge ermene, og de økte maskene strikkes i glattstrikk.
Øk slik på hver 2.omgang totalt 4-4-6-6-8-10 ganger = 232-252-284-304-324-356 masker.
Når alle økningene er ferdig måler arbeidet ca 21-23-24-27-27-30 cm. Dersom arbeidet måler kortere enn dette strikkes det videre til arbeidet måler 21-23-24-27-27-30 cm uten økninger.

Nå deles arbeidet til bol og ermer. Neste omgang strikkes slik:
Strikk de første 35-38-42-45-49-55 maskene (= ½ bakstykke), sett de neste 46-50-58-62-64-68 maskene på en tråd til erme, legg opp 12-12-12-14-14-14 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk de neste 70-76-84-90-98-110 maskene (= forstykke), sett de neste 46-50-58-62-64-68 maskene på en tråd til erme, legg opp 12-12-12-14-14-14 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk de siste 35-38-42-45-49-55 maskene (= ½ bakstykke). Videre strikkes bol og ermer ferdig hver for seg. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE.

BOL:
= 164-176-192-208-224-248 masker. Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 29-29-29-28-29-28 cm fra delingen, økes det 16-18-20-20-22-26 masker jevnt fordelt = 180-194-212-228-246-274 masker. Bytt til rundpinne 4. Strikk vrangbord (= 1 rett / 1 vrang) rundt i 5 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang – les AVFELLINGSTIPS.
Genseren måler ca 60-62-64-66-68-70 cm fra skulderen og ned.

ERMER:
Sett de 46-50-58-62-64-68 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet tilbake på liten rundpinne/settpinner 5 og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 12-12-12-14-14-14 nye maskene som ble lagt opp i siden under ermet = 58-62-70-76-78-82 masker. Sett et merke midt i de nye maskene (= 6-6-6-7-7-7 nye masker på hver side av merket). Strikk glattstrikk rundt. Når ermet måler 4 cm fra delingen, felles det 1 maske på hver side av merket under ermet – les FELLETIPS. Fell slik på ca hver 11.-6.-3½.-3.-3.-2½.cm totalt 4-6-9-11-11-13 ganger = 50-50-52-54-56-56 masker. Strikk videre til ermet måler 41-39-39-37-38-36 cm fra delingen. Strikk 1 omgang rett der det felles 10-8-8-8-10-8 masker jevnt fordelt = 40-42-44-46-46-48 masker. Bytt til settpinner 4. Strikk vrangbord (= 1 rett / 1 vrang) rundt i 5 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang – husk AVFELLINSGTIPS. Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Brett vrangborden øverst i halsen ned på innsiden av plagget. Sy vrangborden fast, slik at det blir en brettekant. For å unngå at halskanten strammer og vipper utover, er det viktig at sømmen er elastisk.

Diagram

symbols = strikkeretning
symbols = sadelskulderøkning
symbols = ermeøkning
symbols = bærestykkeøkning

Kommentarer / Spørsmål (31)

country flag Jonathan 10.04.2021 - 21:52:

Hello. This is my first double neck Jersey. Can you explain the technique for sewing down the double neck? do you use yarn or elastic? the tail yarn or new yarn? Does the type of cast on make a difference? Thank you

user icon DROPS Design 11.04.2021 kl. 03:10:

Dear Jonathan, for sewing down teh double neck you should use the yarn. You can use the tail, if it is long enough, or you can use a separate piece, but make sure to sew in the ends carefully. Make sure, your sewing is not to thight. As for the cast on, the more flexible it is, the better. Happy Knitting!

country flag Curcio Mirella 10.04.2021 - 07:12:

Buongiorno , sto lavorando questo maglione im piano , non con i ferri circolari , ma non capisco se gli aumenti della spalla a sella devo farli anche dal rovescio del lavoro , grazie

user icon DROPS Design 11.04.2021 kl. 11:58:

Buongiorno Mirella, gli aumenti per le spalle si lavorano su ogni giro. Buon lavoro!

country flag Faren Kovacevich 06.04.2021 - 03:15:

I'm correcting a comment that I posted the other day. I said I was the large. The correction is the xxl. I was doing the math manually when I noticed math error in the number of stitches on the increases of 8. The pattern says I should have a total of 304. I checked myself twice and kept coming up with 308. Later, I noticed another math error after I take off 62 stitches for both sleeves and add on 14 stitches on each side I get a total 212 not 208. You might want to check your math.

user icon DROPS Design 07.04.2021 kl. 08:10:

Dear Mrs Kovacevich, you should have 304 sts in XL before dividing: 124 sts +4stsx18 (saddle shoulders) + 4stsx15 (sleeves) + 8 stsx6 (yoke) = 304 sts. And then: 45 sts (1/2 back piece)+ 14sts + 90sts (front piece) + 14sts + 45sts(1/2 back piece)=208 sts. Happy knitting!

country flag Faren Kovacevich 02.04.2021 - 23:26:

I'm doing the large. When I did the math, I came up with 308 stitches twice once I calculate the number of stitches on the 8 stitch increase. Is it me or is it a math error in the pattern?

user icon DROPS Design 06.04.2021 kl. 12:53:

Dear Mrs Kovacevich, you should have 284 sts at the end of yoke: 120 sts + 4 inc x 16 (saddle soulders) + 4 inc x 13 (sleeves) + 8 sts x 6 (yoke) = 284 sts. Happy knitting!

country flag Alice 18.03.2021 - 19:41:

Hello! Thank you for providing such great instructions. I have a short question: I'm working on size XL. After doing the increases for the sleeves, I have the correct number of stiches in the needle for the size (256). However, after moving the 4 markers to the outermost sleeve stitches on each side, I have 50 stiches (instead of 48) between them. (I have 50 stitches between each sleeve, and 78 both back and front = 256). What do you recommend I do? Thank you and keep up the good work! –

user icon DROPS Design 19.03.2021 kl. 06:40:

Dear Alice, at the end of increases for the sleeves, there are 50 sts between the markers for the sleeves; now insert the markers in the first of these 50 sts + in the last of these 50 sts = there are now 48 sts for the sleeve between the markers and the stitches are now in a stitch (not between stitches anymore). - You still have 39 sts for each half back piece and 78 sts for front piece. Happy knitting!

country flag Mirella Curcio 08.03.2021 - 06:28:

Sono di nuovo qua , scusate , se casomai vorrei fare il maglione iniziando dal basso ,come mi devo comportare ? grazie di nuovo

user icon DROPS Design 08.03.2021 kl. 20:11:

Buonasera Mirella, purtroppo in questa sede non ci è possibile ridisegnare il modello cambiando la costruzione, ma nel nostro sito può trovare altri modelli con la costruzione che cerca. Buon lavoro!

country flag Mirella Curcio 08.03.2021 - 06:12:

Buongiorno , grazie per avermi risposto , vorrei dirvi che in questo modello dovrei fare le maniche di un 'altro colore , come devo fare ? grazie

user icon DROPS Design 08.03.2021 kl. 20:07:

Buonasera Mirella, per le maniche, quando riporta le maglie sul ferro, può iniziare con il nuovo colore. Per la quantità di filato, si può rivolgere al suo rivenditore DROPS di fiducia. Buon lavoro!

country flag Curcio Mirella 07.03.2021 - 06:11:

Buongiorno ,non riesco a trovare Urban Forest nella pagina di Aiuto e consigli , come mai ? grazie

user icon DROPS Design 07.03.2021 kl. 14:54:

Buongiorno Mirella, nella sezione "Consigli e Aiuti" non ci sono i tutorial per i modelli, se ha bisogno di aiuto può spiegarci il suo problema utilizzando i form sotto il modello, come ha fatto ora. Buon lavoro!

country flag Edith 01.03.2021 - 07:32:

Bonjour, je voudrais tricoter ce modèle mais j'hésite. Le pli de devant est tout à fait disgracieux et je ne sais pas comment y remédier. Est ce que quelqu'un à trouvé une solution pour améliorer ce modèle ? Merci de vos réponses !!!

user icon DROPS Design 01.03.2021 kl. 10:09:

Bonjour Edith, dans ce type de modèles tricotés de haut en bas, le devant pourra rendre différemment en fonction de la morphologie de chacun (largeur et angle des épaules). Bon tricot!

country flag Bente La Cour 22.02.2021 - 09:54:

Strikkeprøven til Urban forest, der er anbefalede pinde ikke angivet. Skal jeg så teste med pind 4, som ribben strikkes med, eller pind 5, som resten strikkes i?

user icon DROPS Design 23.02.2021 kl. 14:20:

Hej Bente, du skal få 17 masker i bredden i glatstrik og vi bruger pinde nr 5 til det glatstrikkede, så prøv med den først :)

Kommentér oppskrift DROPS 219-16