DROPS / 219 / 16

Urban Forest by DROPS Design

Miehen ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Alaska-langasta. Työssä on kaksinkertainen pääntien reunus ja satulaolkapäät. Koot S-XXXL.

  • Urban Forest / DROPS 219-16 - Miehen ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Alaska-langasta. Työssä on kaksinkertainen pääntien reunus ja satulaolkapäät. Koot S-XXXL.
  • Urban Forest / DROPS 219-16 - Miehen ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Alaska-langasta. Työssä on kaksinkertainen pääntien reunus ja satulaolkapäät. Koot S-XXXL.
  • Urban Forest / DROPS 219-16 - Miehen ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Alaska-langasta. Työssä on kaksinkertainen pääntien reunus ja satulaolkapäät. Koot S-XXXL.
DROPS Design: Malli x-456
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

DROPS ALASKA (kuuluu lankaryhmään C):
700-750-800-900-1000-1100 g väriä 45, vaalea oliivi

NEULETIHEYS:
17 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 22 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% villaa
alkaen 2.40 € /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 2.40 € /50g
Tilaa
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 2.40 € /50g
Tilaa
needles Puikot & Virkkuukoukut
Saat tämän mallin langat alkaen 33.60€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI (lisääminen/kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 78 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 22) = 3,5.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto vuorotellen n. joka 3. ja joka 4. silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.
Tämän esimerkin kavennukset tehdään neulomalla vuorotellen n. joka 2. ja joka 3. silmukka ja joka 3. ja joka 4. silmukka oikein yhteen.

LISÄYSVINKKI:
Tee lisäykset seuraavasti:
ENNEN MERKKIÄ:
Lisätty silmukka kääntyy oikealle.
Ota vasemman käden puikon avulla edellisen kerroksen 2 silmukan välinen lankalenkki työhön, lankalenkki otetaan työhön takakautta ja lenkki neulotaan etukautta oikein.
MERKIN JÄLKEEN:
Lisätty silmukka kääntyy vasemmalle.
Ota vasemman käden puikon avulla edellisen kerroksen 2 silmukan välinen lankalenkki työhön, lankalenkki otetaan työhön etukautta ja lenkki neulotaan takakautta oikein.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, tee 1 langankierto n. joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja kaarroke neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla keskeltä takaa alkaen, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaletta ja hihoja varten. Etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/ lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 78-82-88-92-98-102 silmukkaa pyöröpuikolle nro 4 Alaska-langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 14½ cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 22-22-32-32-34-38 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 100-104-120-124-132-140 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 5.

KAARROKE:
Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= keskitaka). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Kiinnitä lisäksi 4 merkkiä työhön alla olevan ohjeen mukaisesti (tämä tehdään neulomatta silmukoita ja nämä 4 merkkiä kiinnitetään aina 2 silmukan väliin). Näiden merkkien kohdalla tehdään satulaolkapäiden lisäykset.
1.merkki: Aloita keskeltä takaa, laske 17-18-20-21-21-23 silmukkaa (= ½ takakappale), kiinnitä 1.merkki ennen seuraavaa silmukkaa.
2.merkki: Laske 1.merkin jälkeen 16-16-20-20-24-24 silmukkaa (= olkapään silmukat), kiinnitä 2.merkki ennen seuraavaa silmukkaa.
3.merkki: Laske 2.merkin jälkeen 34-36-40-42-42-46 silmukkaa (= etukappale), kiinnitä 3.merkki ennen seuraavaa silmukkaa.
4.merkki: Laske 3.merkin jälkeen 16-16-20-20-24-24 silmukkaa (= olkapään silmukat), kiinnitä 4.merkki ennen seuraavaa silmukkaa.
4.merkin jälkeen takakappaleessa on jäljellä 17-18-20-21-21-23 silmukkaa.
Anna näiden 4 merkin kulkea työn mukana, näiden merkkien kohdalla tehdään lisäykset.

SATULAOLKAPÄÄN LISÄYKSET:
Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena.
Lisää SAMALLA ensimmäisellä kerroksella satulaolkapäitä varten 4 silmukkaa näin: Lisää ENNEN 1. ja 3. merkkiä 1 silmukka ja lisää 2. ja 4. merkin JÄLKEEN 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI). Eli lisäykset tehdään etukappaleessa ja takakappaleessa, olkapään silmukkaluku pysyy samana.
Jatka suljettua neuletta ja toista tällaiset lisäykset jokaisella kerroksella yhteensä 14-16-16-18-20-22 kertaa = 156-168-184-196-212-228 silmukkaa. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet tehnyt viimeisen lisäyskerroksen, työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on n. 6-7-7-8-9-10 cm. Tee nyt hihojen lisäykset alla olevan ohjeen mukaisesti.

HIHAN LISÄYKSET:
Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena.
Lisää SAMALLA seuraavalla kerroksella hihoja varten 4 silmukkaa näin:
Lisää 1. ja 3. merkin JÄLKEEN 1 silmukka ja lisää ENNEN 2. ja 4. merkkiä 1 silmukka (muista LISÄYSVINKKI).
Lisäykset tehdään nyt hihoissa, etukappaleen ja takakappaleen silmukkaluku pysyy samana. Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros yhteensä 11-13-13-15-12-12 kertaa = 200-220-236-256-260-276 silmukkaa.
Työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on nyt 16-19-19-22-20-21 cm. Jatka neulomista koossa S, kunnes työn pituus on 17 cm. Mikäli työ on koissa M, L, XL, XXL ja XXXL annettua mittaa lyhyempi, jatka neulomista, kunnes työ on halutun pituinen (ilman lisäyksiä). Tee sitten kaarrokkeen lisäykset alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKKEEN LISÄYKSET:
Poista hihojen lisäysten kohdalla olevat merkit ja kiinnitä ne uudelleen työhön siten, että kummankin hihan kummankin reunan reunimmaisessa silmukassa on 1 merkki. Kummankin hihan merkittyjen silmukoiden välissä on nyt 36-40-44-48-46-46 silmukkaa.
Lisää seuraavalla kerroksella kaarrokkeeseen 8 silmukkaa, eli lisää jokaisen 4 merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka (muista LISÄYSVINKKI).
Lisäykset tehdään nyt etukappaleessa, takakappaleessa ja kummassakin hihassa. Lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.
Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros yhteensä 4-4-6-6-8-10 kertaa = 232-252-284-304-324-356 silmukkaa.
Kun kaikki lisäykset on tehty, työn pituus on n. 21-23-24-27-27-30 cm. Mikäli työ on annettua mittaa lyhyempi, jatka neulomista (ilman lisäyksiä), kunnes työn pituus on 21-23-24-27-27-30 cm.

Jaa sitten työ etu-/takakappaletta ja hihoja varten. Seuraava kerros neulotaan näin:
Neulo ensimmäiset 35-38-42-45-49-55 silmukkaa (= ½ takakappale), siirrä seuraavat 46-50-58-62-64-68 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 12-12-12-14-14-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 70-76-84-90-98-110 silmukkaa (= etukappale), siirrä seuraavat 46-50-58-62-64-68 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 12-12-12-14-14-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo loput 35-38-42-45-49-55 silmukkaa (= ½ takakappale). Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 164-176-192-208-224-248 silmukkaa. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 29-29-29-28-29-28 cm, lisää tasavälein 16-18-20-20-22-26 silmukkaa = 180-194-212-228-246-274 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 5 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein/ 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN).
Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 60-62-64-66-68-70 cm.

HIHAT:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 46-50-58-62-64-68 silmukkaa takaisin lyhyelle pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 5 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 12-12-12-14-14-14 silmukasta 1 silmukka = 58-62-70-76-78-82 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki poimittujen silmukoiden keskelle (= 6-6-6-7-7-7 poimittua silmukkaa merkin kummallakin puolella). Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 4 cm, kavenna keskellä hihan alla olevan merkin molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset n. 11-6-3½-3-3-2½ cm välein yhteensä 4-6-9-11-11-13 kertaa = 50-50-52-54-56-56 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 41-39-39-37-38-36 cm. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 10-8-8-8-10-8 silmukkaa = 40-42-44-46-46-48 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4. Neulo 5 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Taita pääntien reunuksen joustinneule kaksinkerroin työn sisäpuolelle ja ompele kiinni. On tärkeää, että saumasta tulee joustava, jotta pääntien reunuksesta tulisi tasainen ja siisti.

Piirros

symbols = neulomissuunta
symbols = satulaolkapään lisäykset
symbols = hihan lisäykset
symbols = kaarrokkeen lisäykset

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 219-16) .

Kommentit / Kysymykset (41)

country flag Sa 03.09.2021 - 08:16:

Hi, I am knitting this in Big Merino, and would like to knit it from Bottom UP. I have done the body , just need a few pointers on the yoke? Or could you please suggest another pattern I can follow Bottom UP? Thanks.

user icon DROPS Design 03.09.2021 kl. 11:58:

Dear Sa, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request, but you can take inspiration from another jumper for men worked bottom up with a yarn group C - such as Big Merino - see here. Thanks for your comprehension. Happy knitting!

country flag Julie 21.08.2021 - 01:59:

I'd like to use the print pattern option, but the cookies button is in the way.

user icon DROPS Design 30.08.2021 kl. 03:22:

Dear Julie, click on the print icon, then clock on "continue to pattern" and then print pattern. It should give you the print pages. Happy Stitching!

country flag Anne Mette 17.08.2021 - 19:46:

Jeg vil gerne vide hvilken størrelse modellen på opskrift Urban Forest 219-16 er, da jeg skal strikke den uden at kunne måle gutten som skal buge den. Mvh Anne mette

user icon DROPS Design 18.08.2021 kl. 15:13:

Hei Anne Mette. Modellen bruker str. M. Har du tilgang til en genser gutten har fra før anbefaler jeg deg å ta mål av den, og sammenlign med målene i målskissen for å finne beste passform. mvh DROPS design

country flag Pernille 10.08.2021 - 21:56:

Den tilhørende video med udtagning til ærmer er misvisende. Følges den, bliver der ikke en tydelig markering af ærmet, som på foto af Urban Forest. Udtagningerne skal laves på ydersiden af forrige udtagning, og ikke på indersiden, som det vises i videoen

country flag Pernille Larsen 10.08.2021 - 20:22:

Kan man på nogen måde ændre i opskriften, så halsåbningen bliver lavere fortil? Altså forskel på ryg og forstykke. Hvorfor er der ikke forskel?

user icon DROPS Design 11.08.2021 kl. 16:04:

Hej Pernille, nej ikke denne teknik med sadelskulder. Men du kan finde en herreopskrift med forhøjning bagpå :)

country flag Corinna 05.07.2021 - 21:16:

Bei der Anleitung Urban Forest soll ich nun die Arbeit teilen, um Rumpf und Ärmel getrennt zu Ende zu stricken. Dabei sollen nach der Stilllegung des Ärmels 12 Maschen "aus der Seite unter dem Arm" zugenommen werden. Wo ist bitte "aus der Seite unter dem Arm"? Gibt es hierzu ein Video? Oder ein Foto? Herzliche Grüße

user icon DROPS Design 06.07.2021 kl. 09:11:

Liebe Corinna, dafür haben wir ein Video (siehe Verteilung ab 07:00) und eine Lektion (siehe ab Bild 9.) - kann es Ihnen so weiterhelfen?

country flag Anna 12.06.2021 - 12:06:

Hallo, erstmal vielen Dank für diese tolle Anleitung! Ich habe eine Verständnis Frage. Bei der Zunahme der Passe, steht dass alle Zugenommenen Maschen glatt rechts gestrickt werden. Was bedeutet das? Sollen die Zunahmen vor und nach dem Markierter dann so gestrickt werden wie im Zunahmetipp, oder sollen sie beide so gestrickt werden, dass sie sich dann nach rechts neigen? Vielen Dank! LG Anna

user icon DROPS Design 14.06.2021 kl. 08:37:

Liebe Anna, ja genau, diese Zunahmen sollen genauso wie die vorrigen gestrickt werden (wie unter ZUNAHMETIPP - glatt rechts gestrickt meint hier, daß diese Maschen rechts gestrickt werden. Viel Spaß beim stricken!

country flag Nicolette Mörth 26.05.2021 - 14:58:

Guten Tag, ich möchte dieses Modell Stricken aber mit einem Garn, bei dem die Maschenprobe 21 Maschen für eine Breite von 10 cm ergibt. Wie kann ich es am besten anpassen?

user icon DROPS Design 26.05.2021 kl. 15:50:

Liebe Frau Mörth, leider können wir jeder Anleitung nach jedem individuellen Frage anpassen und einzelne Modelle auf individuellen Wunsch hin umrechnen. Wenn sie Hilfe damit brauchen, wenden Sie sich bitte an dem Laden wo Sie die Wolle gekauft haben, dort hilft man Ihnen gerne weiter. Danke im voraus für Ihr Verständnis. Hier finden Sie alle unsere Anleitungen für Herrenpullover mit 21 Maschen = 10 cm - es kann Ihnen vielleicht weiterhelfen. Viel Spaß beim stricken!

country flag Judy Collins Currell 18.05.2021 - 15:39:

Just a design choice query - I note that on the Urban Forest the increases are done using M1R and M1L rather than the yarn over method of the Glacier Waters. Was this done because of the weight of the increased yarn gauge? Also re the neck, I c/o with larger needle, trans to smaller, K to length the folded up and k2tog the knit sts with corresponding c/o sts then purls the purls alone. It's too tight if you do them all. I'll go to lengths to avoid sewing

user icon DROPS Design 18.05.2021 kl. 23:04:

Dear Judy, the used increases are the designer's choice, based on a number of things, like used yarn, shape, pattern, etc. As for the neckline, you can always do what works the best for you, the one you mention is a good solution. Happy Knitting!

country flag Catherine MacDonald 03.05.2021 - 09:20:

Please confirm: BODY: number of sts is to be INCREASED in row before ribbing. SLEEVE: the length of the SMALL is 41cm, the length of XXXL is 36cm. This seems odd.

user icon DROPS Design 03.05.2021 kl. 09:25:

Dear Catherine, the number of stitche sto be increased before the ribbing is 16-18-20-20-22-26. We do this increase so the ribbing would not pull in the piece. The sleeve of the larger sizes are shorter, because of the wider shoulders. Happy Knitting!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 219-16

219-16 Urban Forest

Jente, Belgium

Forest

LarryLoki, Germany

Urban Forest

Maja, Norway