DROPS / 219 / 1

Georgetown Vest by DROPS Design

Strikket vest i DROPS Karisma. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med rund hals og ribkanter til herre. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model u-898
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

300-350-400-400-450-500 g farve 57, oliven

DROPS RUNDPIND NR 4: Længde på 80 cm til glatstrik.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 og 80 cm til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 101.7kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Tag 1 maske ud ved at slå om.
På næste pind strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder i siden på ryg- og forstykke):
Tag 1 maske ind på hver side af masken med mærket således: Strik til der er 3 masker tilbage før masken med mærket i, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer når der lukkes af, kan der lukkes af med en tykkere pind. Hvis dette også bliver for stramt, kan der laves omslag efter ca hver 4.maske samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes af som almindelige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

VEST – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Vesten strikkes ovenfra og ned. Først strikkes hver skulder for sig, frem og tilbage, samtidig med at der tages ud/ind til hals. Videre strikkes forstykket og bagstykket frem og tilbage hver for sig til udtagningen til ærmegab er færdig. Derefter sættes delene sammen og ryg- og forstykke strikkes rundt. Der samles masker op til halskant og ærmekant, og der strikkes rundt i rib.

BAGSTYKKE:
Hver skulder strikkes for sig.

Højre skulder:
Slå 18-19-19-20-20-21 masker op (inklusive 1 kantmaske i hver side) på rundpind 4 med Karisma. Strik 1 kantmaske RETSTRIK – læs forklaring over, glatstrik til der er 1 maske tilbage, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt frem og tilbage således.
Når arbejdet måler 4 cm, tages der 1 maske ud indenfor 1 kantmaske i begyndelsen af næste pind fra retsiden – læs UDTAGNINGSTIPS i forklaringen over = 19-20-20-21-21-22 masker. Læg arbejdet til side og strik venstre skulder.

Venstre skulder:
Slå 18-19-19-20-20-21 masker op (inklusive 1 kantmaske i hver side) på rundpind 4 med Karisma. Strik 1 kantmaske retstrik, glatstrik til der er 1 maske tilbage, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt frem og tilbage således.
Når arbejdet måler 4 cm, tages der 1 maske ud indenfor 1 kantmaske i slutningen af næste pind fra retsiden = 19-20-20-21-21-22 masker. Strik 1 pind tilbage fra vrangen.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

Nu strikkes de 2 dele sammen således:
Strik ret over alle de 19-20-20-21-21-22 masker på venstre skulder, slå 40-40-42-42-44-44 masker op i slutningen af pinden (= hals), strik de 19-20-20-21-21-22 masker fra højre skulder ind på pinden = 78-80-82-84-86-88 masker. Fortsæt frem og tilbage i glatstrik og 1 kantmaske retstrik i hver side.
Når arbejdet måler 18-18-18-17-17-16 cm, tages der ud/ind til ærmegab i hver side således: Tag 1 maske ud indenfor 1 kantmaske på hver pind fra retsiden 2-1-1-3-4-4 gange, derefter slås der nye masker op til ærmegab i slutningen af hver pind således: Slå 2 masker op 0-2-2-3-3-4 gange, og 3 masker 0-0-1-1-2-3 gange (= totalt 2-5-8-12-16-21 masker taget ud til ærmegab i hver side) = 82-90-98-108-118-130 masker. Læg arbejdet til side og strik forstykket.

FORSTYKKE:
Hver skulder strikkes for sig.

Venstre skulder:
Slå 18-19-19-20-20-21 masker op (inklusive 1 kantmaske i hver side) på rundpind 4 med Karisma. Strik 1 kantmaske retstrik, glatstrik til der er 1 maske tilbage, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt frem og tilbage således.
Når arbejdet måler 5-5-6-6-7-7 cm, tages der ud/slås der masker op til hals således:
Tag 1 maske ud indenfor 1 kantmaske i starten af næste pind fra retsiden = 19-20-20-21-21-22 masker. Derefter slås der masker op i slutningen af hver pind fra vrangen således: Slå 2 masker op 3 gange, og 3 masker 1 gang = 28-29-29-30-30-31 masker. Læg arbejdet til side og strik højre skulder.

Højre skulder:
Slå 18-19-19-20-20-21 masker op (inklusive 1 kantmaske i hver side) på rundpind 4 med Karisma. Strik 1 kantmaske retstrik, glatstrik til der er 1 maske tilbage, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt frem og tilbage således.
Når arbejdet måler 5-5-6-6-7-7 cm, tages der ud/slås der masker op til hals således:
Tag 1 maske ud indenfor 1 kantmaske i slutningen af næste pind fra retsiden = 19-20-20-21-21-22 masker. Derefter slås der masker op i slutningen af hver pind fra retsiden således: Slå 2 masker op 3 gange, og 3 masker 1 gang = 28-29-29-30-30-31 masker.

Nu strikkes højre og venstre skulder sammen fra retsiden således: Strik ret over de 28-29-29-30-30-31 masker på højre skulder, slå 22-22-24-24-26-26 masker op til hals, strik ret over de 28-29-29-30-30-31 masker på venstre skulder = 78-80-82-84-86-88 masker.
Fortsæt frem og tilbage i glatstrik og 1 kantmaske retstrik i hver side.
Når arbejdet måler 18-18-18-17-17-16 cm, tages der ud/slås der masker op til ærmegab i hver side således. Tag 1 maske ud indenfor 1 kantmaske på hver pind fra retsiden 2-1-1-3-4-4 gange, derefter slås der nye masker op til ærmegab i slutningen af hver pind således: Slå 2 masker op 0-2-2-3-3-4 gange, og 3 masker 0-0-1-1-2-3 gange (= totalt 2-5-8-12-16-21 masker taget ud til ærmegab i hver side) = 82-90-98-108-118-130 masker. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
Nu strikkes forstykket og bagstykket sammen fra retsiden således:
Strik glatstrik over de 82-90-98-108-118-130 masker på forstykket, slå 11-11-13-13-15-15 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik glatstrik over de næste 82-90-98-108-118-130 masker på bagstykket, slå 11-11-13-13-15-15 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) = 186-202-222-242-266-290 masker.
Sæt 1 mærke i den midterste af de 11-11-13-13-15-15 nye masker i hver side. Lad mærkerne følge med op i arbejdet, der skal senere lukkes masker af på hver side af mærkerne.
Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 5 cm, tages der ind på hver side af mærket i begge sider – læs INDTAGNINGSTIPS (= 4 masker taget ind). Tag ind således på ca hver 9-9-10-10-10-11 cm totalt 4 gange = 170-186-206-226-250-274 masker. Når arbejdet måler 34-35-36-37-38-39 cm, tages der 26-26-30-34-38-42 masker ud jævnt fordelt = 196-212-236-260-288-316 masker. Skift til rundpind 3. Strik rib (= 2 ret / 2 vrang) rundt i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – læs AFLUKNINGSTIPS. Vesten måler ca 57-59-61-63-65-67 cm fra skulderen og ned.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting.

ÆRMEKANT:
Strik 88-132 masker op indenfor 1 maske på lille rundpind 3 med Karisma. Sørg for at maskeantallet kan deles med 4. Strik rib (= 2 ret / 2 vrang) rundt i 2 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – læs AFLUKNINGSTIPS! Strik den anden ærmekant på samme måde.

HALSKANT:
Strik 104-120 masker op indenfor 1 maske fra retsiden på lille rundpind 3 med Karisma. Sørg for at maskantallet kan deles med 4. Strik rib (= 2 ret / 2 vrang) rundt i 2 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 219-1) for mål og udregninger.

Jan Nygren 10.10.2020 - 15:18:

Hej. Något är fel i mönstret (XL). När man ska sticka båda delarna tillsammans så ska det bli 84 maskor  på stickan. Sedan stickar man 17cm och ska göra utökning med ytterligare 12 maskor. 84+12=96, och inte 108 som det står i mönstret. Det är uppenbart att det fattas 12 m på både fram-och bakstycke, men var skulle de ha stickats in? 

DROPS Design 13.10.2020 kl. 12:06:

Hej Jan. Det står att det ökas totalt 12 m till ärmhål per sida, dvs totalt 24 m. Du ökar först 1 m i varje sida 3 gånger (=6 ökade m), sedan lägger du upp 2 nya maskor i varje sida 3 gånger (=12 ökade m) och sedan lägger du upp 3 maskor på varje sida 1 gång (=6 ökade m). Mvh DROPS Design

Eva S 28.09.2020 - 12:24:

Jeg prøver å strikke herrevesten Georgetown i Large i et annet garn m/strikkefastheten er 21 masker. Når arbeidet måler 18 cm skal man begynne å øke til ermehull. Når jeg er ferdig med økningen, er ermehullet 21 cm hvilket jeg synes er veldig kort/lite. Vanligvis er ermehull lengde fra 20 til 25 på flere oppskrifter som strikkes nedenfra opp. Kan det være en trykkfeil her? Diagrammet viser den 21 cm når vesten er ferdig inkl. ermekant.

Hege Kipperberg 23.09.2020 - 18:32:

Hei! Når det skal økes masker til ermhull, skal det gjøres på begynnelse og slutten på samme pinne? Blir litt forvirret, da det står, begynn med, og deretter, ☺️Mvh Hege

DROPS Design 24.09.2020 kl. 15:57:

Hej Hege, ja det stemmer, først øger du i hver side inden for 1 kantmaske, og derefter legger du opp 2 nye masker i slutten av hver pinne (dog ikke i mindste str ifølge opskrften) God fornøjelse!

Thomas Zaufke 24.08.2020 - 20:08:

Dear DROPS team, yay: at last...a patter for a modern vest! thank you so much. this will be my next project. stay healthy, xxx thomas

Kommentere opskrift DROPS 219-1