DROPS / 210 / 14

Spring Lineup by DROPS Design

Strikket bluse i DROPS Belle. Arbejdet strikkes ovenfra og ned i vinkel med striber. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model vs-065
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

450-500-550-600-700-750 g farve 03, lys beige
50-50-50-50-50-50 g farve 07, zink
50-50-50-50-50-50 g farve 20, marineblå

DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3,5 til kanter i retstrik
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 40 og 80 cm til kanter i retstrik.

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 14.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 164.45kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes rundt således):
dvs strik 1 omgang ret og 1 omgang vrang.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Illustrationen A.2 og A.3 viser hvordan delene skal strikkes, når det strikkes frem og tilbage.

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 104 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 8) = 13.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter hver 13. maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2:
Der tages 1 maske ud på hver side af maskerne med mærke i (= 8 masker taget ud på omgangen).
Tag ud således: Strik frem til masken med mærke i, slå om, strik næste maske ret, slå om. På næste omgang strikkes omslagene ret (eller vrang hvis det er på en pind med vrang i A.1), det skal blive hul. Videre strikkes de nye masker ind i mønster A.1

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskanten og bærestykket strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke strikkes rundt ovenfra og ned. Derefter deles arbejdet midt foran/midt bagpå, og det strikkes frem og tilbage i 2 dele (= siderne). Kanten i retstrik strikkes rundt til sidst.
Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde, ovenfra og ned. Derefter deles arbejdet midt ovenpå ærmet, og det strikkes frem og tilbage i én del (= undersiden af ærmet). Kanten i retstrik nederst strikkes rundt til sidst.

HALSKANT:
Slå 96-100-104-112-116-120 masker op på rundpind 3,5 med lys beige. Strik RETSTRIK – læs forklaring over, i 2 cm. Derefter strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 0-0-8-8-8-24 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 96-100-112-120-124-144 masker.
Skift til rundpind 4. Nu sættes der 4 mærker i arbejdet. Sæt mærket i masken således: Sæt et mærke i den første maske på omgangen (= midt bagpå), spring over de næste 23-24-27-29-30-35 masker, sæt et mærke i næste maske (= midt på skulderen), spring over de næste 23-24-27-29-30-35 masker, sæt et mærke i næste maske (= midt foran), spring over de næste 23-24-27-29-30-35 masker, sæt et mærke i næste maske (= midt på skulderen), der er nu 23-24-27-29-30-35 masker mellem sidste og første mærke på omgangen.

BÆRESTYKKE:
Nu strikkes der mønster således: Strik A.1 rundt på omgangen, SAMTIDIG tages der 1 maske ud på hver side af maskerne med mærke i – læs UDTAGNINGSTIPS-2. Tag ud således på hver 2.omgang totalt 40-44-48-51-56-59 gange = 416-452-496-528-572-616 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Arbejdet måler ca 29-31-34-36-40-42 cm fra efter halskanten og nedad i strikkeretningen (dvs, mål mellem udtagningen på en af skuldrene og midt foran/midt bagpå), og ca 35-37-40-43-48-50 cm langs midterste maske ved hver udtagning.
Næste omgang strikkes således:
Strik de første 65-71-76-82-91-99 masker (= halv bagstykke), sæt de næste 79-85-97-101-105-111 masker på en tråd til ærme og slå 8-8-10-12-12-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmerne), strik de næste 129-141-151-163-181-197 masker (= forstykket), sæt de næste 79-85-97-101-105-111 masker på en tråd til ærme og slå 8-8-10-12-12-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmerne), strik de næste 64-70-75-81-90-98 masker (= halv bagstykke).
Sæt 1 mærke i midterste maske på hver skulder, og sæt 1 mærke i midterste maske på forstykket. Lad mærkerne sidde der – ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 274-298-322-350-386-418 masker. Sæt en mærketråd midt i de nye masker som blev slået op under ærmerne i hver side (= 4-4-5-6-6-6 nye masker på hver side af mærketråden). Fortsæt rundt med mønster A.1 og tag 1 maske ud på hver side af midterste maske på forstykket og bagstykket på hver 2.omgang som før, SAMTIDIG på første omgang med udtagning starter indtagningen i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 2.omgang (den samme omgang som der tages ud midt foran og midt bagpå). Fortsæt således til arbejdet måler ca 13-13-12-11-8-8 cm midt foran (målt fra mærket som blev sat i midterste maske) – sørg for at der afsluttes på en omgang uden udtagninger og indtagninger, og at 3 striber i samme farve er strikket færdig i højden (så de 3 striber i samme farve ikke bliver brudt). Der er nu ca 5 cm tilbage med retstrik til færdigt mål. Klip tråden.
Sæt masken med mærke i midt bagpå + maskerne frem til før masken med mærke i midt foran på 1 tråd (= halvt bagstykke + halvt forstykke), der skal strikkes over disse masker lidt senere. Der er nu et halvt forstykke og et halvt bagstykke på pinden.

HALVT FORSTYKKE/BAGSTYKKE:
Se illustrationen A.2 for denne del. Der strikkes videre med lys beige til færdigt mål. Start fra retsiden og luk masken med mærke af midt foran/midt bagpå. Fortsæt i glatstrik, lys beige og aflukning på hver side af mærket i siderne – SAMTIDIG lukkes der 2 masker af i starten af hver pind. Fortsæt således til der er 3 masker tilbage på pinden, klip tråden, træk den gennem de resterende masker og hæft godt.

HALVT FORSTYKKE/BAGSTYKKE:
Sæt maskerne fra tråden på rundpind 4, og strik på samme måde som det andet halve forstykke/bagstykke.

NEDERSTE KANT:
Start i den ene side og strik ca 202-218-236-256-282-306 masker op langs med hele nederste kant på rundpind 3,5 med lys beige – strik op indenfor aflukningen, så den ikke bliver synlig. Strik retstrik i 5 cm. Luk af – læs AFLUKNINGSTIPS.

ÆRMER:
Sæt de 79-85-97-101-105-111 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på lille rundpind eller strømpepinde 4, og strik 1 maske i hver af de 8-8-10-12-12-12 masker som blev slået op i siden under ærmet = 87-93-104-113-117-123 masker. Sæt en mærketråd midt i de nye masker som blev slået op (= 4-4-5-6-6-6 nye masker på hver side af mærketråden). Lad mærketråden følge med op i arbejdet. Fortsæt rundt med A.1 og tag ud på hver side af midterste maske på oversiden af ærmet på hver 2.omgang, SAMTIDIG på første omgang med udtagning starter indtagningen på hver side af mærketråden midt under ærmet – husk INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver omgang 6-10-22-24-24-24 gange (= i alt 6-10-22-24-24-24 masker taget ind i løbet af disse omgange) = 81-83-85-98-93-99 masker. Videre fortsætter indtagningen under ærmet og udtagningen over ærmet på hver 2.omgang (så at maskeantallet holdes konstant) til færdigt mål. Fortsæt således til arbejdet måler ca 23-21-19-16-11-10 cm fra mærket i midterste maske – sørg for at der afsluttes på en omgang uden udtagninger og indtagninger, og at 3 striber i samme farve er strikket færdig i højden (så de 3 striber i samme farve ikke bliver brudt). Der er nu ca 3 cm tilbage med retstrik til færdigt mål. Klip tråden.
Nu skal der strikkes frem og tilbage – se illustration A.3 for denne del. Start fra retsiden og luk den midterste maske af midt ovenpå ærmet (dvs den maske der er taget ud på hver side af). Fortsæt i glatstrik og indtagning ved mærket midt under ærmet – SAMTIDIG lukkes der 2 masker af i starten af hver pind. Fortsæt således til der er 3 masker tilbage på pinden, klip tråden, træk den gennem de resterende masker. Strik det andet ærme på samme måde.

ÆRMEKANTER:
Start midt under ærmet og strik ca 59-61-63-65-67-69 masker op langs med hele nederste kant på strømpepinde 3,5 med lys beige – strik op indenfor aflukningen, så aflukningen ikke bliver synlig. Strik retstrik rundt i 3 cm. Luk af – husk AFLUKNINGSTIPS. Strik den anden ærmekant på samme måde.

Diagram

= ret med lys beige
= ret med marineblå
= ret med zink
= vrang med lys beige
= strikkeretning
= midt foran
= midt bagpå
= midt ovenpå ærmet

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 210-14) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (30)

Peter Jacobsen 12.10.2020 - 16:16:

Sendte et spørgsmål 8/9

Peter Jacobsen 04.10.2020 - 10:41:

Fint nok at man kan stille spørgsmål men hvad med et svar

MARIA 30.09.2020 - 10:48:

Bardzo dziękuję za miły kontakt. Sweterek kończę. W dalszym ciągu będę korzystać z Państwa wzorów. Włóczkę i akcesoria kupuję także w Państwa sklepach. Pozdrawiam, do następnego projektu.

MARIA 29.09.2020 - 16:30:

Dziękuję za kontakt. U mnie w momencie podziału na ŕękawy, przód i tył było 372 oczka. 112+4× 256( 32 x8). Nie wyobrażam sobie 496 oczek i 48 razy dodawać oczka. To w którym miejscu jest pacha? Chyba w pasie. Coś mi się nie zgadza albo źle odczytuję instrukcję. CZĘSTO ROBIĘ Z PAŃSTWA WZORÓW.NAWET BEZ MIARY PASUJE. Pozdrawiam.

DROPS Design 30.09.2020 kl. 09:05:

Marysiu, czasami problemem jest długość (wysokość) próbki. Być może u ciebie jest za duża i nie powinnaś dodawać oczek co 2 okrążenia, tylko np. dodawać oczka 2 x co 1 okrążenie (w w kolejnych okrążeniach) i raz co 2 okrążenia itd. Mam nadzieję, że pomogłam.

MARIA 27.09.2020 - 11:39:

Dzień dobry. Mam problem z tym wzorem. Robię rozmiar L. Przerobiłam karczek ( trzy grupy pasków). Teraz powinnam podzielić oczka. Ale u mnie jest 372 oczka a nie jak w instrukcji 496. Dodawałam oczka zgodnie z instrukcją. Proszę o pomoc. Jak podzielić oczka na 1/2 tyłu, rękaw, przód , rękaw, 1/2 tył. Robię od dawna z Państwa instrukcji i do tej pory nie było problemu. Proszę o pomoc.

DROPS Design 28.09.2020 kl. 18:42:

Witaj Marysiu! Przed dodawaniem oczek w miejscu 4 markerów w rozmiarze L miałaś 112 o. Powinnaś dodawać 8 oczek (2 o. w miejscu każdego markera: 4x2=8) na każde okrążenie w sumie 48 razy (48x8=384) co 2 okrążenia. Co da łącznie dla rozmiaru L 112+384=496. Powodzenia!

Peter Jacobsen 22.09.2020 - 15:52:

Jeg har endnu ikke fået et svar

Peter Jacobsen 08.09.2020 - 11:10:

I laver nogle flotte mønstre men jeg har svært ved at forstå længden fra hals foran inden der deles til ærmer og for og bagstykke. Jeg læser det som at der skal være 43 cm fra halskant til der skal deles. Er det ikke for langt.

Charlotta 03.09.2020 - 11:12:

Jättefint mönster och funderar på att sticka en tröja! Men det verkar som att armarna är väldigt vida, så jag funderar om det finns något sätt att sticka ärmarna mer tajta?

DROPS Design 03.09.2020 kl. 12:13:

Hej Charlotta, da det er vinkelstrik, skal opskriften i så fald regnes om og det har vi desværre ikke tid til at hjælpe til med. God fornøjelse!

Anne Mette 02.08.2020 - 21:22:

Jeg er igang med denne sweater str xxl, og er færdig med de 56 udtagninger og har 572 masker på pinden, men arbejdet mangler 8 cm i længden. Hvad gør jeg nu? Den bliver vel for kort, men fortsættet jeg med udtagningen får jeg for mange masker.

DROPS Design 04.08.2020 kl. 10:13:

Hej Anne, hvis du ikke har samme strikkefasthed både i højden og i bredden som der står i opskriften, så vil blusen blive for kort(eller lang). Prøv med en pind som er et halvt nummer større. God fornøjelse!

Birgit Drescher 08.07.2020 - 17:01:

Hej Jeg strikker størrelse XXL. Når kanten er færdig og der taget 8 m ud er der 124 m . Skal der så ikke være 31 m istedet for 30 m imellem mærkerne i starten, ellers bliver der 4 m i overskud. det gælder faktisk for alle størrelser at der er 4 m i overskud. Tak for svar

DROPS Design 09.07.2020 kl. 07:38:

Hej Birgit. Du ska sätta markören i maskan och sedan ha 30 maskor mellan dessa maskor med markörer i (1+30+1+30+1+30+1+30=124 m). Då stämmer antalet maskor. Mvh DROPS Design

Kommentere opskrift DROPS 210-14