DROPS / 212 / 17

Golden Treasure by DROPS Design

Strikket vest med rund hals i DROPS Melody. Størrelse S – XXXL.

DROPS Design: Model ml-046
Garngruppe D
-------------------------------------------------------

100-150-150-150-150-200 g farve 18, sennep

STRIKKEFASTHED:
13 masker i bredden og 15 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 7: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS RUNDPINDE NR 5,5: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til rib.

fra 32.95 kr /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 32.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 65.9kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 132 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 16) = 8,25. I dette eksempel strikkes ca hver 7. og 8. maske ret sammen.

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret på alle pinde.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

VEST – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind op til ærmegabet, derefter deles arbejdet, og det strikkes frem og tilbage på forstykket og bagstykket. Halskanten og ærmekanterne strikkes rundt på lille rundpind.

RYG & FORSTYKKE:
Slå 132-140-156-172-188-208 masker op på rundpind 5,5 med Melody. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib med 2 masker ret og 2 masker vrang til arbejdet måler 3 cm.
Skift til rundpind 7 og strik 1 omgang glatstrik hvor der tages 16-16-20-24-24-28 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS i forklaringen over = 116-124-136-148-164-180 masker.
Sæt et mærke i starten af omgangen og et mærke efter 58-62-68-74-82-90 masker, lad mærkerne følge med op.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Strik videre i glatstrik til arbejdet måler 32-33-34-35-36-37 cm fra opslåningskanten. På næste omgang lukkes der 4-4-4-6-6-6 masker af til ærmegab i hver side, luk 2-2-2-3-3-3 masker af på hver side af hvert mærke.
Videre strikkes forstykke og bagstykke hver for sig med 1 kantmaske retstrik i hver side.

BAGSTYKKE:
= 54-58-64-68-76-84 masker. Strik som før og tag 1 maske ind indenfor 1 kantmaske retstrik i hver side 2 gange = 50-54-60-64-72-80 masker.
Strik til arbejdet måler ca 50-52-54-56-58-60 cm fra opslåningskanten.
På næste pind fra retsiden deles arbejdet, og der lukkes af til hals således: Strik som før over de første 13-15-17-19-22-26 masker, luk de næste 24-24-26-26-28-28 masker af i ret, og strik pinden ud.
Herfra strikkes skuldrene hver for sig, klip ikke tråden. Venstre skulder strikkes videre herfra.

VENSTRE SKULDER (bagstykke):
= 13-15-17-19-22-26 masker. Start fra vrangen og strik som før pinden ud. Luk 1 maske af i begyndelsen af næste pind fra retsiden og strik pinden ud = 12-14-16-18-21-25 masker. Strik 1 pind fra vrangen og luk af med ret fra retsiden. Arbejdet måler totalt 52-54-56-58-60-62 cm fra opslåningskanten.

HØJRE SKULDER (bagstykke):
= 13-15-17-19-22-26 masker. Start fra retsiden og strik som før pinden ud. Luk 1 maske af i begyndelsen af næste pind fra vrangen og strik pinden ud = 12-14-16-18-21-25 masker. Strik 1 pind fra retsiden og luk af med vrang fra vrangen. Arbejdet måler totalt 52-54-56-58-60-62 cm fra opslåningskanten.

FORSTYKKE:
= 54-58-64-68-76-84 masker. Strik som før og tag 1 maske ind indenfor 1 kantmaske retstrik i hver side 2 gange = 50-54-60-64-72-80 masker. Strik til arbejdet måler 40-42-44-46-48-50 cm fra opslåningskanten.
På næste pind fra retsiden deles arbejdet, og der lukkes af til hals således: Strik som før over de første 18-20-22-24-27-31 masker, luk de næste 14-14-16-16-18-18 masker af i ret, strik som før over de sidste 18-20-22-24-27-31 masker.
Herfra strikkes skuldrene hver for sig, klip ikke tråden. Højre skulder strikkes videre herfra.

HØJRE SKULDER (forstykke):
= 18-20-22-24-27-31 masker. Strik som før med start fra vrangen, og luk af til hals i begyndelsen af hver pind fra retsiden 3 masker 1 gang, 2 masker 1 gang og 1 maske 1 gang = 12-14-16-18-21-25 masker. Strik videre til arbejdet måler totalt 52-54-56-58-60-62 cm, og luk af med ret fra retsiden eller vrang fra vrangen.

VENSTRE SKULDER (forstykke):
= 18-20-22-24-27-31 masker. Strik som før med start fra retsiden, og luk af til hals i begyndelsen af hver pind fra vrangen 3 masker 1 gang, 2 masker 1 gang og 1 maske 1 gang = 12-14-16-18-21-25 masker. Strik videre til arbejdet måler totalt 52-54-56-58-60-62 cm, og luk af med ret fra retsiden eller vrang fra vrangen.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting.

HALSKANT:
Strik masker op indenfor 1 maske i halskanten med rundpind 5,5. Start fra retsiden ved skuldersømmen. Strik ca 68-68-72-72-76-76 masker op (skal være delbart med 4). Strik rib med 2 masker ret / 2 masker vrang i ca 2½ cm.
Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang.

ÆRMEKANT:
Strik masker op indenfor 1 maske langs med ærmegabet med lille rundpind 5,5. Start fra retsiden ved ærmegabet. Strik ca 64-80 masker op (skal være delbart med 4). Strik rib med 2 masker ret / 2 masker vrang til ribben måler ca 2½ cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang.
Strik den anden ærmekant på samme måde.

Diagram

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 212-17) for mål og udregninger.

Marie-noelle Eyssartier 07.10.2020 - 14:39:

Bonjour comment tricot le modèle sur 2 aiguilles séparées au lieu d'une aiguille circulaire dans l'attente je vous remercie de votre compréhension

DROPS Design 07.10.2020 kl. 15:28:

Bonjour Mme Eyssartier, cette leçon explique comment adapter un modèle sur aiguilles droites. Bon tricot!

Berbett 20.08.2020 - 21:08:

Comment coudre les épaules ensemble après avoir rabattu les mailles ? Merci d'avance, cordialement. Pia.

DROPS Design 21.08.2020 kl. 08:58:

Bonjour Mme Berbett, cette vidéo montre comment faire la couture des épaules. Bonne continuation!

Tina 28.04.2020 - 16:01:

Als je in het rond gaat breien heb je minderingen voor de armsgaten maar als je verder leest waar alle delen apart staan (dus zo kan je ook in 2 delen breien) zijn er geen armsgatminderingen precies... Ik wil in 2 delen breien maar dan kloppen de cijfers precies niet...Als je op 90 steken je markeerdraad plaatst, dan min 6 steken en nog eens min 3 steken voor de armsgaten, kom ik aan 81 steken. Als de uitleg verder gaat voor achterpand starten ze met 84 steken... hoe kan dit aub?

DROPS Design 28.04.2020 kl. 19:28:

Dag Tina,

Het werk wordt vanaf het begin in de rondte gebreid en vanaf de armsgaten worden het voor- en achterpand apart verder gebreid. Op het voor- en achterpand worden even later ook de beide schouders apart verder gebreid. Als je vanaf het begin de voor- en achterpanden heen en weer wilt breien, moet je de helft van de steken opzetten voor 1 pand, en 2 extra kantsteken erbij doen, Deze kantsteken vallen weg bij het in elkaar naaien van de zijnaden. Welke maat brei je? As je 90 steken hebt en 6 steken mindert voor de armsgaten, dan houd je 82 steken over voor het achterpand.

Jytte 22.04.2020 - 10:17:

Kan man bruge opskriften til at lave en sweater med 3/4 ærme ? jeg tænker dem som påsatte ved ærmegabene (og måske uden indtagning ?)

DROPS Design 22.04.2020 kl. 11:17:

Hej Jytte, Ja absolut kan du det, det er bare at fortsætte ærmekanten, og fordelen ved at strikke ovenfra og ned er at du kan prøve blusen og stoppe når du har den ærmelængde du synes om :)

Helen Medin 27.03.2020 - 15:00:

Håller på och stickar denna väst i stil XL och enligt mönster ska garnåtgång vara 150 gr och kan tala om att det stämmer definitivt inte! Har mätt stickfastighet och den stämmer.......... det mest beklagliga är att återförsäljaren har inte garnet kvar i samma färgbad, så nu står jag hör med en halvfärdig väst och är utan garn..... MOOORRRRRR

Milada Stočková 24.02.2020 - 07:29:

Lovely and simple, I will definitely try it,

Grete Andersen 14.02.2020 - 12:06:

Giver I snart opskrifter fri på vestene??? Tk

Véronique 28.12.2019 - 21:56:

A porter sur les tee-shirts pour une touche sport .

Rosella 23.12.2019 - 14:27:

Molto giovane e semplice

Angela 11.12.2019 - 16:38:

Super praktisch so ein Teil

Kommentere opskrift DROPS 212-17