DROPS / 203 / 24

Line Walking by DROPS Design

Stickade och tovade tofflor med ränder i DROPS Snow. Storlek 35-44.

Tags: ränder, tofflor, tovat,
  • Line Walking / DROPS 203-24 - Stickade och tovade tofflor med ränder i DROPS Snow. Storlek 35-44.
  • Line Walking / DROPS 203-24 - Stickade och tovade tofflor med ränder i DROPS Snow. Storlek 35-44.
  • Line Walking / DROPS 203-24 - Stickade och tovade tofflor med ränder i DROPS Snow. Storlek 35-44.
  • Line Walking / DROPS 203-24 - Stickade och tovade tofflor med ränder i DROPS Snow. Storlek 35-44.
DROPS Design: Modell ee-677
Garngrupp E eller C + C
------------------------------------------------------

STORLEK:
Skostorlek: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Fotens längd efter tovning: Ca 22-24-27-30 cm.
Fotens längd före tovning: Ca 27-29-33-37 cm.

GARNÅTGÅNG:
DROPS SNOW från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
100-100-100-150 g färg 53, ljus grå
100-100-100-100 g färg 85, curry
50-50-50-50 g färg 46, mellangrå

STICKFASTHET:
Före tovning: 11 maskor på bredden och 15 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.
Efter tovning: 13,5 maskor på bredden och 28 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STICKA NR 8.

DROPS Snow uni colour DROPS Snow uni colour 21.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Snow mix DROPS Snow mix 23.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Snow print DROPS Snow print 26.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 109.75kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TOFFLOR – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka i ett stycke. Sidorna sys ihop mitt fram innan det stickas upp en kant runt öppningen. Sedan sys sidorna ihop mitt bak innan tofflorna till sist tovas i tvättmaskin.

TOFFEL:
Lägg upp 4-4-5-4 maskor på sticka 8 med curry och sticka så här:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka rätt och lägg upp 2-2-2-2 maskor i slutet av varvet = 6-6-7-6 maskor.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka avigt och lägg upp 2-2-2-2 maskor i slutet av varvet = 8-8-9-8 maskor.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka rätt och lägg upp 2-2-2-2 maskor i slutet av varvet = 10-10-11-10 maskor.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka avigt och lägg upp 2-2-2-2 maskor i slutet av varvet = 12-12-13-12 maskor.
VARV 5 (= rätsidan): Sticka rätt och lägg upp 2-2-2-2 maskor i slutet av varvet = 14-14-15-14 maskor.
VARV 6 (= avigsidan): Sticka avigt och lägg upp 2-2-2-2 maskor i slutet av varvet =16-16-17-16 maskor.
VARV 7 (= rätsidan): Byt till ljus grå, sticka rätt och lägg upp 2-2-3-3 maskor i slutet av varvet = 18-18-20-19 maskor.
VARV 8 (= avigsidan): Sticka avigt och lägg upp 2-2-2-2 maskor i slutet av varvet = 20-20-22-21 maskor.
VARV 9 (= rätsidan): Sticka rätt och lägg upp 2-2-2-3 maskor i slutet av varvet = = 22-22-24-24 maskor.
VARV 10 (= avigsidan): Sticka avigt och lägg upp 2-2-2-2 maskor i slutet av varvet = 24-24-26-26 maskor.
VARV 11 (= rätsidan): Byt till curry, sticka rätt och lägg upp 4-4-5-8 maskor i slutet av varvet = 28-28-32-34 maskor.
VARV 12 (= avigsidan): Sticka avigt och lägg upp 3-2-2-2 maskor i slutet av varvet = 30-30-34-36 maskor.
VARV 13 (= rätsidan): Byt till ljus grå, sticka rätt.
VARV 14 (= avigsidan): Sticka avigt och lägg upp 0-2-2-2 maskor i slutet av varvet = 30-32-36-38 maskor.
VARV 15 (= rätsidan): Sticka rätt.
VARV 16 (= avigsidan): Sticka avigt och lägg upp 0-0-0-3 maskor i slutet av varvet = 30-32-36-41 maskor.
VARV 17 (= rätsidan): Byt till curry och sticka rätt.
VARV 18 (= avigsidan): Sticka avigt.
VARV 19 (= rätsidan): Byt till ljus grå och sticka rätt.
VARV 20 (= avigsidan): Sticka avigt.
VARV 21 (= rätsidan): Sticka rätt.
VARV 22 (= avigsidan): Sticka avigt.
VARV 23 (= rätsidan): Byt till curry och sticka rätt.
VARV 24 (= avigsidan): Sticka avigt.
VARV 25 (= rätsidan): Byt till ljus grå och sticka rätt.
VARV 26 (= avigsidan): Sticka avigt.
VARV 27 (= rätsidan): Sticka rätt.
VARV 28 (= avigsidan): Sticka avigt.
VARV 29 (= rätsidan): Byt till curry och sticka rätt.
VARV 30 (= avigsidan): Sticka avigt.

Byt till ljus grå och sticka slätstickning till arbetet mäter 22-24-24-25 cm, sätt en markör här. Detta är mitt under foten. Sticka sedan i ljus grå till det har stickats lika många varv ljus grå på varje sida av markören (så att toffeln blir likadan på båda sidor när den är monterad).

VARV 1 (= rätsidan): Byt till curry och sticka rätt.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka avigt.
VARV 3 (= rätsidan): Byt till ljus grå och sticka rätt.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka avigt.
VARV 5 (= rätsidan): Sticka rätt.
VARV 6 (= avigsidan): Sticka avigt.
VARV 7 (= rätsidan): Byt till curry och sticka rätt.
VARV 8 (= avigsidan): Sticka avigt.
VARV 9 (= rätsidan): Byt till ljus grå och sticka rätt.
VARV 10 (= avigsidan): Sticka avigt.
VARV 11 (= rätsidan): Sticka rätt.
VARV 12 (= avigsidan): Sticka avigt.
VARV 13 (= rätsidan): Byt till curry och sticka rätt.
VARV 14 (= avigsidan): Sticka avigt.
VARV 15 (= rätsidan): Byt till ljus grå, maska av de första 0-0-0-3 maskorna och sticka rätt = 30-32-36-38 maskor.
VARV 16 (= avigsidan): Sticka avigt.
VARV 17 (= rätsidan): Maska av de första 0-2-2-2 maskorna och sticka rätt = 30-30-34-36 maskor.
VARV 18 (= avigsidan): Sticka avigt.
VARV 19 (= rätsidan): Byt till curry, maska av de första 2-2-2-2 maskorna och sticka rätt = 28-28-32-34 maskor.
VARV 20 (= avigsidan): Maska av de första 4-4-6-8 maskorna och sticka avigt =24-24-26-26 maskor.
VARV 21 (= rätsidan): Byt till ljus grå, maska av de första 2-2-2-2 maskorna och sticka rätt = 22-22-24-24 maskor.
VARV 22 (= avigsidan): Maska av de första 2-2-2-3 maskorna och sticka avigt = 20-20-22-21 maskor.
VARV 23 (= rätsidan): Maska av de första 2-2-2-2 maskorna och sticka rätt = 18-18-20-19 maskor.
VARV 24 (= avigsidan): Maska av de första 2-2-3-3 maskorna och sticka avigt 16-16-17-16 maskor.
VARV 25 (= rätsidan): Byt till curry, maska av de första 2-2-2-2 maskorna och sticka rätt = 14-14-15-14 maskor.
VARV 26 (= avigsidan): Maska av de första 2-2-2-2 maskorna och sticka avigt = 12-12-13-12 maskor.
VARV 27 (= rätsidan): Maska av de första 2-2-2-2 maskorna och sticka rätt = 10-10-11-10 maskor.
VARV 28 (= avigsidan): Maska av de första 2-2-2-2 maskorna och sticka avigt = 8-8-9-8 maskor.
VARV 29 (= rätsidan): Maska av de första 2-2-2-2 maskorna och sticka rätt = 6-6-7-6 maskor.
VARV 30 (= avigsidan): Maska av de första 2-2-2-2 maskorna och sticka avigt = 4-4-5-4 maskor.
Maska av de sista 4-4-5-4 maskorna på nästa varv från rätsidan.

MONTERING:
Vik toffeln mitt under foten (vid markören) och sy sömmen mitt på foten (inklusive uppläggning och avmaskningskanten).
Runt öppningen överst stickas det upp ca 55-60 maskor med mörk grå från rätsidan (det är viktigt att det plockas upp tillräckligt med maskor, så att det inte stramar). Sticka 2 räta varv. Maska av. Sy sömmen mitt bak (A + B) i de yttersta maskbågarna.
Sticka 1 toffel till på samma sätt.

TOVNING:
Lägg tofflorna i tvättmaskinen med ett tvättmedel utan enzymer och optiska blekmedel. Tvätta i 40 grader med vanlig centrifug och utan förtvätt. Efteråt tas toffeln på foten och formas till rätt mått medan den ännu är våt. Senare tvättas toffeln som ett ullplagg.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 09.04.2021
Mönstret har skrivits om och fått nya storlekar, maskantal och mått.

Diagram

symbols = hälen mitt bak, ska sys mot B
symbols = hälen mitt bak, ska sys mot A
symbols = mitt under foten, markören sitter här
symbols = uppläggningskanten, börja att sticka här
symbols = stickriktning

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 203-24) för mått och uträkningar.

country flag Anne 28.03.2021 - 23:55:

Jeg synes ikke jeg kan læse hvordan “snuden” af tøflen skal lukkes. Overdelen og hælen er beskrevet men ikke foran ved tæerne. Eller regner I den med som en forlængelse af overdelen? ¯\_(ツ)_/¯

user icon DROPS Design 07.04.2021 kl. 14:08:

Hei Anne. Du avslutter ikke ved tærne, men speilvendt av slik du startet. Arbeidet strikkes frem og tilbake i ett stykke. Ta gjerne en titt på målskissen og strikkeretningen, ta også en titt på begynnelsen på videoen på hvordan denne tøffelen skal monteres, da ser du det kanskje lettere. mvh DROPS design

country flag Rébecca 12.01.2021 - 22:16:

Hallo, am Anfang der Anleitung wird die Länge des Schuhs vor Filzvorgang mit 48cm in der größten Größe angegeben. In der Skizze am Ende der Anleitung werden 37cm als Maß für die Länge angegeben. Welche Angabe ist die richtige? Danke.

user icon DROPS Design 13.01.2021 kl. 07:12:

Liebe Rebecca, es sieht von der Maschenanzahl nach allen Zunahmen, daß die Maße in der Skizze sind die richtige, unser DesignTeam wird die Anleitung noch mal prüfen und korrigieren. Danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stricken!

country flag Lotta 28.12.2020 - 16:01:

Hej! Jag stickar bara i en färg och förstår inte riktigt vad som ska hända mellan varv 30 och varv 1. Har du något varvantal eller mått innan jag börjar på varv 1 igen? Med vänlig hälsning, Lotta

user icon DROPS Design 07.01.2021 kl. 13:32:

Hej Lotte, efter de første 30 pinde strikker du glatstrik til arbejdet måler 22-24-24-25 cm. God fornøjelse!

country flag Katarina 03.12.2020 - 10:01:

Hej! Jag har stickat klart en toffel nu i storlek 42/44. Det står att längden ska vara 48 cm innan tovning. Min toffel är ca 37 cm lång otovad. Jag har följt mönstret till punkt och pricka samt har använt det garn och stickor som rekommenderats. Stickfastheten stämmer. Vad har jag gjort för fel? Mvh Katarina

user icon DROPS Design 07.12.2020 kl. 18:26:

Ifall stickfastheten stämmer borde även måttet stämma. Du har väl kommit ihåg att sticka fältet i ljusgrått mitt under foten?

country flag Liz Kehoe 24.10.2020 - 22:59:

I would like to make these slipper socks in knitting without felting them . How could I do this? Or is there a pattern I could use? Thank you for your help. Liz

user icon DROPS Design 24.10.2020 kl. 23:11:

Dear Liz,this slipper might be similar, and only knitted, without felting, but then ypu van find a number of knitted slippers on our site with a quick search like this . Happy Knitting!

country flag Aka-Bikki 31.05.2020 - 15:08:

Hej, jeg har vasket dem med bomuld 40 grader, og brugte opskriften til str. 35/37. Efter vasken er de lidt for stor, hvad skal jeg gøre?

country flag Marianne 09.04.2020 - 14:08:

Dit patroon lijkt niet te kloppen. De hoogte van de hiel is net zo hoog als de hoogte van de teen. Aan beide kanten eindigt het meerderen na pen nr. 17 . Daarna doorbreien tot de gewenste hoogte . (midden onder van de voet.) De afbeelding op pag. 5 toont rechts AB als hoogte van de hiel. Links bij de teen is de hoogte minder dan de helft van AB. Terwijl gebreid volgens het patroon de teenkant gelijk is aan AB. Zie ik misschien iets over het hoofd?

user icon DROPS Design 13.04.2020 kl. 10:54:

Dag Marianne,

De breirichting van de slof is vanaf D omhoog en als je op de stippellijn bent, ga je weer minderen, dus brei je a.h.w. het spiegelbeeld van onder de stippellijn.

country flag Diana Andersen 26.02.2020 - 16:49:

Strikkede, filtede futter! Kan jeg putte flere par i vaskemaskinen ad gangen?

user icon DROPS Design 27.02.2020 kl. 08:52:

Hej Diana, vi anbefaler et par ad gangen. Men man kan jo altid prøve :)

Kommentér oppskrift DROPS 203-24

Line Walking

Must Ja Roosa OÜ, Estonia