DROPS / 203 / 35

Snow Braid by DROPS Design

Stickad toffel med fläta och rätstickning i DROPS Snow. Arbetet stickas sidledes med förkortade varv och en fläta. Storlek 35-42.

  • Snow Braid / DROPS 203-35 - Stickad toffel med fläta och rätstickning i DROPS Snow. Arbetet stickas sidledes med förkortade varv och en fläta. Storlek 35-42.
  • Snow Braid / DROPS 203-35 - Stickad toffel med fläta och rätstickning i DROPS Snow. Arbetet stickas sidledes med förkortade varv och en fläta. Storlek 35-42.
DROPS Design: Modell ee-684
Garngrupp E
-------------------------------------------------------

STORLEK:
Skostorlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: ca 22-24-27 cm.
Höjd på skaftet: ca 23-25-26 cm.

GARNÅTGÅNG:
DROPS SNOW från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
200-250-300 g färge 53, ljus grå

STICKFASTHET:
13 maskor på bredden och 26 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STICKA NR 6.

DROPS Snow uni colour DROPS Snow uni colour 21.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Snow mix DROPS Snow mix 23.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Snow print DROPS Snow print 26.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 87.8kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka):
Alla varv stickas räta.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TOFFEL – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Toffeln stickas i ett stycke, det stickas fram och tillbaka på stickan. Hela toffeln stickas i RÄTSTICKNING – Läs förklaring ovan. Det läggs upp och maskas av maskor i den ena änden under arbetets gång, dessa maskorna bildar öglor som går runt den översta delen av toffeln. Till sist dras öglorna genom varandra och bildar ett flätmönster.

TOFFEL:
Lägg upp 56-61-66 maskor på sticka 6 med Snow. Börja med att sticka förkortade varv med öglor överst på toffeln så här:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka 16 rätmaskor. Vänd arbetet.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka rätmaskor varvet ut. Vänd arbetet.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka 6 rätmaskor, lägg upp 18 nya maskor på stickan och sticka sedan 18 maskor från stickan. Vänd arbetet.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka rätmaskor varvet ut. Vänd arbetet.

Nu stickas det förkortade varv mot tån, det görs öglor överst och minskas till häl så här från rätsidan:
VARV 5 (= rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 5-5-6 maskor mot tån. Vänd arbetet.
VARV 6 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 24 maskor, maska av de nästa 18 maskorna och sticka 6 rätmaskor. Vänd arbetet.
VARV 7 (= rätsidan): Sticka 6 rätmaskor, lägg upp 18 nya maskor, sticka varvet ut. Vänd arbeteet.
VARV 8 (= avigsidan): Sätt en markör i den 26:e-29:e-32:a maskan från tån (används när det minskas och ökas till häl, låt markören följa med i denna maskan genom hela arbetet). Strama tråden, lyft första maskan av stickan och sticka fram till 2 maskor före maskan med markör i, lyft 1 maska av stickan, sticka 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över, sticka 1 rätmaska (maska med markör i), sticka 2 maskor räta tillsammans och sticka rätmaskor varvet ut. Vänd arbetet.
VARV 9 (= rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 5-5-6 maskor mot tån. Vänd arbetet.
VARV 10 (= avigsidan): Sticka rätmaskor fram till 2 maskor före maskan med markör i, lyft 1 maska av stickan, sticka 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över, sticka 1 rätmaska (maska med markör i), sticka rätmaskor tills det återstår 24 maskor, maska av de nästa 18 maskorna och sticka 6 rätmaskor. Vänd arbetet.

Upprepa VARV 7 - 10 så till det har minskats till häl totalt 6 gånger (varv 7 -10 har stickats totalt 3 gånger). Fortsätt med att sticka som varv 7 - 10, men nu utan att minska till häl! Sticka så till arbetet mäter 10-12-14 cm från sista minskningen till häl – anpassa så att sista varvet som stickas är likt 10:e varvet (de 18 maskorna till ögla har maskats av från avigsidan).

Nu fortsätts det med förkortade varv mot tån, det görs öglor och ökas till häl så här från avigsidan:
VARV 11 (= rätsidan): Sticka 6 rätmaskor, lägg upp 18 nya maskor, sticka varvet ut. Vänd arbetet.
VARV 12 (= avigsidan): Strama tråden, lyft första maskan av stickan, sticka fram till maskan med markör i, 1 omslag, sticka 1 rätmaska (= maskan med markör), 1 omslag och sticka rätmaskor varvet ut. Vänd arbetet.
VARV 13 (= rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 5-5-6 maskor mot tån. Vänd arbetet.
VARV 14 (= avigsidan): Sticka rätmaskor fram till maskan med markör i, 1 omslag, 1 rätmaska (= maskan med markör), 1 omslag och sticka rätmaskor tills det återstår 24 maskor, maska av de nästa 18 maskorna och sticka 6 rätmaskor. Vänd arbetet.

Upprepa VARV 11 - 14 så till det har ökats till häl totalt 6 gånger (varv 11 - 14 har stickats totalt 3 gånger).

Nu stickas det förkortade varv mot tån och det görs en öppen ögla så här från rätsidan:
VARV 15 (= rätsidan): Sticka 6 rätmaskor, lägg upp 18 nya maskor. Vänd arbetet.
VARV 16 (= avigsidan): Sticka rätmaskor varvet ut. Vänd arbetet.
VARV 17 (= rätsidan): Sticka 24 rätmaskor. Vänd arbetet.
VARV 18 (= avigsidan): Maska av de första 18 maskorna och sticka rätmaskor varvet ut. Vänd arbetet.
VARV 19 (= rätsidan): Sticka 6 rätmaskor. Vänd arbetet.
VARV 20 (= avigsidan): Maska av de 6 maskorna med rätmaskor. Klipp av tråden, låt trådänden vara ca 10 cm, denna ska användas till att sy ihop arbetet efteråt. Vänd arbetet.

Nu stickas det förkortade varv överst på toffeln så här från rätsidan (den sidan där den öppna öglan är).
VARV 21 (= rätsidan): Sticka 10 rätmaskor. Vänd arbetet.
VARV 22 (= avigsidan): Sticka rätmaskor varvet ut. Vänd arbetet.
VARV 23 (= rätsidan): Sticka 18 rätmaskor. Vänd arbetet.
VARV 24 (= avigsidan): Sticka rätmaskor varvet ut. Vänd arbetet.
VARV 25 (= rätsidan): Sticka rätmaskor varvet ut. Vänd arbetet.
VARV 26 (= avigsidan): Maska av alla maskor med rätmaskor. Klipp av tråden, låt trådänden vara ca 50 cm, denna ska användas till att sy ihop arbetet efteråt.

MONTERING:
Sy ihop toffeln mitt bak och under, börja överst där de 6 maskorna överst på skaftet maskades av. Sy maska till maska neråt – den öppna öglan hänger löst på rätsidan. Se till att sy ihop noga vid tån. Nu ska öglorna träs genom varandra så här: Drag första öglan över andra öglan och drag andra öglan över tredje öglan. Fortsätt så till den sista öglan som ska dras genom är den öppna öglan.
Drag in den öppna öglan genom den sista öglan, så att den öppna öglan kommer ut på översidan av öglan. Trä sedan den öppna öglan runt den första öglan från början och trä sedan in den i den sista öglan igen, så att den öppna öglan kommer ut på undersidan av öglan. Sy fast änden av den öppna öglan med små stygn på undersidan av flätan.

Sticka 1 toffel till på samma sätt.
signature

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 203-35) för mått och uträkningar.

Kommentér oppskrift DROPS 203-35