DROPS / 205 / 10

Leaf Piles by DROPS Design

Strikket genser i 2 tråder DROPS Sky. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med V-hals, fletter og struktur. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell sk-043
Garngruppe B + B
-------------------------------------------------------

450-500-500-550-650-700 g farge 19, murstein

STRIKKEFASTHET:
13 masker i bredden og 19 pinner i høyden med struktur og 2 tråder = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNE NR 7: Lengde på 80 cm til struktur.
DROPS RUNDPINNE NR 6: Lengde på 80 cm til vrangbord.

fra 58.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 58.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 58.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 522kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.6.

FORSKYVNING:
Alle fellinger/økninger gjøres fra retten!
Forskyv mot venstre slik:
Strikk frem til A.2, lag 1 kast om pinnen (= 1 maske økt), strikk A.2, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 1 maske felt), strikk ut pinnen som før.
Forskyv mot høyre slik:
Strikk frem til det gjenstår 2 masker før A.2, strikk 2 rett sammen (= 1 maske felt), strikk A.2, lag 1 kast om pinnen (= 1 maske økt), strikk ut pinnen som før.
På neste pinne strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene forløpende inn i mønster A.1/A.3.

V-HALS:
Alle økninger gjøres fra retten!
Øk slik før A.4:
Strikk frem til A.4, lag 1 kast om pinnen (= 1 maske økt), strikk A.4.
Øk slik etter A.5:
Strikk A.5, lag 1 kast om pinnen (= 1 maske økt), strikk ut pinnen som før.
På neste pinne strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene forløpende inn i mønster A.3/A.1.

AVFELLINGSTIPS:
For å unngå at avfellingskanten strammer, kan det felles av med ½ p.nr større.

Strikk 1 maske i rille, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket, strikk til det gjenstår 3 masker, strikk 2 masker rett sammen og 1 maske i rille.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake i deler, ovenfra og ned. Sy sammen til slutt.

HØYRE SKULDER FORAN (når plagget has på):
Legg opp 27-29-31-33-35-39 masker på rundpinne 7 med 2 tråder Sky. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen.
Strikk neste pinne slik: A.1 over 2-2-2-4-4-4 masker, A.2 (= 9 masker), A.3 over 12-14-16-16-18-22 masker, og avslutt med A.4 (= 4 masker). Strikk tilbake fra vrangen = 33-35-37-39-41-45 masker på pinnen. Fortsett dette mønsteret videre (se stjerne i A.2), samtidig forskyves fletten, og det økes til V-hals slik:
FORSKYVNING:
På neste pinne forskyves fletten 1 maske mot venstre – les FORSKYVNING.
Forskyv på hver 2.pinne totalt 11-13-13-12-15-19 ganger, hver 4.pinne totalt 2-2-4-5-4-5 ganger, hver 8.pinne totalt 3-3-4-4-4-3 ganger, og deretter hver 16.pinne totalt 2-2-1-1-1-1 ganger (= totalt 18-20-22-22-24-28 masker forskjøvet mot midt foran).
V-HALS:
Når arbeidet måler 8 cm, økes det 1 maske mot halsen – les V-HALS.
Øk slik på hver 2.pinne totalt 5-4-3-7-6-5 ganger, og deretter på hver 4.pinne totalt 1-2-3-1-2-3 ganger (= totalt 6-6-6-8-8-8 masker økt til hals).
Når økningen til V-hals er ferdig, er det 39-41-43-47-49-53 masker på pinnen, og arbeidet måler ca 15-16-17-18-19-20 cm – avslutt fra retten. Legg arbeidet til side og strikk venstre skulder.

VENSTRE SKULDER FORAN (når plagget has på):
Legg opp 27-29-31-33-35-39 masker på rundpinne 7 med 2 tråder Sky. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen.
Strikk neste pinne slik: A.5 (= 4 masker), A.1 over 12-14-16-16-18-22 masker, A.2 (= 9 masker), og avslutt med A.3 over 2-2-2-4-4-4 masker. Strikk tilbake fra vrangen = 33-35-37-39-41-45 masker på pinnen. Fortsett dette mønsteret videre (se stjerne i A.2), samtidig som fletten forskyves som på høyre skulder foran, men mot høyre i stedet for mot venstre. Det økes til V-hals på samme måte som høyre skulder, men innenfor A.5 i stedet for A.4.
Når økningen til V-hals er ferdig, er det 39-41-43-47-49-53 masker på pinnen, og arbeidet måler ca 15-16-17-18-19-20 cm – avslutt på samme pinne i mønsteret som høyre skulder (fra retten).

FORSTYKKE:
Strikk neste pinne fra vrangen på venstre skulder som før, legg opp 1 maske på slutten av pinnen (= midtmasken), strikk neste pinne fra vrangen på høyre skulder = 79-83-87-95-99-107 masker.
Mønster og forskyvningen av begge flettene fortsetter som før, men de midterste 7 maskene strikkes inn i mønster A.3/A.1.
Fortsett dette mønsteret til arbeidet måler 17-18-19-20-21-22 cm. Sett 1 merke midt på pinnen. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!
Legg opp 2-2-2-4-4-4 nye masker på slutten av de neste 2 pinnene til ermehull = 83-87-91-103-107-115 masker. De nye maskene stikkes fortløpende inn i A.1/A.3. Strikk videre til arbeidet måler 35-36-37-38-39-40 cm fra merket. På neste pinne fra retten strikkes A.6 (= 15 masker) over A.2, de resterende maskene fortsetter som før. Når A.6 er strikket ferdig, er det 71-75-79-91-95-103 masker på pinnen.
Bytt til rundpinne 6 og strikk vrangbord slik – fra retten: * 1 vrang, 1 rett *, strikk fra *-* til det gjenstår 1 maske, strikk 1 maske vrang. Strikk vrangbord slik i 3 cm, fell deretter av med rett over rett og vrang over vrang – les AVFELLINGSTIPS.

VENSTRE SKULDER BAK (når plagget has på):
Legg opp 27-29-31-33-35-39 masker på rundpinne 7 med 2 tråder Sky. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen.
Strikk neste pinne slik: A.1 over 2-2-2-4-4-4 masker, A.2 (= 9 masker), A.3 over 12-14-16-16-18-22 masker, og avslutt med A.4 (= 4 masker). Strikk tilbake fra vrangen = 33-35-37-39-41-45 masker på pinnen. Fortsett dette mønsteret videre (se stjerne i A.2), samtidig forskyves fletten på samme måte som høyre skulder foran, og når arbeidet måler 2 cm, legges det opp 1 maske på slutten av neste pinne (fra retten) til hals = 34-36-38-40-42-46 masker på pinnen – avslutt fra retten. Legg arbeidet til side og strikk høyre skulder.

HØYRE SKULDER BAK (når plagget has på):
Legg opp 27-29-31-33-35-39 masker på rundpinne 7 med 2 tråder Sky. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen.
Strikk neste pinne slik: A.5 (= 4 masker), A.1 over 12-14-16-16-18-22 masker, A.2 (= 9 masker), og avslutt med A.3 over 2-2-2-4-4-4 masker. Strikk tilbake fra vrangen = 33-35-37-39-41-45 masker på pinnen. Fortsett dette mønsteret videre (se stjerne i A.2), samtidig forskyves fletten på samme måte som venstre skulder bak, og når arbeidet måler 2 cm, legges det opp 1 maske på slutten av neste pinne (fra vrangen) til hals = 34-36-38-40-42-46 masker på pinnen – avslutt på samme pinne i mønsteret som venstre skulder (fra retten).

BAKSTYKKE:
Strikk neste pinne fra vrangen på høyre skulder som før, legg opp 11-11-11-15-15-15 masker på slutten av pinnen til hals, strikk neste pinne fra vrangen på venstre skulder = 79-83-87-95-99-107 masker.
Mønster og forskyvningen av begge flettene fortsetter som før, men over de midterste 17-17-17-21-21-21 maskene strikkes det 1 RILLE – les forklaring over, deretter strikkes disse maskene inn i mønster A.3/A.1.
Forskyvningen av begge flettene fortsetter som før, og de midterste maskene strikkes inn i mønster A.3/A.1, dvs neste pinne strikkes slik fra retten;
Strikk A.1 og A.2 som før, strikk A.3 frem til 1 maske før A.2, strikk 1 maske glattstrikk, strikk A.1, A.2 og A.3 som før.
Fortsett dette mønsteret til arbeidet måler 17-18-19-20-21-22 cm. Sett 1 merke midt på pinnen. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!
Legg opp 2-2-2-4-4-4 nye masker på slutten av de neste 2 pinnene til ermehull = 83-87-91-103-107-115 masker. De nye maskene stikkes fortløpende inn i A.1/A.3. Strikk videre til arbeidet måler 35-36-37-38-39-40 cm fra merket. På neste pinne fra retten strikkes A.6 (= 15 masker) over A.2, de resterende maskene fortsetter som før. Når A.6 er strikket ferdig, er det 71-75-79-91-95-103 masker på pinnen.
Bytt til rundpinne 6 og strikk vrangbord slik – fra retten: * 1 vrang, 1 rett *, strikk fra *-* til det gjenstår 1 maske, strikk 1 maske vrang. Strikk vrangbord slik i 3 cm, fell deretter av med rett over rett og vrang over vrang.

ERME:
Legg opp 45-47-49-53-55-57 masker på rundpinne 7 med 2 tråder Sky. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen.
Neste pinne fra retten strikkes slik: Strikk A.1 til det gjenstår 1 maske, strikk 1 maske i rille. Fortsett dette mønsteret videre. Når arbeidet måler 1-2-2-3-3-3 cm, settes det 1 merke i hver side, merkene markerer hvor ermene skal sys til bolen. Når arbeidet måler 4 cm, felles det 1 maske innenfor 1 kantmaske i hver side av arbeidet – les FELLETIPS. Fell slik på hver 5.-5.-5.-3½.-3½.-3½.cm totalt 8-8-8-10-10-10 ganger = 29-31-33-33-35-37 masker. Strikk videre til arbeidet måler 44-43-42-41-41-39 cm (kortere mål i de større størrelsene pga bredere skuldervidde og lengre ermetopp). Bytt til rundpinne 6. Strikk neste pinne slik – fra retten: 1 maske i rille, * 1 rett, 1 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 4 masker, strikk 2 rett sammen, 1 vrang og 1 maske i rille = 28-30-32-32-34-36 masker. Fortsett frem og tilbake med vrangbord (= 1 rett / 1 vrang) med 1 kantmaske i rille i hver side til vrangborden måler 5 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang. Ermet måler ca 49-48-47-46-46-44 cm. Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene innenfor oppleggskantene.
Sy sidesømmene – sy i ytterste ledd av ytterste maske slik at det ikke blir en tykk søm.
Sy ermesømmene – sy i ytterste ledd av ytterste maske slik at det ikke blir en tykk søm – sy nedenfra og opp til merkene (ca 1-2-2-3-3-3 cm) øverst uten søm (den delen som ikke er sydd sammen øverst skal sys til bunnen av ermehullet på bolen).
Sy i ermene og sy bunnen av ermehullet.

= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull
= 2 rett sammen
= sett 3 masker på flettepinne bak arbeidet, strikk 3 rett, strikk 3 rett fra flettepinnen
= sett 3 masker på flettepinne foran arbeidet, strikk 3 rett, strikk 3 rett fra flettepinnen
= gjenta disse 8 pinnene videre i høyden

Kommentarer / Spørsmål (7)

Marie 01.03.2020 - 09:38:

Bonjour, je ne comprends pas le 1er décalage! Dois je commencer à décaler vers la gauche, avant le rang endroit (celui de la torsade) et le 2ème décalage 2 rangs après? Merci d'avance pour votre réponse

DROPS Design 02.03.2020 kl. 10:30:

Bonjour Marie, vous décalez A.2 (épaule droite, devant) vers la gauche = le décalage se fait sur l'endroit - Le décalage ne se fait pas au même rythme que la torsade - vous décalez d'abord tous les 2 rangs (= tous les rangs sur l'endroit) puis tous les 4 rangs (= tous les 2 rangs sur l'endroit), tous les 8 rangs (= tous les 4 rangs sur l'endroit) et tous les 16 rangs (= tous les 8 rangs sur l'endroit). Pour décaler, faites 1 jeté avant A.2, tricotez A.2 et diminuez 1 m après A.2. Bon tricot!

Paola 18.12.2019 - 20:12:

è un modello bellissimo, ma alla voce SPOSTAMENTO mi sembra che ci sia un errore: sia alla seconda sia alla sesta riga si spiega come spostare a sinistra, ma la seconda spiegazione dovrebbe essere lo spostamento a destra, vero? grazie e complimenti

DROPS Design 19.12.2019 kl. 09:24:

Buongiorno Paola. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Pilar 20.10.2019 - 17:49:

Cuando salen los patrones que faltan? Espero que este salga pronto es muy bonito!!

Lesley 17.08.2019 - 01:48:

Another to the knit list

Bullermor 19.06.2019 - 23:41:

Dejlig bluse, men tror jeg undlader snorningerne.

Ellis 09.06.2019 - 20:25:

Little challenge, quick and easy for young thin people. haven't seen 1 pattern for men?!

Beatrice DELEPINE 08.06.2019 - 12:59:

Joli design pour ce pull, parfait avec la sky.

Kommentér oppskrift DROPS 205-10