DROPS / 207 / 12

Inner City Jacket by DROPS Design

Strikket jakke i DROPS Air. Arbeidet strikkes med strukturmønster og sjalskrage. Størrelse S - XXXL.

Stikkord: jakker, oversized, sjalskrage,
DROPS Design: Modell ai-228
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

DROPS AIR Garnstudio (tilhører garngruppe C)
450-500-550-600-650-750 farge 27, sjøgrønn

DROPS RUNDPINNE NR 5,5: Lengde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til glattstrikk.
DROPS RUNDPINNER NR 4,5: Lengde på 40 cm og 80 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS METALLKNAPP, Rund (sølv) NR 533: 3 stk i alle størrelser.

DROPS Air mix DROPS Air mix 33.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 33.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 297kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.5. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

FELLETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 108 masker) minus 1 kantmaske rille i hver side, og deler maskene med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 18) = 5,8.
I dette eksempelet felles det ved å strikke ca hver 5. og 6.maske rett sammen.

ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 94 masker) minus 1 kantmaske rille i hver side, og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 5) = 18,4.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselvis hver 18. og 19.maske. På neste pinne strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

KNAPPHULL (nedenfra og opp):
Fell til knapphull på høyre stolpe. 1 KNAPPHULL = strikk tredje og fjerde maske fra kanten rett sammen og lag 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet rett = hull.
Det felles til knapphull slik:
1.knapphull: Fell til knapphull på 7.pinne i A.1 andre gang diagrammet strikkes i høyden.
2.knapphull: Fell til knapphull når det er strikket 6-7-8-7-8-7 cm med mønster A.3.
3.knapphull: Fell til knapphull på 7.pinne i A.1 tredje gang diagrammet strikkes i høyden.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake i deler og sys sammen til slutt. Ermene strikkes rundt på liten rundpinne.

BAKSTYKKE:
Legg opp 108-112-128-132-140-156 masker på rundpinne 4,5 med Air. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Deretter strikkes det vrangbord slik: 1 kantmaske RILLE – les forklaring over, strikk (2 rett / 2 vrang) til det gjenstår 3 masker på pinnen, 2 rett, 1 kantmaske rille. Når vrangborden måler 5 cm, strikkes det 1 pinne rett fra retten der det felles 18-18-22-22-22-26 masker jevnt fordelt – les FELLETIPS = 90-94-106-110-118-130 masker. Bytt til rundpinne 5,5. Strikk 1 pinne vrang tilbake fra vrangen. Nå strikkes det mønster slik: Strikk A.1 med 1 kantmaske rille i hver side. Når A.1 er strikket ferdig i høyden, strikkes A.2 over A.1. Strikk A.2 i høyden totalt 2 ganger. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Arbeidet måler ca 17 cm. Nå strikkes A.1 over A.2. Når A.1 er strikket ferdig i høyden, strikkes A.3 over A.1. Fortsett videre til arbeidet måler totalt 32-34-36-34-36-34 cm – avpass at det avsluttes etter en pinne fra retten (dvs 1.,3.,5. eller 7.pinne i diagrammet). Klipp tråden og strikk videre fra retten (slik at det blir 2 pinner fra retten etter hverandre) slik: Strikk A.1 med 1 kantmaske rille i hver side. På nest siste pinne i A.1 økes det 0-5-2-0-1-0 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS = 90-99-108-110-119-130 masker. Nå strikkes det mønster i de ulike størrelsene slik:

Størrelse S, L, XL, XXXL:
1 kantmaske rille, 3-3-4-5 masker rett, A.4 (= 18 masker) totalt 4-5-5-6 ganger i bredden, A.5 (= 10 masker), 3-3-4-5 masker rett, 1 kantmaske rille.

Størrelse M og XXL:
1 kantmaske rille, 3-4 masker rett, A.4 (= 18 masker) totalt 5-6 ganger i bredden, 4-5 masker rett, 1 kantmaske rille.

Alle størrelser: Fortsett frem og tilbake til arbeidet måler 45-46-47-48-49-50 cm. Nå felles det av 3-3-3-4-4-5 masker på begynnelsen av de neste 2 pinnene til ermehull = 84-93-102-102-111-120 masker. Fortsett videre med mønster og 1 kantmaske rille i hver side. Når arbeidet måler 62-64-66-68-70-72 cm, felles de midterste 20-21-22-22-23-24 maskene av til hals, og hver skulder strikkes ferdig hver for seg. Videre felles det av 1 maske på neste pinne fra halsen = 31-35-39-39-43-47 masker. Fortsett videre med så mange masker av mønsteret det er plass til, til ermehullet måler ca 18-19-20-21-22-23 cm (arbeidet måler totalt 63-65-67-69-71-73 cm) – avpass at det avsluttes etter 4., 8., 14. eller 18.pinne i A.4/A.5. Strikk 1 rille over alle masker. Fell av. Strikk den andre skulderen på samme måte. Arbeidet måler ca 64-66-68-70-72-74 cm fra skulderen og ned.

HØYRE FORSTYKKE:
Legg opp 59-63-67-75-79-83 masker på rundpinne 4,5 med Air. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Deretter strikkes det vrangbord slik: 6 stolpemasker rille, strikk (2 rett / 2 vrang) til det gjenstår 1 maske, 1 kantmaske rille. Når vrangborden måler 5 cm, strikkes det 1 pinne rett fra retten der det felles 8-8-8-12-12-12 masker jevnt fordelt = 51-55-59-63-67-71 masker. Bytt til rundpinne 5,5. Strikk 1 pinne vrang tilbake fra vrangen (kantmasken og stolpemaskene strikkes i rille som før). Nå strikkes det mønster slik: Strikk 6 stolpemasker rille, A.1 til det gjenstår 1 maske, 1 kantmaske rille. Når A.1 er strikket ferdig i høyden, strikkes A.2 over A.1. Strikk A.2 i høyden totalt 2 ganger. Arbeidet måler ca 17 cm. Nå strikkes A.1 over A.2 – Husk KNAPPHULL på høyre stolpe – les forklaring over. Når A.1 er strikket ferdig i høyden, strikkes A.3 over A.1. Fortsett videre til arbeidet måler totalt 32-34-36-34-36-34 cm – avpass at det avsluttes etter en pinne fra retten (dvs 1.,3.,5. eller 7.pinne i diagrammet). Klipp tråden og strikk videre fra retten (slik at det blir 2 pinner fra retten etter hverandre) slik: Strikk 6 stolpemasker i rille (dvs 6 masker vrang på denne pinnen), A.1 til det gjenstår 1 maske, 1 kantmaske rille (vrang på denne pinnen). På nest siste pinne i A.1 justeres maskeantallet på pinnen til 47-56-56-57-66-67 masker (ikke fell/øk over de 6 stolpemaskene). Strikk siste pinne i A.1. Nå strikkes det mønster i de ulike størrelsene slik:

Størrelse S, XXL, XXXL:
6 stolpemasker rille, A.4 (= 18 masker) totalt 2-3-3 ganger i bredden, 4-5-6 masker rett, 1 kantmaske rille.

Størrelse M, L og XL:
6 stolpemasker rille, A.4 (= 18 masker) totalt 2-2-2 ganger i bredden, A.5 (= 10 masker), 3-3-4 masker rett, 1 kantmaske rille.

Alle størrelser: Fortsett slik frem og tilbake. Når arbeidet måler 45-46-47-48-49-50 cm, felles det av 3-3-3-4-4-5 masker på begynnelsen av neste pinne fra siden til ermehull = 44-53-53-53-62-62 masker. Fortsett videre med mønster som før. Når arbeidet måler 62-64-66-68-70-72 cm, strikkes neste pinne fra retten slik: Strikk rett over de første 13-14-14-14-15-15 maskene (= sjalskrage), strikk rett over de neste 31-39-39-39-47-47 maskene og fell samtidig 0-4-0-0-4-0 masker jevnt fordelt = 31-35-39-39-43-47 masker til skulder. Snu og strikk rett over maskene til skulder (maskene til sjalskrage beholdes på pinnen), snu og fell av. Klipp tråden. Arbeidet måler ca 64-66-68-70-72-74 cm fra skulderen og ned. Nå strikkes det sjalskrage over de 13-14-14-14-15-15 maskene med start fra vrangen slik:
1.-5.PINNE: Strikk rett over alle masker.
6.PINNE: Strikk rett over de første 6-7-7-7-7-7 maskene, snu, stram tråden.
7.PINNE: Strikk rett tilbake.
8.PINNE: Strikk rett over alle masker.
Gjenta 1.-8.pinne til kragen måler 7-7-7½-7½-8-8 cm på det korteste, målt fra der det ble felt av masker til skulder. Fell av.

VENSTRE FORSTYKKE:
Legg opp 59-63-67-75-79-83 masker på rundpinne 4,5 med Air. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Deretter strikkes det vrangbord slik: 1 kantmaske rille, strikk (2 vrang / 2 rett) til det gjenstår 6 masker, 6 stolpemasker rille. Når vrangborden måler 5 cm, strikkes det 1 pinne rett fra retten, der det felles 8-8-8-12-12-12 masker jevnt fordelt = 51-55-59-63-67-71 masker. Bytt til rundpinne 5,5. Strikk 1 pinne vrang tilbake fra vrangen (kantmasken og stolpemaskene strikkes i rille som før). Nå strikkes det mønster slik: 1 kantmaske rille, A.1 til det gjenstår 6 masker på pinnen, 6 stolpemasker rille.
Når A.1 er strikket ferdig i høyden, strikkes A.2 over A.1. Strikk A.2 i høyden totalt 2 ganger. Arbeidet måler ca 17 cm. Nå strikkes A.1 over A.2. Når A.1 er strikket ferdig i høyden, strikkes A.3 over A.1. Fortsett videre til arbeidet måler totalt 32-34-36-34-36-34 cm – avpass at det avsluttes etter en pinne fra retten (dvs 1.,3.,5. eller 7.pinne i diagrammet). Klipp tråden og strikk videre fra retten (slik at det blir 2 pinner fra retten etter hverandre) slik: 1 kantmaske rille (vrang på denne pinnen), A.1 til det gjenstår 6 masker på pinnen, 6 stolpemasker i rille (dvs 6 masker vrang på denne pinnen). På nest siste pinne i A.1 justeres maskeantallet på pinnen til 47-56-56-57-66-67 masker (ikke fell/øk over de 6 stolpemaskene). Strikk siste pinne i A.1. Nå strikkes det mønster i de ulike størrelsene slik:

Størrelse S, XXL, XXXL:
1 kantmaske rille, 4-5-6 masker rett, A.4 (= 18 masker) totalt 2-3-3 ganger i bredden, 6 stolpemasker rille.

Størrelse M, L og XL:
1 kantmaske rille, 3-3-4 masker rett, A.5 (= 10 masker), A.4 (= 18 masker) totalt 2-2-2 ganger i bredden, 6 stolpemasker rille.

Alle størrelser: Fortsett slik frem og tilbake. Når arbeidet måler 45-46-47-48-49-50 cm, felles det av 3-3-3-4-4-5 masker på begynnelsen av neste pinne fra siden til ermehull = 44-53-53-53-62-62 masker. Fortsett videre med mønster som før. Når arbeidet måler 62-64-66-68-70-72 cm, strikkes neste pinne fra retten slik: Strikk rett over de første 31-39-39-39-47-47 maskene og fell samtidig 0-4-0-0-4-0 masker jevnt fordelt (= 31-35-39-39-43-47 masker til skulder), strikk rett over de siste 13-14-14-14-15-15 maskene (= sjalskrage). Snu og strikk rett over alle maskene på pinnen. Snu og fell av de første 31-35-39-39-43-47 maskene til skulder. Arbeidet måler ca 64-66-68-70-72-74 cm fra skulderen og ned. Nå strikkes det sjalskrage frem og tilbake over de 13-14-14-14-15-15 maskene med start fra retten slik:
1.-5.PINNE: Strikk rett over alle masker.
6.PINNE: Strikk rett over de første 6-7-7-7-7-7 maskene, snu, stram tråden.
7.PINNE: Strikk rett tilbake.
8.PINNE: Strikk rett over alle masker.
Gjenta 1.-8.pinne til kragen måler 7-7-7½-7½-8-8 cm på det korteste, målt fra der det ble felt av masker til skulder. Fell av.

ERME:
Ermet strikkes rundt på liten rundpinne. Legg opp 76-76-88-88-96-96 masker på liten rundpinne 4,5 med Air. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 2 rett/ 2 vrang) i 5 cm. Strikk 1 omgang rett der det felles 12-12-16-16-16-16 masker jevnt fordelt = 64-64-72-72-80-80 masker. Bytt til liten rundpinne 5,5. Nå strikkes det mønster slik: Strikk 1 omgang rett, deretter strikkes mønster A.1 rundt på omgangen. Når A.1 er strikket ferdig i høyden, strikkes mønster A.2. Strikk A.2 i høyden totalt 2 ganger. Arbeidet måler nå ca 17 cm. Nå strikkes A.1, SAMTIDIG på første omgang felles det 4-0-4-2-6-4 masker jevnt fordelt = 60-64-68-70-74-76 masker. Når A.1 er strikket ferdig i høyden, strikkes A.3. Fortsett videre til arbeidet måler totalt 42-40-38-38-37-35 cm. Nå fortsettes det videre med A.3, men det strikkes frem og tilbake på pinnen slik at det blir en liten splitt midt under ermet (dette gjøres for at det skal være enklere å montere ermet til bolen, der det ble felt av masker til ermehull på for- og bakstykket). Når ermet måler totalt 44-42-40-41-40-38 cm (kortere mål i de større størrelser på grunn av bredere skuldervidde), felles det av. Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting innenfor avfellingskanten. Sy ermene til bolen innenfor 1 kantmaske rille på bolen og innenfor avfellingskanten på ermene. Det siste stykket på ermet som ble strikket frem og tilbake skal sys til der det ble felt av 3-3-3-4-4-5 masker til ermehull på bolen. Sy sidesømmen innenfor 1 kantmaske rille i hver side. Gjenta i den andre siden. Sy sammen sjalskragen midt bak innenfor avfellingskanten, og sy kragen til halsringningen bak. Sy knappene til venstre stolpe. Klipp og fest tråder.

Kommentarer / Spørsmål (6)

Caromok 27.10.2019 - 23:17:

Bonjour, je ne comprends pas après A3 dans le dos. « Couper le fils et continuer sur l’endroit (2 rangs sur l’endroit l’un après l’autre) »pourriez-vous me l’expliquer merci.

DROPS Design 04.11.2019 kl. 12:38:

Bonjour Mme Caromok, le dernier rang de A.3 se tricote sur l'endroit, quand vous l'avez tricoté, coupez le fil, ne tournez pas l'ouvrage, et tricotez le rang suivant comme indiqué sur l'endroit de nouveau = on va avoir 2 rangs sur l'endroit tricotés l'un après l'autre. Bon tricot!

Gisa 25.10.2019 - 11:47:

Finde die Jacke sehr schön. Laut Anleitung soll ein Schalkragen gestrickt werden, dieser ist bei der Abbildung nicht zu sehen, dort ist die Jacke mit V -Ausschnitt abgebildet. Gibt es noch eine andere Anleitung ?

DROPS Design 29.10.2019 kl. 22:44:

Liebe Gisa, die Anleitung ist korrekt, der Kragen wird hier als Schalkragen bezeichnet, da einige Maschen der Vorderteile ab den Schultern als Kragen weitergestrickt werden und später hinten an den Halsausschnitt genäht werden. An den Vorderteilen entspricht der Kragen aber in der Tat einem V-Ausschnitt. Viel Spaß beim Stricken!

Else 19.08.2019 - 09:55:

Fin jakke, men hvorfor kaller dere dette sjalskrage? Det er ikke det.

DROPS Design 21.08.2019 kl. 11:43:

Hei Else. Jakken har en liten sjalskrage. Det kommer ikke så godt frem på bildene (håret ligger over), men se på målskissen.

Carmen 05.08.2019 - 18:07:

Me encanta la chaqueta. Muy original pero no puedo abrir el patrón

DROPS Design 06.08.2019 kl. 19:21:

Hola Carmen. Este patrón todavía no está publicado. Publicamos cada día los patrones de la nueva colección. En breve podrás comenzar con la labor.

Strickse 20.07.2019 - 16:12:

Wunderschön! Würde ich gerne nachstricken :-)

Strickse 20.07.2019 - 16:07:

Wunderschön! Würde ich gerne nachstricken :-)

Kommentér oppskrift DROPS 207-12