DROPS / 207 / 12

Inner City Jacket by DROPS Design

Gebreid vest in DROPS Air. Het werk wordt gebreid met structuurpatroon en sjaalkraag. Maten S - XXXL.

Trefwoorden: oversized, sjaalkraag, vesten,
DROPS Design: Patroon nr. ai-228
Garengroep C of A + A
-------------------------------------------------------

450-500-550-600-650-750 kleur 27, zeegroen

STEKENVERHOUDING:
16 steken in de breedte en 20 naalden in de hoogte met tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS RONDBREINAALD 5.5 MM: Lengte 40 cm en 60 cm of 80 cm voor tricotsteek.
DROPS RONDBREINAALD 4.5 MM: Lengte 40 cm en 80 cm voor de boordsteek.
De naalddikte is slechts een richtlijn. Als u te veel steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een kleinere naald.

DROPS METAALKNOPEN, Naald (zilver) NR 533: 3 stuks in alle maten.

DROPS Air mix DROPS Air mix 3.90 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 3.90 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 35.10€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1 tot A.5. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

TIP VOOR HET MINDEREN (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld mindert, tel het totaal aantal steken op de naald (dus 108 steken), minus de 1 kantsteek aan elke kant en deel deze door het aantal te maken minderingen (dus 18) = 5.8.
In dit voorbeeld mindert u door ongeveer elke 5e en 6e steek samen te breien.
TIP VOOR HET MEERDEREN (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert, tel het totaal aantal steken op de naald (dus 94 steken), minus 1 kantsteek aan elke kant en deel deze door het aantal te maken meerderingen (dus 5) = 18.4. In dit voorbeeld, meerdert u door 1 omslag te maken na afwisselend elke 18e en 19e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen.

KNOOPSGATEN (van onder naar boven):
Brei knoopsgaten op de rechter voorbies. 1 KNOOPSGAT = Brei de derde en vierde steek vanaf de rand recht samen en maak dan 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslag recht = gaatje.
Brei knoopsgaten als volgt:
Knoopsgat 1: Wordt gemaakt op de 7e naald in A.1, de tweede keer dat het telpatroon in de hoogte wordt gebreid.
Knoopsgat 2. Wordt gebreid nadat u 6-7-8-7-8-7 cm van patroon A.3 heeft gebreid.
Knoopsgat 3: Wordt gebreid op de 7e naald in A.1, de derde keer dat het telpatroon in de hoogte wordt gebreid.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

VEST – KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt heen en weer gebreid in delen welke aan het einde samengenaaid worden. De mouwen worden in de rondte gebreid met een korte rondbreinaald.

ACHTERPAND:
Zet 108-112-128-132-140-156 steken op met rondbreinaald 4.5 mm en Air. Brei 1 naald averecht aan de verkeerde kant en brei dan boordsteek als volgt: 1 kantsteek in RIBBELSTEEK – lees beschrijving hierboven, (2 recht/ 2 averecht) tot er 3 steken over zijn op de naald, 2 recht en 1 kantsteek in ribbelsteek. Als de boordsteek 5 cm meet, brei dan 1 naald recht aan de goede kant terwijl u 18-18-22-22-22-26 steken verdeeld mindert – lees TIP VOOR HET MINDEREN = 90-94-106-110-118-130 steken. Ga verder met rondbreinaald 5.5 mm en brei 1 naald averecht terug aan de verkeerde kant. Brei nu in patroon als volgt: A.1 met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Als A.1 in de hoogte is gebreid, brei dan A.2 over A.1. Brei A.2 in de hoogte in totaal 2 keer. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Het werk meet ongeveer 17 cm. Brei nu A.1 over A.2. Als A.1 klaar is in de hoogte brei dan A.3 over A.1. Ga verder tot het werk 32-34-36-34-36-34 cm meet – pas aan zodat u eindigt na een naald aan de goede kant (dus naalden 1,3,5 of 7 in het telpatroon). Knip de draad af en ga verder aan de goede kant (2 naalden achter elkaar aan de goede kant gebreid): Brei A.1 met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Meerder op de tweede tot laatste naald in A.1 0-5-2-0-1-0 steken verdeeld – lees TIP VOOR HET MEERDEREN = 90-99-108-110-119-130 steken. Brei nu in patroon in de verschillende maten als volgt:

Maten S, L, XL, XXXL:
1 kantsteek in ribbelsteek, 3-3-4-5 recht, A.4 (= 18 steken) in totaal 4-5-5-6 keer in de breedte, A.5 (= 10 steken), 3-3-4-5 recht en 1 kantsteek in ribbelsteek.

Maten M en XXL:
1 kantsteek in ribbelsteek, 3-4 recht, A.4 (= 18 steken) in totaal 5-6 keer in de breedte, 4-5 recht en 1 kantsteek in ribbelsteek.

Alle maten: Ga verder heen en weer gebreid tot het werk 45-46-47-48-49-50 cm meet. Kant nu 3-3-3-4-4-5 steken af op het begin van de volgende 2 naalden voor de armsgaten = 84-93-102-102-111-120 steken. Ga verder in patroon en 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Als het werk 62-64-66-68-70-72 cm meet, kant dan de middelste 20-21-22-22-23-24 steken voor de hals af en brei elk schouder apart verder. Kant dan 1 steek af op de volgende naald vanaf de hals = 31-35-39-39-43-47 steken. Brei verder in zoveel mogelijk steken van het patroon als ruimte voor is tot het armsgat 18-19-20-21-22-23 cm meet (het werk meet in totaal 63-65-67-69-71-73 cm) – pas aan zodat u eindigt na naald 4, 8, 14 of 18 in A.4/A.5. Brei 1 ribbel over alle steken. Kant af. Brei de andere schouder op dezelfde manier. Het werk meet ongeveer 64-66-68-70-72-74 cm vanaf de schouder naar beneden.

RECHTER VOORPAND:
Zet 59-63-67-75-79-83 steken op met rondbreinaald 4.5 mm en Air. Brei 1 naald averecht aan de verkeerde kant. Brei dan boordsteek als volgt aan de goede kant: 6 voorbiessteken in ribbelsteek, (2 recht/ 2 averecht) tot er 1 steek over is, 1 kantsteek in ribbelsteek. Als de boordsteek 5 cm meet, brei dan 1 naald recht aan de goede kant terwijl u 8-8-8-12-12-12 steken verdeeld mindert = 51-55-59-63-67-71 steken. Ga verder met rondbreinaald 5.5 mm en brei 1 naald averecht terug aan de verkeerde kant (de rand en de voorbiessteken worden in ribbelsteek gebreid). Brei nu in patroon als volgt: 6 voorbiessteken in ribbelsteek, A.1 tot er 1 steek over is en 1 kantsteek in ribbelsteek. Als A.1 klaar is in de hoogte brei dan A.2 over A.1. Brei A.2 in de hoogte in totaal 2 keer. Het werk meet 17 cm. Brei nu A.1 over A.2 – denk om de knoopsgaten op de rechter voorbies – lees beschrijving hierboven. Als A.1 klaar is in de hoogte brei dan A.3 over A.1. Ga verder tot het werk 32-34-36-34-36-34 cm meet – pas aan zodat u eindigt na een naald aan de goede kant (dus naalden 1,3,5 of 7 in het telpatroon). Knip de draad af en ga verder aan de goede kant (2 naalden achter elkaar gebreid aan de goede kant) als volgt: 6 voorbiessteken in ribbelsteek (dus 6 averecht op deze naald), A.1 tot er 1 steek over is en 1 kantsteek in ribbelsteek (averecht op deze naald). Pas op de laatste naald in A.1 het aantal steken aan naar 47-56-56-57-66-67 steken (minder/meerder niet op de voorbies). Brei nu in patroon in de verschillende maten als volgt:

Maten S, XXL, XXXL:
6 voorbiessteken in ribbelsteek, A.4 (= 18 steken) in totaal 2-3-3 in de breedte, 4-5-6 recht, 1 kantsteek in ribbelsteek.

Maten M, L en XL:
6 voorbiessteken in ribbelsteek, A.4 (= 18 steken) in totaal 2-2-2 keer in de breedte, A.5 (= 10 steken), 3-3-4 recht, 1 kantsteek in ribbelsteek.

Alle maten: Ga zo verder heen en weer gebreid. Als het werk 45-46-47-48-49-50 cm meet, kant dan 3-3-3-4-4-5 steken af aan het begin van de volgende naald vanaf de zijkant voor het armsgat = 44-53-53-53-62-62 steken. Ga verder in patroon zoals hiervoor. Als het werk 62-64-66-68-70-72 cm meet, brei dan de volgende naald aan de goede kant als volgt: Brei de eerste 13-14-14-14-15-15 steken recht (= sjaalkraag), brei de volgende 31-39-39-39-47-47 steken recht en minder tegelijkertijd 0-4-0-0-4-0 steken verdeeld = 31-35-39-39-43-47 steken op schouder. Keer het werk en brei alleen de schoudersteken (houd de kraagsteken op de naald), keer het werk en kant af. Knip de draad af. Het werk meet ongeveer 64-66-68-70-72-74 cm vanaf de schouder naar beneden. Brei nu de 13-14-14-14-15-15 kraagsteken beginnend aan de verkeerde kant als volgt:
NAALDEN 1-5: Brei alle steken recht.
NAALD 6: Brei de eerste 6-7-7-7-7-7 steken recht, keer het werk, trek de draad aan.
NAALD 7: Brei recht terug.
NAALD 8.: Brei alle steken recht.
Herhaal naalden 1-8 tot de kraag 7-7-7½-7½-8-8 cm meet naar beneden tot de schouder, op het kortste punt. Kant af.

LINKER VOORPAND:
Zet 59-63-67-75-79-83 steken op met rondbreinaald 4.5 mm en Air. Brei 1 naald averecht aan de verkeerde kant. Brei dan boordsteek als volgt aan de goede kant: 1 kantsteek in ribbelsteek, (2 recht/ 2 averecht) tot er 6 steken over zijn, 6 voorbiessteken in ribbelsteek. Als de boordsteek 5 cm meet, brei dan 1 naald recht aan de goede kant terwijl u 8-8-8-12-12-12 steken verdeeld mindert = 51-55-59-63-67-71 steken. Ga verder met rondbreinaald 5.5 mm en brei 1 naald averecht terug aan de verkeerde kant (de rand en de voorbiessteken worden in ribbelsteek gebreid). Brei nu in patroon als volgt: 1 kantsteek in ribbelsteek, A.1 tot er 6 steken over zijn en 6 voorbiessteken in ribbelsteek. Als A.1 klaar is in de hoogte brei dan A.2 over A.1. Brei A.2 in de hoogte in totaal 2 keer. Het werk meet 17 cm. Brei nu A.1 over A.2. Als A.1 klaar is in de hoogte brei dan A.3 over A.1. Ga verder tot het werk 32-34-36-34-36-34 cm meet – pas aan zodat u eindigt na een naald aan de goede kant (dus naalden 1,3,5 of 7 in het telpatroon). Knip de draad af en ga verder aan de goede kant (2 naalden achter elkaar aan de goede kant gebreid): 1 kantsteek in ribbelsteek (dus 1 averecht op deze naald), A.1 tot er 6 steken over zijn en 6 voorbiessteken in ribbelsteek (averecht op deze naald). Pas op de laatste naald in A.1 het aantal steken aan naar 47-56-56-57-66-67 steken (minder/meerder niet op de voorbies). Brei nu in patroon in de verschillende maten als volgt:

Maten S, XXL, XXXL:
1 kantsteek in ribbelsteek, 4-5-6 recht, A.4 (= 18 steken) in totaal 2-3-3 in de breedte, 6 voorbiessteken in ribbelsteek.

Maten M, L en XL:
1 kantsteek in ribbelsteek, 3-3-4 recht, A.5 (= 10 steken), A.4 (= 18 steken) in totaal 2-2-2 keer in de breedte, 6 voorbiessteken in ribbelsteek.

Alle maten: Ga zo verder heen en weer gebreid. Als het werk 45-46-47-48-49-50 cm meet, kant dan 3-3-3-4-4-5 steken af op het begin van de volgende naald vanaf de zijkant voor het armsgat = 44-53-53-53-62-62 steken. Ga verder in patroon zoals hiervoor. Als het werk 62-64-66-68-70-72 cm meet, brei dan de volgende naald aan de goede kant als volgt: Brei de eerste 31-39-39-39-47-47 steken recht en minder tegelijkertijd 0-4-0-0-4-0 steken verdeeld en brei de laatste 13-14-14-14-15-15 steken (= sjaalkraag). Keer het werk en brei alle steken recht. Keer het werk en kant de eerste 31-35-39-39-43-47 steken af voor de schouder. Het werk meet ongeveer 64-66-68-70-72-74 cm vanaf de schouder naar beneden. Brei nu de 13-14-14-14-15-15 kraagsteken beginnend aan de goede kant als volgt:
NAALDEN 1-5: Brei alle steken recht.
NAALD 6: Brei de eerste 6-7-7-7-7-7 steken recht, keer het werk, trek de draad aan.
NAALD 7: Brei recht terug.
NAALD 8.: Brei alle steken recht.
Herhaal naalden 1-8 tot de kraag 7-7-7½-7½-8-8 cm meet naar beneden tot de schouder, op het kortste punt. Kant af.

MOUW:
De mouw wordt in de rondte gebreid met een korte rondbreinaald. Zet 76-76-88-88-96-96 steken op met een korte rondbreinaald 4.5 mm en Air. Brei 1 naald recht en brei dan 5 cm boordsteek (= 2 recht/ 2 averecht). Brei 1 naald recht terwijl u 12-12-16-16-16-16 steken verdeeld mindert = 64-64-72-72-80-80 steken. Ga verder met rondbreinaald 5.5 mm en brei in patroon als volgt: Brei 1 naald recht en brei dan patroon A.1. Als A.1 klaar is in de hoogte brei dan A.2 in totaal 2 keer in de hoogte. Het werk meet ongeveer 17 cm. Brei nu A.1, minder TEGELIJKERTIJD op de eerste naald 4-0-4-2-6-4 steken verdeeld = 60-64-68-70-74-76 steken. Als A.1 klaar is, brei dan A.3. Brei verder tot het werk 42-40-38-38-37-35 cm meet. Ga nu verder met A.3 maar brei heen en weer op de naald zodat er een kleine split ontstaat onder de mouw (maakt het makkelijker om de mouw aan het armsgat te naaien). Als de mouw 44-42-40-41-40-38 cm meet (kortere afmetingen in de grotere maten vanwege bredere schouders) en kant dan af. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen met maassteken aan de binnenkant van de afkantrand. Naai de mouwen aan het lijf aan de binnenkant van de 1 kantsteek op het lijf en de afkantrand op de mouw. Het laatste deel van de mouw welke heen en weer was gebreid, wordt aan het lijf genaaid waar de 3-3-3-4-4-5 steken afgekant zijn. Naai de zijnaden aan de binnenkant van de kantsteek aan elke kant. Naai de kraag samen midden achter aan de binnenkant van de afkantrand en naai dan de kraag aan de achterkant van de hals. Naai de knopen op de linker voorbies.

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 207-12) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (6)

Caromok 27.10.2019 - 23:17:

Bonjour, je ne comprends pas après A3 dans le dos. « Couper le fils et continuer sur l’endroit (2 rangs sur l’endroit l’un après l’autre) »pourriez-vous me l’expliquer merci.

DROPS Design 04.11.2019 kl. 12:38:

Bonjour Mme Caromok, le dernier rang de A.3 se tricote sur l'endroit, quand vous l'avez tricoté, coupez le fil, ne tournez pas l'ouvrage, et tricotez le rang suivant comme indiqué sur l'endroit de nouveau = on va avoir 2 rangs sur l'endroit tricotés l'un après l'autre. Bon tricot!

Gisa 25.10.2019 - 11:47:

Finde die Jacke sehr schön. Laut Anleitung soll ein Schalkragen gestrickt werden, dieser ist bei der Abbildung nicht zu sehen, dort ist die Jacke mit V -Ausschnitt abgebildet. Gibt es noch eine andere Anleitung ?

DROPS Design 29.10.2019 kl. 22:44:

Liebe Gisa, die Anleitung ist korrekt, der Kragen wird hier als Schalkragen bezeichnet, da einige Maschen der Vorderteile ab den Schultern als Kragen weitergestrickt werden und später hinten an den Halsausschnitt genäht werden. An den Vorderteilen entspricht der Kragen aber in der Tat einem V-Ausschnitt. Viel Spaß beim Stricken!

Else 19.08.2019 - 09:55:

Fin jakke, men hvorfor kaller dere dette sjalskrage? Det er ikke det.

DROPS Design 21.08.2019 kl. 11:43:

Hei Else. Jakken har en liten sjalskrage. Det kommer ikke så godt frem på bildene (håret ligger over), men se på målskissen.

Carmen 05.08.2019 - 18:07:

Me encanta la chaqueta. Muy original pero no puedo abrir el patrón

DROPS Design 06.08.2019 kl. 19:21:

Hola Carmen. Este patrón todavía no está publicado. Publicamos cada día los patrones de la nueva colección. En breve podrás comenzar con la labor.

Strickse 20.07.2019 - 16:12:

Wunderschön! Würde ich gerne nachstricken :-)

Strickse 20.07.2019 - 16:07:

Wunderschön! Würde ich gerne nachstricken :-)

Laat een opmerking achter voor DROPS 207-12