DROPS / 204 / 7

Sun Catchers by DROPS Design

Strikkede vanter med nordisk mønster i DROPS Alaska.

DROPS Design: Model x-439
Garngruppe C
-------------------------------------------------------

STØRRELSE: S/M
Mål: Omkreds: Ca 21 cm. Længde: Ca 24 cm.

MATERIALER:
DROPS ALASKA fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
50 g farve 02, natur
100 g farve 58, sennep

STRIKKEFASTHED:
19 masker i bredden og 25 pinde i højden med mønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 4 til glatstrik med mønster.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3,5 til rib.

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 14.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 14.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 29.9kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.5.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

VANTER – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde.

HØJRE VANTE:
Slå 36 masker op på strømpepinde 3,5 og strik rundt i rib (2 ret / 2 vrang) med farvemønster som vist i diagram A.1. Efter diagram A.1 skiftes der til strømpepinde 4, og resten af arbejdet strikkes i glatstrik. Strik efter diagram A.2 og tag 4 masker ud jævnt fordelt på 1.omgang = 40 masker. Når der er strikket op til de grå ruder i diagrammet, strikkes diagram A.3 over disse masker = tommelfinger. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når diagram A.3 er strikket færdig, er der taget 8 masker ud i A.3 (= 11 masker i A.3). På næste omgang sættes maskerne i A.3 på en tråd, og der slåes 3 nye masker op (læg maskerne som vist på oversiden af de 3 grå masker i A.2). Når A.2 er færdig, klippes trådene før de trækkes gennem de resterende masker. Træk sammen og hæft godt.

TOMMELFINGER:
Sæt de 11 masker fra tråden tilbage på strømpepinde 4, i tillæg skal der strikkes 9 masker op på bagsiden (og i siderne mod de 11 masker) af tommelfingeren, hvor der blev slået 3 masker op. For at dette skal blive pænt, skal der strikkes masker op samtidig med at der tages masker ud således: Start med at strikke A.3 over maskerne som sidder på pinden. Strik derefter 1 maske op med sennep, slå om med natur, strik 1 maske op med natur, slå om med natur, strik 1 maske op med sennep, slå om med natur, strik 1 maske op med natur, slå om med natur, og strik 1 maske op med sennep. Nu er første omgang i A.4 strikket/slået op. På næste omgang strikkes omslagene fra forrige omgang drejet ret efter mønsteret i 2.omgang af A.4. Når A.4 er færdig, klippes trådene før de trækkes gennem de resterende masker. Træk sammen og hæft godt.

VENSTRE VANTE:
Strik på samme måde som højre vante, men strik efter diagram A.5 i stedet for A.2.
Det vil sige der strikkes således: Slå 36 masker op og strik A.1 på samme måde som højre vante. Derefter strikkes diagram A.5 hvor der tages 4 masker ud på 1.omgang, A.3 strikkes som på højre vante, men i modsat side (hvor de grå ruder er tegnet ind i A.5). Når A.5 er færdig, strikkes tommelfingeren på samme måde som højre tommelfinger.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 10.10.2019
Rettelse: Der taget ind med sennep ifølge diagramteksten.
Opdateret online: 08.11.2019
Rettelse: nye diagrammer

= tag 1 maske ind mod venstre således: Løft næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret med sennep og løft den løse maske over den strikkede maske.
= tag 1 maske ind mod højre således: Strik 2 masker ret sammen med sennep.
= strik 3 masker sammen til 1 således: Løft 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 masker ret sammen med sennep, og løft derefter den løse maske over maskerne som blev strikket sammen.
= her strikkes tommelfinger-kilen, dvs A.3
= lav 1 omslag mellem 2 masker med sennep

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 204-7) for mål og udregninger.

Jo 14.01.2021 - 07:57:

Mihinköhän ovat suomenkielisestä versiosta jääneet diagrammit ja ohjeet suomeksi?

Emma 10.01.2020 - 13:00:

Bonjour, Je pense qu’il y a une erreur dans les indications pour le pouce, il est indiqué de se référer au schéma À.3 mais je pense que c’est plutôt le schéma À.4

Sandra 23.11.2019 - 14:31:

Oppskirten har blitt oppdater med nye diagrammer og jeg er kun ferdig med den første votten. Hvor kan jeg finne de gamle?

Sylvie 07.11.2019 - 21:57:

Bonjour, Est-ce que vous aurez d'autres modèles de ces moufles norvégiennes avec une grille comme celle-ci soit moins de 51 mailles. J'adore pouvoir les faire en laines plus épaisses comme elles. Merci.

DROPS Design 08.11.2019 kl. 09:06:

Bonjour Sylvie, vous trouverez ici tous nos modèles de moufles, n'hésitez pas à filtrer les résultats en fonction de vos envies. Bon tricot!

Petra 06.11.2019 - 21:51:

Hej! Instämmer med Alice och Andrea, vantarna blir jättesmå, nästan barnstorlek! Har rätt stickfasthet med sticka 4 enligt mönstret . Ändå blev vantarna både lite för smala och alldeles på tok för korta, och då har jag ändå ganska små händer. Det står inga mått i mönstret, bara one-size, hur stora är det tänkt att de ska bli?

DROPS Design 08.11.2019 kl. 14:08:

Hej Petra, Vi har rettet i diagrammerne. Vanterne passer til størrelse S/M, strik hellere lidt løst end for stramt. God fornøjelse!

Alice 06.11.2019 - 11:41:

Jag undrar precis som Andrea om mönstret verkligen stämmer ? Resultatet blir ju en vante i storlek extra small. Jag har gjort ett nytt försök med stickor 4½ istället men denna vante blir också för kort. Tråkigt att det inte fungerar, vill gärna sticka de här fina vantarna.

DROPS Design 08.11.2019 kl. 14:09:

Hej Alice, Vi har rettet i diagrammerne. Vanterne passer til størrelse S/M, strik hellere lidt løst end for stramt. God fornøjelse!

Andrea 05.11.2019 - 18:03:

Hei, jeg får samme problemet som Alice, votten blir alt for kort hvis man følger mønsteret. Har gått opp til pinne 5,5 for å få riktig strikkefasthet, men votten dekker ikke lillefingeren engang når jeg har kommet til der man skal begynne å felle. Er dere sikker på at det er riktig i mønsteret?

DROPS Design 11.11.2019 kl. 09:34:

Hei Andrea. Vi har rettet i diagrammene. Vantene passer til størrelse S/M, strikk heller litt løst enn for stramt. God fornøyelse!

Maren 08.10.2019 - 20:47:

Hvordan øker man på tommelen i diagram A.3.? og med hvilken farge?

DROPS Design 09.10.2019 kl. 14:25:

Hej Maren, du tager ud med sennep ved at lave et omslag indenfor første og sidste maske som strikkes i natur. God fornøjelse!

Alice 23.09.2019 - 15:55:

Vanten blir för kort om jag tar enligt mönstret, så hur ska jag göra ?

DROPS Design 25.09.2019 kl. 08:11:

Hej Alice, Stickar du i DROPS Alaska? Och har du 19 maskor i bredden och 25 varv i höjden så får du måtten som står i mönstret. Lycka till :)

Elin 15.09.2019 - 20:48:

Hei. Står det feil i fellingen? Når jeg feller som det står i mønsteret så blir det natur der det skal være sennep.

DROPS Design 19.09.2019 kl. 10:32:

Hej Elin, så er opskriften rettet til sennep. Tak for info :)

Kommentere opskrift DROPS 204-7