DROPS / 202 / 33

Summers End by DROPS Design

Strikket bluse i perlestrik med pufærmer og tætsiddende rib i DROPS Merino Extra Fine. Størrelse S – XXXL.

Tags: bluser, perlestrik,

DROPS Design: Model me-177
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
STØRRELSE: S - M - L - XL - XXL – XXXL

MATERIALER:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
600-650-700-800-850-950 g farve 036, ametyst

STRIKKEFASTHED:
17 masker i bredden og 30 pinde i højden med perlestrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 4: Til rib
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm.
DROPS STRØMPEPINDE NR 6.
DROPS RUNDPINDE NR 6: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm

Garnet til denne opskrift koster fra 227.4kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RIB (strikket rundt):
1.omgang: * 1 drejet ret, 1 vrang *, strik fra *-*.
2.omgang: Strik ret (ikke drejet) over den drejede ret og strik vrang over vrang.
Gentag 1. og 2.omgang løbende.

PERLESTRIK (strikket rundt):
1.omgang: * 1 maske ret, 1 maske vrang *, strik fra *-*.
2.omgang: Strik ret over vrang og vrang over ret.
Gentag 2.omgang videre.

PERLESTRIK (strikket frem og tilbage på pinden):
1.pind: * 1 maske ret, 1 maske vrang *, strik fra *-*.
2.pind: Strik ret over vrang og vrang over ret.
Gentag 2.pind videre.

UDTAGNINGSTIPS-1:
Tag 1 maske ud mellem 2 masker ved at slå om, på næste pind strikkes omslaget ind i perlestrikken – der bliver et lille hul ved udtagningen.

UDTAGNINGSTIPS-2:
Tag 2 masker ud i 1 maske således: Strik 1 maske men slip ikke denne maske af pinden, lav et omslag og strik endnu en maske i masken, men denne strikkes i maskens bagerste led = 2 masker taget ud.

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med ½ pindenummer større.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE:
Blusen strikkes rundt på rundpind, nedenfra og op til ærmegabene. Derefter strikkes forstykket og bagstykket frem og tilbage på rundpind, hver for sig. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind.

RYG- OG FORSTYKKE:
Slå 150-160-170-190-210-230 masker op på rundpind 4. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der RIB – se forklaring over.
Når ribben måler 10 cm, skiftes der til rundpind 6. Strik 1 omgang ret hvor der tages 6-5-10-7-7-5 masker ud jævnt fordelt = 156-165-180-197-217-235 masker på omgangen - læs UDTAGNINGSTIPS- 1. Fortsæt med PERLESTRIK – se forklaring over - HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Strik 78-82-90-98-108-118 masker (= bagstykket) og sæt en mærketråd mellem 2 masker (= siden) strik 78-83-90-99-109-117 masker (= forstykket) og sæt en mærketråd mellem 2 masker (= siden).
Når arbejdet måler 28-30-31-33-34-36 cm, deles ryg- og forstykke ved mærkerne, og hver del strikkes færdig for sig.

BAGSTYKKE:
= 78-82-90-98-108-118 masker. Fortsæt med perlestrik frem og tilbage på pinden. Nu lukkes der af i hver side til ærmegab i begyndelsen af hver.2.pind således: Luk 2-3-4-5-7-9 masker af totalt 1 gang, 2 masker totalt 1-2-2-2-3-4 gange, 1 maske totalt 1-0-1-2-3-4 gange = 68-68-72-76-76-76 masker på pinden.
Når arbejdet måler 46-48-50-52-54-56 cm, lukkes de midterste 24-26-26-26-28-28 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Luk derefter af i hver side mod halsen på hver 2.pind således: 2 masker totalt 2 gange. Luk de resterende m af når arbejdet måler 50-52-54-56-58-60 cm.

FORSTYKKE:
= 78-83-90-99-109-117 masker. Strik som bagstykket, men når arbejdet måler 44-46-47-49-51-53 cm lukkes der af til hals således: Luk de midterste 20-21-22-23-25-25 masker af og strik hver skulder færdig for sig. Luk derefter af i hver side mod halsen på hver 2.pind således: 3 masker totalt 1 gang, 2 masker totalt 1 gang og 1 maske totalt 1 gang. Luk de resterende masker af når arbejdet måler 50-52-54-56-58-60 cm.

ÆRME:
Ærmet strikkes rundt på strømpepinde og rundpind. Slå 32-32-36-36-38-38 masker op på strømpepinde 4. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der RIB – se forklaring over – til arbejdet måler 11 cm.
Skift til strømpepinde 6 og strik 1 omgang ret hvor der tages 35 masker ud jævnt fordelt = 67-67-71-71-73-73 masker på omgangen - læs UDTAGNINGSTIPS-1.
Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen = midt under ærmet. Fortsæt med perlestrik. SAMTIDIG tages der 2 masker ud midt under ærmet på hver 7.-7.-7.-7.-6.-6. cm totalt 4 gange = 75-75-79-79-81-81 masker – læs UDTAGNINGSTIPS-2. Når arbejdet måler 49-50-49-47-45-43 cm lukkes der af til ærmekuppel, og arbejdet strikkes frem og tilbage til færdige mål. Luk af til ærmekuppel på hver 2.p i hver side således: 2-3-4-5-6-7 masker totalt 1 gang, 2 masker totalt 1 gang. Videre lukkes der 1 maske af i hver side til ærmekuppelen måler 4-4-5-8-9-12 cm. Luk 3 masker af i hver side totalt 1 gang. På næste omgang lukkes de resterende masker løst af. Ærmet måler 54-55-55-56-55-56 cm. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i. Saml ca 110 masker op rundt i halsen på strømpepinde 4 og strik rib med (1 ret, 1 vrang) i 2,5 til 3 cm, luk løst af med ret over ret og vrang over vrang.

Diagram

Tanja Bjørn Puggaard 27.03.2019 - 11:48:

Strikkefastheden på Merino Extra Fine hedder 21 og opskriften 17? Skal man ikke tage sig af det? :o)

Gitte Jensen 26.02.2019 - 09:10:

Håber på at opskriften kommer på, kan ikke vente, den er så flot 😀

Lisa 21.02.2019 - 10:17:

OOOhhhh den habe ich sofort auf meine Liste gesetzt! Wann kommt wohl das Muster? :) würde sich prima für den Übergang machen

Christa 16.01.2019 - 11:17:

Gefällt mir sehr gut!!Würde ihm den Namen MY LIVE geben!!bitte die Anleitung veröffentlichen,möchte ihn mit Alpaka Wolle stricken!!Danke Liebe Grüße

Sylvia 14.12.2018 - 21:32:

Toller Schnitt, zeitlos und lässig leger. Gefällt mir sehr gut.

Mona 12.12.2018 - 10:06:

Super flot facon - den vil et par af mine store børnebørn elske

Kommentere opskrift DROPS 202-33