DROPS / 198 / 20

Country Fair Socks by DROPS Design

Strikkede sokker i DROPS Fabel. Arbeidet strikkes i vinkel og striper fra tåen og opp. Størrelse 35 - 43.

DROPS Design: Modell fa-429
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm
Skaftets høyde ned til hælens start: 16 - 18 - 20 cm

MATERIALER:
DROPS FABEL fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50-50-50 g farge 903, gul/rosa
50-50-50 g farge 153, texMex

STRIKKEFASTHET:
26 masker i bredden og 34 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 2,5.
DROPS RUNDPINNER NR 2,5: lengde på 40 cm, 60 cm eller 80 cm.

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 18.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 19.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 20.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 36kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Arbeidet strikkes i striper slik:
Strikk 1 omgang med gul/rosa.
Strikk 1 omgang med texMex.

HÆL:
Strikk glattstrikk frem og tilbake med texMex slik:
1.PINNE (= retten): Strikk til det gjenstår 1 maske, snu arbeidet.
2.PINNE (= vrangen): Ta første maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, stram tråden og strikk til det gjenstår 1 maske, snu arbeidet.
3.PINNE (= retten): Ta første maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, stram tråden og strikk til det gjenstår 2 masker, snu arbeidet.
4.PINNE (= vrangen): Ta første maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, stram tråden og strikk til det gjenstår 2 masker, snu arbeidet.
Fortsett vendingene på samme måte til det er 14 masker igjen midt på pinnen.
Fortsett frem og tilbake, men nå strikkes det 1 maske mer for hver pinne (dvs både fra retten og fra vrangen) over hælen. For å unngå hull i hver overgang ved vendingene løftes den horisontale tråden før den masken som strikkes mer opp og settes vridd på pinnen. Strikk tråden sammen med neste maske på venstre pinne (fra retten strikkes tråden og maske rett sammen og fra vrangen strikkes tråden og masken vrang sammen). Strikk slik til det er strikket over alle masker på hælen.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

SOKKER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes fra tåen og opp. Det strikkes først frem og tilbake i vinkel med forkortede pinner, før arbeidet strikkes videre rundt på settpinner. Hælen strikkes frem og tilbake med forkortede pinner. Skaftet strikkes rundt på settpinner.

HØYRE SOKK:
Legg opp 48-52-56 masker (inkludert 1 kantmaske rille i hver side av arbeidet) på rundpinne 2,5 med texMex.

1.DEL:
Bytt til gul/rosa.
1.PINNE (= vrangen): Strikk 1 kantmaske RILLE – les forklaring over, strikk 23-25-27 masker vrang, sett 1 merke, strikk 23-25-27 masker vrang, avslutt med 1 kantmaske rille.
2.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 2 masker før merket, 1 kast (= 1 maske økt), 4 masker rett (= merket sitter midt mellom disse maskene), 1 kast (= 1 maske økt), strikk rett til det gjenstår 2 masker på pinnen, snu arbeidet (= totalt 50-54-58 masker på pinnen).
3.PINNE (= vrangen): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes vrang, strikk vrang til det gjenstår 2 masker på pinnen (kastene strikkes vridd, det skal ikke bli hull), snu arbeidet.
4.PINNE (= retten): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes rett, strikk rett til det gjenstår 2 masker før merket, 1 kast (= 1 maske økt), strikk 4 masker rett (= merket sitter midt mellom disse maskene), 1 kast (= 1 maske økt), strikk rett til det gjenstår totalt 5-7-9 masker på pinnen, snu arbeidet (= totalt 52-56-60 masker på pinnen).
5.PINNE (= vrangen): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes vrang, strikk vrang til det gjenstår totalt 5-7-9 masker på pinnen (kastene strikkes vridd, det skal ikke bli hull), snu arbeidet.
6.PINNE (= retten): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes rett, strikk rett til det gjenstår 2 masker før merket, 1 kast (= 1 maske økt), strikk 4 masker rett (= merket sitter midt mellom disse maskene), 1 kast (= 1 maske økt), strikk rett til det gjenstår totalt 10-12-14 masker på pinnen, snu arbeidet (= totalt 54-58-62 masker på pinnen).
7.PINNE (= vrangen): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes vrang, strikk vrang til det gjenstår totalt 10-12-14 masker på pinnen (kastene strikkes vridd, det skal ikke bli hull), snu arbeidet.
8.PINNE (= retten): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes rett, strikk rett til det gjenstår totalt 15-17-19 masker på pinnen, snu arbeidet.
9.PINNE (= vrangen): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes vrang, strikk vrang til det gjenstår totalt 15-17-19 masker på pinnen, snu arbeidet.
10.PINNE (= retten): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes rett, strikk rett til det gjenstår totalt 20-22-24 masker på pinnen, snu arbeidet.
11.PINNE (= vrangen): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes vrang, strikk vrang til det gjenstår totalt 20-22-24 masker på pinnen, snu arbeidet.
12.PINNE (= retten): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes rett, strikk rett til det gjenstår 1 maske på pinnen, avslutt med 1 kantmaske rille, snu arbeidet.
13.PINNE (= vrangen): Strikk 1 kantmaske rille, strikk vrang til det gjenstår 1 maske på pinnen, avslutt med 1 kantmaske rille.
Bytt til texMex.
14.PINNE (= retten): Strikk rett.
15.PINNE (= vrangen): Strikk 1 maske rille, strikk vrang til det gjenstår 1 maske, avslutt med 1 kantmaske rille.

2.DEL:
Bytt til gul/rosa.
16.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 2 masker, snu arbeidet.
17.PINNE (= vrangen): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes vrang, strikk vrang til det gjenstår 2 masker på pinnen, snu arbeidet.
18.PINNE (= retten): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes rett, strikk rett til det gjenstår totalt 5-7-9 masker på pinnen, snu arbeidet.
19.PINNE (= vrangen): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes vrang, strikk vrang til det gjenstår totalt 5-7-9 masker på pinnen, snu arbeidet.
20.PINNE (= retten): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes rett, strikk rett til det gjenstår totalt 10-12-14 masker på pinnen, snu arbeidet.
21.PINNE (= vrangen): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes vrang, strikk vrang til det gjenstår totalt 10-12-14 masker på pinnen, snu arbeidet.
22.PINNE (= retten): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes rett, strikk rett til det gjenstår totalt 15-17-19 masker på pinnen, snu arbeidet.
23.PINNE (= vrangen): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes vrang, strikk vrang til det gjenstår totalt 15-17-19 masker på pinnen, snu arbeidet.
24.PINNE (= retten): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes rett, strikk rett til det gjenstår totalt 20-22-24 masker på pinnen, snu arbeidet.
25.PINNE (= vrangen): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes vrang, strikk vrang til det gjenstår totalt 20-22-24 masker på pinnen, snu arbeidet.
26.PINNE (= retten): Løft 1 maske løst over på høyre pinne som om den skulle strikkes rett, strikk rett til det gjenstår 1 maske på pinnen, avslutt med 1 kantmaske rille, snu arbeidet.
27.PINNE (= vrangen): Strikk 1 kantmaske rille, strikk vrang til det gjenstår 1 maske på pinnen, avslutt med 1 kantmaske rille.
Bytt til texMex.
28.PINNE (= retten): Strikk rett.
29.PINNE (= vrangen): Strikk 1 maske rille, strikk vrang til det gjenstår 1 maske, avslutt med 1 kantmaske rille.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!

Gjenta 2.DEL (16.-29.pinne) totalt 3 ganger. Deretter gjenta 2.DEL 1 gang til, men på de 2 siste pinnene (= med texMex) felles den første kantmasken av i hver side av arbeidet = 52-56-60 masker. Nå forskyves omgangen ved å løfte de første 39-42-45 maskene fra retten løst over på høyre pinne. Klipp trådene.
Omgangens begynnelse = midt under foten.
Deretter settes arbeidet sammen og det strikkes rundt på settpinner. Strikk STRIPER i glattstrikk – les forklaring over.
Når arbeidet måler 17-18½-21 cm, se Fig.1 (når det måles legges arbeidet flatt med oppleggskanten i siden, mål midt på arbeidet fra spissen/tåen). Nå deles arbeidet til hæl og avpass at siste pinne strikkes med texMex. La de midterste 22 maskene oppå foten hvile på pinnene (dvs 11 masker på 2. og 3.settpinne). Fordel de resterende 30-34-38 maskene på 1. og 4.settpinne med 15-17-19 masker på hver pinne. Strikk HÆL – les forklaring over (hælen strikkes i glattstrikk).
Når hælen er strikket ferdig fortsetter det med striper og glattstrikk – NB: For å unngå hull i hjørnet på hælen når første omgang etter hælen strikkes, løftes den horisontale tråden før neste maske på venstre pinne opp og settes vridd på pinnen. Strikk tråden sammen med neste maske på venstre pinne.
Når arbeidet måler 4 cm fra hælen, økes det 2 masker jevnt fordelt = 54-58-62 masker. Gjenta økningen når arbeidet måler 8 cm fra hælen = 56-60-64 masker. Når arbeidet måler 12-14-16 cm fra hælen, avpass at neste omgang skal strikkes med gul/rosa, økes det 4 masker jevnt fordelt = 60-64-68 masker. Strikk vrangbord (= 2 rett/ 2 vrang) med gul/rosa i ca 4 cm. Fell løst av med rett.

MONTERING:
Brett oppleggskanten og sy sammen, sy opp til der arbeidet ble satt sammen og strikket rundt, pent med texMex.

VENSTRE SOKK:
Strikk som høyre sokk, men når delene er strikket ferdig og omgangen skal forskyves til midt under foten løftes de første 13-14-15 maskene fra retten løst over på høyre pinne.

Diagram

= spissen/tåen, mål herfra
= spissen/tåen, mål herfra

Magda Roos 12.03.2019 - 16:49:

Bezig met country fair sock maar snap niet hoe ik de steken moet verdelen om rond te gaan breien heb de 42 steken op rechter NLD gezet maar hoe moet ik zelf verder gaan verdelen. Kunt u me aub verder op weg helpen welk deel wordt hiel? Heb dit nog nooit gedaan. Bij voorbaat dank

Garnbaciller 06.03.2019 - 08:21:

Det är jävligt beklagligt att ni återigen snor andras mönster!

Carmen 18.01.2019 - 09:58:

Sehr nah am Original eines anderen Designers !!!

Jensen 16.12.2018 - 09:26:

Smart måde at afslutte tæerne på - følger fint fodens form.

Kommentér oppskrift DROPS 198-20