DROPS / 199 / 19

Sweet Nothing Cardigan by DROPS Design

Strikket jakke med raglan i DROPS Sky. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med striper og splitt i sidene. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell sk-039
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

100-100-100-100-100-100 g farge 13, lys jeansblå
100-150-150-150-150-200 g farge 12, jeansblå
100-100-150-150-150-150 g farge 07, lys sjøgrønn

STRIKKEFASTHET:
20 masker i bredden og 26 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 4,5.
DROPS RUNDPINNER NR 4,5: lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 3,5.
DROPS RUNDPINNE NR 3,5: lengde på 80 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS PERLEMORKNAPP, Rund (blå) NR 612: 6-6-6-6-7-7 stk.

fra 49.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 49.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 49.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 294kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.5. Velg diagram for din størrelse.

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 95 masker) minus kantmaskene i rille i hver side (= 4 masker) og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 20) = 4,5.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselvis hver 4. og 5.maske. På neste pinne strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

STRIPER BOL:
Det strikkes striper slik:
Stripe-1: Strikk 18-19-19-20-21-21 cm med lys jeansblå.
Stripe-2: Strikk 18-18-19-20-20-21 cm med jeansblå.
Stripe-3: Strikk med lys sjøgrønn til ferdig mål (= 17-18-19-19-20-21 cm).

STRIPER ERME:
Fortsett videre med jeansblå til stripen måler totalt 23 cm i alle størrelser, deretter strikkes det videre med lys sjøgrønn til ferdig mål.

RAGLAN (gjelder ermene):
Alle økninger gjøres fra retten!
Det økes 1 maske etter/før merketrådene på ermene slik: Strikk frem til første merketråd på ermet, 1 maske rett, lag 1 kast om pinnen, strikk frem til 1 maske før neste merketråd, lag 1 kast om pinnen, 1 maske rett. Gjenta på det andre ermet (= 4 masker økt på pinnen). På neste pinne (vrangen) strikkes kastene vrang, slik at det blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av masken med merketråd slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.

KNAPPHULL:
Fell til knapphull på høyre stolpe (når plagget tas på). Fell fra retten når det gjenstår 4 masker på pinnen slik: Fell av de neste 2 maskene, strikk de neste 2 maskene rett. På neste pinne legges det opp 2 nye masker over de felte maskene.
Første knapphull felles når vrangborden i halsen måler ca 2 cm. Deretter felles de 5-5-5-5-6-6 neste med ca 9-9-10-10-9-9 cm mellom hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne ovenfra og ned. Bolen strikkes frem og tilbake i ett ned til splitten i sidene, deretter strikkes forstykkene og bakstykket ferdig frem og tilbake hver for seg. Ermene strikkes rundt på liten rundpinne/settpinner ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 103-107-111-115-119-123 masker (inkludert 5 stolpemasker i rille i hver side mot midt foran) på rundpinne 3,5 med lys jeansblå. Strikk slik:
1.PINNE (vrangen): strikk rett.
2.PINNE (retten): strikk rett.
3.PINNE: Strikk 5 stolpemasker RILLE – les forklaring over, vrang til det gjenstår 5 masker på pinnen, 5 stolpemasker rille.

BÆRESTYKKE:
Bytt til rundpinne 4,5. Strikk STRIPER BOL – les forklaring over, og mønster slik:
5 stolpemasker rille, A.1 (= 1 maske), A.2 – velg diagram for din størrelse (= 16-16-16-20-20-20 masker), sett 1 merketråd her (= venstre forstykke), 1 maske rett, lag 1 kast om pinnen, strikk 11-13-15-9-11-13 masker rett, lag 1 kast om pinnen, 1 maske rett, sett en merketråd her (= erme), A.3 – velg diagram for din størrelse (= 16-16-16-20-20-20 masker), A.4 (= 1 maske, dvs midtmasken bak), A.2 – velg diagram for din størrelse, sett en merketråd her (= bakstykke), 1 maske rett, lag 1 kast om pinnen, strikk 11-13-15-9-11-13 masker rett, lag 1 kast om pinnen, 1 maske rett, sett en merketråd her (= erme), A.3 – velg diagram for din størrelse, A.5 (= 1 maske), (= høyre forstykke), 5 stolpemasker rille. Det er nå økt 1 maske til RAGLAN – les forklaring over, i hver side av ermene, det er økt 2 masker midt bak (på hver side av midtmasken = A.4), det er økt 1 maske på hvert av forstykkene (etter A.1 og før A.5) = 111-115-119-123-127-131 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN og husk KNAPPHULL - les forklaring over. Fortsett frem og tilbake slik og øk til raglan på ermene på hver 2.pinne 21-25-26-31-31-30 ganger til (totalt 22-26-27-32-32-31 ganger), SAMTIDIG når diagrammene er strikket ferdig i høyden repeteres de siste 2 pinnene i høyden 20-23-27-28-33-36 ganger til (dvs, til det er 49-55-63-65-75-81 masker glattstrikk mellom A.2 og A.3 på bakstykket og det er 25-28-32-33-38-41 masker glattstrikk mellom A.2/A.3 og stolpen på hvert av forstykkene) = 295-327-351-379-403-415 masker. Videre fortsettes det med struktur over de 18-18-18-22-22-22 maskene i A.2 og A.3, 5 stolpemasker rille i hver side mot midt foran og glattstrikk over de resterende maskene til arbeidet måler 22-24-26-28-30-32 cm målt fra oppleggskanten og ned midt foran.
Neste pinne fra vrangen strikkes slik: Strikk mønster som før over de første 48-51-55-60-65-68 maskene (= høyre forstykke), sett de neste 57-67-71-75-77-77 maskene på en tråd (= erme), legg opp 10-10-12-12-14-18 masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk de neste 85-91-99-109-119-125 maskene som før (= bakstykke), sett de neste 57-67-71-75-77-77 maskene på en tråd (= erme), legg opp 10-10-12-12-14-18 masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk de resterende 48-51-55-60-65-68 maskene på pinnen som før (= venstre forstykke). HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 201-213-233-253-277-297 masker. Sett en merketråd midt i de nye maskene som ble lagt opp i siden under ermene (= 5-5-6-6-7-9 nye masker på hver side av merketråden). Fortsett videre med de 2 siste radene i A.2 og A.3, 5 stolpemasker rille i hver side mot midt foran, strikk rille over de 4 midterste maskene under ermene (= 2 masker rille på hver side av merketråden i hver side), og de resterende maskene strikkes i glattstrikk.
Når arbeidet måler 16 cm settes de første og siste 53-56-61-66-72-77 maskene på en tråd til venstre og høyre forstykke. Videre strikkes for-/bakstykket ferdig hver for seg slik at det blir en splitt i hver side.

BAKSTYKKE:
= 95-101-111-121-133-143 masker. Strikk mønster A.2/A.3, glattstrikk og 2 masker rille i hver side som før. Når arbeidet måler 27 cm strikkes det 1 pinne glattstrikk der det økes det 20-20-22-24-26-28 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS (jevn fordeling) = 115-121-133-145-159-171 masker. Bytt til rundpinne 3,5. Strikk vrangbord (1 rett, 1 vrang) med 2 kantmasker rille i hver side. Når vrangborden måler 4 cm felles det av med rett over rett og vrang over vrang. Pass på at avfellingskanten ikke strammer. Gå evt opp et pinnenummer når det felles av. Jakken måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

HØYRE FORSTYKKE:
Sett de 53-56-61-66-72-77 maskene fra tråden tilbake på rundpinne 4,5. Strikk mønster frem og tilbake som før. Når arbeidet måler 27 cm strikkes det 1 pinne glattstrikk der det økes 9-9-11-11-13-15 masker jevnt fordelt = 62-65-72-77-85-92 masker. Bytt til rundpinne 3,5. Strikk vrangbord (1 rett, 1 vrang) med 2 kantmasker rille mot siden og 5 stolpemasker rille mot midt foran. Når vrangborden måler 4 cm felles det av med rett over rett og vrang over vrang. Pass på at avfellingskanten ikke strammer. Gå evt opp et pinnenummer når det felles av. Jakken måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

VENSTRE FORSTYKKE:
Strikk på samme måte som høyre forstykke men speilvendt.

ERME:
Sett de 57-67-71-75-77-77 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på liten rundpinne/settpinner 4,5 og strikk i tillegg opp 1 masker i hver av de 10-10-12-12-14-18 maskene som ble lagt opp under ermene = 67-77-83-87-91-95 masker. Sett 1 merketråd midt i de nye maskene under ermene (= 5-5-6-6-7-9 nye masker på hver side av merketråden). Strikk glattstrikk rundt og STRIPER ERME - les forklaring over. Når arbeidet måler 4 cm fra delingen felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik i de ulike størrelsene:
Størrelse S: Fell på hver 2.cm 7 ganger og på hver 3.cm 6 ganger.
Størrelse M: Fell på hver 2.cm 12 ganger og på hver 3.cm 3 ganger.
Størrelse L: Fell på hver cm 5 ganger og på hver 2.cm 12 ganger.
Størrelse XL: Fell på hver cm 9 ganger og på hver 2.cm 9 ganger.
Størrelse XXL: Fell på hver cm 12 ganger og på hver 2.cm 7 ganger.
Størrelse XXXL: Fell på hver cm 16 ganger og på hver 2.cm 4 ganger.
Når alle fellingene er ferdige er det 41-47-49-51-53-55 masker. Strikk videre til ermet måler 39-38-36-35-33-32 cm fra delingen (kortere mål i større størrelser pga videre hals og lengre bærestykke). Strikk 1 omgang rett der det økes 9-9-9-11-11-11 masker jevnt fordelt = 50-56-58-62-64-66 masker. Bytt til settpinner 3,5 og strikk vrangbord (1 rett, 1 vrang) i 4 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang. For å unngå at avfellingskanten strammer kan det lages 1 kast om pinnen etter hver 6.maske samtidig som det felles av (kastene felles av som vanlige masker). Ermet måler ca 43-42-40-39-37-36 cm fra delingen. Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy knappene til venstre stolpe.

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen
= vrang fra retten
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste pinne (vrangen) strikkes kastene vrang (det skal bli hull)

Martine 18.12.2018 - 08:43:

Proposez le même au crochet. Merci

Ilovedogs 17.12.2018 - 19:46:

Bello e adatto a qualunque età

Chantal 13.12.2018 - 00:24:

Bonsoir ... J'adore ce modèle, il est chic tout en étant tout allé... Bien Habillée pour les jeunes aux ainées ! BRAVO à tous vos CRÉATEURS et grand merci de nous donner la possibilité de les réaliser avec tous vos tutos que vos nous proposés ! ... Cordialement Vôtre Chantal

Angelika 11.12.2018 - 19:10:

Raglan-Teile bevorzuge ich besonders, da sie sich viel besser stricken und individuell anpassen lassen. Außerdem entfällt das lästige Zusammennähen. Diese Jacke gefällt mir sehr gut in ihrer Farb- und Formgebung.

Kommentér oppskrift DROPS 199-19