DROPS / 199 / 19

Sweet Nothing Cardigan by DROPS Design

Stickad kofta med raglan i DROPS Sky. Arbetet stickas uppifrån och ner med ränder och sprund i sidorna. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell sk-039
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

100-100-100-100-100-100 g färg 13, ljus jeansblå
100-150-150-150-150-200 g färg 12, jeansblå
100-100-150-150-150-150 g färg 07, ljus sjögrön

STICKFASTHET:
20 maskor på bredden och 26 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4,5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 4,5: längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5.
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: längd på 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Rund (blå) NR 612: 6-6-6-6-7-7 st.

från 49.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 49.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 49.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 294kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.5. Välj diagram för din storlek.

ÖKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 95 maskor) minus kantmaskorna i rätstickning i varje sida (= 4 maskor) och delar maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 20) = 4,5.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter växelvis var 4:e och var 5:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

RÄNDER FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Det stickas ränder så här:
Rand-1: Sticka 18-19-19-20-21-21 cm med ljus jeansblå.
Rand-2: Sticka 18-18-19-20-20-21 cm med jeansblå.
Rand-3: Sticka med ljus sjögrön till färdigt mått (= 17-18-19-19-20-21 cm).

RÄNDER ÄRM:
Fortsätt sedan med jeansblå till randen mäter totalt 23 cm i alla storlekar, sedan stickas det vidare med ljus sjögrön till färdigt mått.

RAGLAN (gäller ärmarna):
Alla ökningar görs från rätsidan!
Det ökas 1 maska efter/före markörerna på ärmarna så här: Sticka fram till första markören på ärmen, 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan, sticka fram till 1 maska före nästa markör, gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska. Upprepa på den andra ärmen (= 4 maskor ökade på varvet). På nästa varv (avigsidan) stickas omslagen aviga, så att det blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av maskan med markör så här: Sticka till det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

KNAPPHÅL:
Maska av till knapphål på höger framkant (när plagget tas på). Maska av från rätsidan när det återstår 4 maskor på varvet så här: Maska av de nästa 2 maskorna, sticka de nästa 2 maskane räta. På nästa varv läggs det upp 2 nya maskor över de avmaskade maskorna.
Första knapphålet maskas av när resåren i halsen mäter ca 2 cm. Sedan avmaskas de 5-5-5-5-6-6 nästa med ca 9-9-10-10-9-9 cm mellan varje.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

KOFTA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka uppifrån och ner. Fram- och bakstycket stickas fram och tillbaka i ett ner till sprundet i sidorna, sedan stickas framstyckena och bakstycket färdiga fram och tillbaka var för sig. Ärmarna stickas runt på kort rundsticka/strumpstickor uppifrån och ner.

HALSKANT:
Lägg upp 103-107-111-115-119-123 maskor (inklusive 5 framkantsmaskor i rätsticknng i varje sida mot mitt fram) på rundsticka 3,5 med ljus jeansblå. Sticka så här:
VARV 1 (avigsidan): stickas rätt.
VARV 2 (rätsidan): stickas rätt.
VARV 3: Sticka 5 framkantsmaskor i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, avigmaskor till det återstår 5 maskor på varvet, 5 framkantsmaskor i rätstickning.

OK:
Byt till rundsticka 4,5. Sticka RÄNDER FRAM- OCH BAKSTYCKE – läs förklaring ovan, och mönster så här:
5 framkantsmaskor i rätstickning, A.1 (= 1 maska), A.2 – välj diagram för din storlek (= 16-16-16-20-20-20 maskor), sätt 1 markör här (= vänster framstycke), 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan, sticka 11-13-15-9-11-13 rätmaskor, gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, sätt en markör här (= ärm), A.3 – välj diagram för din storlek (= 16-16-16-20-20-20 maskor), A.4 (= 1 maska, dvs mittmaskan bak), A.2 – välj diagram för din storlek, sätt en markör här (= bakstycke), 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan, sticka 11-13-15-9-11-13 rätmaskor, gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, sätt en markör här (= ärm), A.3 – välj diagram för din storlek, A.5 (= 1 maska), (= höger framstycke), 5 framkantsmaskor i rätstickning. Det har nu ökats 1 maska till RAGLAN – läs förklaring ovan, i varje sida av ärmarna, det har ökats 2 maskor mitt bak (på varje sida av mittmaskan = A.4), det har ökats 1 maska på varje framstycke (efter A.1 och för A.5) = 111-115-119-123-127-131 maskor. KONTROLLERA STICKFASTHETEN och kom ihåg KNAPPHÅL - läs förklaring ovan. Fortsätt fram och tillbaka så och öka till raglan på ärmarna på vartannat varv 21-25-26-31-31-30 ggr till (totalt 22-26-27-32-32-31 ggr), SAMTIDIGT när diagrammen är färdigstickade på höjden repeteras de sista 2 varven på höjden 20-23-27-28-33-36 ggr till (dvs, till det är 49-55-63-65-75-81 maskor slätstickning mellan A.2 och A.3 på bakstycket och det är 25-28-32-33-38-41 maskor slätstickning mellan A.2/A.3 och framkanten på varje framstycke) = 295-327-351-379-403-415 maskor. Sedan fortsätts det med struktur över de 18-18-18-22-22-22 maskorna i A.2 och A.3, 5 framkantsmaskor i rätstickning i varje sida mot mitt fram och slätstickning över de resterande maskorna till arbetet mäter 22-24-26-28-30-32 cm mätt från uppläggningskanten och ner mitt fram.
Nästa varv från avigsidan stickas så här: Sticka mönster som förut över de första 48-51-55-60-65-68 maskorna (= höger framstycke), sätt de nästa 57-67-71-75-77-77 maskorna på en tråd (= ärm), lägg upp 10-10-12-12-14-18 maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de nästa 85-91-99-109-119-125 maskorna som förut (= bakstycke), sätt de nästa 57-67-71-75-77-77 maskorna på en tråd (= ärm), lägg upp 10-10-12-12-14-18 maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de resterande 48-51-55-60-65-68 maskorna på varvet som förut (= vänster framstycke). HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 201-213-233-253-277-297 maskor. Sätt en markör mitt i de nya maskorna som lades upp i sidan under ärmarna (= 5-5-6-6-7-9 nya maskor på varje sida av markören). Fortsätt sedan med de 2 sista varven i A.2 och A.3, 5 framkantsmaskor i rätstickning i varje sida mot mitt fram, sticka rätstickning över de 4 mittersta maskorna under ärmarna (= 2 maskor i rätstickning på varje sida av markören i varje sida), och de resterande maskorna stickas i slätstickning.
När arbetet mäter 16 cm sätts de första och sista 53-56-61-66-72-77 maskorna på en tråd till vänster och höger framstycke. Sedan stickas fram-/bakstycket färdiga var för sig så att det blir en sprund i varje sida.

BAKSTYCKE:
= 95-101-111-121-133-143 maskor. Sticka mönster A.2/A.3, slätstickning och 2 maskor i rätstickning i varje sida som förut. När arbetet mäter 27 cm stickas det 1 varv slätstickning där det ökas 20-20-22-24-26-28 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS (jämn fördelning) = 115-121-133-145-159-171 maskor. Byt till rundsticka 3,5. Sticka resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) med 2 kantmaskor i rätstickning i varje sida. När resåren mäter 4 cm maskas det av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Se till att avmaskningskanten inte stramar. Byt eventuellt till ett större sticknummer när det maskas av. Koftan mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm från axeln och ner.

HÖGER FRAMSTYCKE:
Sätt tillbaka de 53-56-61-66-72-77 maskorna från tråden på rundsticka 4,5. Sticka mönster fram och tillbaka som förut. När arbetet mäter 27 cm stickas det 1 varv slätstickning där det ökas 9-9-11-11-13-15 maskor jämnt fördelat = 62-65-72-77-85-92 maskor. Byt till rundsticka 3,5. Sticka resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) med 2 kantmaskor i rätstickning mot sidan och 5 framkantsmaskor i rätstickning mot mitt fram. När resåren mäter 4 cm maskas det av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Se till att avmaskningskanten inte stramar. Byt eventuellt till ett större sticknummer när det maskas av. Koftan mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm från axeln och ner.

VÄNSTER FRAMSTYCKE:
Sticka på samma sätt som höger framstycke men spegelvänt.

ÄRM:
Sätt de 57-67-71-75-77-77 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på kort rundsticka/strumpstickor 4,5 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 10-10-12-12-14-18 maskorna som lades upp under ärmarna = 67-77-83-87-91-95 maskor. Sätt 1 markör mitt i de nya maskorna under ärmarna (= 5-5-6-6-7-9 nya maskor på varje sida av markören). Sticka slätstickning runt och RÄNDER ÄRM - läs förklaring ovan. När arbetet mäter 4 cm från delningen minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så här i de olika storlekarna:
Storlek S: Minska med 2 cm mellanrum 7 ggr och med 3 cm mellanrum 6 ggr.
Storlek M: Minska med 2 cm mellanrum 12 ggr och med 3 cm mellanrum 3 ggr.
Storlek L: Minska med 1 cm mellanrum 5 ggr och med 2 cm mellanrum 12 ggr.
Storlek XL: Minska med 1 cm mellanrum 9 ggr och med 2 cm mellanrum 9 ggr.
Storlek XXL: Minska med 1 cm mellanrum 12 ggr och med 2 cm mellanrum 7 ggr.
Storlek XXXL: Minska med 1 cm mellanrum 16 ggr och med 2 cm mellanrum 4 ggr.
När alla minskningar är färdiga är det 41-47-49-51-53-55 maskor. Sticka vidare till ärmen mäter 39-38-36-35-33-32 cm från delningen (kortare mått i större storlekar pga vidare hals och längre ok). Sticka 1 varv rätt där det ökas 9-9-9-11-11-11 maskor jämnt fördelat = 50-56-58-62-64-66 maskor. Byt till strumpstickor 3,5 och sticka resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) i 4 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. För att undvika att avmaskningskanten stramar kan det göras 1 omslag om stickan efter var 6:e maska samtidigt som det maskas av (omslagen maskas av som vanliga maskor). Ärmen mäter ca 43-42-40-39-37-36 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy i knapparna till vänster framkant.

Diagram

= rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan
= avigmaska från rätsidan
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv (avigsidan) stickas omslagen aviga (det ska bli hål)

Anne 31.08.2019 - 13:38:

Hej igen, bare glem mit “knaphuls spørgsmål” jeg havde åbenbart ikke fået skrevet hele opskriften ud !

DROPS Design 02.09.2019 kl. 15:32:

Hej Anne, Super - god fornøjelse! :)

Anne 31.08.2019 - 10:04:

Er lige begyndt på denne model og har strikket de første 4 pinde. I opskriften står der så “husk knaphul”. Dette skal selvfølgelig strikkes i de 5 ret m kanten, men over hvor mange masker og hvor i opskriften står der noget om det?

DROPS Design 02.09.2019 kl. 15:31:

Hej Anne, ser at du har fundet svaret selv :)

Gry Rønnevik 02.08.2019 - 10:39:

Hei. Hvis jeg legger sammen alle mønstrene som er oppgitt får jeg 132 masker, mens det i oppskrifta bare står oppført 119masker. På størrelse L. Får da 5 stolper rille, A1=1m, A2=16-m, 1mr, 1k, 15r, 1k, 1r, A3=16m, A4=1m, A2=16m, 1r, 1k, 15 m, 1k, 1r, A3=16-m, A5=1m, 5stolpemasker. Dette blir 132 m, men det står oppført 119m. Hvor er feilen?

DROPS Design 02.08.2019 kl. 11:43:

Hej Gry, hvis du lægger dine tal sammen så får du 111 m (uden kast) + 4 kast (på hver side af ærmet) + 4 kast (fra diagrammerne) = 119 masker. God fornøjelse!

Christa 28.03.2019 - 15:19:

Toll ich habe gerade die deutsche Uebersetzung gefunden,freue mich sehr,bin am nachdenken ob ich beide Jacke und Pullover stricke. Besten Dank Christa.

Martine 18.12.2018 - 08:43:

Proposez le même au crochet. Merci

Ilovedogs 17.12.2018 - 19:46:

Bello e adatto a qualunque età

Chantal 13.12.2018 - 00:24:

Bonsoir ... J'adore ce modèle, il est chic tout en étant tout allé... Bien Habillée pour les jeunes aux ainées ! BRAVO à tous vos CRÉATEURS et grand merci de nous donner la possibilité de les réaliser avec tous vos tutos que vos nous proposés ! ... Cordialement Vôtre Chantal

Angelika 11.12.2018 - 19:10:

Raglan-Teile bevorzuge ich besonders, da sie sich viel besser stricken und individuell anpassen lassen. Außerdem entfällt das lästige Zusammennähen. Diese Jacke gefällt mir sehr gut in ihrer Farb- und Formgebung.

Kommentér oppskrift DROPS 199-19