Agnes by DROPS Design

Strikket jakke til barn i DROPS Sky. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med rundt bærestykke, hullmønster, glattstrikk og riller. Størrelse 3-12 år.

DROPS Design: Modell sk-001-bn
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152

MATERIALER:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
150-150-200-200-200 g farge 13, lys jeansblå

DROPS RUNDPINNER NR 4: lengde på 40 cm og 60 cm.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS PERLEMORKNAPP, buet hvit NR 522: 6-6-6-7-7 stk.

fra 38.35 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 38.35 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 38.35 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 115.05kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

1 rille = 2 omganger. Strikk 1 omgang rett og 1 omgang vrang

MØNSTER:
Se diagrammene A.1 og A.2. Velg diagrammene for din størrelse. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 72 masker) og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 17) = 4,2.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter hver 4.maske. På neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder sidene på bolen):
Strikk til det gjenstår 1 masker før merketråden, 1 kast, strikk 2 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), 1 kast = 2 masker økt. På neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket = 2 masker felt.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe (når plagget has på). 1 knapphull = start fra vrangen og strikk 2. og 3.maske fra kanten rett sammen, lag 1 kast. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Første knapphull felles etter 1 cm på halskanten, deretter felles de neste 5-5-5-6-6 knapphullene på hver 5.-6.-6.-6.-7. cm.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne ovenfra og ned. Det deles opp til bol og ermer, bolen strikkes frem og tilbake på rundpinne. Ermene strikkes rundt på settpinner/liten rundpinne.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 72-76-80-86-92 masker på rundpinne 4 med Sky. Strikk 2 RILLER – se forklaring over – husk KNAPPHULL på høyre stolpe – se forklaring over. Strikk 1 pinne rett der det økes 17-19-21-23-24 masker jevnt fordelt på pinnen LES ØKETIPS! = 89-95-101-109-116 masker på pinnen.
Strikk 1 pinne rett fra vrangen. Sett et merke i denne omgangen og mål herfra videre. Strikk etter diagram A.1 og A.2 slik fra retten: Strikk 5 stolpemasker i RILLE, strikk A.1 over 1 maske, strikk A.2 totalt 13-14-15-14-15 ganger på pinnen og strikk 5 stolpemasker i RILLE. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når diagram A.1 og A.2 er strikket ferdig i høyden er det 219-235-251-263-281 masker på pinnen. På neste pinne fra retten justeres maskeantallet til 219-235-253-261-283. Strikk videre i glattstrikk til arbeidet måler ca 15-15-16-17-18 cm fra merket. Neste pinne fra retten strikkes slik: Strikk 5 stolpemasker i RILLE, strikk 30-32-35-36-37 masker glattstrikk (= forstykke), sett de neste 44-48-51-53-62 maskene på en tråd (= erme), legg opp 6 nye masker under erme, strikk 61-65-71-73-75 masker glattstrikk (= bakstykket), sett de neste 44-48-51-53-62 maskene på en ny tråd (= erme), legg opp 6 nye masker, strikk 30-32-35-36-37 masker (= forstykke) og strikk 5 stolpemasker i RILLE.

BOLEN:
Det er nå 143-151-163-167-171 masker på pinnen. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Sett 1 merketråd i midten mellom de 6 nye maskene som ble lagt opp. Strikk glattstrikk frem og tilbake med 5 stolpemasker i rille i hver side. Når arbeidet måler 3 cm økes det 1 maske på hver side av hvert merke (= 4 masker økt) LES ØKETIPS – 2! Gjenta økningen hver 3.-4½.-5½.-6½.-7½. cm totalt 3 ganger = 155-163-175-179-183 masker på pinnen. Strikk videre som før til arbeidet måler ca 15-17-20-23-26 cm (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 2 cm til ferdig mål). Strikk riller i 2 cm. Fell løst av med rett. Klipp og fest tråden.

ERME:
Sett maskene fra den ene tråden tilbake på liten rundpinne/settpinner 4 (= 44-48-51-53-62 masker), strikk opp 1 ny maske i hver av de 6 maskene som ble lagt opp på bolen (= 50-54-57-59-68 masker). Sett 1 merketråd midt i disse 6 maskene. Strikk glattstrikk rundt til ermet måler 3 cm. Nå felles det 1 maske på hver side av merketråden LES FELLETIPS. Fortsett i glattstrikk og gjenta fellingen hver 4.-4.-4.-4.-3½. cm til det det totalt er felt 5-6-7-8-10 ganger = 40-42-43-43-48 masker på pinnen. Strikk glattstrikk til erme måler 23-28-31-35-38 cm.
Strikk riller i 2 cm. Fell av med rett. Klipp og fest tråden.

Strikk det andre erme på samme måte.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 04.04.2019
Rettelse - BÆRESTYKKE: Når diagram A.1 og A.2 er strikket ferdig i høyden er det 219-235-251-263-281 masker på pinnen. På neste pinne fra retten justeres maskeantallet til 219-235-253-261-283.
Oppdatert online: 10.04.2019
Rettelse - BOLEN: Strikk videre som før til arbeidet måler ca 15-17-20-23-26 cm (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 2 cm til ferdig mål).

= mellom 2 masker lages 1 kast om pinnen, kastet strikkes vrang på neste pinne. Det skal lage hull
= mellom 2 masker lages 1 kast om pinnen, kastet strikkes vridd på neste pinne. Det skal ikke bli hull
= ta 1 maske løst av pinnen som om den strikkes rett, strikk 1 maske rett og løft den løse masken over den strikkede masken
= ta 1 maske løst av pinnen som om den strikkes rett, strikk 2 masker rett sammen, løft den løse masken over maskene som ble strikket sammen

Tina Lillelund Andersen 07.04.2019 - 04:39:

Der må da være en fejl i opskriften 🥴 Jeg strikker str. 9/10 år. 17 m x 14 = 238 + 10 kandtm = 248 Hvordan kan det nogensinde blive til 263 m ?

DROPS Design 09.04.2019 kl. 15:20:

Hei Tina. Når du er ferdig med diagrammet har du 18 masker i hver rapport av A.2. Du øker altså 11 masker i hver rapport. Det er 14 rapporter = 252 masker. Videre har du 1 maske i A.1 og 10 kantmasker = 263 masker. God fornøyelse.

Gudrun 28.03.2019 - 22:12:

Well I'm doing pattern for size 3/4 and the stitch totals are not right. After increasing through the yoke I have 219 sts, increase 3 sts, total 222 sts. Then set up 2 fronts, back and 2 sleeves. 222-5(band)-30(front)-44(sleeve)-61(back)-44(sleeve)-30(front)-5(band)=3 remaining stitches. So why do I add 3 sts? I'll add 1 st to each front and 1st to back.

DROPS Design 08.04.2019 kl. 11:11:

Búið er að leiðrétta þetta mynstur.

Rachel 23.03.2019 - 16:19:

I'm doing pattern for size 7/8 and the stitch totals are off. After increasing through the yoke you have 251 sts, increase 5 sts, total 256 sts. Then set up 2 fronts, back and 2 sleeves. 256-5(band)-35(front)-51(sleeve)-71(back)-51(sleeve)-35(front)-5(band)=3 remaining stitches. Am I counting wrong? Should I add these extra sts to the back and adjust the #s in the pattern accordingly? Thank you.

DROPS Design 04.04.2019 kl. 15:38:

Dear Rachel, the pattern has been edited, you should adjust the number of sts to 253 sts in size 7/8. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Children 34-9