Agnes by DROPS Design

Strikket jakke til barn i DROPS Sky. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med rundt bærestykke, hullmønster, glattstrikk og riller. Størrelse 3-12 år.

DROPS Design: Modell sk-001-bn
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152

MATERIALER:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
150-150-200-200-200 g farge 13, lys jeansblå

DROPS RUNDPINNER NR 4: lengde på 40 cm og 60 cm.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS PERLEMORKNAPP, buet hvit NR 522: 6-6-6-7-7 stk.

fra 36.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 36.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 36.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 108kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

1 rille = 2 omganger. Strikk 1 omgang rett og 1 omgang vrang

MØNSTER:
Se diagrammene A.1 og A.2. Velg diagrammene for din størrelse. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 72 masker) og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 17) = 4,2.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter hver 4.maske. På neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder sidene på bolen):
Strikk til det gjenstår 1 masker før merketråden, 1 kast, strikk 2 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), 1 kast = 2 masker økt. På neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket = 2 masker felt.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe (når plagget has på). 1 knapphull = start fra vrangen og strikk 2. og 3.maske fra kanten rett sammen, lag 1 kast. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Første knapphull felles etter 1 cm på halskanten, deretter felles de neste 5-5-5-6-6 knapphullene på hver 5.-6.-6.-6.-7. cm.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne ovenfra og ned. Det deles opp til bol og ermer, bolen strikkes frem og tilbake på rundpinne. Ermene strikkes rundt på settpinner/liten rundpinne.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 72-76-80-86-92 masker på rundpinne 4 med Sky. Strikk 2 RILLER – se forklaring over – husk KNAPPHULL på høyre stolpe – se forklaring over. Strikk 1 pinne rett der det økes 17-19-21-23-24 masker jevnt fordelt på pinnen LES ØKETIPS! = 89-95-101-109-116 masker på pinnen.
Strikk 1 pinne rett fra vrangen. Sett et merke i denne omgangen og mål herfra videre. Strikk etter diagram A.1 og A.2 slik fra retten: Strikk 5 stolpemasker i RILLE, strikk A.1 over 1 maske, strikk A.2 totalt 13-14-15-14-15 ganger på pinnen og strikk 5 stolpemasker i RILLE. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når diagram A.1 og A.2 er strikket ferdig i høyden er det 219-235-251-263-281 masker på pinnen. På neste pinne fra retten justeres maskeantallet til 219-235-253-261-283. Strikk videre i glattstrikk til arbeidet måler ca 15-15-16-17-18 cm fra merket. Neste pinne fra retten strikkes slik: Strikk 5 stolpemasker i RILLE, strikk 30-32-35-36-37 masker glattstrikk (= forstykke), sett de neste 44-48-51-53-62 maskene på en tråd (= erme), legg opp 6 nye masker under erme, strikk 61-65-71-73-75 masker glattstrikk (= bakstykket), sett de neste 44-48-51-53-62 maskene på en ny tråd (= erme), legg opp 6 nye masker, strikk 30-32-35-36-37 masker (= forstykke) og strikk 5 stolpemasker i RILLE.

BOLEN:
Det er nå 143-151-163-167-171 masker på pinnen. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Sett 1 merketråd i midten mellom de 6 nye maskene som ble lagt opp. Strikk glattstrikk frem og tilbake med 5 stolpemasker i rille i hver side. Når arbeidet måler 3 cm økes det 1 maske på hver side av hvert merke (= 4 masker økt) LES ØKETIPS – 2! Gjenta økningen hver 3.-4½.-5½.-6½.-7½. cm totalt 3 ganger = 155-163-175-179-183 masker på pinnen. Strikk videre som før til arbeidet måler ca 15-17-20-23-26 cm (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 2 cm til ferdig mål). Strikk riller i 2 cm. Fell løst av med rett. Klipp og fest tråden.

ERME:
Sett maskene fra den ene tråden tilbake på liten rundpinne/settpinner 4 (= 44-48-51-53-62 masker), strikk opp 1 ny maske i hver av de 6 maskene som ble lagt opp på bolen (= 50-54-57-59-68 masker). Sett 1 merketråd midt i disse 6 maskene. Strikk glattstrikk rundt til ermet måler 3 cm. Nå felles det 1 maske på hver side av merketråden LES FELLETIPS. Fortsett i glattstrikk og gjenta fellingen hver 4.-4.-4.-4.-3½. cm til det det totalt er felt 5-6-7-8-10 ganger = 40-42-43-43-48 masker på pinnen. Strikk glattstrikk til erme måler 23-28-31-35-38 cm.
Strikk riller i 2 cm. Fell av med rett. Klipp og fest tråden.

Strikk det andre erme på samme måte.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 04.04.2019
Rettelse - BÆRESTYKKE: Når diagram A.1 og A.2 er strikket ferdig i høyden er det 219-235-251-263-281 masker på pinnen. På neste pinne fra retten justeres maskeantallet til 219-235-253-261-283.
Oppdatert online: 10.04.2019
Rettelse - BOLEN: Strikk videre som før til arbeidet måler ca 15-17-20-23-26 cm (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 2 cm til ferdig mål).

= mellom 2 masker lages 1 kast om pinnen, kastet strikkes vrang på neste pinne. Det skal lage hull
= mellom 2 masker lages 1 kast om pinnen, kastet strikkes vridd på neste pinne. Det skal ikke bli hull
= ta 1 maske løst av pinnen som om den strikkes rett, strikk 1 maske rett og løft den løse masken over den strikkede masken
= ta 1 maske løst av pinnen som om den strikkes rett, strikk 2 masker rett sammen, løft den løse masken over maskene som ble strikket sammen

Kommentarer / Spørsmål (25)

Barbara 18.11.2019 - 22:16:

Ein tolles Muster. Ich habe es gleich zweimal für meine beiden Töchter gestrickt und bin begeistert. Allerdings habe ich sehr viel mehr Wolle verbraucht als angegeben. Gestrickt mit Drops Merino Extra Fine (gleiche Garngruppe) waren es statt 200g bei Größe 11/12 Jahre fast 400g und 9/10 Jahre fast 350g.

DROPS Design 19.11.2019 kl. 09:21:

Liebe Barbara, das stimmt auch so, wenn Sie eine andere Wolle benutzen, sollen Sie die Lauflänge kalkulieren, unser Garnumrechner kann Ihnen damit helfen und gibt hier 200 g Sky = 362 g Merino Extra Fine = 400 g. hier lesen Sie mehr. Viel Spaß beim stricken!

Sharon Walton 30.10.2019 - 16:13:

Thanks for quick response to previous question. To be clear, I am considering Row 4, ( 2nd row of 2nd ridge) at neck edge in beginning to be the wrong side, or inside of garment. First row after cast on = RS or outside of garment; second and every evenly numbered row = WS or inside of garment. So when I begin Row 4, understanding “top down” I picture work as future open circle of garment, resulting in Row 4 beginning at left band, as worn on child. Wrong? Thanks

DROPS Design 04.11.2019 kl. 13:43:

Dear Mrs Walton, the first row after cast-on edge will be a RS row (= you start from RS with left front piece) so that the 4th row (= 2nd row of 2nd ridge) will be worked from WS. The buttonholes will be worked at the beginning of a WS row (= you start from WS with right front piece). Happy knitting!

Sharon Walton 29.10.2019 - 20:18:

Buttonhole. Instructions say for right sided buttonhole as for a girl, to put bh in while starting a WS row (while WS is facing me.) This creates buttonhole on left side of garment. Instructions wrong or am I missing something? Thanks, Sharon

DROPS Design 30.10.2019 kl. 14:04:

Dear Sharon! Because we knitting from top-down, we start the row on the wrong side with the right band. Happy knitting!

Ana 12.10.2019 - 17:08:

Me gusta mucho este tipoo de chaqueta pero, suelen tener demasiado escote😔

Kari Holberg 13.09.2019 - 10:07:

Jeg strikker str 7/8. Kommer til første økning i diagram A2, 101 masker. Skal øke 15 ganger med 7 masker mellom. Stolper er tilsammen 10 m, A1 er 1 maske, rest 90 masker. 90 : 7 er ikke 15. Hva gjør jeg galt.

DROPS Design 17.09.2019 kl. 14:03:

Hej Kari, Du skal strikke efter A.2 for størrelse 7/8 år, da er udtagningen på 5.pind og efter hver 6. maske. God fornøjelse!

Christine Sautron 11.09.2019 - 18:21:

Je fais la taille 3ans et quand je fini mon diagramme A1A2 mon ouvrage mesure plus de 15 cm voire 4cm de plus .dois je commencer à diviser mon ouvrage avant la fin de mon diagramme ? Ou ne pas tenir compte de la mesure et terminer mon diagramme

DROPS Design 12.09.2019 kl. 08:31:

Bonjour Mme Sautron, est-ce que votre échantillon en largeur est correct? Car il semble que votre tension en hauteur ne l'est pas. Vérifiez auparavant si vous ne devriez pas utiliser des aiguilles plus fines, vous pouvez ensuite ajuster pour terminer le diagramme après la division, mais il faudra vérifier que votre nombre de mailles est juste, sinon les mesures ne le seront pas. Bon tricot!

Sonja 10.09.2019 - 17:59:

I denne model strikkes der frem og tilbage , altså glatstrikning, altså ret på forsiden og vrang på bagsiden. Allerede ved første udtagning ser det ud på fotoet som om der strikket vrang

DROPS Design 12.09.2019 kl. 10:13:

Hej Sonja, lige inden du starter med Mønster A.1 tager du ud jævnt fordelt fra retsiden og strikker 1 pind ret fra vrangen ifølge opskriften. Er det ikke den udtagning du mener, så skriv hvor du er i opskriften :)

Jasmin 24.08.2019 - 17:46:

Kan ik SKY vervangen door PUNA?

DROPS Design 31.08.2019 kl. 14:22:

Dag Jasman,

Ja, dat kan, Sky is een prima alternatief voor Puna. Het is iets lichter in gewicht.

Line 23.08.2019 - 20:22:

Compris en relisant attentivement ! Peut-on faire un autre type d'augmentation ( en repiquant une maille ?)

DROPS Design 26.08.2019 kl. 08:30:

Bonjour Line, vous pouvez effectivement utiliser la technique que vous préférez pour augmenter. Bon tricot!

Line 23.08.2019 - 15:23:

D'accord, merci ! Donc on commence le diagramme par le bas. On commence au 3eme rang après les 2 rangs de point mousse, c'est bien ça ?

DROPS Design 23.08.2019 kl. 15:51:

Bonjour Line, vous tricotez d'abord 2 côtes mousse (= 4 rangs endroit), puis 1 rang end en augmentant à intervalles réguliers, puis 1 rang end sur l'envers et vous tricotez ensuite les diagrammes en les commençant par le 1er rang en bas - cf comment lire un diagramme. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS Children 34-9