DROPS / 194 / 40

Ready to Cheer by DROPS Design

Strikket djævlehue med flag i DROPS Merino Extra Fine. Arbejdet er strikket sidelæns i retstrik og striber.

DROPS Design: Model me-147
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
S - M - L
Passer hovedomkreds på ca: 54 - 56 - 58 cm (huen er elastisk pga retstrik)
Højde (målt på det højeste) ca: 24-25-27 cm

MATERIALER:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50-100-100 g farve 11, rød
50-50-50 g farve 20, mørk blå
50-50-50 g farve 01, natur

(Det går med ca 10-12-14 g garn til del 2 + 4 og ca 25-30-35 g garn til del 3.)

STRIKKEFASTHED:
21 masker i bredden og 42 pinde i højden med retstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS PINDE NR 4.

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret på hver pind
2 pinde retstrik = 1 retrille

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 maske ind på to forskellige måder således:
Tag 1 maske ind mod højre i venstre side af arbejdet: Strik 2 masker ret sammen.
Tag 1 maske ind mod venstre i højre side af arbejdet: Tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret og løft den løse maske over den strikkede maske.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 maske ud ved at slå om, på næste pind strikkes omslaget drejet ret for at undgå hul.

UD- OG INDTAGNINGSPINDE:

PIND 1 (= retsiden):
Strik 2 masker ret, tag 1 maske ud – læs UDTAGNINGSTIPS! Strik ret til der er 4 masker tilbage, tag 1 maske ind mod højre – læs INDTAGNINGSTIPS! Strik 2 masker ret. OBS! Husk at hver pind fra vrangen strikkes ret.

PIND 2 (= retsiden):
Strik ret til der er 4 masker tilbage, tag 1 maske ind mod højre og strik 2 masker ret.

PIND 3 (= retsiden):
Strik 2 masker ret, tag 1 maske ind mod venstre – læs INDTAGNINGSTIPS! Strik ret til der er 2 masker tilbage, tag 1 maske ud, strik 2 masker ret.

PIND 4 (= retsiden):
Strik ret til der er 2 masker tilbage, tag 1 maske ud og strik 2 masker ret.

FARVEALTERNATIV:
Huen på billedet er strikket i farvealternativet for NORGE som er forklaret her, hvis der ønskes kan farverne byttes til et af alternativerne som er forklaret under.
NORGE: Farve 1 = rød, farve 2 = natur og farve 3 = mørk blå.
ISLAND: Farve 1 = mørk blå, farve 2 = natur og farve 3 = rød.
SVERIGE: Farve 1 og 3 = blå og farve 2 = gul.
DANMARK: Farve 1 og 3 = rød og farve 2 = natur.
FINLAND: Farve 1 og 3 = natur og farve 2 = blå.
-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

DJÆVLEHUE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes sidelæns i et stykke. Alle pinde strikkes ret (= retstrik).

DJÆVLEHUE:
DEL 1: brug farve 1 – læs FARVEALTERNATIV.
Slå 38-40-42 masker op på pind 4 med Merino Extra Fine. Strik 2 p retstrik – se forklaring over. Videre skal der strikkes retstrik – Samtidig med at der tages ud/ind på hver pind fra retsiden – læs UD- OG INDTAGNINGSPIND. Alle pinde fra vrangen strikkes ret og er ikke forklaret i opskriften. Sæt gerne et mærke på retsiden af arbejdet, så det er let at se hvilken side man skal tage ud/ind på.
Strik første pind fra retsiden således:

Strik PIND 1 – se forklaring over, totalt 12-13-14 gange. Der er samme antal masker på pinden og der er strikket totalt 26-28-30 pinde retstrik (13-14-15 retriller) fra starten.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Strik PIND 2 – se forklaring over, totalt 4-4-4 gange. Nu er der 34-36-38 masker på pinden, der er strikket totalt 34-36-38 pinde retstrik (17-18-19 retriller) fra starten.
Strik PIND 3 – se forklaring over, totalt 12-13-14 gange. Der er samme antal masker på pinden og der er strikket totalt 58-62-66 pinde retstrik (29-31-33 retriller) fra starten.

DEL 2:
Brug farve 2.
Strik PIND 4 – se forklaring over, totalt 4-4-4 gange. Nu er der 38-40-42 masker på pinden. Der er strikket totalt 66-70-74 pinde retstrik (33-35-37 retriller) fra starten.

DEL 3:
Brug farve 3.
Strik PIND 1 totalt 6-8-8 gange. Der er samme antal masker på pinden.
Strik PIND 2 totalt 4-4-4 gange. Nu er der 34-36-38 masker på pinden, der er strikket totalt 86-94-98 pinde retstrik (43-47-49 retriller) fra starten. Arbejdet måler ca 21-22-23 cm (= midt foran på huen).
Strik PIND 4 totalt 4-4-4 gange. Nu er der 38-40-42 masker på pinden. Der er strikket totalt 94-102-106 pinde retstrik (47-51-53 retriller) fra starten.
Strik PIND 3 totalt 6-8-8 gange. Der er fortsat samme antal masker på pinden.

DEL 4:
Brug farve 2.
Strik PIND 2 totalt 4-4-4 gange. Nu er der 34-36-38 masker på pinden. Der er strikket totalt 114-126-130 pinde retstrik (57-63-65 retriller) fra starten.

DEL 5:
Brug farve 1.
Strik PIND 1 totalt 12-13-14 gange. Det er samme antal masker på pinden. Der er strikket totalt 138-152-158 pinde retstrik (69-76-79 retriller) fra starten.
Strik PIND 4 totalt 4-4-4 gange. Nu er de 38-40-42 masker på pinden. Der er strikket totalt 146-160-166 pinde retstrik (73-80-83 retriller) fra starten.
Strik PIND 3 totalt 12-13-14 gange. Der er samme antal masker på pinden. Der er strikket totalt 170-186-194 pinde retstrik (85-93-97 retriller) fra starten. Afslut med at strikke 2 p retstrik og luk af med ret på næste pind. Der er strikket totalt 172-188-196 pinde retstrik (86-94-98 retriller) fra starten og arbejdet måler ca 42-44-46 cm.

MONTERING:
Toppen af huen = den side af arbejdet som har 2 hele spidser og 2 halve spidser. Åbningen på huen = den side af arbejdet som har 3 hele spidser (den midterste spids går ned i panden foran).
Sy huen sammen yderst i kanten med små sting således: Sy sammen på toppen af huen ved at sy første halve spids sammen med første halvdel af første hele spids. Videre sys anden halvdel af første hele spids sammen med første halvdel af næste hele spids. Derefter sys anden halvdel af anden hele spids sammen med den sidste halve spids. Til sidst sys huen sammen midt bagpå (afluknings- og opslåningskant).

Kommentere opskrift DROPS 194-40