DROPS / 197 / 11

Talvik Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med rundfelling i DROPS Alpaca. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell z-832
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

250-300-300-350-350-400 g farge 618, lys beige
50-50-50-50-50-50 g farge 100, natur
50-50-50-50-50-50 g farge 607, lys brunmelert
50-50-50-50-50-50 g farge 2020, lys camel
50-50-50-50-50-50 g farge 403, mellombrun

-------------------------------------------------------

DROPS SETTPINNER NR 3 til glattstrikk/nordisk mønster.
DROPS RUNDPINNER NR 3: lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk/nordisk mønster.
DROPS SETTPINNER NR 2,5 til vrangbord.
DROPS RUNDPINNE NR 2,5: lengde på 80 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS PERLEMORKNAPP, Buet (hvit) NR 521: 7-7-7-7-7-7 stk.

DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 35.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 35.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 315kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.4. Alle masker strikkes i glattstrikk.
Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

FELLE-/ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles/økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 132 masker), minus stolpene (f.eks 10 masker) og deler de resterende maskene med antall fellinger/økninger som skal gjøres (f.eks 17) = 7,1. I dette eksempelet felles det ved å strikke ca hver 6. og 7.maske rett sammen og det felles ikke over stolpene.
Dersom det skal økes gjøres det etter ca hver 7.maske (øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet vridd vrang inn i mønsteret slik at det ikke blir hull.

STRIKKETIPS-1 (gjelder stolpene):
Når det strikkes mønsterborder med to farger på bærestykket, strikkes bunnfargen i mønsterborden også over de 5 stolpemaskene i hver side.

STRIKKETIPS-2:
For å unngå at strikkefastheten blir strammere når det strikkes mønster er det viktig at trådene ikke strammes på baksiden av arbeidet. Gå evt opp på pinne-nr når det strikkes mønster dersom mønsteret strammer litt.

ØKETIPS (gjelder sidene på bolen):
Alle økninger gjøres fra retten!
Strikk til det gjenstår 2 masker før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste pinne strikkes kastet vridd vrang, slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

FELLETIPS (gjelder midt under ermet):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 4 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse 4 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).

KNAPPHULL:
Fell til knapphull på høyre stolpe (når plagget has på): Strikk fra retten til det gjenstår 3 masker på slutten av pinnen, lag 1 kast om pinnen, strikk de 2 neste maskene rett sammen og strikk siste maske rett. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Første knapphull felles når vrangborden i halsen måler ca 1½-2 cm. Deretter felles de 7 neste knapphullene med ca 7-7½-7½-8-8½-8½ cm mellom hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne fra midt foran og det strikkes ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på liten rundpinne, bytt til settpinner etter hvert som det felles.

HALSKANT:
Legg opp 132-136-140-144-152-160 masker (inkludert 5 stolpemasker i hver side mot midt foran) på rundpinne 2,5 med natur. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Neste pinne strikkes slik fra retten: Strikk 5 stolpemasker i RILLE – les forklaring over, * 2 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 7 masker på pinnen, strikk 2 rett og avslutt med 5 stolpemasker i rille. Fortsett vrangborden slik – husk KNAPPHULL på høyre stolpe – les forklaring over. Når vrangborden måler 3 cm strikkes det 1 pinne rett fra retten der det felles 17-17-13-13-13-17 masker jevnt fordelt – les FELLE-/ØKETIPS = 115-119-127-131-139-143 masker. Strikk 1 pinne tilbake fra vrangen. Videre strikkes bærestykket som forklart under.

BÆRESTYKKE:
Bytt til rundpinne 3. Les STRIKKETIPS-1 og STRIKKETIPS-2. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Strikk mønster fra retten slik: 5 stolpemasker rille, A.1 (= 1 maske), strikk A.2 (= 4 masker) totalt 26-27-29-30-32-33 ganger i bredden, 5 stolpemasker rille. På pinnen med sort stjerne i A.2 økes det 20-24-20-24-32-36 masker jevnt fordelt – husk FELLE-/ØKETIPS = 239-251-263-275-299-311 masker (inkluder de 4 maskene som er økt i hver rapport A.1).
Nå strikkes det mønster slik: 5 stolpemasker rille, A.3 (= 1 maske), A.4 til det gjenstår 5 masker på pinnen, 5 stolpemasker rille, SAMTIDIG på pinnene med pil økes det jevnt fordelt slik:
PIL-1: Øk 24-36-36-36-36-36 masker = 263-287-299-311-335-347 masker.
PIL-2: Øk 24-24-36-36-36-36 masker = 287-311-335-347-371-383 masker.
PIL-3: Øk 12-24-24-36-36-36 masker = 299-335-359-383-407-419 masker.
PIL-4: Øk 28-28-28-28-28-28 masker = 327-363-387-411-435-447 masker.
Når hele A.3 og A.4 er strikket ferdig i høyden måler arbeidet 20 cm fra oppleggskanten. Nå strikkes arbeidet videre i lys beige til ferdig mål. Fortsett videre med glattstrikk og 5 stolpemasker rille i hver side mot midt foran, SAMTIDIG på første pinne fra retten økes det 10-8-8-10-12-13 masker jevnt fordelt
Øk slik på hver 4.-4.-4.-6.-8.-8.pinne totalt 1-2-3-3-3-4 ganger = 337-379-411-441-471-499 masker. Deretter strikkes det videre til arbeidet måler 22-24-26-28-30-32 cm fra oppleggskanten. Neste pinne strikkes fra retten slik: Strikk 55-60-64-70-75-81 masker rett (= forstykke), sett de neste 64-75-83-86-90-93 maskene på en tråd til erme, legg opp 10-10-12-12-14-16 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 99-109-117-129-141-151 masker rett (= bakstykke), sett de neste 64-75-83-86-90-93 maskene på en tråd til erme, legg opp 10-10-12-12-14-16 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de resterende 55-60-64-70-75-81 maskene rett (= forstykke). Bol og ermer strikkes ferdig hver for seg. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 229-249-269-293-319-345 masker. Sett 1 merketråd 60-65-70-76-82-89 masker inn fra hver side = 109-119-129-141-155-167 masker mellom merketrådene på bakstykket. Fortsett med glattstrikk frem og tilbake med 5 stolpemasker i rille i hver side mot midt foran. Når arbeidet måler 4 cm fra delingen økes det 1 maske på hver side av begge merketrådene – les ØKETIPS (= 4 masker økt). Øk slik på hver 8.pinne totalt 9 ganger = 265-285-305-329-355-381 masker på pinnen. Fortsett videre til arbeidet måler 27 cm. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen der det økes 83-87-95-107-117-123 masker jevnt fordelt = 348-372-400-436-472-504 masker. Bytt til rundpinne 2,5 og strikk neste pinne slik fra retten: Strikk 5 stolpemasker rille, * 2 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 7 masker på pinnen, strikk 2 rett og avslutt med 5 stolpemasker i rille. Fortsett vrangborden slik i 4 cm. Fell av med rille over rille, rett over rett og vrang over vrang, men for å unngå at avfellingskanten strammer kan det lages 1 kast om pinnen etter hver 4.maske (kastene felles av som vanlige masker). Jakken måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 64-75-83-86-90-93 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på liten rundpinne 3, strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 10-10-12-12-14-16 maskene som ble lagt opp under ermet = 74-85-95-98-104-109 masker. Sett 1 merketråd midt i de 10-10-12-12-14-16 maskene under ermet. Start omgangen her og strikk glattstrikk rundt. Når ermet måler 4 cm fra delingen felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS! Fell slik på hver 10.-8.-6.-6.-6.-4.omgang 7-3-9-5-1-18 ganger og på hver 8.-6.-4.-4.-4.-2.omgang 4-12-10-14-20-4 ganger = 52-55-57-60-62-65 masker. Strikk videre til ermet måler 38-36-35-33-31-30 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelsene på grunn av lengre bærestykke), strikkes det 1 omgang rett der det økes 16-17-19-20-18-19 masker jevnt fordelt = 68-72-76-80-80-84 masker. Bytt til settpinner 2,5 og strikk vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang). Når vrangborden måler 5 cm felles det av med rett over rett og vrang over vrang, men for å unngå at avfellingskanten strammer kan det lages 1 kast om pinnen etter hver 4.maske (kastene felles av som vanlige masker). Ermet måler ca 43-41-40-38-36-35 cm fra delingen. Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy knappene til venstre stolpe.

= lys camel
= lys beige
= lys brunmelert
= mellombrun
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet vridd vrang slik at det ikke blir hull
= økepinne - les forklaring i oppskriften
= økepinne - les forklaring i oppskriften

Kommentarer / Spørsmål (22)

Clare 23.02.2020 - 00:43:

Hi, I have started the 2nd row after the rib on the neck. I am confused by the static count on row 3 being 263 (for the 3rd size) I cannot see in the instructions or chart where any instructions to make increases are. It states...A.1, work A.2 29 times in total. This refers to the chart. The chart key only refer to the colour used and not any increases until the * on row 3 or the.... Are charts read from the bottom up?

DROPS Design 24.02.2020 kl. 08:56:

Dear Clare, when you start yoke you have 127 stitches on needle and work: 5 front band sts, A.1 (= 1 st), A.2 (= 29 x 4 sts), 5 front band sts = 127 sts. You will then increase a total of 4 stitches in A.2 (see yarn overs) so that there will be: 5 band sts, A.1 (= 1 st), A.2 (= 29 x 8 sts), 5 band sts = 243 sts when all increased in A.2 are done. Then on the row with the star you will increase 20 sts evenly = there are now 263 sts. Read more about diagrams here. Happy knitting!

Torsten Grabow 13.02.2020 - 10:07:

Hallo werden die Maschen bei A4 dann auf der Rückseite zugenommen oder ist das falsch eingezeichnet?

DROPS Design 13.02.2020 kl. 12:16:

Lieber Herr Grabow, wenn Sie bei einer Rückreihe zunehmen, dann stricken Sie die Umschläge rechts verschränkt bei der nächsten Reihe. Viel Spaß beim stricken!

Elisabeth Borch 29.01.2020 - 01:13:

Ja, og så ser jeg Gyder Gabriela spørre rett før meg, hvorfor man skal felle 17m etter halskant. Jeg skjønner svaret fra dere, men det er likevel merkelig å felle etter halskant når man på første pinne i A1 og A2 skal øke 26 m. Det vil altså si at man skal felle 17m og to pinner senere øke 26 m ...

DROPS Design 10.02.2020 kl. 14:32:

Hei Elisabeth. Ja, det stemmer. Man feller i vrangbord med pinnestørrelsen som halskanten er strikket i . Deretter skifter man til større pinner og øker til bærestykket, slik at man får en bedre passform. mvh DROPS design

Elisabeth Borch 29.01.2020 - 00:56:

Hei, Virkelig en forvirrende oppskrift! Etter halskant skal jeg først felle masker og det er ok, men så begynner jeg direkte på mønster og jeg har klippet ut av oppskrift som flg: \Strikk mønster fra retten slik: 5 stolpemasker rille, A.1 (= 1 maske), strikk A.2 (= 4 masker) \osv, MEN her står det ingenting om økninger underveis, før som flg:\På pinnen med sort stjerne i A.2 økes det 20 masker jevnt fordelt = 239 masker\, altså første info om økning kommer godt ute i mønster. ?

Gyger Gabriela 16.01.2020 - 21:41:

Ich verstehe nicht, warum ich bei der Halsblende bei der Grösse S 17 Maschen abnehmen muss? Muss ich diese nicht eher zunehmen?

DROPS Design 17.01.2020 kl. 08:59:

Liebe Frau Gyger, es wird am Ende der Halsblende in allen Größen abgenommen, man braucht mehr Maschen mit dünneren Nadeln als mit grösseren Nadeln, deshalb muss man abnehmen und dann weiter mit den grösseren Nadeln stricken. Viel Spaß beim stricken!

Hanne Wilkens Petersen 15.01.2020 - 20:26:

Hej Jeg kan ikke lige forstå hvordan jeg skal strikke mønster på vrang siden i mønsteret A.2

DROPS Design 31.01.2020 kl. 09:02:

Hej Hanne, du strikker hver 2.pind fra vrangen og de skal strikkes vrang (så du får glatstrik fra retsiden). Se gerne spørgsmål og svar om hvordan man strikker ifølge diagram. God fornøjelse!

FarmingWoman 22.11.2019 - 07:59:

Hello There! I am making this pattern in the largest size. I would be grateful for help on my 2 questions. 1) Are the blank ovals on A.2 yarn overs? 2) When I have completed the very first row of the yoke section, how many stitches should be on my needle? I have 266 and I'm concerned I may have not counted right, but no count is given in the pattern. Thank you!

DROPS Design 22.11.2019 kl. 08:46:

Dear FarmingWoman, you are right, the blank ovals in A.2 are yarn overs = increases. You start working A.2 in L with 127 sts (= 5 front band sts, A.1 (= 1 st), 29 x A.2 (= 4 sts), 5 front band sts. You increase 4 sts in each A.2 (= there are 8 sts in each A.2 on row before the one with the star)= 5+1+ 29x8 + 5= 243 sts + 20 sts inc on row with the star = 263 sts. Happy knitting!

Sonja Bruholt 19.11.2019 - 13:12:

Jeg har strikker vrangbord, men fikk det IKKE til å gå opp at jeg skulle gjenta diagrammene 30 ganger - helt til jeg så svarer på et annet spm her: A1 skal bare strikkes først og sist, ved stolpene. DET syns jeg IKKE var så lett å forstå. Det kan godt presiseres i oppskriften, at det bare er diagram A2 som skal gjentas. Men da går det sikkert opp med 30 ganger A2 på pinnen også.

Torhild Grimstad 02.10.2019 - 20:03:

Hvorfor skal det økes ut så mange masker før Bråtet ?

DROPS Design 03.10.2019 kl. 10:58:

Hej Torhild, mener du før bærestykket?

Ulrika Berg 16.09.2019 - 17:28:

Hej! Jag förstår inte hur jag ska börja sticka oket. Jag förstår att jag först stickar A1 = 1 maska och sedan upprepar A2. Men vad är det jag ska upprepa av A2? Raden längst ner = 4 maskor? Eller ska jag följa mönsterbeskrivningen rad för rad upp på samma varv i stickningen ? Eller ska jag sticka en rad av mönsterbeskrivningn i taget? Alltså först A1 och sedan A2 tills jag betat av alla rader i mönstret för A1+A2? Tack!

DROPS Design 17.09.2019 kl. 15:44:

Hej Ulrika, ja du börjar sticka första varv i diagrammet längst ner, när du kommer till 4:e varv ökar du enligt beskrivningen till din storlek. Fortsätter enligt diagrammet och ökar vid varje pil. Lycka till :)

Kommentér oppskrift DROPS 197-11