DROPS / 197 / 11

Talvik Jacket by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Alpaca-langasta. Työssä on kaarroke ja kirjoneuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli z-832
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

250-300-300-350-350-400 g väriä 618, vaalea beige
50-50-50-50-50-50 g väriä 100, luonnonvalkoinen
50-50-50-50-50-50 g väriä 607, vaalea ruskeakirjava
50-50-50-50-50-50 g väriä 2020, vaalea kameli
50-50-50-50-50-50 g väriä 403, keskiruskea

-------------------------------------------------------

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan: Sileään neuleeseen/kirjoneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen/kirjoneuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5: Joustinneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 2,5: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 521: 7-7-7-7-7-7 kpl.

Saat tämän mallin langat alkaen 25.20€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.4. Kaikki silmukat neulotaan sileänä neuleena.
Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI (kaventaminen/lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 132 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 17) = 7,1. Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla n. joka 6. ja joka 7.silmukka oikein yhteen (älä tee kavennuksia etureunojen kohdalla).
Lisäykset tehdään n. joka 7.silmukan jälkeen (lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle). Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.

NEULOMISVINKKI 1 (etureunat):
Kun neulot kaarrokkeen kaksiväriset kuvioraidat, neulo myös kummankin etureunan 5 silmukkaa kuvioraidan pohjavärillä.

NEULOMISVINKKI 2:
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen.

LISÄYSVINKKI (etu- ja takakappaleen sivut):
Kaikki lisäykset tehdään työn oikealla puolella!
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

KAVENNUSVINKKI 1 (keskellä hihan alla):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 4 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle): Neulo työn oikealta puolelta, kunnes kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen joustinneuleen pituus on n. 1½-2 cm. Seuraavat 7 napinläpeä tehdään aina n. 7-7½-7½-8-8½-8½ cm:n välein.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla. Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 132-136-140-144-152-160 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 2,5 luonnonvalkoisella langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta. Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo 5 AINAOIKEINNEULOTTUA (lue selitys yllä) reunasilmukkaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä). Kun joustinneuleen pituus on 3 cm, neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja kavenna tasavälein 17-17-13-13-13-17 silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 115-119-127-131-139-143 silmukkaa. Neulo 1 kerros työn nurjalta puolelta. Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Lue NEULOMISVINKKI 1 ja NEULOMISVINKKI 2. TARKISTA NEULETIHEYS! Neulo mallineuletta seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, A.1 (= 1 silmukka), toista piirroksen A.2 mallikertaa (= 4 silmukkaa) yhteensä 26-27-29-30-32-33 kertaa kerroksella, 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Lisää tasavälein piirrokseen A.2 mustalla tähdellä merkityllä kerroksella 20-24-20-24-32-36 silmukkaa (muista KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 239-251-263-275-299-311 silmukkaa (sisällyttäen piirroksen A.1 jokaiseen mallikertaan lisätyt 4 silmukkaa).
Neulo nyt mallineuletta seuraavasti: 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, A.3 (= 1 silmukka), neulo mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti, kunnes jäljellä on 5 silmukkaa, 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee SAMALLA tasavälein piirrokseen nuolilla merkityillä kerroksilla lisäykset näin:
1.NUOLI: Lisää 24-36-36-36-36-36 silmukkaa = 263-287-299-311-335-347 silmukkaa.
2.NUOLI: Lisää 24-24-36-36-36-36 silmukkaa = 287-311-335-347-371-383 silmukkaa.
3.NUOLI: Lisää 12-24-24-36-36-36 silmukkaa = 299-335-359-383-407-419 silmukkaa.
4.NUOLI: Lisää 28-28-28-28-28-28 silmukkaa = 327-363-387-411-435-447 silmukkaa.
Kun olet neulonut piirrokset A.3 ja A.4 loppuun, työn pituus luomisreunasta mitattuna on 20 cm. Jatka neulomista vaalean beigellä langalla. Jatka sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 reunasilmukalla ainaoikeaa. Lisää SAMALLA tasavälein ensimmäisellä oikean puolen kerroksella 10-8-8-10-12-13 silmukkaa.
Toista tällaiset lisäykset joka 4.-4.-4.-6.-8.-8.kerros yhteensä 1-2-3-3-3-4 kertaa = 337-379-411-441-471-499 silmukkaa. Jatka neulomista, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on 22-24-26-28-30-32 cm. Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo 55-60-64-70-75-81 silmukkaa oikein (= etukappale), siirrä seuraavat 64-75-83-86-90-93 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 10-10-12-12-14-16 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 99-109-117-129-141-151 silmukkaa oikein (= takakappale), siirrä seuraavat 64-75-83-86-90-93 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 10-10-12-12-14-16 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 55-60-64-70-75-81 silmukkaa oikein (= etukappale). Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 229-249-269-293-319-345 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka 60-65-70-76-82-89 silmukan päähän kummastakin reunasta = 109-119-129-141-155-167 silmukkaa merkkilankojen välissä takakappaleessa. Neulo tasona sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin etureunassa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 4 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset joka 8.kerros yhteensä 9 kertaa = 265-285-305-329-355-381 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus on 27 cm. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta ja lisää tasavälein 83-87-95-107-117-123 silmukkaa = 348-372-400-436-472-504 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5 ja neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: Neulo 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo 4 cm joustinneuletta tähän tapaan. Päätä silmukat ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen. Tee tarvittaessa 1 langankierto joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat). Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 64-75-83-86-90-93 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 3 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 10-10-12-12-14-16 silmukasta 1 silmukka = 74-85-95-98-104-109 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka keskeltä hihan alta poimittujen 10-10-12-12-14-16 silmukan keskelle. Kerroksen vaihtumiskohta on tässä. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 4 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 10.-8.-6.-6.-6.-4.kerros 7-3-9-5-1-18 kertaa ja joka 8.-6.-4.-4.-4.-2.kerros 4-12-10-14-20-4 kertaa = 52-55-57-60-62-65 silmukkaa. Kun hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 38-36-35-33-31-30 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet), neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 16-17-19-20-18-19 silmukkaa = 68-72-76-80-80-84 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 2,5 ja neulo joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Kun joustinneuleen pituus on 5 cm, päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Tee tarvittaessa 1 langankierto joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 43-41-40-38-36-35 cm. Neulo toinen hiha samoin.

= vaalea kameli
= vaalea beige
= vaalea ruskeakirjava
= keskiruskea
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää
= lisäyskerros (lue selitys ohjeesta)
= lisäyskerros (lue selitys ohjeesta)

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 197-11) .

Kommentit / Kysymykset (14)

Torhild Grimstad 02.10.2019 - 20:03:

Hvorfor skal det økes ut så mange masker før Bråtet ?

DROPS Design 03.10.2019 kl. 10:58:

Hej Torhild, mener du før bærestykket?

Ulrika Berg 16.09.2019 - 17:28:

Hej! Jag förstår inte hur jag ska börja sticka oket. Jag förstår att jag först stickar A1 = 1 maska och sedan upprepar A2. Men vad är det jag ska upprepa av A2? Raden längst ner = 4 maskor? Eller ska jag följa mönsterbeskrivningen rad för rad upp på samma varv i stickningen ? Eller ska jag sticka en rad av mönsterbeskrivningn i taget? Alltså först A1 och sedan A2 tills jag betat av alla rader i mönstret för A1+A2? Tack!

DROPS Design 17.09.2019 kl. 15:44:

Hej Ulrika, ja du börjar sticka första varv i diagrammet längst ner, när du kommer till 4:e varv ökar du enligt beskrivningen till din storlek. Fortsätter enligt diagrammet och ökar vid varje pil. Lycka till :)

Jasmin 07.05.2019 - 20:16:

Hallo liebes Drops Team,\r\nkann es sein das man die 1. Reihe Passe mit A.1 enden sollte zwecks Symmetrie und Muster ? \r\n2.Frage : Evtl Ab und zu nur die Blendmaschen hin und zurück Stricken, damit sich die Blende nicht so sehr nach oben zieht ? \r\nLiebe Grüße \r\nJasmin

DROPS Design 08.05.2019 kl. 08:14:

Liebe Jasmin, die erste Reihe mit Farbemuster bei der Passe wird so gestrickt: (Hinreihe): 5 Blendemaschen, A.1 (für die Symetrie) und dann A.2 wiederholen, und mit 5 Blendemaschen enden. Bei den Rückreihen stricken Sie dann: 5 Blendemaschen, A.2 wiederholen und mit A.1 und 5 Blendemaschen enden. Viel Spaß beim stricken!

Agneta Bergkvist 04.03.2019 - 16:05:

Maskantalet stämmer ej med mönstret, från oket då det först minskas efter resår halskant, kvar då är 119 m (stlkM) Sen vid oket, ökas först 24 m sen ska det helt plötsligt finnas 251 m. Stämmer ej vad gör jag för fel?

DROPS Design 08.03.2019 kl. 08:06:

Hej. Det ska vara 251 m när A.1 och A.2 är färdigstickade. A.2 stickas 27 gånger per varv och i hela diagrammet finns totalt 4 ökningar (varv 1,3,11,13), dvs att när hela diagrammet är färdigstickat så har det ökats 27x4=108 m + de 24 m du ska öka på varvet med svart stjärna. 119+108+24=251 m. Lycka till!

Bente Dalen 23.02.2019 - 12:12:

Jeg har fått til første omgang på bærestykket, men skal det strikkes A1, A2 likedan videre? Skal det strikkes mønster på vrangen?

DROPS Design 25.02.2019 kl. 14:24:

Hei Bente. Ja, du fortsetter diagrammene rad for rad oppver, så det må strikkes mønster fr vrangen. Husk at diagrammene viser alle pinner sett fra rettsiden, så når du strikker fra vrangen må du lese diagrammene motsatt vei (altså fra venstre mot høyre). God fornøyelse

Bente Dalen 23.02.2019 - 12:08:

Jeg har fått til første pinne på bærestykket, men skal det strikkes A1, A2 likedan videre? Skal det strikkes mønster på vrangen også?

Lena Sköld 19.02.2019 - 14:34:

Jag får inte antalet mönstergrupper att stämma. Gör jag fel då jag stickarA1-A2-A1-A2.......och så vidare.Får mindre antal grupper.

DROPS Design 20.02.2019 kl. 15:53:

Hei Lena. Du skal strikke slik: 5 stolpemasker i rille, A.1 over den neste masken, så gjentar du A.2 26-27-29-30-32-33 ganger, over alle maskene til det gjenstår 5 masker. De siste 5 maskene strikkes i rille. Det er altså kun A.2 som skal gjentas. A.1 strikkes bare 1 gang, rett etter/før venstre stolpe. God fornøyelse

Irene 25.01.2019 - 16:43:

På varv ett på A2 är det en oval ring i början. Betyder det att det ska ökas en maska?

DROPS Design 30.01.2019 kl. 09:07:

Hej Irene, ja en oval ring betyder att du skall öka med 1 omslag mellan 2 maskor. Lycka till :)

Irene Thorzen 23.01.2019 - 18:00:

Vilket annat garn kan jag använda?

DROPS Design 24.01.2019 kl. 14:25:

Hej Irene, Klicka på vår Garn konverterare i mönstret. Skriv in Alpaca, antal gram i din storlek och 1 tråd, så får du garnåtgång på 9 garnalternativ (från garngrupp A). Lycka till :)

Anja 15.01.2019 - 23:32:

Tak for en fin opskrift. Jeg kan dog ikke få det til at passe med maskeantallet i opskriften. Jeg er nået til bærestykke, hvor jeg til en medium har 119masker på pinden. Minus kantmaskerne er det 109masker. Der står så A1 (=1 maske) strik A2 (=4 masker) totalt 27 gange i bredden. Men 109/5 = 21,8, så jeg kan ikke få det til 27 gange i bredden. Måske I kan hjælpe mig videre? På forhånd tusind tak!

DROPS Design 21.01.2019 kl. 13:28:

Hei Anja. Etter 5 stolpemasker i rille, strikker du A.1 over den første masken, så du skal strikke A.2 over 108 masker. 108/4 = 27 ganger, og så strikkes rille over de siste 5 maskene. Du har nå strikket over alle 119 maskene. God fornøyelse

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 197-11