DROPS / 197 / 11

Talvik Jacket by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Alpaca-langasta. Työssä on kaarroke ja kirjoneuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli z-832
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

250-300-300-350-350-400 g väriä 618, vaalea beige
50-50-50-50-50-50 g väriä 100, luonnonvalkoinen
50-50-50-50-50-50 g väriä 607, vaalea ruskeakirjava
50-50-50-50-50-50 g väriä 2020, vaalea kameli
50-50-50-50-50-50 g väriä 403, keskiruskea

-------------------------------------------------------

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan: Sileään neuleeseen/kirjoneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen/kirjoneuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5: Joustinneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 2,5: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 521: 7-7-7-7-7-7 kpl.

DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 4.00 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 4.20 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 36.00€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.4. Kaikki silmukat neulotaan sileänä neuleena.
Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI (kaventaminen/lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 132 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 17) = 7,1. Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla n. joka 6. ja joka 7.silmukka oikein yhteen (älä tee kavennuksia etureunojen kohdalla).
Lisäykset tehdään n. joka 7.silmukan jälkeen (lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle). Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.

NEULOMISVINKKI 1 (etureunat):
Kun neulot kaarrokkeen kaksiväriset kuvioraidat, neulo myös kummankin etureunan 5 silmukkaa kuvioraidan pohjavärillä.

NEULOMISVINKKI 2:
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen.

LISÄYSVINKKI (etu- ja takakappaleen sivut):
Kaikki lisäykset tehdään työn oikealla puolella!
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

KAVENNUSVINKKI 1 (keskellä hihan alla):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 4 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle): Neulo työn oikealta puolelta, kunnes kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen joustinneuleen pituus on n. 1½-2 cm. Seuraavat 7 napinläpeä tehdään aina n. 7-7½-7½-8-8½-8½ cm:n välein.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla. Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 132-136-140-144-152-160 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 2,5 luonnonvalkoisella langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta. Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo 5 AINAOIKEINNEULOTTUA (lue selitys yllä) reunasilmukkaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä). Kun joustinneuleen pituus on 3 cm, neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja kavenna tasavälein 17-17-13-13-13-17 silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 115-119-127-131-139-143 silmukkaa. Neulo 1 kerros työn nurjalta puolelta. Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Lue NEULOMISVINKKI 1 ja NEULOMISVINKKI 2. TARKISTA NEULETIHEYS! Neulo mallineuletta seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, A.1 (= 1 silmukka), toista piirroksen A.2 mallikertaa (= 4 silmukkaa) yhteensä 26-27-29-30-32-33 kertaa kerroksella, 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Lisää tasavälein piirrokseen A.2 mustalla tähdellä merkityllä kerroksella 20-24-20-24-32-36 silmukkaa (muista KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 239-251-263-275-299-311 silmukkaa (sisällyttäen piirroksen A.1 jokaiseen mallikertaan lisätyt 4 silmukkaa).
Neulo nyt mallineuletta seuraavasti: 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, A.3 (= 1 silmukka), neulo mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti, kunnes jäljellä on 5 silmukkaa, 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee SAMALLA tasavälein piirrokseen nuolilla merkityillä kerroksilla lisäykset näin:
1.NUOLI: Lisää 24-36-36-36-36-36 silmukkaa = 263-287-299-311-335-347 silmukkaa.
2.NUOLI: Lisää 24-24-36-36-36-36 silmukkaa = 287-311-335-347-371-383 silmukkaa.
3.NUOLI: Lisää 12-24-24-36-36-36 silmukkaa = 299-335-359-383-407-419 silmukkaa.
4.NUOLI: Lisää 28-28-28-28-28-28 silmukkaa = 327-363-387-411-435-447 silmukkaa.
Kun olet neulonut piirrokset A.3 ja A.4 loppuun, työn pituus luomisreunasta mitattuna on 20 cm. Jatka neulomista vaalean beigellä langalla. Jatka sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 reunasilmukalla ainaoikeaa. Lisää SAMALLA tasavälein ensimmäisellä oikean puolen kerroksella 10-8-8-10-12-13 silmukkaa.
Toista tällaiset lisäykset joka 4.-4.-4.-6.-8.-8.kerros yhteensä 1-2-3-3-3-4 kertaa = 337-379-411-441-471-499 silmukkaa. Jatka neulomista, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on 22-24-26-28-30-32 cm. Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo 55-60-64-70-75-81 silmukkaa oikein (= etukappale), siirrä seuraavat 64-75-83-86-90-93 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 10-10-12-12-14-16 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 99-109-117-129-141-151 silmukkaa oikein (= takakappale), siirrä seuraavat 64-75-83-86-90-93 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 10-10-12-12-14-16 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 55-60-64-70-75-81 silmukkaa oikein (= etukappale). Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 229-249-269-293-319-345 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka 60-65-70-76-82-89 silmukan päähän kummastakin reunasta = 109-119-129-141-155-167 silmukkaa merkkilankojen välissä takakappaleessa. Neulo tasona sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin etureunassa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 4 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset joka 8.kerros yhteensä 9 kertaa = 265-285-305-329-355-381 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus on 27 cm. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta ja lisää tasavälein 83-87-95-107-117-123 silmukkaa = 348-372-400-436-472-504 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5 ja neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: Neulo 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo 4 cm joustinneuletta tähän tapaan. Päätä silmukat ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen. Tee tarvittaessa 1 langankierto joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat). Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 64-75-83-86-90-93 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 3 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 10-10-12-12-14-16 silmukasta 1 silmukka = 74-85-95-98-104-109 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka keskeltä hihan alta poimittujen 10-10-12-12-14-16 silmukan keskelle. Kerroksen vaihtumiskohta on tässä. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 4 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 10.-8.-6.-6.-6.-4.kerros 7-3-9-5-1-18 kertaa ja joka 8.-6.-4.-4.-4.-2.kerros 4-12-10-14-20-4 kertaa = 52-55-57-60-62-65 silmukkaa. Kun hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 38-36-35-33-31-30 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet), neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 16-17-19-20-18-19 silmukkaa = 68-72-76-80-80-84 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 2,5 ja neulo joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Kun joustinneuleen pituus on 5 cm, päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Tee tarvittaessa 1 langankierto joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 43-41-40-38-36-35 cm. Neulo toinen hiha samoin.

= vaalea kameli
= vaalea beige
= vaalea ruskeakirjava
= keskiruskea
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää
= lisäyskerros (lue selitys ohjeesta)
= lisäyskerros (lue selitys ohjeesta)

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 197-11) .

Kommentit / Kysymykset (26)

Carin Gullberg 28.11.2020 - 22:16:

Hej! Jag stickar storlek XL. Efter halskanten ska jag ha 131 maskor. (Då.är 10 framkanten)Hur ska jag få 30 upprepningar av mönstret som är 5 maskor ( A1+A2)på 121 maskor??? Jag fick dit 24 upprepningar

Isabella Qvarnström 20.06.2020 - 12:18:

Hej! Jag ska precis börja sticks halsresåren.. Jag undrar om kantmaskorna är inräknade i storlekens maskantal eller ska jaglägga till 10 vid upplägg? Jag ska sticka storlek M och ska jag då lägga upp136 maskor eller136 + 10? Mvh Isabella

DROPS Design 22.06.2020 kl. 07:37:

Hej Isabella. Kantmaskorna är inräknade så du lägger upp 136 maskor i strl M. Mvh DROPS Design

Teston 17.05.2020 - 12:12:

Je ne comprends pas comment on monte des mailles sous la manche

DROPS Design 18.05.2020 kl. 08:38:

Bonjour Mme Teston, on monte les mailles sous la manche en utilisant cette technique - retrouvez dans cette leçon - image 11) comment monter les mailles sous les manches. Bon tricot!

Amica 09.05.2020 - 23:01:

Hola a todos! Estoy empezando este modelo y no entiendo porque despues de tejer el cuello se ha de DISMINUIR 17p repartidos. Gracias

DROPS Design 15.05.2020 kl. 11:50:

Hola Amica. Las disminuciones se necesitan para pasar de punto elástico a punto jersey sin que que se forme un aumento del tejido

Clare 23.02.2020 - 00:43:

Hi, I have started the 2nd row after the rib on the neck. I am confused by the static count on row 3 being 263 (for the 3rd size) I cannot see in the instructions or chart where any instructions to make increases are. It states...A.1, work A.2 29 times in total. This refers to the chart. The chart key only refer to the colour used and not any increases until the * on row 3 or the.... Are charts read from the bottom up?

DROPS Design 24.02.2020 kl. 08:56:

Dear Clare, when you start yoke you have 127 stitches on needle and work: 5 front band sts, A.1 (= 1 st), A.2 (= 29 x 4 sts), 5 front band sts = 127 sts. You will then increase a total of 4 stitches in A.2 (see yarn overs) so that there will be: 5 band sts, A.1 (= 1 st), A.2 (= 29 x 8 sts), 5 band sts = 243 sts when all increased in A.2 are done. Then on the row with the star you will increase 20 sts evenly = there are now 263 sts. Read more about diagrams here. Happy knitting!

Torsten Grabow 13.02.2020 - 10:07:

Hallo werden die Maschen bei A4 dann auf der Rückseite zugenommen oder ist das falsch eingezeichnet?

DROPS Design 13.02.2020 kl. 12:16:

Lieber Herr Grabow, wenn Sie bei einer Rückreihe zunehmen, dann stricken Sie die Umschläge rechts verschränkt bei der nächsten Reihe. Viel Spaß beim stricken!

Elisabeth Borch 29.01.2020 - 01:13:

Ja, og så ser jeg Gyder Gabriela spørre rett før meg, hvorfor man skal felle 17m etter halskant. Jeg skjønner svaret fra dere, men det er likevel merkelig å felle etter halskant når man på første pinne i A1 og A2 skal øke 26 m. Det vil altså si at man skal felle 17m og to pinner senere øke 26 m ...

DROPS Design 10.02.2020 kl. 14:32:

Hei Elisabeth. Ja, det stemmer. Man feller i vrangbord med pinnestørrelsen som halskanten er strikket i . Deretter skifter man til større pinner og øker til bærestykket, slik at man får en bedre passform. mvh DROPS design

Elisabeth Borch 29.01.2020 - 00:56:

Hei, Virkelig en forvirrende oppskrift! Etter halskant skal jeg først felle masker og det er ok, men så begynner jeg direkte på mønster og jeg har klippet ut av oppskrift som flg: \Strikk mønster fra retten slik: 5 stolpemasker rille, A.1 (= 1 maske), strikk A.2 (= 4 masker) \osv, MEN her står det ingenting om økninger underveis, før som flg:\På pinnen med sort stjerne i A.2 økes det 20 masker jevnt fordelt = 239 masker\, altså første info om økning kommer godt ute i mønster. ?

Gyger Gabriela 16.01.2020 - 21:41:

Ich verstehe nicht, warum ich bei der Halsblende bei der Grösse S 17 Maschen abnehmen muss? Muss ich diese nicht eher zunehmen?

DROPS Design 17.01.2020 kl. 08:59:

Liebe Frau Gyger, es wird am Ende der Halsblende in allen Größen abgenommen, man braucht mehr Maschen mit dünneren Nadeln als mit grösseren Nadeln, deshalb muss man abnehmen und dann weiter mit den grösseren Nadeln stricken. Viel Spaß beim stricken!

Hanne Wilkens Petersen 15.01.2020 - 20:26:

Hej Jeg kan ikke lige forstå hvordan jeg skal strikke mønster på vrang siden i mønsteret A.2

DROPS Design 31.01.2020 kl. 09:02:

Hej Hanne, du strikker hver 2.pind fra vrangen og de skal strikkes vrang (så du får glatstrik fra retsiden). Se gerne spørgsmål og svar om hvordan man strikker ifølge diagram. God fornøjelse!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 197-11