DROPS / 192 / 5

Wintry Set by DROPS Design

Strikket lue i DROPS Nepal. Arbeidet er strikket i fletter og strukturmønster. Strikket hals i DROPS Nepal. Arbeidet er strikket i strukturmønster.

Stikkord: flette, hals, luer, poselue, sett,

DROPS Design: Modell ne-297
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

250-300 g farge 8907, tåke

GARN TIL LUE:
Størrelse: S/M – L/XL
Passer til hodemål: ca 54/56 - 58/60 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
150-150 g farge 8907, tåke

GARN TIL HALS:
Størrelse: S/M – L/XL
Mål: Omkrets øverst: 41 - 57 cm. Høyde: 26 - 30 cm.
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
150-150 g farge 8907, tåke

-------------------------------------------------------

17 masker i bredden og 22 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.
Mønster A.8: 20 masker = 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE NR 5: lengde på 40 cm til selve luen.
DROPS RUNDPINNE NR 4: lengde på 40 cm til vrangbord.

17 masker i bredden og 22 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.
Mønster A.14: 20 masker = 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNE NR 5: lengde på 40 cm til selve halsen.
DROPS RUNDPINNE NR 4: lengde på 40 cm til vrangbord.

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 16.00 kr /50g
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Lue: Se diagram A.1 til A.12.
Velg diagram for din størrelse (gjelder A.12).
Hals: Se diagram A.13 til A.16.

RILLE (strikkes frem og tilbake):
1 rille = Strikk 2 pinner rett.

ØKETIPS (jevn fordeling – gjelder hals):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 43 masker) og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 8) = 5,4.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselsvis ca hver 5. og 6.maske. På neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

LUE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne, nedenfra og opp. Bytt til settpinner etter hvert som det felles.

LUE:
Legg opp 107-113 masker på rundpinne 4 med Nepal. Strikk 1 omgang rett.
Sett 1 merketråd på starten av omgangen. Strikk vrangbord slik: A.1 (= 13 masker), A.2 (= 26 masker), A.3 (= 14 masker), A.4 over de siste 54-60 maskene (= 18-20 rapporter à 3 masker). Fortsett vrangborden slik i 4 cm. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Bytt til rundpinne 5 og strikk A.5 (= 13 masker) over A.1, A.6 (= 26 masker) over A.2 – start A.6 på omgangen markert for din størrelse, A.7 (= 14 masker) over A.3 og A.8 over A.4 (= 18-20 rapporter à 3 masker). Fortsett dette mønsteret. Når A.6 er ferdig i høyden gjentas hele A.6 1 gang til i høyden i begge størrelser, de resterende maskene fortsetter som før. Fortsett til A.6 er ferdig i høyden. Arbeidet måler ca 21-22 cm.
Nå felles det i mønsteret, dvs det strikkes videre slik: Strikk A.9 (= 13 masker) over A.5, A.10 (= 26 masker) over A.6, A.11 (= 14 masker) over A.7 og A.12 (= 6-5 rapporter à 9-12 masker) over A.8. Fortsett dette mønsteret. Når diagram A.9 til A.12 er strikket ferdig er det 27-30 masker på siste omgang.
Neste omgang strikkes 1-0 rett, deretter strikkes maskene rett sammen 2 og 2 = 14-15 masker. Strikk 0-1 rett, deretter strikkes maskene rett sammen 2 og 2 = 7-8 masker. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene, snurp sammen og fest godt. Luen måler ca 27-28 cm i høyden.

-------------------------------------------------------

HALS - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne i 2 deler, nedenfra og opp til splitten. Deretter settes delene sammen og det strikkes videre rundt på rundpinne.

HALS:
Legg opp 43-48 masker på rundpinne 4 med Nepal. Strikk 3 RILLER – les forklaring over. Bytt til rundpinne 5 og strikk 1 pinne rett der det økes 8-9 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS = 51-57 masker. Videre strikkes det slik – fra retten: A.13 (= 6 masker), gjenta A.14 til det gjenstår 6 masker (= 13-15 rapporter à 3 masker) og A.15 (= 6 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Fortsett dette mønsteret til arbeidet måler 15-17 cm. Nå er splitten ferdig. Legg arbeidet til side og strikk en del til på samme måte – avpass at det avsluttes etter samme pinne i mønsteret.
Sett begge de 2 delene inn på samme rundpinne = 102-114 masker. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen. Videre strikkes det rundt, strikk A.14 over alle masker (= 34-38 rapporter à 3 masker) – fortsett på riktig pinne i diagrammet. Fortsett dette mønsteret til arbeidet måler ca 23-27 cm – avpass etter omgang strikket i glattstrikk. Videre strikkes A.16 over alle masker (= 34-38 rapporter à 3 masker). Fortsett dette mønsteret i 3 cm, fell deretter av med rett over rett og vrang over vrang.

= sett 1 maske på flettepinne foran arbeidet, strikk 1 rett, strikk 1 rett fra flettepinnen
= sett 1 maske på flettepinne bak arbeidet, strikk 1 rett, strikk 1 vrang fra flettepinnen
= sett 1 maske på flettepinne foran arbeidet, strikk 1 vrang, strikk 1 rett fra flettepinnen
= sett 2 masker på flettepinne foran arbeidet, strikk 2 rett, strikk 2 rett fra flettepinnen
= sett 2 masker på flettepinne bak arbeidet, strikk 2 rett, strikk 2 rett fra flettepinnen
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet rett slik at det blir hull
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 2 rett, løft den løse masken over maskene som ble strikket
= denne ruten er ingen maske fordi masken ble felt tidligere, gå direkte videre til neste symbol i diagrammet.

Chiara Cazzaniga 21.10.2018 - 06:30:

Lo schema del motivo centrale (26 maglie), una volta eseguito non rispecchia quello del modello. Volevo capire se lo schema va eseguito da sinistra a destra su tutti i ferri. Grazie.

Chiara Fabbri 23.08.2018 - 15:18:

Dear Drops Design Team, I would like to know if the knitting tension of 17 stitches in width and 22 rows in height with stocking stitch = 10 x 10 cm is meant to be achieved with the larger or the smaller needle requested. That is to say...if my gauge is 10x10 with 4mm needles, do I have to switch to a smaller size for the ribbing or to increase of a size in the whole piece? Thank you very much for your kind attention Regards Chiara

DROPS Design 23.08.2018 kl. 15:52:

Dear Chiara, the gauge indicated is to be reached with larger needles. If you get that gauge, you have to swtich to smaller needles for the rib. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 192-5