DROPS / 192 / 5

Wintry Set by DROPS Design

Stickad mössa i DROPS Nepal. Arbetet är stickat i flätor och strukturmönster. Stickad halsvärmare i DROPS Nepal. Arbetet är stickat i strukturmönster.

DROPS Design: Modell ne-297
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

250-300 g färg 8907, dimma

GARN TILL MÖSSA:
Storlek: S/M – L/XL
Passar till huvudmått: ca 54/56 - 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
150-150 g färg 8907, dimma

GARN TILL HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M – L/XL
Mått: Omkrets överst: 41 - 57 cm. Höjd: 26 - 30 cm.
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
150-150 g färg 8907, dimma

-------------------------------------------------------

17 maskor på bredden och 22 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.
Mönster A.8: 20 maskor = 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA NR 5: längd på 40 cm till själva mössan.
DROPS RUNDSTICKA NR 4: längd på 40 cm till resår.

17 maskor på bredden och 22 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.
Mönster A.14: 20 maskor = 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 5: längd på 40 cm till själva halsvärmaren.
DROPS RUNDSTICKA NR 4: längd på 40 cm till resår.

Garnet till detta mönstret kostar 130kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Mössa: Se diagram A.1 till A.12.
Välj diagram för din storlek (gäller A.12).
Halsvärmare: Se diagram A.13 till A.16.

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka):
Maskorna stickas räta på alla varv.

ÖKNINGSTIPS (jämn fördelning – gäller halsvärmaren):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 43 maskor) och delar maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 8) = 5,4.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter växelvis ca var 5:e och var 6:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

MÖSSA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp. Byt till strumpstickor när det behövs.

MÖSSA:
Lägg upp 107-113 maskor på rundsticka 4 med Nepal. Sticka 1 varv rätt.
Sätt 1 markör i början av varvet. Sticka resår så här: A.1 (= 13 maskor), A.2 (= 26 maskor), A.3 (= 14 maskor), A.4 över de sista 54-60 maskorna (= 18-20 rapporter à 3 maskor). Fortsätt resåren så i 4 cm. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Byt till rundsticka 5 och sticka A.5 (= 13 maskor) över A.1, A.6 (= 26 maskor) över A.2 – börja A.6 på varvet markerat för din storlek, A.7 (= 14 maskor) över A.3 och A.8 över A.4 (= 18-20 rapporter à 3 maskor). Fortsätt detta mönstret. När A.6 är färdigt på höjden upprepas hela A.6 1 gång till på höjden i båda storlekarna, de resterande maskorna fortsätter som förut. Fortsätt till A.6 är färdigt på höjden. Arbetet mäter ca 21-22 cm.
Nu minskas det i mönstret, dvs det stickas vidare så här: Sticka A.9 (= 13 maskor) över A.5, A.10 (= 26 maskor) över A.6, A.11 (= 14 maskor) över A.7 och A.12 (= 6-5 rapporter à 9-12 maskor) över A.8. Fortsätt detta mönstret. När diagram A.9 till A.12 är färdigstickade är det 27-30 maskor på sista varvet.
Nästa varv stickas 1-0 rätmaska, sedan stickas maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 14-15 maskor. Sticka 0-1 rätmaska, sedan stickas maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 7-8 maskor. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, drag åt och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 27-28 cm på höjden.

-------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka i 2 delar, nerifrån och upp till sprundet. Sedan sätts delarna tillsammans och det stickas vidare runt på rundsticka.

HALSVÄRMARE:
Lägg upp 43-48 maskor på rundsticka 4 med Nepal. Sticka 6 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Byt till rundsticka 5 och sticka 1 varv rätt där det ökas 8-9 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS = 51-57 maskor. Sedan stickas det så här – från rätsidan: A.13 (= 6 maskor), upprepa A.14 tills det återstår 6 maskor (= 13-15 rapporter à 3 maskor) och A.15 (= 6 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt detta mönstret till arbetet mäter 15-17 cm. Nu är sprundet färdigt. Lägg arbetet åt sidan och sticka en del till på samma sätt – anpassa så att det avslutas efter samma varv i mönstret.
Sätt båda de 2 delarna på samma rundsticka = 102-114 maskor. Sätt 1 markör i början av varvet. Sedan stickas det runt, sticka A.14 över alla maskor (= 34-38 rapporter à 3 maskor) – fortsätt på rätt varv i diagrammet. Fortsätt detta mönstret till arbetet mäter ca 23-27 cm – anpassa efter ett varv stickat i slätstickning. Sedan stickas A.16 över alla maskor (= 34-38 rapporter à 3 maskor). Fortsätt detta mönstret i 3 cm, maska sedan av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

= sätt 1 maska på flätsticka framför arbetet, sticka 1 rätmaska, sticka 1 rätmaska från flätstickan
= sätt 1 maska på flätsticka bakom arbetet, sticka 1 rätmaska, sticka 1 avigmaska från flätstickan
= sätt 1 maska på flätsticka framför arbetet, sticka 1 avigmaska, sticka 1 rätmaska från flätstickan
= sätt 2 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka 2 rätmaskor från flätstickan
= sätt 2 maskor på flätsticka bakom arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka 2 rätmaskor från flätstickan
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget rätt så att det blir hål
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 rätmaskor, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades
= denna rutan är ingen maska eftersom maskan minskades tidigare, gå direkt vidare till nästa symbol i diagrammet.

Chiara Cazzaniga 21.10.2018 - 06:30:

Lo schema del motivo centrale (26 maglie), una volta eseguito non rispecchia quello del modello. Volevo capire se lo schema va eseguito da sinistra a destra su tutti i ferri. Grazie.

Chiara Fabbri 23.08.2018 - 15:18:

Dear Drops Design Team, I would like to know if the knitting tension of 17 stitches in width and 22 rows in height with stocking stitch = 10 x 10 cm is meant to be achieved with the larger or the smaller needle requested. That is to say...if my gauge is 10x10 with 4mm needles, do I have to switch to a smaller size for the ribbing or to increase of a size in the whole piece? Thank you very much for your kind attention Regards Chiara

DROPS Design 23.08.2018 kl. 15:52:

Dear Chiara, the gauge indicated is to be reached with larger needles. If you get that gauge, you have to swtich to smaller needles for the rib. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 192-5