DROPS / 191 / 16

Cherelyn by DROPS Design

Settet består av: Strikket topp med hullmønster, picotkanter og A-fasong. Størrelse S – XXXL. Strikket pannebånd med hullmønster og picotkanter. Settet er strikket i DROPS Belle

DROPS Design: Modell vs-042
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------

TIL HELE SETTET GÅR DET MED:
300-350-350-400-450-500 g farge 11, gammelrosa

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (80 cm) NR 4 – eller den pinnen du må bruke for å få 21 masker og 28 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS PINNE og RUNDPINNE (40 cm) NR 3.

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 15.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 90kr. Les mer.
300-300-350-350-400-450 g farge 11, gammelrosa

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (80 cm) NR 4 – eller den pinnen du må bruke for å få 21 masker og 28 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS RUNDPINNE (40 cm) NR 3 – til halskant.
---------------------------------------------------------

PANNEBÅND:
Størrelse: One size
Mål: Ca 9 x 48 cm
Materialer:
DROPS BELLE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50 g farge 11, gammelrosa

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS PINNE NR 3 – eller den pinnen du må bruke for å få 23 masker og 32 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
---------------------------------------------------------

Topp: Se diagram A.1 til A.3. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.1).
Pannebånd: Se diagram A.2 til A.4.
Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

FELLETIPS-1 (gjelder i sidene på bolen):
Start 3 masker før merketråden, strikk 2 rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).

FELLETIPS-2 (gjelder ermehullene):
Fell på innsiden av A.2/A.3 i hver side. Alle fellinger gjøres fra retten!
Fell slik før A.3: Start 3 masker før A.3: Strikk 2 rett sammen og 1 rett.
Fell slik etter A.2: Start etter A.2, strikk 1 rett, ta neste maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk neste maske rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.
----------------------------------------------------------

TOPP:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne opp til ermehullene, deretter strikkes bakstykket og forstykket frem og tilbake hver for seg.

BOL:
Legg opp 194-214-230-250-274-302 masker på rundpinne 4 med Belle. Strikk 2 RILLER – se forklaring over. Deretter strikkes det 1 omgang rett.
Neste omgang strikkes slik: Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen (= i siden), * strikk 36-41-45-48-54-61 masker glattstrikk, A.1 (= 25-25-25-29-29-29 masker), 36-41-45-48-54-61 masker glattstrikk *, sett 1 merketråd (= i siden) og strikk fra *-* én gang til. Fortsett mønsteret rundt slik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 6-6-6-8-8-8 cm felles det 1 maske på hver side av begge merketrådene – les FELLETIPS-1 (= 4 masker felt). Fell slik på hver 6.cm totalt 6 ganger i hver side = 170-190-206-226-250-278 masker.
Når arbeidet måler 38-39-40-41-42-43 cm strikkes det riller over 20-22-26-28-30-32 masker i hver side (dvs 10-11-13-14-15-16 masker i rille på hver side av begge merketrådene), de resterende maskene fortsetter i glattstrikk og A.1 som før. Når det er strikket 2 riller i hver side strikkes neste omgang slik: Fell av de første 3-4-6-7-8-9 maskene på begynnelsen av omgangen til ermehull, strikk de neste 79-87-91-99-109-121 maskene som før, fell av de neste 6-8-12-14-16-18 maskene til ermehull, strikk de neste 79-87-91-99-109-121 maskene som før og fell av de siste 3-4-6-7-8-9 maskene til ermehull. Klipp tråden. Bakstykket og forstykket strikkes nå frem og tilbake hver for seg.

BAKSTYKKE:
= 79-87-91-99-109-121 masker. Videre strikkes det slik, dvs første pinne strikkes fra vrangen: Strikk A.3 (= 7 masker – NB: Start på 2.pinne i diagrammet og les diagrammet fra venstre mot høyre), strikk 20-24-26-28-33-39 masker glattstrikk, A.1 (= 25-25-25-29-29-29 masker), 20-24-26-28-33-39 masker glattstrikk og avslutt med A.2 (= 7 masker – NB: Start på 2.pinne i diagrammet og les diagrammet fra venstre mot høyre). Fortsett mønsteret slik.
SAMTIDIG på første pinne fra retten felles det 1 maske i hver side til ermehull på innsiden av A.2 og A.3 – les FELLETIPS-2 (= 2 masker felt). Fell slik i S, M, L og XL: På hver 4.pinne (dvs på annenhver pinne fra retten) totalt 2-5-6-9 ganger i hver side og i XXL og XXXL: På hver 2.pinne (dvs på hver pinne fra retten) totalt 13-18 ganger i hver side = 75-77-79-81-83-85 masker.
Når arbeidet måler 53-55-57-59-61-63 cm (fellingene til ermehull er nå ferdige), felles de midterste 35-35-37-37-39-39 maskene av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det av til hals på begynnelsen av hver pinne fra halsen slik: Fell av 1 maske 2 ganger = 18-19-19-20-20-21 masker igjen på skulderen. Strikk videre til arbeidet måler 56-58-60-62-64-66 cm og fell av med rett fra retten. Strikk den andre skulderen på samme måte.

FORSTYKKE:
= 79-87-91-99-109-121 masker. Videre strikkes det slik, dvs første pinne strikkes fra vrangen: Strikk A.3 (= 7 masker – NB: Start på 2.pinne i diagrammet og les diagrammet fra venstre mot høyre), strikk 20-24-26-28-33-39 masker glattstrikk, A.1 (= 25-25-25-29-29-29 masker), 20-24-26-28-33-39 masker glattstrikk og avslutt med A.2 (= 7 masker – NB: Start på 2.pinne i diagrammet og les diagrammet fra venstre mot høyre). Fortsett mønsteret slik.
SAMTIDIG på første pinne fra retten felles det 1 maske i hver side til ermehull på innsiden av A.2 og A.3 – les FELLETIPS-2 (= 2 masker felt). Fell slik i S, M, L og XL: På hver 4.pinne totalt 2-5-6-9 ganger i hver side og i XXL og XXXL: På hver 2.pinne totalt 13-18 ganger i hver side = 75-77-79-81-83-85 masker.
Når arbeidet måler 50-52-54-56-56-58 cm settes de midterste 25-25-23-23-23-23 maskene på en tråd til hals, og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det av til hals på begynnelsen av hver pinne fra halsen slik: Fell av 2 masker 2-2-3-3-3-3 ganger og 1 maske 3-3-3-3-4-4 ganger = 18-19-19-20-20-21 masker igjen på skulderen. Strikk videre til arbeidet måler 56-58-60-62-64-66 cm og fell av med rett fra retten. Strikk den andre skulderen på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene innenfor avfellingskanten i hver side.

HALSKANT:
Strikk opp ca 96 til 114 masker rundt halsen (inkludert maskene på tråden foran) på liten rundpinne 3. Strikk 2 riller rundt, fell deretter av med rett.
----------------------------------------------------------

PANNEBÅND:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på pinne til ønsket lengde og sys sammen midt bak.
Legg opp 21 masker på pinne 3 med Belle. Strikk 1 pinne rett (= vrangen). Neste pinne strikkes slik fra retten: Strikk A.2 (= 7 masker), A.4 (= 7 masker) og A.3 (= 7 masker). Fortsett mønsteret frem og tilbake slik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler ca 48 cm (evt ved ønsket lengde – trekk fra ca 6-8 cm i forhold til hodets omkrets), strikkes det 1 pinne rett fra vrangen. Fell av med rett fra retten.

MONTERING:
Sy sømmen midt bak innenfor avfellingskanten.

= mellom 2 masker lages det 2 kast om pinnen, på neste pinne strikkes det ene kastet rett, det andre kastet strikkes vridd rett (= 1 maske økt)
= strikk 2 masker i 1 maske ved å strikke 1 rett foran og bak i samme maske (= 1 maske økt)
= fell av 1 maske
= masken sitter allerede på høyre pinne etter at det ble felt av masker, dvs hopp videre til neste rute i diagrammet
= strikk kastet vridd rett både når symbolet strikkes fra retten og fra vrangen
= strikk 2 rett sammen både når symbolet strikkes fra retten og fra vrangen
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 2 rett sammen, løft den løse masken over maskene som ble strikket sammen

Catrine Norr 04.02.2019 - 22:15:

Varför finns det ingen svensk förklaring till diagrammet till detta mönster.

Irena 28.12.2017 - 15:30:

Cudowny! Elegancja i klasyka w jednym!

Monica 23.12.2017 - 07:58:

Un taglio che mette in evidenza le spalle. Il mio preferito!!

Linda VORSTER 18.12.2017 - 17:45:

So lovely. Tbd

MARTY Guénaël 18.12.2017 - 17:33:

J'adore !!! hâte de le faire impérativement !!!!!!

DIVIN Corinne 18.12.2017 - 17:30:

Magnifique ! le classique chic

Kommentér oppskrift DROPS 191-16