DROPS / 189 / 16

Cottage Charm by DROPS Design

Strikket håndklæde med løftede masker, strikket klud og håndklæde med dobbelt perlestrik og striber. Arbejdet er strikket i DROPS Safran

DROPS Design: Model e-284
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
HÅNDKLÆDE (med løftede masker):
Størrelse håndklæde: ca 29 x 42 cm
Materialer:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100 g farve 17, hvid
100 g farve 06, jeansblå

HÅNDKLÆDE (med dobbelt perlestrik):
Størrelse håndklæde: ca 29 x 42 cm
Materialer:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100 g farve 17, hvid
50 g farve 06, jeansblå

KLUD (med dobbelt perlestrik):
Størrelse: ca 21 x 21 cm
Materialer:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50 g farve 17, hvid
50 g farve 06, jeansblå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS PINDE nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 89.55kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFT:

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik 2 pinde ret.

MØNSTER (gælder håndklæde med løftede masker):
Se diagram A.1, A.2 og A.3. OBS! Alle pinde strikkes ret. Diagrammerne viser alle pinde set fra retsiden.

MØNSTER (gælder håndklæde og klud med dobbelt perlestrik):
Se diagram A.4. Diagrammerne viser alle pinde set fra retsiden.

STRIBER (gælder klud med dobbelt perlestrik):
Der strikkes striber mens man strikker mønster efter A.4 som før.
4 pinde med jeansblå.
6 pinde med hvid.
4 pinde med jeansblå.
6 pinde med hvid.
8 pinde med jeansblå

STRIBER (gælder håndklæde med dobbelt perlestrik):
Der strikkes striber hvor man strikker mønster efter A.4 som før.
6 pinde med jeansblå.
8 pinde med hvid.
6 pinde med jeansblå.
8 pinde med hvid.
10 pinde med jeansblå

----------------------------------------------------------

HÅNDKLÆDE (med løftede masker):
Arbejdet strikkes frem og tilbage på pinden.
Slå 69 masker op med jeansblå på pind 3. Strik 4 pinde retstrik – se forklaring over. Derefter strikkes der efter diagrammer A.1, A.2 og A.3 (OBS! Alle pinde strikkes ret) således fra retsiden: A.1 over 5 masker, A.2 gentages over de næste 60 masker (15 gange) og A.3 over de sidste 4 masker. Klip ikke tråden i siden når der skiftes farve, lad den følge med op i siden og sørg for at den ikke strammer kanten. Strik efter diagrammet således til arbejdet måler ca 40 cm, afpas efter en hel rapport i højden. Strik 4 pinde retstrik med jeansblå. Derefter strikkes der en strop på næste pind således: Strik til der er 2 masker tilbage, slå 14 nye masker op på pinden og strik de sidste 2 masker ret sammen. På næste pind lukkes alle masker løst af med ret (også de nye maskerne til strop).
Strik 1 håndklæde til på sammen måde, men med modsat farve.

HÅNDKLÆDE (med dobbelt perlestrik):
Arbejdet strikkes frem og tilbage på pinden.
Slå 68 masker op på pind 3 med hvid. Strik 4 pinde retstrik - se forklaring over. Strik 2 kantmasker retstrik, strik efter mønster A.4 til der er 2 masker tilbage på pinden og strik 2 kantmasker retstrik. Strik videre således til arbejdet måler ca 29 cm. Nu strikkes der STRIBER - se forklaring over. Når striberne er færdige strikkes der 2 p retstrik med jeansblå. Derefter strikkes næste pind med strop således: Strik ret til der er 2 masker tilbage på pinden. Slå 12 nye masker op og strik de sidste 2 masker ret sammen. På næste pind lukkes alle masker løst af med ret (også de nye masker til strop). Klip og hæft trådene.

KLUD (med dobbelt perlestrik):
Arbejdet strikkes frem og tilbage på pinden.
Slå 48 masker op på pind 3 med hvid. Strik 4 pinde retstrik - se forklaring over. Strik 2 kantmasker retstrik, strik efter mønster A.4 til der er 2 masker tilbage og strik 2 kantmasker retstrik. Strik videre således til arbejdet måler ca 11 cm. Nu strikkes der STRIBER - se forklaring over. Når striberne er færdig strikkes der 2 pinde retstrik med jeansblå. Derefter strikkes næste pind med strop således: Strik ret til der er 2 masker tilbage på pinden. Slå 12 nye masker op og strik de sidste 2 masker ret sammen. På næste pind lukkes alle masker løst af med ret (også de nye masker til strop). Klip og hæft trådene.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 02.08.2018
Rettelse: diagram A.3 strikkes over 4 masker (tidligere 5)

= løft 1 maske med jeansblå, som om den skulle strikkes ret med tråden på vrangsiden af arbejdet
= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= vrang fra retsiden, ret fra vrangen

Conny 25.03.2019 - 09:30:

Guten Morgen, nach welcher Anleitung sind die Waschlappen ganz rechts gestrickt? Liebe Grüße Conny

DROPS Design 25.03.2019 kl. 12:16:

Liebe Conny, in diesen Modellen werden keine Lappen ganz rechts (=krausrechts) gestrickt, hier finden Sie einige Lappen, die ganz kraus rechts gestrickt werden. Viel Spaß beim stricken!

Marie-Noëlle 12.11.2018 - 20:11:

Dans le point fantaisie, vous dites : "glisser 1 maille bleu jeans à l'endroit, en plaçant le fil sur l'envers". Cela veut-il dire qu'il faut placer le fil blanc devant la maille glissée ?

DROPS Design 13.11.2018 kl. 08:39:

Bonjour Marie-Noël, on garde le fil blanc sur l'envers, il ne doit pas passer devant la maille glissée sur l'endroit pour que la maille glissée soit toujours bien visible sur l'endroit. Bon tricot!

Marie-Noëlle 12.11.2018 - 19:20:

Bonjour, Dans la correction, vous indiquez que A3 se tricote sur 4 mailles, mais le diagramme est sur 5 mailles. Quelle maille ne doit plus être tricotée ?

DROPS Design 13.11.2018 kl. 08:39:

Bonjour Marie-Noëlle, nos stylistes vont vérifier ce point, merci pour votre retour.

Amalie 17.09.2018 - 15:09:

Hei! Jeg bare lurte på hvordan jeg skal "korte ned" diagram A3? Skal jeg ta vekk en kolonne på høyre eller venstre side.

DROPS Design 20.09.2018 kl. 09:55:

Hej Amalie, hvis du vil have arbejdet smallere, så kan du fjerne 4 masker og strikke en rapport mindre af A.2 (som er den der skal gentages) imellem A.1 og A.3 som er kanterne i hver side. God fornøjelse!

Iben Jensen 23.07.2018 - 07:37:

Det ser ud til at der er fejl i mønster A.3. Skal der ikke kun være fire masker? Jeg vil mene at den kolonne til højre skal fjernes, da mønsteret ellers ser forkert ud.

DROPS Design 02.08.2018 kl. 11:15:

Hei Iben. Du har rett i at mønsteret så litt feil ut, dette har nå blitt endret. God fornøyelse videre.

Pia 13.12.2017 - 12:05:

Bikube håndklæderne er virkelig fine. Dem kunne jeg godt tænke mig at lave når opskriften kommer.

Véronique 11.12.2017 - 16:05:

Bel ensemble à tricoter avec le e-283 . Vous ferez des envieuses .

Kommentere opskrift DROPS 189-16