DROPS / 189 / 16

Cottage Charm by DROPS Design

Strikket håndkle med løftede masker, strikket klut og håndkle med dobbel perlestrikk og striper. Arbeidene er strikket i DROPS Safran

DROPS Design: Modell e-284
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
HÅNDKLE (med løftede masker):
Størrelser håndklær: ca 29 x 42 cm
Materialer:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100 g farge 17, hvit
100 g farge 06, jeansblå

HÅNDKLE (med dobbel perlestrikk):
Størrelser håndklær: ca 29 x 42 cm
Materialer:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100 g farge 17, hvit
50 g farge 06, jeansblå

KLUT (med dobbel perlestrikk):
Størrelser: ca 21 x 21 cm
Materialer:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50 g farge 17, hvit
50 g farge 06, jeansblå

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS PINNE NR 3 – eller de pinnene du må bruke for å få 24 masker og 32 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 121.5kr. Les mer.

MØNSTER (gjelder håndkle med løftede masker):
Se diagram A.1, A.2 og A.3. NB! Alle pinner strikkes rett. Diagrammene viser alle pinner sett fra retten.

MØNSTER (gjelder håndkle og klut med dobbel perlestrikk):
Se diagram A.4. Diagrammene viser alle pinner sett fra retten.

STRIPER (gjelder klut med dobbel perlestrikk):
Det strikkes striper mens man strikker mønster etter A.4 som før.
4 pinner med jeansblå.
6 pinner med hvit.
4 pinner med jeansblå.
6 pinner med hvit.
8 pinner med jeansblå

STRIPER (gjelder håndkle med dobbel perlestrikk):
Det strikkes striper mens man strikker mønster etter A.4 som før.
6 pinner med jeansblå.
8 pinner med hvit.
6 pinner med jeansblå.
8 pinner med hvit.
10 pinner med jeansblå

----------------------------------------------------------

HÅNDKLE (med løftede masker):
Arbeidet strikkes frem og tilbake på pinnen.
Legg opp 69 masker med jeansblå på pinne 3. Strikk 2 RILLER – se forklaring over. Deretter strikkes det etter diagrammene A.1, A.2 og A.3 (NB! Alle pinner strikkes rett) slik fra retten: A.1 over 5 masker, A.2 gjentas over de neste 60 maskene (15 ganger) og strikk A.3 over de siste 4 maskene. Ikke klipp tråden i siden når det byttes farge, la den følge med oppover i siden og pass på at den ikke strammer kanten. Strikk etter diagrammet slik til arbeidet måler ca 40 cm, avpass etter en hel rapport i høyden. Strikk 2 riller med jeansblå. Deretter strikkes det en innfelt hempe på neste pinne slik: Strikk til det gjenstår 2 masker, legg opp 14 nye masker på pinnen og strikk de siste 2 maskene rett sammen. På neste pinne felles alle maskene løst av med rett (også de nye maskene til hempen).
Strikk 1 håndkle til på sammen måte, men med motsatt farge.

HÅNDKLE (med dobbel perlestrikk):
Arbeidet strikkes frem og tilbake på pinnen.
Legg opp 68 masker på pinne 3 med hvit. Strikk 2 RILLER - se forklaring over. Strikk 2 kantmasker i rille, strikk etter mønster A.4 til det gjenstår 2 masker på pinnen og strikk 2 kantmasker i rille. Strikk videre slik til arbeidet måler ca 29 cm. Nå strikkes det STRIPER - se forklaring over. Når stripene er ferdig strikkes det 1 rille med jeansblå. Deretter strikkes neste pinne med innfelt hempe slik: Strikk rett til det gjenstår 2 masker på pinnen. Legg opp 12 nye masker og strikk de siste 2 maskene rett sammen. På neste pinne felles alle maskene løst av med rett (også de nye maskene til hempen). Klipp og fest trådene.

KLUT (med dobbel perlestrikk):
Arbeidet strikkes frem og tilbake på pinnen.
Legg opp 48 masker på pinne 3 med hvit. Strikk 2 RILLER - se forklaring over. Strikk 2 kantmasker i rille, strikk etter mønster A.4 til det gjenstår 2 masker og strikk 2 kantmasker i rille. Strikk videre slik til arbeidet måler ca 11 cm. Nå strikkes det STRIPER - se forklaring over. Når stripene er ferdig strikkes det 1 rille med jeansblå. Deretter strikkes neste pinne med innfelt hempe slik: Strikk rett til det gjenstår 2 masker på pinnen. Legg opp 12 nye masker og strikk de siste 2 maskene rett sammen. På neste pinne felles alle maskene løst av med rett (også de nye maskene til hempen). Klipp og fest trådene.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 02.08.2018
Rettelse: diagram A.3 strikkes over 4 masker (tidligere 5)

= løft 1 maske med jeansblå som om den skulle strikkes rett med tråden på vrangsiden av arbeidet
= rett fra retten, vrang fra vrangen
= vrang fra retten, rett fra vrangen

Suse 31.03.2019 - 20:14:

Hallo, auf dem 2. Bild sind Lappen (ganz rechts hängend) ( am 5. Haken ) wo finde ich die Anleitung ?

DROPS Design 01.04.2019 kl. 14:03:

Liebe Suse, hier finden Sie die Anleitung dieser Lappen. Viel Spaß beim stricken!

Conny 25.03.2019 - 09:30:

Guten Morgen, nach welcher Anleitung sind die Waschlappen ganz rechts gestrickt? Liebe Grüße Conny

DROPS Design 25.03.2019 kl. 12:16:

Liebe Conny, in diesen Modellen werden keine Lappen ganz rechts (=krausrechts) gestrickt, hier finden Sie einige Lappen, die ganz kraus rechts gestrickt werden. Viel Spaß beim stricken!

Marie-Noëlle 12.11.2018 - 20:11:

Dans le point fantaisie, vous dites : "glisser 1 maille bleu jeans à l'endroit, en plaçant le fil sur l'envers". Cela veut-il dire qu'il faut placer le fil blanc devant la maille glissée ?

DROPS Design 13.11.2018 kl. 08:39:

Bonjour Marie-Noël, on garde le fil blanc sur l'envers, il ne doit pas passer devant la maille glissée sur l'endroit pour que la maille glissée soit toujours bien visible sur l'endroit. Bon tricot!

Marie-Noëlle 12.11.2018 - 19:20:

Bonjour, Dans la correction, vous indiquez que A3 se tricote sur 4 mailles, mais le diagramme est sur 5 mailles. Quelle maille ne doit plus être tricotée ?

DROPS Design 13.11.2018 kl. 08:39:

Bonjour Marie-Noëlle, nos stylistes vont vérifier ce point, merci pour votre retour.

Amalie 17.09.2018 - 15:09:

Hei! Jeg bare lurte på hvordan jeg skal "korte ned" diagram A3? Skal jeg ta vekk en kolonne på høyre eller venstre side.

DROPS Design 20.09.2018 kl. 09:55:

Hej Amalie, hvis du vil have arbejdet smallere, så kan du fjerne 4 masker og strikke en rapport mindre af A.2 (som er den der skal gentages) imellem A.1 og A.3 som er kanterne i hver side. God fornøjelse!

Iben Jensen 23.07.2018 - 07:37:

Det ser ud til at der er fejl i mønster A.3. Skal der ikke kun være fire masker? Jeg vil mene at den kolonne til højre skal fjernes, da mønsteret ellers ser forkert ud.

DROPS Design 02.08.2018 kl. 11:15:

Hei Iben. Du har rett i at mønsteret så litt feil ut, dette har nå blitt endret. God fornøyelse videre.

Pia 13.12.2017 - 12:05:

Bikube håndklæderne er virkelig fine. Dem kunne jeg godt tænke mig at lave når opskriften kommer.

Véronique 11.12.2017 - 16:05:

Bel ensemble à tricoter avec le e-283 . Vous ferez des envieuses .

Kommentér oppskrift DROPS 189-16