DROPS / 191 / 28

La Mare by DROPS Design

Strikket jakke uden ærmesøm med retstrik, striber, sjalskrave og slids i siden. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Air og DROPS Brushed Alpaca Silk

DROPS Design: Model as-083
Garngruppe C + C eller E
-----------------------------------------------------------
250-250-300-300-350-350 g farve 01, natur
og brug:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
75-75-100-100-100-100 g farve 13, jeansblå
50-50-50-50-50-50 g farve 15, lys søgrøn
50-50-50-50-50-50 g farve 17, lys lavendel

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS RUNDPIND (80 cm) nr 10 – eller de pinde du skal bruge for at få 9 masker og 18 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 359.25kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFT:

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret på hver pind

STRIBER:
Arbejdet strikkes i striber. Første pind i hver stribe strikkes altid fra retsiden.
1.STRIBE: Strik 23-24-25-25-27-28 cm med natur og jeansblå.
2.STRIBE: Strik 4 cm med natur og lavendel.
3.STRIBE: Strik 15-15-16-17-17-17 cm med natur og lys søgrøn.
4.STRIBE: Strik 4 cm med natur og jeansblå.
5.STRIBE: Strik 15-15-16-17-17-17 cm med natur og lavendel.
6.STRIBE: Strik 4 cm med natur og lys søgrøn.
7.STRIBE: Strik resten af tøjet med natur og jeansblå (= ca 15-16-15-15-15-16 cm).
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arbejdet strikkes frem og tilbage i retstrik. Forstykkerne og bagstykket strikkes hver for sig og sys sammen til sidst. Der tages masker ud til ærmerne.

BAGSTYKKE:
Slå 54-58-62-66-70-76 masker op på rundpind 10 med 1 tråd natur og 1 tråd jeansblå (= 2 tråde). Strik RETSTRIK og STRIBER - se forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 43-44-46-47-49-51 cm slåes der 2 nye masker op til ærmer i hver side i slutningen af hver pind totalt 9-8-8-7-7-6 gange, derefter 1 maske totalt 0-1-0-1-0-0 gang= 18-17-16-15-14-12 nye masker i hver side af arbejdet = 90-92-94-96-98-100 masker. Derefter slåes der 9 nye masker op i slutningen af de 2 næste pinde = 108-110-112-114-116-118 masker. Når arbejdet måler 68-70-72-74-76-78 cm lukkes der af til skrå skulder i hver side af arbejdet i starten af hver pind således: Luk 9-9-10-9-10-10 masker af 1 gang, 3 masker totalt 10 gange. SAMTIDIG når arbejdet måler 76-78-80-82-84-86 cm lukkes de midterste 10-10-10-12-12-12 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Når aflukningen til skrå skulder er færdig lukkes de resterende 10-11-11-12-12-13 masker af. Strik den anden skulder på samme måde.

HØJRE FORSTYKKE:
Slå 32-34-36-38-40-43 masker op på rundpind 10 med 1 tråd natur og 1 tråd jeansblå (= 2 tråde). Strik retstrik og striber. Når arbejdet måler 43-44-46-47-49-51 cm slåes der 2 nye masker op til ærme i slutningen af hver pind fra retsiden totalt 9-8-8-7-7-6 gange, derefter 1 maske totalt 0-1-0-1-0-0 = 18-17-16-15-14-12 nye masker = 50-51-52-53-54-55 masker. Derefter slåes der 9 nye masker op i slutningen af næste pind fra retsiden = 59-60-61-62-63-64 masker. Når arbejdet måler 68-70-72-74-76-78 cm lukkes der af til skrå skulder i starten af hver pind fra vrangen således: Luk 9-9-10-9-10-10 masker 1 gang, 3 masker totalt 10 gange og 10-11-11-12-12-13 masker 1 gang = 10-10-10-11-11-11 masker til sjalskrave. Nu strikkes der forkortede pinde over sjalskraven således:

SJALSKRAVE:
Strik fra midt foran: * Strik 2 pinde over de første 6 masker, 2 pinde over alle masker *, strik fra *-* til arbejdet måler ca 10-10-10-12-12-12 cm på det korteste (målt nærmest skulderen). Luk af.

VENSTRE FORSTYKKE:
Strik som højre, men modsat, dvs der slåes masker op i slutningen af hver pind fra vrangen og der lukkes masker af i starten af hver pind fra retsiden.

MONTERING:
Sy skuldersømmene i yderste led af yderste maske. Sy sjalskraven sammen midt bagpå og sy den til halsudskæringen bag i nakken, sørg for at sømmen vender mod vrangen når kraven bukkes ned.
Sy underærmesømmen og sidesømmen ned til der er ca 23-24-25-25-27-28 cm tilbage (= slids).

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 03.05.2018
Garnforbruget er rettet

Diagram

= strikkeretning

Tea 05.02.2019 - 23:21:

Hi! I love the look of this project and would like to try and make it. But I'm having trouble with the gauge. I got DROPS Nepal instead of Air. 9sts *18 rows makes the piece 8 cm by 11,7 cm. I suppose I could make closer rows with stronger tension or using a size smaller needles, but how do I make a piece wider stitch-wise? Should I adjust the pattern if I cannot achieve the gauge? Thank you!

DROPS Design 06.02.2019 kl. 09:06:

Dear Tea, to get the correct width you might use larger needles, then try to tighten somewhat more the tension to get the 18 rows (= 9 ridges) = 10 cm. Your DROPS store may have some more tips for you, you can contact them even per mail or telephone. Happy knitting!

Maryam S. 09.01.2019 - 22:39:

Hello, Is it possible to knit these kind of sleeves seperately ? I mean, not as a part of whole body, but as we usually knit in a simple jacket. If yes, can you please shortly describe how? Thanks a lot

DROPS Design 10.01.2019 kl. 09:42:

Dear Maryam, we are unfortunately not able to adapt every pattern to each individual request. If you rather like another kind of sleeve, it might be easier to find the matching sleeves browsing our other patterns, and/or request help & assistance from the store where you bought the yarn - even per mail or telephone. Happy knitting!

Sane 07.11.2018 - 18:02:

Mistä löydän ohjeen hihojen tekemiseen?

DROPS Design 08.11.2018 kl. 17:31:

Hei, hihojen silmukat luodaan takakappaleeseen ja etukappaleisiin. Eli ne neulotaan yhdessä miehustan kanssa.

Sane 01.11.2018 - 18:06:

Kiitos vastauksesta. Olen ymmärtänyt ohjeen väärin, koska kavennettuja silmukoita minulla vain 48 ja puikolle jäi 59 silmukkaa. Pitää kaventaa vielä lisää. Teen juurikin XL kokoa. Koska sitten olan viistotus on oikean korkuinen, kun neulon molemmat puolet erikseen?

DROPS Design 14.11.2018 kl. 17:37:

Viistotus on valmis, kun olet päättänyt kaikki silmukat ohjeen mukaisesti (1 x 9 silmukkaa, 10 x 3 silmukkaa ja 1 x 12 silmukkaa). Eli työhön jää lopuksi 11 silmukkaa, joilla neulotaan huivikaulus.

Sane 01.11.2018 - 16:15:

Takakappaleen kavennukset 3 silmukkaa 10 kertaa tehtynä, mitä nyt kuuluu tehdä?n Koska jos otan pään tien 12 silmukkaa niin päihin jää enemmän kuin 12 silmukkaa. Eli jatkuuko 3 silmukan kavennukset? Montako silmukkaa kuuluu olla kun on tehnyt kavennukset 10 silmukkaa kerran molemmista päistä ja 3 silmukkaa 10 kertaa?

DROPS Design 01.11.2018 kl. 17:14:

Hej, en löydä ohjeesta virhettä. Esim. koossa XL silmukoita on 114. Kummastakin reunasta päätetään 1 x 9 silmukkaa + 10 x 3 silmukkaa (yhteensä 78 silmukkaa). Pääntietä varten päätetään 12 silmukkaa. Työhön jää 24 silmukkaa, eli kummallekin olalle jää lopuksi = 12 silmukkaa.

Elena 20.06.2018 - 12:48:

Lo stesso problema vale per il davanti sinistro, che deve essere lavorato a specchio. Inoltre il diagramma in fondo alle istruzioni mi fa sorgere un\'altra domanda: devo creare il collo a scialle anche nel davanti sinistro, oppure no? Grazie

DROPS Design 20.06.2018 kl. 13:57:

Buongiorno Elena. Il collo a scialle viene lavorato anche sul davanti sinistro. Buon lavoro!

Elena 20.06.2018 - 12:47:

Buongiorno, sto lavorando il davanti destro, ma mi sorge un dubbio: le istruzioni indicano di avviare nuove maglie per la manica alla fine di ogni ferro dal diritto del lavoro e di intrecciare le maglie per la diagonale della spalla all’inizio di ogni ferro dal rovescio del lavoro; così facendo però non andrei a creare il polso (9 maglie intrecciate 1 volta) dove dovrei invece successivamente iniziare il collo a scialle...?

DROPS Design 20.06.2018 kl. 13:56:

Buongiorno Elena. Le indicazioni sono corrette. Quando si parla p.es di davanti destro, lo si intende quando il capo è indossato. Buon lavoro!

Marijke Le Duc 05.05.2018 - 14:39:

Patroon 191-28 geeft 2 verschillende hoeveelheden voor Drops Air. 400 gram en nu 250 gram\r\nDrops Bruched Alpaca Silk is geen verschil.Welke hoeveelheid is correct

DROPS Design 06.05.2018 kl. 11:45:

Dag Marijke, Er is recent een aanpassing gedaan in de benodigde hoeveelheid garen. De hoeveelheid die nu op de website staat is de juiste.

Elena 10.04.2018 - 12:40:

Chiedo scusa, ma sono le prime volte che lavoro a maglia... cosa significa esattamente: "avviare N maglie con 1 capo di un colore e 1 capo di un altro colore (= 2 capi)"? Esiste un tutorial che mi possa aiutare? Grazie

DROPS Design 10.04.2018 kl. 13:17:

Buongiorno Elena. Deve lavorare usando contemporaneamente p.es. il filo di un gomitolo del colore panna e il filo di un gomitolo del colore blu denim. Buon lavoro!

Claudia 03.01.2018 - 22:36:

Ein sehr schöner Mantel 🧥

Kommentere opskrift DROPS 191-28