DROPS / 186 / 5

Aftensol by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu kaarrokepusero. Koot S-XXXL. Työ neulotaan DROPS Air-langasta.

DROPS Design: Malli ai-113
Lankaryhmä C tai A + A
-----------------------------------------------------------
250-300-300-350-400-400 g väriä 20, ruusu

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä C)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 + 60 tai 80 cm) NRO 5,5 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 + 60 tai 80 cm) NRO 4,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 16 silmukkaa ja 20 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 5,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

Kommentit (27)

Saat tämän mallin langat alkaen 28.50€. Lue lisää.
OHJEESEEN LIITTYVÄT TIEDOT:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros A.1. Katso halutun koon piirros.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee raglanlisäykset jokaisen kappaleiden rajakohdan merkkilangan molemmin puolin näin: Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 156 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 21) = 7,4.
Tässä esimerkissä lisätään vuorotellen n. joka 7. ja joka 8.silmukan jälkeen. Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

LISÄYSVINKKI 2 (keskellä hihan alla):
Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.
----------------------------------------------------------

PUSERO:
Kaarroke ja etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla/sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 72-78-78-84-90-96 silmukkaa pyöröpuikolle nro 4,5 Air-langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 3-3-3-4-4-4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Vaihda pyöröpuikkoon nro 5,5 ja neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (= 12-13-13-14-15-16 kpl 6 silmukan mallikertaa). Ole tarkkana, että mallineule jatkuu joustinneuleen yläpuolella siististi. Piirroksen A.1 nurja silmukka tulee joustinneuleen oikean silmukan yläpuolelle ja piirroksen A.1 lehtikuvion keskellä oleva oikea silmukka tulee joustinneuleen oikean silmukan yläpuolelle.
Jatka mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 216-234-234-252-270-288 silmukkaa ja työn pituus keskeltä edestä luomisreunasta mitattuna on n. 20-20-20-20-23-23 cm.
Kiinnitä nyt 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita) seuraavasti:
Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka ensimmäisten 34-36-36-40-44-47 silmukan jälkeen (= ½ takakappale), kiinnitä 2.merkkilanka seuraavien 40-45-45-46-47-50 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä 3.merkkilanka seuraavien 68-72-72-80-88-94 silmukan jälkeen (= etukappale) ja kiinnitä 4.merkkilanka seuraavien 40-45-45-46-47-50 silmukan jälkeen (= hiha). Kerroksella on viimeisen merkkilangan jälkeen jäljellä 34-36-36-40-44-47 silmukkaa (= ½ takakappale).
Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. SAMANAIKAISESTI kun olet piirroksen A.1 mallineuleen jälkeen neulonut 1 kerroksen sileää neuletta, aloita RAGLANLISÄYKSET (katso selitys yllä). Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros yhteensä 2-3-5-6-6-5 kertaa = 232-258-274-300-318-328 silmukkaa.
Jatka sileää neuletta, kunnes jäljellä on 1 kerros ennen kuin työn pituus keskeltä edestä luomisreunasta mitattuna on 23-24-25-27-29-31 cm. Seuraava kerros neulotaan näin:
Neulo 36-39-41-46-50-52 silmukkaa oikein (= ½ takakappale), siirrä seuraavat 44-51-55-58-59-60 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-8-8-10-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 72-78-82-92-100-104 silmukkaa oikein (= etukappale), siirrä seuraavat 44-51-55-58-59-60 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-8-8-10-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo kerroksen loput 36-39-41-46-50-52 silmukkaa (= ½ takakappale). Katkaise lanka. Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 156-168-180-200-220-232 silmukkaa. Kerroksen vaihtumiskohta on keskellä toisen hihan alapuolella, eli luotujen 6-6-8-8-10-12 silmukan keskellä. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 32-33-34-33-33-33 cm, neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 21-24-27-28-29-32 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 177-192-207-228-249-264 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Neulo 3-3-3-4-4-4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 58-60-62-64-66-68 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 44-51-55-58-59-60 silmukkaa sukkapuikoille tai lyhyelle pyöröpuikolle nro 5,5, poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 6-6-8-8-10-12 silmukasta 1 silmukka = 50-57-63-66-69-72 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka poimittujen 6-6-8-8-10-12 silmukan keskelle ja neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 3-1½-1½-1-1-1 cm välein yhteensä 5-8-10-11-11-12 kertaa = 40-41-43-44-47-48 silmukkaa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 17-16-20-15-15-16 cm (kaikki kavennukset on nyt tehty), lisää keskelle hihan alle 2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 2). Toista tällaiset lisäykset 6-6-5-4½-4½-4 cm välein yhteensä 4-4-4-5-5-5 kertaa = 48-49-51-54-57-58 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 42-41-41-39-37-35 cm. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 0-2-0-0-0-2 silmukkaa = 48-51-51-54-57-60 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5 ja neulo 3-3-3-4-4-4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 45-44-44-43-41-39 cm. Neulo toinen hiha samoin.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää

Kommentit (27)

Näppäile kommenttisi tähän!

Marthe Brekke 20.01.2019 - 11:17:

Finnes denne i barnestørrelser?:) Skulle så gjerne ha strikket den til ei jente på 11 år!:)

Andrea 11.01.2019 - 10:36:

Hallo liebes Team, habe die Passe fast fertig und merke erst jetzt: gibt es keine Nackenerhöhung? Dann ist es ja hinten so tief wie vorne. Gibt es da eine generelle Vorgabe, also sowas wie "Nacken soll immer 3 cm höher sein als vorne" und bis wohin strickt man dann die verkürzten Reihen? Das vordere Viertel aussparen? Vielen Dank und liebe Grüße, Andrea PS: Ihr macht TOLLE Anleitungen, vielen Dank dafür

DROPS Design 11.01.2019 kl. 12:28:

Liebe Andrea, es gibt diesem Modell keine Erhöhung, dh beide Halsausschnitt vorne und hinten werden gleich. Wenn Sie lieber eine Erhöhung möchten, können Sie sich von einem ähnlichen Modell (selbe Maschenprobe mit Erhöhung) inspirieren. Ihr DROPS Laden kann Ihnen auch damit wahrscheinlich helfen (auch telefonisch oder per E-Mail). Viel Spaß beim stricken!

Turid 16.12.2018 - 21:39:

Fortsettelse på siste spørsmål. Strikker på pinne 5,5, bør jeg øke pinnestørrelse

DROPS Design 17.12.2018 kl. 12:02:

Hei Turid. Se svar under

Turid 16.12.2018 - 21:35:

Hvis arbeidet måler ca 19 cm etter at A1 er strikket bør jeg glattstrikke 1 cm før jeg starter på raglanfelling? Strikker nok litt stramt. Takk for hjelpa😄

DROPS Design 17.12.2018 kl. 12:02:

Hei Turid. For at bærestykket ikke skal blir for lite (og stramme under ermene) bør du fortsette å strikke til du har riktig lengde. Vær også obs på at om du strikker stramt vil raglanen også bli kortere, som igjen vil påvirke lengden på bærestykket. Det er av den grunn det er veldig viktig at strikkefastheten blir overholdt. Strikker du stramt bør du øke pinnestørrelsen så mye som du trenger for å få den angitte strikkefasthen. Da slipper du å måtte endre oppskriften, eller risikere at plagget blir for lite. God fornøyelse

Turid 10.12.2018 - 16:17:

Hvor mange nøster av Drops air må jeg ha i STR L for å være sikker på å få nok garn? Jeg strikker nok litt stramt.

DROPS Design 11.12.2018 kl. 08:35:

Hei Turid. Du skal i utgangspunktet trenge 300 g i størrelse L, som er 6 nøster a 50 g. Det er viktig at strikkefastheten blir overholdt for å få de rette målene på plagget, samt det riktige garnforbruket. Et tips er å justere pinnestørrelsen slik at du overholder den angitte strikkefastheten. Er du usikker på om den oppgitte garnmengden holder, er det bedre med et nøste for mye enn et nøste for lite. God fornøyelse

Urda 02.10.2018 - 18:48:

Strikket denne i størrelse M, og til tross for at jeg var nøye med strikkefastheten, gikk jeg tom for garn da det var 5-10 cm igjen på det siste ermet. Veldig ergelig. Man trenger 350 g garn til str M, ikke 300g.

Mona Fonnes 12.09.2018 - 11:55:

Hei. Eg tror det er en feil i diagrammet til størrelse xxl+xxxl. Omg 19. Sammenlign med omg 19 på diagram for mindre størrelser. Kastene og maskene sammen skal være rett over som omg 17. Har strikket 3 gensere i mindre størrelser og holder nå på med en i xxl. Har rekt opp og mønsteret ser rett ut nå når eg gjorde som i de mindre størrelsene.

Dordi Hammer 17.06.2018 - 20:38:

Lurer på om det er noe feil i mønsteret. Er i gang med å strikke denne, men lurer litt på ermelengde. I oppskriften står det at det skal strikkes til ermet måler 42-41-41-39-37-35 cm, fra str S til XXXL. Virker ulogisk for meg at ermet er lengst på de minste str. Ser også at lengden på bolen fra under ermene og til vrangbord skiller bare 1 og 2 cm på de ulike str. Er dette riktig?

DROPS Design 18.06.2018 kl. 14:28:

Hei Dordi. Ja det stemmer, de større størrelsene har videre ermkuppel/skulderparti og derfor strikkes ikke ermene like lange som i de mindre størrelsene. Det stemmer også at det er 2 cm lengdeforskjell på genseren mellom hver størrelse (målt fra skulder til avfellingskant). Det er selvfølgelig ikke noe i veien for at du strikker både erme og bol lenger om du ønsker det, men vær da klar over at du da vil bruke mer garn. God fornøyelse.

Marit Lyngheim Wilhelmsen 15.06.2018 - 20:19:

Hei! Er det noe feil med forklaringa av tegna? To tomme ruter... antar den ene skal det være dernest økes og blir hull..

DROPS Design 18.06.2018 kl. 11:00:

Hej Marit, Vi kan ikke lige se hvor du er i opskriften. Er det diagramforklaringerne du mener? Hvilken i så fald?

Claudia Cruz 29.03.2018 - 23:57:

78 malhas para a gola não são suficientes. Tenho que duplicar? Podem explicar?

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 186-5