DROPS / 186 / 5

Aftensol by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu kaarrokepusero. Koot S-XXXL. Työ neulotaan DROPS Air-langasta.

DROPS Design: Malli ai-113
Lankaryhmä C tai A + A
-----------------------------------------------------------
250-300-300-350-400-400 g väriä 20, ruusu

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä C)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 + 60 tai 80 cm) NRO 5,5 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 + 60 tai 80 cm) NRO 4,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 16 silmukkaa ja 20 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 5,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

Kommentit (22)

Saat tämän mallin langat alkaen 20.00€. Lue lisää.
OHJEESEEN LIITTYVÄT TIEDOT:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros A.1. Katso halutun koon piirros.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee raglanlisäykset jokaisen kappaleiden rajakohdan merkkilangan molemmin puolin näin: Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 156 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 21) = 7,4.
Tässä esimerkissä lisätään vuorotellen n. joka 7. ja joka 8.silmukan jälkeen. Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

LISÄYSVINKKI 2 (keskellä hihan alla):
Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.
----------------------------------------------------------

PUSERO:
Kaarroke ja etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla/sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 72-78-78-84-90-96 silmukkaa pyöröpuikolle nro 4,5 Air-langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 3-3-3-4-4-4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Vaihda pyöröpuikkoon nro 5,5 ja neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (= 12-13-13-14-15-16 kpl 6 silmukan mallikertaa). Ole tarkkana, että mallineule jatkuu joustinneuleen yläpuolella siististi. Piirroksen A.1 nurja silmukka tulee joustinneuleen oikean silmukan yläpuolelle ja piirroksen A.1 lehtikuvion keskellä oleva oikea silmukka tulee joustinneuleen oikean silmukan yläpuolelle.
Jatka mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 216-234-234-252-270-288 silmukkaa ja työn pituus keskeltä edestä luomisreunasta mitattuna on n. 20-20-20-20-23-23 cm.
Kiinnitä nyt 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita) seuraavasti:
Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka ensimmäisten 34-36-36-40-44-47 silmukan jälkeen (= ½ takakappale), kiinnitä 2.merkkilanka seuraavien 40-45-45-46-47-50 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä 3.merkkilanka seuraavien 68-72-72-80-88-94 silmukan jälkeen (= etukappale) ja kiinnitä 4.merkkilanka seuraavien 40-45-45-46-47-50 silmukan jälkeen (= hiha). Kerroksella on viimeisen merkkilangan jälkeen jäljellä 34-36-36-40-44-47 silmukkaa (= ½ takakappale).
Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. SAMANAIKAISESTI kun olet piirroksen A.1 mallineuleen jälkeen neulonut 1 kerroksen sileää neuletta, aloita RAGLANLISÄYKSET (katso selitys yllä). Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros yhteensä 2-3-5-6-6-5 kertaa = 232-258-274-300-318-328 silmukkaa.
Jatka sileää neuletta, kunnes jäljellä on 1 kerros ennen kuin työn pituus keskeltä edestä luomisreunasta mitattuna on 23-24-25-27-29-31 cm. Seuraava kerros neulotaan näin:
Neulo 36-39-41-46-50-52 silmukkaa oikein (= ½ takakappale), siirrä seuraavat 44-51-55-58-59-60 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-8-8-10-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 72-78-82-92-100-104 silmukkaa oikein (= etukappale), siirrä seuraavat 44-51-55-58-59-60 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-8-8-10-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo kerroksen loput 36-39-41-46-50-52 silmukkaa (= ½ takakappale). Katkaise lanka. Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 156-168-180-200-220-232 silmukkaa. Kerroksen vaihtumiskohta on keskellä toisen hihan alapuolella, eli luotujen 6-6-8-8-10-12 silmukan keskellä. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 32-33-34-33-33-33 cm, neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 21-24-27-28-29-32 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 177-192-207-228-249-264 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Neulo 3-3-3-4-4-4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 58-60-62-64-66-68 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 44-51-55-58-59-60 silmukkaa sukkapuikoille tai lyhyelle pyöröpuikolle nro 5,5, poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 6-6-8-8-10-12 silmukasta 1 silmukka = 50-57-63-66-69-72 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka poimittujen 6-6-8-8-10-12 silmukan keskelle ja neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 3-1½-1½-1-1-1 cm välein yhteensä 5-8-10-11-11-12 kertaa = 40-41-43-44-47-48 silmukkaa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 17-16-20-15-15-16 cm (kaikki kavennukset on nyt tehty), lisää keskelle hihan alle 2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 2). Toista tällaiset lisäykset 6-6-5-4½-4½-4 cm välein yhteensä 4-4-4-5-5-5 kertaa = 48-49-51-54-57-58 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 42-41-41-39-37-35 cm. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 0-2-0-0-0-2 silmukkaa = 48-51-51-54-57-60 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5 ja neulo 3-3-3-4-4-4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 45-44-44-43-41-39 cm. Neulo toinen hiha samoin.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää

Kommentit (22)

Näppäile kommenttisi tähän!

Urda 02.10.2018 - 18:48:

Strikket denne i størrelse M, og til tross for at jeg var nøye med strikkefastheten, gikk jeg tom for garn da det var 5-10 cm igjen på det siste ermet. Veldig ergelig. Man trenger 350 g garn til str M, ikke 300g.

Mona Fonnes 12.09.2018 - 11:55:

Hei. Eg tror det er en feil i diagrammet til størrelse xxl+xxxl. Omg 19. Sammenlign med omg 19 på diagram for mindre størrelser. Kastene og maskene sammen skal være rett over som omg 17. Har strikket 3 gensere i mindre størrelser og holder nå på med en i xxl. Har rekt opp og mønsteret ser rett ut nå når eg gjorde som i de mindre størrelsene.

Dordi Hammer 17.06.2018 - 20:38:

Lurer på om det er noe feil i mønsteret. Er i gang med å strikke denne, men lurer litt på ermelengde. I oppskriften står det at det skal strikkes til ermet måler 42-41-41-39-37-35 cm, fra str S til XXXL. Virker ulogisk for meg at ermet er lengst på de minste str. Ser også at lengden på bolen fra under ermene og til vrangbord skiller bare 1 og 2 cm på de ulike str. Er dette riktig?

DROPS Design 18.06.2018 kl. 14:28:

Hei Dordi. Ja det stemmer, de større størrelsene har videre ermkuppel/skulderparti og derfor strikkes ikke ermene like lange som i de mindre størrelsene. Det stemmer også at det er 2 cm lengdeforskjell på genseren mellom hver størrelse (målt fra skulder til avfellingskant). Det er selvfølgelig ikke noe i veien for at du strikker både erme og bol lenger om du ønsker det, men vær da klar over at du da vil bruke mer garn. God fornøyelse.

Marit Lyngheim Wilhelmsen 15.06.2018 - 20:19:

Hei! Er det noe feil med forklaringa av tegna? To tomme ruter... antar den ene skal det være dernest økes og blir hull..

DROPS Design 18.06.2018 kl. 11:00:

Hej Marit, Vi kan ikke lige se hvor du er i opskriften. Er det diagramforklaringerne du mener? Hvilken i så fald?

Claudia Cruz 29.03.2018 - 23:57:

78 malhas para a gola não são suficientes. Tenho que duplicar? Podem explicar?

Melanie 14.03.2018 - 10:50:

Hallo, zur zuvor gestellten Frage bzw Antwort : das habe ich bereits getan! Mir ging es jetzt um diesen Schritt : Größe L : Ärmel: Die 55 stillgelegten Maschen der einen Seite der Arbeit auf Nadelspiel oder die kurze Rundnadel Nr. 5,5 legen, zusätzlich je 1 Masche aus den 8 unter dem Arm angeschlagenen Maschen auffassen = 63 Maschen. also nehme ich die 55 stillgelegten Maschen auf, aber wie fasse ich die 8 restlichen der insgesamt 63 Maschen auf?

DROPS Design 14.03.2018 kl. 13:41:

Liebe Melanie, wenn Sie die Ärmel dann stricken, 1 M in jeder der 8 angeschlagten Maschen auffassen (siehe Video) und die 55 M in der Runde stricken = 63 M. Viel Spaß beim stricken!

Melanie 14.03.2018 - 10:23:

Hallo! Ich bin gerade dabei den Pulli zu stricken, bin bald dabei mit den Ärmeln anzufangen. Habe ich es richtig verstanden, dass durch die (Größe L) beidseitg 8 neu aufgenommenen Maschen (PASSE, unter den Ärmeln) diese auch beim Stricken der Ärmel mit aufgenommen werden? Wie mache ich das am besten? Mit einer Häkelnadel? Liebe Grüße!

DROPS Design 14.03.2018 kl. 10:44:

Liebe Melanie, bei der Passe haben Sie schon auch die Ärmel dazugestrickt, dann am Ende der Passe werden Sie die Ärmel von der Passe teilen: die Maschen der Halb-Rückenteil stricken, die nächsten 55 M stilllegen (= Ärmel) und 8 neue Maschen anschlagen (siehe Video), Maschen für Vorderteil stricken, die nächsten 55 M stilllegen (= Ärmel) und 8 neue Maschen anschlagen, und bis zur Ende der Runde stricken. Diese 8 Maschen x 2 sind jetzt unter den Ärmeln (Seiten) und die Ärmel werden später weitergestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Teresa Ruiz Perez 02.03.2018 - 19:01:

En la versión en castellano no aparece el diagrama. ¿Dónde puedo encontrarlo? Gacias

DROPS Design 04.03.2018 kl. 16:46:

Hola Teresa, se trataba de un error de la página, ya está el diagrama disponible debajo del patrón.

Doris 28.02.2018 - 09:34:

Vielen Dank für die Anleitung! Ich habe den Pullover in Alpaca + Kid Silk gestrickt. Der Pullover war einfach zu stricken und ist wunderschön geworden. Die Anleitung ist sehr gut verständlich und das Stricken hat riesigen Spaß gemacht. Ein großes Lob ihrem Designer-Team, das tolle Strickanleitungen entwirft! Ich schaue immerwieder gerne nach neuen Entwürfen, habe schon viele nachgearbeitet und war immer begeistert.

Tove Pedersen 27.02.2018 - 10:50:

Hei☺ jeg har et spørsmål ang garn, håper det er ok å ta det her. Kan Drops Melody erstatte Pus DSA? Tenkte først på Cloud, men der finnes ikke gulfargen min datter ønsker på sin genser, Lindtein genseren. Har dere en lignende oppskrift kanskje? Man må kanskje kjøpe orginalgarnet for å få oppskriften? Mvh Tove Pedersen

DROPS Design 27.02.2018 kl. 13:39:

Hei Tove. Jeg vet ikke om Melody kan erstatte dit garn men sjekk oppskriften om den strikkes med en strikkefasthet på 12 - 14 m så kan du sikkert bruke melody. God Fornøyelse

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 186-5