DROPS / 183 / 21

Flowering Heart by DROPS Design

Hæklet bluse med ottekantet rude og hulmønster. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Puna eller DROPS Sky.

DROPS Design: Model pu-024
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
500-600-700 g farve 10, gammelrosa

Eller brug:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
300-350-450 g farve 10, lyng

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 18 dobbelt-stangmasker og 6 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

DROPS Puna natural DROPS Puna natural 17.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 17.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 18.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 179.5kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFT:

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.14.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 dobbelt-stangmaske ud ved at hækle 2 dobbelt-stangmasker i samme maske.

INDTAGNINGSTIPS-1:
Hækl 1 dobbelt-stangmaske i hver af de næste 2 masker, men vent med sidste omslag og gennemtræk på begge disse dobbelt-stangmasker, lav et omslag og træk gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 dobbelt-stangmaske taget ind).

INDTAGNINGSTIPS-2:
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt, regner man det totale antal dobbelt-stangmasker på omgangen (f.eks 66 dobbelt-stangmasker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 6) = 11. I dette eksempel hækles hver 10. og 11.dobbeltstangmaske sammen.
----------------------------------------------------------

FORSTYKKE:
Der hækles først en ottekantet rude på samme måde i alle størrelser. Så hækles der 2 hjørner på ruden så ruden får seks sider. Derefter hækles der en kant rundt om den hæklede rude. Derefter hækles skuldrene og ærmerne.

HÆKLET RUDE:
Start med nål 4,5 og Puna eller Sky og hækl mønster rundt efter diagram A.1 - HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når A.1 er færdig måler ruden ca 10 cm i diameter målt fra side til side. Nu fortsættes der rundt således: Hækl A.2b totalt 8 gange på omgangen - diagram A.2a viser hvordan omgangene starter og slutter og hækles i tillæg til A.2b. Når hele diagram A.2a og A.2b er hæklet færdig i højden måler ruden ca 44 cm i diameter målt fra side til side. Der er nu 8 sider à 27 dobbelt-stangmasker og 8 hjørner à 2 dobbelt-stangmasker, 1 luftmaske og 2 dobbelt-stangmasker. Klip og hæft tråden.

HJØRNE:
Der hækles et hjørne langs side-2 og et hjørne langs side-8 - se måleskitsen. Start med hjørnet på side-2 og hækl frem og tilbage efter diagram A.3. Første række starter ved pilen - hver række hæftes med 1 kædemaske i maskerne langs side-2 som vist i diagrammet. Når hele diagram A.3 er færdig klippes og hæftes tråden. Hækl det andet hjørne langs side-8 på samme måde, klip og hæft tråden.

KANT RUNDT OM RUDEN:
Der er nu 6 sider på ruden - se måleskitse. Der er nu 67 dobbelt-stangmasker langs side-1, 47 dobbelt-stangmasker langs hver af side-2/3 og side-7/8, der er 27 dobbelt-stangmasker langs hver af side-4, side-5 og side-6 og der er 6 hjørner à 2 dobbelt-stangmasker, 1 luftmaske og 2 dobbelt-stangmasker.

LÆS HELE AFSNITTET FØR DET HÆKLES!
Start i hjørnet på side-2 og hækl mønster efter diagram således: Hækl A.4a - viser hvordan omgangene starter og slutter og hækles i tillæg, hækl A.4b om hjørnet, A.5 totalt 16 gange i bredden, * A.6 om næste hjørne, A.5 totalt 9 gange i bredden *, gentag fra *-* 2 gange til, hækl A.6 om næste hjørne, A.5 totalt 16 gange i bredden, A.7 om næste hjørne, A.4b om samme hjørne, hækl A.5 totalt 23 gange i bredden, afslut med A.7.
Der tages ud på første omgang - læs UDTAGNINGSTIPS - således (der tages ikke ud over hjørnerne):
Side-1: Tag 2 dobbelt-stangmasker ud.
Side-2/3: Tag 1 dobbelt-stangmaske ud.
Side-7/8: Tag 1 dobbelt-stangmaske ud.
Når hele diagram A.4 til A.7 er hæklet færdig i højden er der 77 dobbelt-stangmasker langs side-1, 56 dobbelt-stangmasker langs hver af side-2/3 og side-7/8, der er 35 dobbelt-stangmasker langs hver af side-4, side-5 og side-6, og der er 4 hjørner à 2 dobbelt-stangmasker, 1 luftmaske og 2 dobbelt-stangmasker, og 2 hjørner á 2 tredobbelt-stangmasker, 1 luftmaske og 2 tredobbelt-stangmasker. Klip IKKE tråden! Nu er størrelse S/M færdig. I størrelse L/XL og XXL/XXXL fortsættes således:

Størrelse L/XL - XXL/XXXL:
LÆS HELE AFSNITTET FØR DET HÆKLES!
Hækl kædemasker til hjørnet og hækl videre således: Hækl A.4a - viser hvordan omgangene starter og slutter og hækles i tillæg, hækl A.4b om hjørnet, A.5 totalt 19 gange i bredden, * A.6 om næste hjørne, A.5 totalt 12 gange i bredden *, gentag fra *-* 2 gange til, hækl A.6 om næste hjørne, A.5 totalt 19 gange i bredden, A.7 om næste hjørne, A.4b om samme hjørne, hækl A.5 totalt 26 gange i bredden, afslut med A.7.
Der tages ud/ind på første omgang således (der tages ikke ind over hjørnerne):
Side-1: Tag 1-1 dobbelt-stangmaske ud.
Side-2/3: Tag 1-1 dobbelt-stangmaske ud.
Side-4: Tag 2-2 dobbelt-stangmasker ind - læs INDTAGNINGSTIPS-1.
Side-5: Tag 2-2 dobbelt-stangmasker ind.
Side-6: Tag 2-2 dobbeltstangmasker ind.
Side 7/-8: Tag 1-1 dobbelt-stangmaske ud.
Når hele diagram A.4 til A.7 er hæklet færdig i højden er der 86 dobbelt-stangmasker langs side-1, 65 dobbelt-stangmasker langs hver af side-2/3 og side-7/8, der er 41 dobbelt-stangmasker langs hver af side-4, side-5 og side-6, og der er 6 hjørner à 2 dobbelt-stangmasker, 1 luftmaske og 2 dobbelt-stangmasker. Klip IKKE tråden! Nu er størrelse L/XL færdig (L/XL har 4 omgange mere end S/M). I størrelse XXL/XXXL fortsættes der således:

Størrelse XXL/XXXL:
LÆS HELE AFSNITTET FØR DET HÆKLES!
Hækl kædemasker frem til hjørnet og hækl videre således: Hækl A.4a - viser hvordan omgangene starter og slutter og hækles i tillæg, hækl A.4b om hjørnet, A.5 totalt 22 gange i bredden, * A.6 om næste hjørne, A.5 totalt 14 gange i bredden *, gentag fra *-* 2 gange til, hækl A.6 om næste hjørne, A.5 totalt 22 gange i bredden, A.7 om næste hjørne, A.4b om samme hjørne, hækl A.5 totalt 29 gange i bredden, afslut med A.7.
Der tages ud på første omgang således (der tages ikke ud over hjørnerne):
Tag 1 dobbelt-stangmaske ud langs hver af de 6 sider.
Når hele diagram A.4 til A.7 er hæklet færdig i højden er der 95 dobbelt-stangmasker langs side-1, 74 dobbelt-stangmasker langs hver af side-2/3 og side-7/8, der er 50 dobbelt-stangmasker langs hver af side-4, side-5 og side-6, og der er 6 hjørner à 2 dobbelt-stangmasker, 1 luftmaske og 2 dobbelt-stangmasker. Klip IKKE tråden! Nu er størrelse XXL/XXXL færdig (XXL/XXXL har 8 omgange mere end S/M).

ALLE STØRRELSER - SKULDRE:
Nu hækles der frem og tilbage kun langs med side-1. Hækl første skulder med start fra vrangen således: Hækl kædemasker til hjørnet, vend og hækl diagram A.8 om hjørnebuen, A.9 totalt 6-7-8 gange, afslut med A.10 = mod halsen. Når hele diagram A.8 til A.10 er færdig i højden klippes og hæftes tråden. De midterste 19-22-25 dobbelt-stangmasker på kanten af ruden = hals. Hækl den anden skulder med start fra vrangen således: Hækl A.11 = mod halsen, A.12 totalt 6-7-8 gange, afslut med A.13 om hjørnet. Når hele diagram A.11 til A.13 er færdig i højden klippes og hæftes tråden.

BAGSTYKKE:
Hækl på samme måde som forstykket frem til der hvor der startes på skuldrene. I stedet for at hækle skuldre hækles der videre frem og tilbage langs hele side-1 = 81-90-99 dobbelt-stangmasker (inklusiv dobbelt-stangmaskerne i hjørnerne) + 2 hjørnebuer på rækken. Hækl således med start fra vrangen: Hækl A.8 om hjørnebuen, A.9 totalt 27-30-33 gange i bredden, afslut med A.13 om hjørnebuen. Når hele diagram A.8/A.9/A.13 er færdig i højden klippes og hæftes tråden.

MONTERING:
Sy skuldersømmene - sy i yderste led af yderste maske. Sy sidesømmene således: Start i hjørnet mellem side-3 og side-4 og sy op til der er ca 19-21-23 cm tilbage til skulderen = ærmegab. Start i hjørnet mellem side-6 og side-7 og sy op til der er ca 19-21-23 cm tilbage til skulderen = ærmegab.

HALSKANT:
Der hækles en kant rundt i halsen. Start på den ene skulder og hækl 1 fastmaske, hækl * 3 luftmasker, spring ca 1½ cm frem, hækl 1 fastmaske *, gentag fra *-* rundt i halsen, afslut med 3 luftmasker og 1 kædemaske i første fastmaske.

ÆRME:
Arbejdet hækles rundt fra ærmegabet, med start fra midt under ærmegabet i siden. Start med nål 4,5 og Puna og hækl 66-75-81 dobbelt-stangmasker jævnt fordelt rundt om ærmegabet (hækle i/om dobbelt-stangmasken/luftmaskebuen). Derefter hækles der således: Hækl mønster efter diagram A.14b totalt 22-25-27 gange på omgangen - diagram A.14a viser hvordan omgangene starter og slutter og hækles i tillæg til A.14b. Videre gentages A.14 i højden og der tages ind jævnt fordelt på første omgang i diagrammet - læs INDTAGNINGSTIPS-2, således: Tag 6 dobbelt-stangmasker ind 3-5-2 gange og 3-0-9 dobbelt-stangmasker ind 2-0-2 gange = 42-45-51 dobbelt-stangmasker efter sidste indtagning. Når arbejdet måler ca 45-42-40 cm (kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde) afslut efter 1. eller 4.omgang i A.14. Klip og hæft tråden. Hækl 1 ærme til på samme måde.

= fastmaske om luftmasken
= fastmaske i masken
= stangmasker om luftmaskebuen/luftmaskeringen
= dobbeltstangmaske om luftmaskebuen
= dobbeltstangmaske i masken
= omgangen starter med 1 luftmaske. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i første luftmaske i starten af omgangen, derefter hækles der kædemasker til midten af første 6-luftmaskebue
= omgangen starter med 4 luftmasker. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i 4.luftmaske i starten af omgangen, derefter hækles der kædemasker til midten af første luftmaskebue.
= omgangen starter med 5 luftmasker. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i 5.luftmaske i starten af omgangen, derefter hækles der kædemasker til midten af første luftmaskebue.
= hækl om samme luftmaske således: 2 dobbelt-stangmasker, 1 luftmaske og 2 dobbelt-stangmasker
= hækl om samme luftmaske således: 2 tredobbelt-stangmasker, 1 luftmaske og 2 tredobbelt-stangmasker
= 1 tredobbelt-stangmaske om luftmaskebuen
= 1 tredobbelt-stangmaske i masken
= 4 dobbelt-stangmasker hækles sammen således: Hækl 1 dobbelt-stangmaske i hver af de 4 masker - men vent med sidste omslag og gennemtræk på hver af disse dobbelt-stangmasker, lav et omslag og træk igennem alle 5 løkker på nålen
= 3 dobbelt-stangmasker hækles sammen således: Hækl 3 dobbelt-stangmasker om luftmasken - men vent med sidste omslag og gennemtræk på hver af disse dobbelt-stangmasker, lav et omslag og træk gennem alle 4 løkker på nålen
= viser sidste omgang i A.2, omgangen er allerede hæklet! Start ved pilen!
= denne omgang er allerede hæklet! Start på næste omgang!
= viser hvor første række i A.3 starter
= 4 luftmasker, sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske – se punkt på cirkel, omgangen starter og slutter her

Petra Lindberg 06.06.2019 - 17:32:

Hej! Enl diagram A4b ska det vara tredubbelstolpar i hörnen på sida 1, men i texten på slutet av beskrivning av kant runt rutan står det att det ska vara dubbelstolpar i alla 6 hörn?

DROPS Design 07.06.2019 kl. 09:25:

Hei Petra. Det stemmer at det i disse 2 hjørnene skal være trippelstaver (for at formen skal bli riktig mot skuldrene), så i teksten skulle det stått dobbelstaver/trippelstaver. Vi skal få lagt til dette slik at det ikke blir forvirring. God fornøyelse

Anne 27.11.2018 - 10:34:

Bonjour, je ne comprends pas très bien le diagramme A7. Au 1er rang, lorsque les coins sont terminés et lorsque l\'on termine 16 fois A5 sur le côté 7/8, faut-il ajouter une double bride au bout de ce même côté avant de crocheter A4b dans le coin? Ensuite crocheter 23 fois A5 sur le côté 1 et ajouter une double bride à la fin de ce même côté? Cela ne me paraît pas logique. Merci!

DROPS Design 27.11.2018 kl. 13:10:

Bonjour Anne, le coin va se composer de A.7 juste avant le coin et A.4b dans le coin (vu de droite à gauche), A.4a ne servant qu'à commencer et terminer le tour - A.7 fait la transition entre A.5 et A.4b, il vient terminer A.5: 1 double-bride et 2 ml au 1er rang (comme dans A.5). Bon crochet!

Elise Heijligers 01.11.2018 - 20:42:

Ik ben met de rand om de vorm bezig, maar hij komt niet uit. Hoeveel dubbele stokjes moet ik aan het einde van de 1e toer hebben op de rand?

DROPS Design 02.11.2018 kl. 07:55:

Elise Heijligers

Als je de 8-hoek, met de driehoeken erop gehaakt, klaar hebt heb je 67 dubbele stokjes (op kant-1,) plus 2 maal 47 dubbele stokjes (op kanten-2/3 en kanten-7/8,) 3 maal 27 dubbele stokjes (op kant-4, kant-5 en kant-6) en 6 maal 2 dubbele stokjes, 1 losse en 2 dubbele stokjes, waarmee je op een totaal aan dubbele stokjes komt van: 272 steken. Van die 272 heb je 266 stokjes en 6 lossen.

Leah 18.10.2018 - 18:35:

This isn't technically about this pattern per se but I would like to know where on your site I can understand the differences between your yarn groups. I don't understand about the letters A-F, etc. Is this explained somewhere in one place? Thank you!

DROPS Design 18.10.2018 kl. 20:12:

Hi Leah! Please see HERE. Happy crocheting!

Maria Rosa 08.09.2018 - 22:08:

Possono fare un tutorial su youtube dei vostri modelli?

DROPS Design 09.09.2018 kl. 20:08:

Buonasera Maria Rosa, ci sono già dei video che spiegano le tecniche dei nostri modelli e li può trovare nella pagina del modello. In ogni caso è possibile fare dei videotutorial utilizzando i modelli DROPS ma è necessario fare riferimento alla fonte, cioè al sito www.garnstudio.com e indicare il numero del modello. Buon lavoro!

Luciani 17.02.2018 - 14:13:

Bonjour Je commence a faire le contour (A4a, A4b, A5, .....) je n arrive absolument pas à savoir ou je dois commencer sur le coin du côté2 même après avoir lu vos réponses dans les commentaires Merci par avance de votre aide Cordialement

DROPS Design 19.02.2018 kl. 09:13:

Bonjour Mme Luciani, vous commencez au niveau du coin de A.2, tout en haut à gauche de l'ouvrage vu sur l'endroit, c'est-à-dire dans l'arceau du coin de A.3 et vous crochetez en descendant le long du côté 3, puis les côtés 4, 5, 6, 7 en remontant vers le coin de A.3 du côté 8 et terminez par la grande longueur du côté 1. Bon crochet!

Carien 14.02.2018 - 12:58:

Kunt u mij verder helpen, op de 2 bovenste hoeken trekt mijn werk, alsof er niet genoeg ruimte word gehaakt.

DROPS Design 15.02.2018 kl. 21:46:

Hoi Carien, Wellicht is dit op te lossen door verdeeld over de laatst toer extra stokjes te haken. Als het trekt bij de 'aanzet', dus waar je A.3 tegen de kanten hebt gehaakt, kun je proberen met een grotere naald en evt. de laatste toer weer met de gewone naalddikte te doen. (Natuurlijk ook altijd even controleren of het aantal steken wel klopt.)

Carien 12.02.2018 - 11:09:

Dit is idd de toer de al gehaakt is. Hierboven op komt A4 en A7,Alleen heb ik in die toer die al gehaakt is geen 2 hoeken maar 1 hoek. ??

DROPS Design 15.02.2018 kl. 21:42:

Hoi Carien, Dat klopt. Je haakt A4 aan het begin van de toer en A.7 aan het eind van de toer, dus die hoeken zitten niet naast elkaar. Dus je haakt eerst A.4b in de eerste hoek van kant-2, dan haak je over kant 4, 5, 6 en 7 volgens beschrijving en eindig je in de hoek van kant 8 met A.7

Carien 11.02.2018 - 14:31:

Patroon A3 eindigd met 1 hoek. Nu zie ik dat bij patroon A4 en A7 onderaan 2 hoeken zijn getekend. Klopt dit?

DROPS Design 11.02.2018 kl. 21:41:

Hallo Carien, Ik denk dat je het diamantachtige symbool bedoelt met de hoek (...?) Bij toer A.4 en A.7 zie je een sterretje staan in de eerste toer en dat betekent dat deze toer reeds gehaakt is. (Zie verklaring bij symbolen: deze toer is reeds gehaakt! Begin op de volgende toer! )

Dyckmans 31.01.2018 - 16:16:

Comment peut on crocheter 3 diagrammes sur un coté et un coin? A10 et a11 correspondent au milieu entre les 2 epaules?

DROPS Design 01.02.2018 kl. 08:35:

Bonjour Mme Dyckmans, en commençant par le côté épaule (sur l'envers), on crochète A.8 pour la 1ère épaule (A.13 pour l'autre épaule), puis on répète 6-7-8 fois A.9 en largeur (A.12 pour l'autre épaule) et on termine par A.10 (A.11 pour l'autre épaule) pour les diminutions de l'encolure. Entre A.11 et A.10, c'est-à-dire au milieu de l'encolure, les 19-22-25 double-brides du milieu du dernier rang du côté 1 ne seront pas crochetées = bas de l'encolure. Bon crochet!

Kommentere opskrift DROPS 183-21