DROPS / 183 / 21

Flowering Heart by DROPS Design

Heklet genser med åttekantet heklerute og hullmønster. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er heklet i DROPS Puna eller DROPS Sky.

Stikkord: gensere, hullmønster, sirkel,
DROPS Design: Modell pu-024
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
500-600-700 g farge 10, gammelrosa

Eller bruk:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
300-350-450 g farge 10, lyng

Arbeidet kan også hekles med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 – eller den nålen du må bruke for å få 18 dobbelstaver og 6 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

fra 41.00 kr /50g
DROPS Puna natural DROPS Puna natural 41.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 41.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 41.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 410kr. Les mer.

Se diagram A.1 til A.14.

ØKETIPS:
Det økes 1 dobbelstav ved å hekle 2 dobbelstaver i samme maske.

FELLETIPS-1:
Hekle 1 dobbelstav i hver av de neste 2 maskene, men vent med siste kast og gjennomtrekk på begge disse dobbelstavene, lag et kast og trekk gjennom alle 3 løkkene på nålen (= 1 dobbelstav felt).

FELLETIPS-2:
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale dobbelstav-antallet på omgangen (f.eks 66 dobbelstaver) og deler med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 6) = 11. I dette eksempelet hekles hver 10. og 11.dobbelstav sammen.
----------------------------------------------------------

FORSTYKKE:
Det hekles først en åttekantet heklerute på samme måte i alle størrelser. Så hekles det 2 hjørner på ruten slik at hekleruten får seks sider. Deretter hekles det en kant rundt hekleruten. Deretter hekles skuldrene og ermene.

HEKLERUTE:
Start med nål 4,5 og Puna og hekle mønster rundt etter diagram A.1 - HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når A.1 er ferdig måler ruten ca 10 cm i diameter målt fra side til side. Nå fortsettes det videre rundt slik: Hekle A.2b totalt 8 ganger på omgangen - diagram A.2a viser hvordan omgangene starter og slutter og hekles i tillegg til A.2b. Når hele diagram A.2a og A.2b er heklet ferdig i høyden måler ruten ca 44 cm i diameter målt fra side til side. Det er nå 8 sider à 27 dobbelstaver og 8 hjørner à 2 dobbelstaver, 1 luftmaske og 2 dobbelstaver. Klipp og fest tråden.

HJØRNE:
Det hekles et hjørne langs side-2 og et hjørne langs side-8 - se målskisse. Start med hjørnet på side-2 og hekle frem og tilbake etter diagram A.3. Første rad starter ved pilen - hver rad festes med 1 kjedemaske i maskene langs side-2 som vist i diagrammet. Når hele diagram A.3 er ferdig klippes og festes tråden. Hekle det andre hjørnet langs side-8 på samme måte, klipp og fest tråden.

KANT RUNDT HEKLERUTEN:
Det er nå 6 sider på hekleruten - se målskisse. Det er nå 67 dobbelstaver langs side-1, 47 dobbelstaver langs hver av side-2/3 og side-7/8, det er 27 dobbelstaver langs hver av side-4, side-5 og side-6 og det er 6 hjørner à 2 dobbelstaver, 1 luftmaske og 2 dobbelstaver.

LES HELE AVSNITTET FØR DET HEKLES!
Start i hjørnet på side-2 og hekle mønster etter diagram slik: Hekle A.4a - viser hvordan omgangene starter og slutter og hekles i tillegg, hekle A.4b om hjørnet, A.5 totalt 16 ganger i bredden, * A.6 om neste hjørne, A.5 totalt 9 ganger i bredden *, gjenta fra *-* 2 ganger til, hekle A.6 om neste hjørne, A.5 totalt 16 ganger i bredden, A.7 om neste hjørne, A.4b om samme hjørne, hekle A.5 totalt 23 ganger i bredden, avslutt med A.7.
Det økes på første omgang - LES ØKETIPS - slik (det økes ikke over hjørnene):
Side-1: øk 2 dobbelstaver.
Side-2/3: øk 1 dobbelstav.
Side-7/8: øk 1 dobbelstav.
Når hele diagram A.4 til A.7 er heklet ferdig i høyden er det 77 dobbelstaver langs side-1, 56 dobbelstaver langs hver av side-2/3 og side-7/8, det er 35 dobbelstaver langs hver av side-4, side-5 og side-6, og det er 4 hjørner à 2 dobbelstaver, 1 luftmaske og 2 dobbelstaver, og 2 hjørner à 2 trippelstaver, 1 luftmaske og 2 trippelstaver. IKKE klipp tråden! Nå er størrelse S/M ferdig. I størrelse L/XL og XXL/XXXL fortsettes det slik:

Størrelse L/XL - XXL/XXXL:
LES HELE AVSNITTET FØR DET HEKLES!
Hekle kjedemasker bort til hjørnet og hekle videre slik: Hekle A.4a - viser hvordan omgangene starter og slutter og hekles i tillegg, hekle A.4b om hjørnet, A.5 totalt 19 ganger i bredden, * A.6 om neste hjørne, A.5 totalt 12 ganger i bredden *, gjenta fra *-* 2 ganger til, hekle A.6 om neste hjørne, A.5 totalt 19 ganger i bredden, A.7 om neste hjørne, A.4b om samme hjørne, hekle A.5 totalt 26 ganger i bredden, avslutt med A.7.
Det økes/felles på første omgang slik (det felles ikke over hjørnene):
Side-1: øk 1-1 dobbelstav.
Side-2/3: øk 1-1 dobbelstav.
Side-4: fell 2-2 dobbelstaver - LES FELLETIPS-1.
Side-5: fell 2-2 dobbelstaver.
Side-6: fell 2-2 dobbelstaver.
Side 7/-8: øk 1-1 dobbelstav.
Når hele diagram A.4 til A.7 er heklet ferdig i høyden er det 86 dobbelstaver langs side-1, 65 dobbelstaver langs hver av side-2/3 og side-7/8, det er 41 dobbelstaver langs hver av side-4, side-5 og side-6, og det er 6 hjørner à 2 dobbelstaver, 1 luftmaske og 2 dobbelstaver. IKKE klipp tråden! Nå er størrelse L/XL ferdig (L/XL har 4 omganger mer enn S/M). I størrelse XXL/XXXL fortsettes det slik:

Størrelse XXL/XXXL:
LES HELE AVSNITTET FØR DET HEKLES!
Hekle kjedemasker bort til hjørnet og hekle videre slik: Hekle A.4a - viser hvordan omgangene starter og slutter og hekles i tillegg, hekle A.4b om hjørnet, A.5 totalt 22 ganger i bredden, * A.6 om neste hjørne, A.5 totalt 14 ganger i bredden *, gjenta fra *-* 2 ganger til, hekle A.6 om neste hjørne, A.5 totalt 22 ganger i bredden, A.7 om neste hjørne, A.4b om samme hjørne, hekle A.5 totalt 29 ganger i bredden, avslutt med A.7.
Det økes på første omgang slik (det økes ikke over hjørnene):
Øk 1 dobbelstav langs hver av de 6 sidene.
Når hele diagram A.4 til A.7 er heklet ferdig i høyden er det 95 dobbelstaver langs side-1, 74 dobbelstaver langs hver av side-2/3 og side-7/8, det er 50 dobbelstaver langs hver av side-4, side-5 og side-6, og det er 6 hjørner à 2 dobbelstaver, 1 luftmaske og 2 dobbelstaver. IKKE klipp tråden! Nå er størrelse XXL/XXXL ferdig (XXL/XXXL har 8 omganger mer enn S/M).

ALLE STØRRELSER - SKULDRE:
Nå hekles det frem og tilbake kun langs side-1. Hekle første skulder med start fra vrangen slik: Hekle kjedemasker bort til hjørnet, snu og hekle diagram A.8 om hjørnebuen, A.9 totalt 6-7-8 ganger, avslutt med A.10 = mot halsen. Når hele diagram A.8 til A.10 er ferdig i høyden klippes og festes tråden. De midterste 19-22-25 dobbelstavene på kanten på hekleruten = hals. Hekle den andre skulderen med start fra vrangen slik: Hekle A.11 = mot halsen, A.12 totalt 6-7-8 ganger, avslutt med A.13 om hjørnet. Når hele diagram A.11 til A.13 er ferdig i høyden klippes og festes tråden.

BAKSTYKKE:
Hekle på samme måte som forstykket frem til det startes på skuldrene. I stedet for å hekle skuldre hekles det videre frem og tilbake langs hele side-1 = 81-90-99 dobbelstaver (inkludert dobbelstavene i hjørnene) + 2 hjørnebuer på raden. Hekle slik med start fra vrangen: Hekle A.8 om hjørnebuen, A.9 totalt 27-30-33 ganger i bredden, avslutt med A.13 om hjørnebuen. Når hele diagram A.8/A.9/A.13 er ferdig i høyden klippes og festes tråden.

MONTERING:
Sy skuldersømmene - sy i ytterste ledd av ytterste maske. Sy sidesømmene slik: Start i hjørnet mellom side-3 og side-4 og sy opp til det gjenstår ca 19-21-23 cm til skulderen = ermehull. Start i hjørnet mellom side-6 og side-7 og sy opp til det gjenstår ca 19-21-23 cm til skulderen = ermehull.

HALSKANT:
Det hekles en kant rundt halsen. Start på den ene skulderen og hekle 1 fastmaske, hekle * 3 luftmasker, hopp ca 1½ cm bort, hekle 1 fastmaske *, gjenta fra *-* rundt halsen, avslutt med 3 luftmasker og 1 kjedemaske i første fastmaske.

ERME:
Arbeidet hekles rundt fra ermehullet, med start fra midt under ermehullet i siden. Start med nål 4,5 og Puna og hekle 66-75-81 dobbelstaver jevnt fordelt rundt ermehullet (hekle i/om dobbelstav/luftmaskebue). Deretter hekles det slik: Hekle mønster etter diagram A.14b totalt 22-25-27 ganger på omgangen - diagram A.14a viser hvordan omgangene starter og slutter og hekles i tillegg til A.14b. Videre gjentas A.14 i høyden og det felles jevnt fordelt på første omgang i diagrammet - les FELLETIPS-2, slik: Fell 6 dobbelstaver 3-5-2 ganger og fell 3-0-9 dobbelstaver 2-0-2 ganger = 42-45-51 dobbelstaver etter siste felling. Når arbeidet måler ca 45-42-40 cm (kortere mål i de større størrelsene pga bredere skuldervidde) avslutt etter 1. eller 4.omgang i A.14. Klipp og fest tråden. Hekle 1 erme til på samme måte.

Diagram

= kjedemaske
= luftmaske
= 6 luftmasker
= fastmaske om luftmasken
= fastmaske i maske
= stav om luftmaskebuen/luftmaskeringen
= dobbelstav om luftmaskebuen
= dobbelstav i maske
= omgangen starter med 1 luftmaske. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i første luftmaske på starten av omgangen, deretter hekles det kjedemasker bort til midten av første 6-luftmaskebue
= omgangen starter med 4 luftmasker. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på starten av omgangen, deretter hekles det kjedemasker bort til midten av første luftmaskebue.
= omgangen starter med 5 luftmasker. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 5.luftmaske på starten av omgangen, deretter hekles det kjedemasker bort til midten av første luftmaskebue.
= hekle om samme luftmaske slik: 2 dobbelstaver, 1 luftmaske og 2 dobbelstaver
= hekle om samme luftmaske slik: 2 trippelstaver, 1 luftmaske og 2 trippelstaver
= 1 trippelstav om luftmaskebuen
= 1 trippelstav i maske
= 4 dobbelstaver hekles sammen slik: hekle 1 dobbelstav i hver av de 4 maskene - men vent med siste kast og gjennomtrekk på hver av disse dobbelstavene, lag et kast og trekk gjennom alle 5 løkkene på nålen
= 3 dobbelstaver hekles sammen slik: hekle 3 dobbelstaver om luftmasken - men vent med siste kast og gjennomtrekk på hver av disse dobbelstavene, lag et kast og trekk gjennom alle 4 løkkene på nålen
= viser siste omgang i A.2, omgangen er allerede heklet! Start ved pilen!
= denne omgangen er allerde heklet! Start på neste omgang!
= viser hvor første rad i A.3 starter
= 4 luftmasker, sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske – se punkt på sirkel, omgangen starter og slutter her

Kommentarer / Spørsmål (26)

Petra Lindberg 06.06.2019 - 17:32:

Hej! Enl diagram A4b ska det vara tredubbelstolpar i hörnen på sida 1, men i texten på slutet av beskrivning av kant runt rutan står det att det ska vara dubbelstolpar i alla 6 hörn?

DROPS Design 07.06.2019 kl. 09:25:

Hei Petra. Det stemmer at det i disse 2 hjørnene skal være trippelstaver (for at formen skal bli riktig mot skuldrene), så i teksten skulle det stått dobbelstaver/trippelstaver. Vi skal få lagt til dette slik at det ikke blir forvirring. God fornøyelse

Anne 27.11.2018 - 10:34:

Bonjour, je ne comprends pas très bien le diagramme A7. Au 1er rang, lorsque les coins sont terminés et lorsque l\'on termine 16 fois A5 sur le côté 7/8, faut-il ajouter une double bride au bout de ce même côté avant de crocheter A4b dans le coin? Ensuite crocheter 23 fois A5 sur le côté 1 et ajouter une double bride à la fin de ce même côté? Cela ne me paraît pas logique. Merci!

DROPS Design 27.11.2018 kl. 13:10:

Bonjour Anne, le coin va se composer de A.7 juste avant le coin et A.4b dans le coin (vu de droite à gauche), A.4a ne servant qu'à commencer et terminer le tour - A.7 fait la transition entre A.5 et A.4b, il vient terminer A.5: 1 double-bride et 2 ml au 1er rang (comme dans A.5). Bon crochet!

Elise Heijligers 01.11.2018 - 20:42:

Ik ben met de rand om de vorm bezig, maar hij komt niet uit. Hoeveel dubbele stokjes moet ik aan het einde van de 1e toer hebben op de rand?

DROPS Design 02.11.2018 kl. 07:55:

Elise Heijligers

Als je de 8-hoek, met de driehoeken erop gehaakt, klaar hebt heb je 67 dubbele stokjes (op kant-1,) plus 2 maal 47 dubbele stokjes (op kanten-2/3 en kanten-7/8,) 3 maal 27 dubbele stokjes (op kant-4, kant-5 en kant-6) en 6 maal 2 dubbele stokjes, 1 losse en 2 dubbele stokjes, waarmee je op een totaal aan dubbele stokjes komt van: 272 steken. Van die 272 heb je 266 stokjes en 6 lossen.

Leah 18.10.2018 - 18:35:

This isn't technically about this pattern per se but I would like to know where on your site I can understand the differences between your yarn groups. I don't understand about the letters A-F, etc. Is this explained somewhere in one place? Thank you!

DROPS Design 18.10.2018 kl. 20:12:

Hi Leah! Please see HERE. Happy crocheting!

Maria Rosa 08.09.2018 - 22:08:

Possono fare un tutorial su youtube dei vostri modelli?

DROPS Design 09.09.2018 kl. 20:08:

Buonasera Maria Rosa, ci sono già dei video che spiegano le tecniche dei nostri modelli e li può trovare nella pagina del modello. In ogni caso è possibile fare dei videotutorial utilizzando i modelli DROPS ma è necessario fare riferimento alla fonte, cioè al sito www.garnstudio.com e indicare il numero del modello. Buon lavoro!

Luciani 17.02.2018 - 14:13:

Bonjour Je commence a faire le contour (A4a, A4b, A5, .....) je n arrive absolument pas à savoir ou je dois commencer sur le coin du côté2 même après avoir lu vos réponses dans les commentaires Merci par avance de votre aide Cordialement

DROPS Design 19.02.2018 kl. 09:13:

Bonjour Mme Luciani, vous commencez au niveau du coin de A.2, tout en haut à gauche de l'ouvrage vu sur l'endroit, c'est-à-dire dans l'arceau du coin de A.3 et vous crochetez en descendant le long du côté 3, puis les côtés 4, 5, 6, 7 en remontant vers le coin de A.3 du côté 8 et terminez par la grande longueur du côté 1. Bon crochet!

Carien 14.02.2018 - 12:58:

Kunt u mij verder helpen, op de 2 bovenste hoeken trekt mijn werk, alsof er niet genoeg ruimte word gehaakt.

DROPS Design 15.02.2018 kl. 21:46:

Hoi Carien, Wellicht is dit op te lossen door verdeeld over de laatst toer extra stokjes te haken. Als het trekt bij de 'aanzet', dus waar je A.3 tegen de kanten hebt gehaakt, kun je proberen met een grotere naald en evt. de laatste toer weer met de gewone naalddikte te doen. (Natuurlijk ook altijd even controleren of het aantal steken wel klopt.)

Carien 12.02.2018 - 11:09:

Dit is idd de toer de al gehaakt is. Hierboven op komt A4 en A7,Alleen heb ik in die toer die al gehaakt is geen 2 hoeken maar 1 hoek. ??

DROPS Design 15.02.2018 kl. 21:42:

Hoi Carien, Dat klopt. Je haakt A4 aan het begin van de toer en A.7 aan het eind van de toer, dus die hoeken zitten niet naast elkaar. Dus je haakt eerst A.4b in de eerste hoek van kant-2, dan haak je over kant 4, 5, 6 en 7 volgens beschrijving en eindig je in de hoek van kant 8 met A.7

Carien 11.02.2018 - 14:31:

Patroon A3 eindigd met 1 hoek. Nu zie ik dat bij patroon A4 en A7 onderaan 2 hoeken zijn getekend. Klopt dit?

DROPS Design 11.02.2018 kl. 21:41:

Hallo Carien, Ik denk dat je het diamantachtige symbool bedoelt met de hoek (...?) Bij toer A.4 en A.7 zie je een sterretje staan in de eerste toer en dat betekent dat deze toer reeds gehaakt is. (Zie verklaring bij symbolen: deze toer is reeds gehaakt! Begin op de volgende toer! )

Dyckmans 31.01.2018 - 16:16:

Comment peut on crocheter 3 diagrammes sur un coté et un coin? A10 et a11 correspondent au milieu entre les 2 epaules?

DROPS Design 01.02.2018 kl. 08:35:

Bonjour Mme Dyckmans, en commençant par le côté épaule (sur l'envers), on crochète A.8 pour la 1ère épaule (A.13 pour l'autre épaule), puis on répète 6-7-8 fois A.9 en largeur (A.12 pour l'autre épaule) et on termine par A.10 (A.11 pour l'autre épaule) pour les diminutions de l'encolure. Entre A.11 et A.10, c'est-à-dire au milieu de l'encolure, les 19-22-25 double-brides du milieu du dernier rang du côté 1 ne seront pas crochetées = bas de l'encolure. Bon crochet!

Kommentér oppskrift DROPS 183-21