DROPS / 182 / 1

Very Berry by DROPS Design

Settet består av: Strikket lue og sjal med riller og hullmønster. Settet er strikket i DROPS BabyMerino

Stikkord: hullmønster, luer, sett, sjal,

DROPS Design: Modell bm-043
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Til hele settet går det med ca 200-250 g DROPS Baby Merino.
-----------------------------------------------------------

LUE:
Størrelse: S/M - L/XL
Passer til hodemål: ca 54/56 - 58/60 cm
Materialer:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
100 g i begge størrelser i farge 41, plomme

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 cm) NR 3,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 23 masker og 45 pinner rillestrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS RUNDPINNE NR 2,5 til vrangbord - eller den pinnen du må bruke for å få 26 masker og 34 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
-----------------------------------------------------------

SJAL:
Mål: Høyde: ca 40 cm. Bredde: ca 160 cm.
Materialer:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
150 g farge 41, plomme

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (80 cm) NR 3,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 23 masker og 45 pinner rillestrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 30.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 30.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 136kr. Les mer.

MØNSTER (gjelder lue):
1.-12.PINNE: Rett fra retten, rett fra vrangen.
13.PINNE (fra retten): Strikk 1 rett, * 2 rett sammen, lag 1 kast om pinnen *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 maske, strikk 1 rett.
14.PINNE (fra vrangen): Strikk rett.
Gjenta disse 14 pinnene oppover.

AVFELLINGSTIPS:
For å unngå at avfellingskanten strammer kan det felles av med ½ pinne nummer større.
----------------------------------------------------------

LUE:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne. Deretter sys luen sammen midt bak og kanten brettes opp.
Legg opp 130-134 masker på rundpinne 2,5 med Baby Merino. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Strikk vrangbord (= 2 rett / 2 vrang) med 1 maske RILLE- se forklaring over, i hver side. Strikk til arbeidet måler 10 cm. Bytt til rundpinne 3,5 og strikk 1 pinne rett og fell 16-14 masker jevnt fordelt = 114-120 masker.
Nå strikkes det MØNSTER, se forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 22-24 cm (avpass at det er ferdig med en hullrad) strikkes det videre i riller til ferdig mål. Nå strikkes det 1 pinne der det felles 2-8 masker jevnt fordelt = 112-112 masker. Sett 10 merker i arbeidet uten at det strikkes slik: Sett 1 merke etter første maske, deretter settes det 9 merker til med 11-11 masker mellomrom (det er 12 masker etter det siste merke). På neste pinne felles det 1 maske etter hvert merke ved å strikke 2 masker rett sammen (= 10 masker felt). Fell slik på hver 4.pinne (dvs annenhver pinne som strikkes fra retten) totalt 9-9 ganger = 22-22 masker. På neste pinne strikkes alle masker rett sammen 2 og 2 = 11-11 masker. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende masker, snurp sammen og fest godt. Luen måler ca 30-32 cm inkludert brettekanten. Sy sammen luen i ytterste ledd av ytterste maske slik at det ikke blir en tykk søm.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne ovenfra og ned mot spissen midt foran.
Legg opp 9 masker på rundpinne 3,5 med Baby Merino. Strikk og øk slik:
1.PINNE (= retten): Strikk 1 rett, lag 1 kast om pinnen, 3 rett, lag 1 kast om pinnen, 1 rett (= midtmasken), lag 1 kast om pinnen, 3 rett, lag 1 kast om pinnen og 1 rett = 13 masker. Sett et merke i midtmasken og la merket følge med videre til ferdig mål.
2.PINNE (= vrangen): Strikk 1 rett, lag 1 kast om pinnen, strikk rett til det gjenstår 1 maske på pinnen, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett = 15 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
3.PINNE (= retten): Strikk 1 rett, lag 1 kast om pinnen, strikk rett frem til midtmasken, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett (= midtmasken), lag 1 kast om pinnen, strikk rett til det gjenstår 1 maske, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett = 4 masker økt.
4.PINNE (= vrangen): Strikk 1 rett, lag 1 kast om pinnen, strikk rett til det gjenstår 1 maske på pinnen, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett = 2 masker økt.
5.-20.PINNE: Gjenta 3.og 4.pinne (= totalt 6 masker økt etter hver 2.pinne). Når disse 20 pinnene på er strikket er det 69 masker på pinnen.
21.PINNE (= retten): Strikk 1 rett, lag 1 kast om pinnen, strikk * 2 rett sammen, 1 kast om pinnen *, gjenta fra *-* frem til midtmasken (NB: masker som ikke går opp i mønsteret strikkes rett), lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett (= midtmasken), lag 1 kast om pinnen, strikk * 2 rett sammen, 1 kast om pinnen *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 maske, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett = 4 masker økt.
22.PINNE (= vrangen): Strikk 1 rett, lag 1 kast om pinnen, strikk rett til det gjenstår 1 maske på pinnen, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett = 2 masker økt.
23.-24.PINNE: Gjenta 3.og 4.pinne.
Gjenta 3.-24.pinne nedover.
Når arbeidet måler ca 40 cm målt langs midtmasken avsluttes det etter 20.pinne i mønsteret (fortsett evt på samme måte til ønsket mål og avslutt etter 20.pinne). Fell av - les AVFELLINGSTIPS over. Knyt en knute i hver ende.

Kommentarer (4)

AnneChapman 30.08.2018 - 12:41:

Hej igen, Jeg skrev, at det var samme problem som Hege - altsâ pind 21. Har löst problemet ved at "tälle" *2 ret sammen* fra midtermasken og ud til pindens start, sâ kan man se, hvad der skal startes med :) Jeg er meget glad for jeres sider !

AnneChapman 28.08.2018 - 14:54:

Oplever samme problem som Hege, man kan da ikke slâ om to gange i träk. Jeg hâber, at I kan hjälper mig !

DROPS Design 29.08.2018 kl. 15:55:

Hej Anne, på pind 21 strikker du "2 ret sammen, slå om", så længe du kan frem til omslaget før midterste maske, (OBS: masker som ikke går op i mønsteret strikkes ret) det betyder at når du ikke længere får plads før omslaget, strikker du sidste maske ret. God fornøjelse!

HEGE JØRGENSEN 20.08.2018 - 01:07:

Er der feil på oppskriften? På pinne 21 står det at det skal økes med 4 masker. Men om må følger oppskriften, så blir det kun 2 masker som øker. Har også snakket med en annen som opplever det samme.

DROPS Design 21.08.2018 kl. 07:29:

Hei Hege, På pinne 21, man skal lage en kast på begynnelse av pinnen og en på slutten i tillegg til kastene i midten. Da blir det 4 masker økt på pinnen. God fornøyelse!

Sacré Jaël 05.03.2018 - 17:01:

Je suis très conte de votre site, les explications sont magnifiques. En plus on a la chance d'avoir des tutoriels. Un très grand merci.

Kommentér oppskrift DROPS 182-1